Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallanojatråden - Vasaloppet 2014


MattaP

Recommended Posts

  • Replies 172
  • Created
  • Last Reply
Vilka väderstationer är det som ni alla kollar på?

Det spelar ju ibland ganska stor roll vilken plats i t.ex. Sälen som man kollar.

Finns det några "officiella" väderstationer, typ Långstrand Dalarna som faktiskt ligger vid spåret. Blir en mindre spekulativ tråd om vi kollar temp för rätt lokation =D

http://www.klart.se/dalarna/väder-transtrand.html

http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/land/chart.do?geonameid=2667538&redirect=false

http://www.yr.no/sted/Sverige/Dalarna/Transtrand/langtidsvarsel.html

 

Byt sedan ut Transtrand mot Evertsberg, Oxberg och Mora så får man väl en hygglig blid av prognosen

Link to comment
Share on other sites

Väderleksrapporterna ser i varje fall betydligt bättre ut nu!

Både SMHI och Yr.no tror på minusgrader hela söndagen.

Yr.no tror jag erfarenhetsmässigt mer på eftersom de tar hänsyn till höjden över havet på ett helt annat sätt än SMHI. T.ex nu när jag åkte Bessemerloppet i Harsa hade SMHI fel. De hade exakt samma temperatur både i Järvsö och Harsa som ju ligger nära varandra geografiskt, men på helt olika höjd över havet. Yr hade 2-3 grader lägre temperatur i Harsa beroende på att Harsa ligger flera hundra meter högre än Järvsö.

Nu är dock SMHI och Yr ganska överens om att det ska bli minus 4 grader på morgonen och ca minus 1 grad som varmast mitt på dagen. Det låter ju väldigt bra!! Kanske har SMHI börjat ta mer hänsyn till höjd över havet? Eller också är det en tillfällighet.

Det lutar åt minusgrader även hela fredagen och lördagen. (Dock inte så många minus)

Jag håller tummarna att prognoserna inte ändras nu igen!

Link to comment
Share on other sites

Ordentligt med minusgrader först natten till fredag. Det är två dygn dit med plusgrader mestadels...

Om man nu kan kalla 3-4 minus för ordentligt med minusgrader... men denna vinter är det nog tyvärr så.

 

Känns som det kan bli allt från blixtföre till rena snösörjan. Det är med viss vånda man följer utvecklingen vädermässigt.

 

I artikeln i sportbladet stod det något om en presskonferens imorgon kl 10. Konstigt att denna info ännu ej finns på VLs hemsida. Kan läget vara så illa att vi får stanna hemma på söndag tro?

Link to comment
Share on other sites

Har varit ute här i Älvdalen nu på kvällen och åkt i spår med natursnö. Tempen pendlar mellan 0 och minus 1 och spåren har börjat frysa ihop och är skapligt hårda. Men bäckar och myrar som bara för två dagar sen var frusna är nu helt öppna.

Problemet ligger nog på myrarna och tjärnarna innan Evertsberg där det ligger stora mängder vatten där spåret ska gå.

Jag är rädd att läget är jätteallvarligt :(

Link to comment
Share on other sites

Håll ut nu för f-n, kör konstsnö från depåerna och ställ in stafettvasan om det behövs, men inte VL. Kommer ju snö snart som lägger sig så fint och sen fryser det på och så blir det räls.

Imorgon rullar bilen norrut och jag tänker inte vända kl 10

Link to comment
Share on other sites

Rossa på fickan, lätt att jobba med även om det är lite kallare. Gillar Start universal skarpt men den är skitsvår att jobba med om inte tuben är riktigt varm.

Okej, loppet verkar - i nuläget - bli av, så jag tar upp den här frågan igen.

 

Rossa i fickan, check!

Vad är då lämpligaste arsenal att ha med sig upp för att få fäste från starten?

Skidorna sicklade och rillade för glid, så det är fästet som ger mig huvudvärk...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...