Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallanojatråden - Vasaloppet 2014


MattaP

Recommended Posts

2 veckor kvar, vad kan vara bättre än att börja noja redan nu? Det är en stor del av uppladdningen och en del av formtoppningen för mig :-)

 

Enl prognosen verkar det bli kring 0an med plus grader på dagarna och minus på natten och lite regnblandad snö i 2 veckor nu. Får hoppas på rent klisterföre så man slipper bryderierna kring 0an och fallande snö

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 172
  • Created
  • Last Reply

Hmmm, kan bli ett spännande upplägg. Följ väderrapporterna på följande länkar:

Transtrand, nära starten: http://www.klart.se/dalarna/väder-transtrand.html

Evertsberg, högt på banan: http://www.klart.se/väder-evertsberg.html

Mora, målet 9 mil senare: http://www.klart.se/väder-mora.html

 

Får gissa på några minusgrader vid starten som tickar upp mot nollan och några plusgrader mot mitten/slutet av loppet beoende på hur länge man harvar på. Risk för att hänga en del på stavarna mot slutet. Vore skönt att ha fäste fram till och med Lundbäcksbackarna.

Link to comment
Share on other sites

Sockersnö å eländigt återigen om det där står sig...

Hmmm, kan bli ett spännande upplägg. Följ väderrapporterna på följande länkar:

Transtrand, nära starten: http://www.klart.se/dalarna/väder-transtrand.html

Evertsberg, högt på banan: http://www.klart.se/väder-evertsberg.html

Mora, målet 9 mil senare: http://www.klart.se/väder-mora.html

 

Får gissa på några minusgrader vid starten som tickar upp mot nollan och några plusgrader mot mitten/slutet av loppet beoende på hur länge man harvar på. Risk för att hänga en del på stavarna mot slutet. Vore skönt att ha fäste fram till och med Lundbäcksbackarna.

Link to comment
Share on other sites

Hoppas på ordentligt med minusgrader :)

Verkar ju vara hyfsat kallt fram till torsdag denna vecka och sen blir det rejält med nederbörd. Vasaveckan ser sämre ut med pendlande temp och lite nederbörd varje dag.

 

De kan väl salta allt utom nedförskörningarna ;)

Det är väl framförallt nedförsbackarna de ska salta? Så man kan stå i spåren i nedförsbackarna o inte som ifjol i rodel- o puckelpistbackar om vartannat!

Link to comment
Share on other sites

Vi kan väl säga som så att det blir tunt tunt med lila special klister och sedan i lager två tunt med multigrade klister o lila klister blandat och så täcker man det med blå extra. Klart :)

Tror på varmare:

Fäste = Kb20 och sen rossa+wide, täckt med lite Rode Super Extra/Blå Extra

Glid = HA8 + Röd Marathon + FC10 (ev blandat med lite FC7)

Rill = 1 mm+2 mm rak

 

Klart :-)

Link to comment
Share on other sites

Vi kan väl säga som så att det blir tunt tunt med lila special klister och sedan i lager två tunt med multigrade klister o lila klister blandat och så täcker man det med blå extra. Klart :)

Tror på varmare:

Fäste = Kb20 och sen rossa+wide' date=' täckt med lite Rode Super Extra/Blå Extra

Glid = HA8 + Röd Marathon + FC10 (ev blandat med lite FC7)

Rill = 1 mm+2 mm rak

 

Klart :-)[/quote']

Rossa låter väl mjukt...

Link to comment
Share on other sites

Bra tråd det här, lägga tid på spekulationer känns helt rätt. :-D

Jag inbillar mig förhållanden likt Seedningsloppen här i söder med plusgrader och fuktiga spår pga regn. Då har Wide + rossa funkat fint i ett ganska brett spektrum. Blir det kallare så håller jag med om att byta Rossa mot Violett. Vi får kolla vad prognosen säger imorgon :-)

Link to comment
Share on other sites

Glidet klart numera, Swix LF7 med Swix svart/röd HF Marathon, pulver finns inte i min budget :)

Fästet får bli en dagsaktuell historia.

 

När det gäller glidet har det spekulerats så många gånger om att det ska läggas tidigt och att belaget drar ihop sig under lång tid så paraffinet är klart och sickling och borstning börjar nästa måndag. Pulver är också dagsaktuellt så jag kanske ändrar min budgetplan nästa lördag :)

 

För fästet så planerade jag (med dagens prognos) med Chola i botten och Rossa på det, eventuellt täckt med en burk om det finns minusgrader i starten. Men Blå Extra? är det inte VR40 känsla där och alldeles för kallt? Violett Multigrade möjligtvis?

Fästenojan får fritt spelrum och fria fantasier i en dryg vecka till ;)

Link to comment
Share on other sites

Glidet klart numera, Swix LF7 med Swix svart/röd HF Marathon, pulver finns inte i min budget :)

Fästet får bli en dagsaktuell historia.

 

När det gäller glidet har det spekulerats så många gånger om att det ska läggas tidigt och att belaget drar ihop sig under lång tid så paraffinet är klart och sickling och borstning börjar nästa måndag. Pulver är också dagsaktuellt så jag kanske ändrar min budgetplan nästa lördag :)

 

För fästet så planerade jag (med dagens prognos) med Chola i botten och Rossa på det, eventuellt täckt med en burk om det finns minusgrader i starten. Men Blå Extra? är det inte VR40 känsla där och alldeles för kallt? Violett Multigrade möjligtvis?

Fästenojan får fritt spelrum och fria fantasier i en dryg vecka till ;)

Har man så mjukt som multigrade klister blandat med lila klister i botten, så blir blå extran inte som blå extra när du korkar in den (lite eller mkt)

Link to comment
Share on other sites

För fästet så planerade jag (med dagens prognos) med Chola i botten och Rossa på det, eventuellt täckt med en burk om det finns minusgrader i starten. Men Blå Extra? är det inte VR40 känsla där och alldeles för kallt? Violett Multigrade möjligtvis?

Fästenojan får fritt spelrum och fria fantasier i en dryg vecka till ;)

Beror lite på luftfuktigheten, är det torrt så går jag nog utan fluor och vice versa. Tycker det funkar bra att gå på lite kallare på burk när man täcker klister, det jämar liksom ut sig och blir "lila" av blå burk + klister :-)

 

Fast nu är jag inne på att skippa klister å köra på VR62 :-D

Link to comment
Share on other sites

För fästet så planerade jag (med dagens prognos) med Chola i botten och Rossa på det' date=' eventuellt täckt med en burk om det finns minusgrader i starten. Men Blå Extra? är det inte VR40 känsla där och alldeles för kallt? Violett Multigrade möjligtvis?

Fästenojan får fritt spelrum och fria fantasier i en dryg vecka till ;)[/quote']

Beror lite på luftfuktigheten, är det torrt så går jag nog utan fluor och vice versa. Tycker det funkar bra att gå på lite kallare på burk när man täcker klister, det jämar liksom ut sig och blir "lila" av blå burk + klister :-)

 

Fast nu är jag inne på att skippa klister å köra på VR62 :-D

Man bör väl alltid täcka med en kallare burk än den burk man hade valt för dagens temp, vid burkföre?

Link to comment
Share on other sites

Förra årets tips. Kan iof bli samma temp men knappast samma snöförhållanden

Intressant att Sportmarket har kvar gamla Swix-tips när dom förlorat Swix-agenturen och numera marknadsför Start...

Klicka till höger under nyheter så kommer årets vallatips fram under Start och Fisher vallainfo.

Märkligt ställa att ha det på då man på förstasidan ser fjolårets vallainfo med Swik

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...