Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallanojatråden - Vasaloppet 2014


MattaP

Recommended Posts

Som jag läst tidigare i denna tråd så rekommenderar jag verkligen att man tar med sig något att torka av glidytorna med längs spåret. Tog mig an att göra ren skidorna här om dagen efter ÖSM, hela glidytorna var kladdiga och matta av klister. Inte undra på att glidet inte var på topp... Nu var det kanske lite extremt varmt i måndags men ändå.

 

Önskar er alla en god tur imorgon!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 172
  • Created
  • Last Reply

Tror inte mitt förslag Swix lila- Swix Universal silver kommer att fungera - risk för ifrysning

nu när man lovat mer snö.

Tycker det verkar luta mer åt rugg + silikon (finns bensinmack i närheten, köp silikonstift för dörrlister - fungerar utmärkt) och reservklister i ryggväskan. Jag har vallat ruggade skidor med klister och det har fungerat. Förr var Rode Rossa en trogen följeslagare i ryggväskan, ganska lätt att lägga på. Nu är dock läget lite annorlunda, då det är färre som har gasolvärmare längs spåret, dock risk för köer vid officiella vallningskontrollerna. Övrig utrustning i ryggväskan; skidskrapa, halverad vallakloss, mjuk burkvalla samt ev klistervax.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Som exil mas i Norge skriver jag på svorsk!

Kjørde ØS på Måndag med inga førhoppningar när jag stod på start linjen i år, men klarte likevel och gå in på pers 6.35 i ganska jobbigt føre!

Vasa Svan gjorde en veldigt bra jobb med mina skidor, bra feste og glid, men sista 15km var glidet sugandet.

En veldigt positiv upplevelse, en dag jag inte hade førventet nått som helst.

 

Kjør på imorrn!!!

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

det skulle vara kul att höra hur ni upplevde fästet i relation till ifrysning (om man kört klister) baserat på vilken fästvalla man använde på VL14?

 

Själv åkte jag på Swix KB20 i botten, på det blandat Start Wide och Start Röd. Detta täckt med Rode Multigrade burk. Jag hade inget fäste alls, men tror det beror på för tunnt lager, för kort zon och kanske för mycket täckning. Dock inga hugg eller ifrysning alls.

Link to comment
Share on other sites

Vallade åt sambon som startade i led 1. Blått klister invärmt supertunt i botten, sedan Start wide täckt med VR55. Hon hade fäste på det i startbacken men fick sedan jobba hårt för att få skidorna att fästa. Ingen ifrysning som tur var. Tror inte att jag skulle kunnat få till det så mycket bättre. Fästzonerna såg fina ut efter loppet med all valla kvar.
Link to comment
Share on other sites

Hade bingo på Swix vallatips efter lite tester på lördagen och körde sen med Universal + Silver täckt med VR50. Lade kanske lite för tjockt för jag fick det inte riktigt att stelna, men det var ju inte några minus att tala om. Frös i så fort jag lade ner skidorna i fållan, men det gick att "glida" bort. Som många andra var det bara att knalla uppför första backen, hade hyfsat fram till Evertsberg, speciellt om man gick ur de glatta (och blöta) spåren. Sista tredjedelen var grymt svår och näst intill obefintligt fäste. Sladdriga, isiga eller sockriga spår. Konstsnösorbet och stakdiken bredvid så det var som ofta förr att hänga på armarna och saxa sockermos där det bjöds. Undrar vad de som hade fäste i spåren hela vägen hade för klister?

Glidet var över medel, men jag hade lagt kort. Extra kul när man i utförskörningarna först låg jämt med nån bredvid och sedan lyfte tårna i pjäxorna och susade ifrån :D

På slutet var det ett konstant sökande efter det isigaste och minst blöta spåret som gick lättast.

Link to comment
Share on other sites

La kr30 och sedan kr35 tunnt, sedan ganska tjockt med wide, täckte med vr45. Ingen ifrysning och fäste hela vägen in förutom i sockersnö förstås. Harvade runt i starled 3 träsket, fast startade i 2an:). Hade inte ändrat något om jag gjort om det, eventuellt vallat lite längre för att kunna köra mera avslappnat när det brantade på. Nu vallade jag i noll zonen.
Link to comment
Share on other sites

Vallade nästan enligt Ski Gos rek (förutom basklistret, där jag la Swix basklistertub); sedan Ski Go HF violett, täckte med Ski Go burk HF violett, Sig Go rek. HF röd burk.

 

Hade ganska kasst fäste hela vägen och dåligt glid, iaf i de blöta snabba utförsbackarna. - inte mkt ifrysning alls dock, ngt lite ngn gång när jag var utanför spåret, men det släppte ganska omgående.

Link to comment
Share on other sites

rossa blandat med wide. tunt wide överst och ingen täckning. invärmt tunt blått under. Frös i lite uppför men det körde jag av så fort det blev stakning.

 

bra glid och superfäste hela vägen!

Oj!!!! Hade aldrig vågat köra utan att täcka med burk! Grymt med fäste! Fäste även på isen på platten alltså???????????????

Link to comment
Share on other sites

Konstigt att vissa verkar ha klarat sig utan ifrysning utan att täcka.

 

Jag la KB20 och sen körde jag Wide och K21S 50/50 (bara för att jag inte kunde välja vilken jag skulle ta) Täckte det hela med Rex Hydrex (flytande fluor)

 

Hade grymt glid och fäste i början men upplevde att det kom mer och mer ifrysning efter några mil. Kom på i Hökberg att skidorna gled på som som f-n om jag vinklade in fötterna och åkte på insida kanterna :-) upplevde inte att lågfartsglidet var så mkt sämre. Hade superfäste hela loppet och diagonalade förbi många uppförs. I mål såg det ut som allt klister var kvar, dock var det rejält med is där också.

 

Funderar om en täckning med Rex kanske täcker sämre än ett par lager burk efter några mil? Nån som har erfarenhet?

Märkligt att jag hade duktigt bra fäste trots ifrysning?

Kanske man helt enkelt la för tjockt?

Link to comment
Share on other sites

Hade bingo på Swix vallatips efter lite tester på lördagen och körde sen med Universal + Silver täckt med VR50. Lade kanske lite för tjockt för jag fick det inte riktigt att stelna, men det var ju inte några minus att tala om. Frös i så fort jag lade ner skidorna i fållan, men det gick att "glida" bort. Som många andra var det bara att knalla uppför första backen, hade hyfsat fram till Evertsberg, speciellt om man gick ur de glatta (och blöta) spåren. Sista tredjedelen var grymt svår och näst intill obefintligt fäste. Sladdriga, isiga eller sockriga spår. Konstsnösorbet och stakdiken bredvid så det var som ofta förr att hänga på armarna och saxa sockermos där det bjöds. Undrar vad de som hade fäste i spåren hela vägen hade för klister?

Glidet var över medel, men jag hade lagt kort. Extra kul när man i utförskörningarna först låg jämt med nån bredvid och sedan lyfte tårna i pjäxorna och susade ifrån :D

På slutet var det ett konstant sökande efter det isigaste och minst blöta spåret som gick lättast.

Jag körde på ett lager Swix K20 i botten, ett lager KX35 som mellanlager och till sist ett lager KX40S. Om man gav sig ut i nysnön så högg det rejält men det var aldrig några problem att sparka loss det som frusit i. Hade bra fäste hela vägen men det är ändå närapå omöjligt att diagonala i socker.

Kul att se att vi åkte extremt jämt men jag gick om dig mellan Hökberg och Eldris och slog dig med 1:45 i mål. Vi får se om du får revansch på Birken.

Link to comment
Share on other sites

rossa blandat med wide. tunt wide överst och ingen täckning. invärmt tunt blått under. Frös i lite uppför men det körde jag av så fort det blev stakning.

 

bra glid och superfäste hela vägen!

Oj!!!! Hade aldrig vågat köra utan att täcka med burk! Grymt med fäste! Fäste även på isen på platten alltså???????????????

Kör man frånskjut på platten i isiga spår, eller diagonal måste man vara väldigt kvick i benen alternativt mycket staksvag.

Link to comment
Share on other sites

rossa blandat med wide. tunt wide överst och ingen täckning. invärmt tunt blått under. Frös i lite uppför men det körde jag av så fort det blev stakning.

 

bra glid och superfäste hela vägen!

Oj!!!! Hade aldrig vågat köra utan att täcka med burk! Grymt med fäste! Fäste även på isen på platten alltså???????????????

Kör man frånskjut på platten i isiga spår' date=' eller diagonal måste man vara väldigt kvick i benen alternativt mycket staksvag.[/quote']

Jo det förstås :)

Link to comment
Share on other sites

Oj!!!! Hade aldrig vågat köra utan att täcka med burk! Grymt med fäste! Fäste även på isen på platten alltså???????????????

Kör man frånskjut på platten i isiga spår' date=' eller diagonal måste man vara väldigt kvick i benen alternativt mycket staksvag.[/quote']

Jo det förstås :)

isen på platten? Känner inte igen det föret :-) .... Dock hade jag fäste nog att köra med frånskjut i sugblötföret som blev på slutet när jag inte orkade staka längre.

 

Det frös ju som sagt i lite uppför men det var lätt att köra av och jävligt skönt att kunna lita på fästet hela vägen.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde Rode tipset med Chola tunnt, Multigrade klister tunnt plus 2 tunna lager Violett 0 (tolkade jag till Violett Extra). Väldigt lite ifrysning och fäste där det fanns något att fästa i.

 

Även jag körde klassiska tricket att sätta ihop knäna i isiga spår och lyfta tårna i snöiga spår. Gjorde att jag gled helt ok.

Innan Mångsbodarna King glid men efter kladdet där så gled det sämre och senare som övriga.

Jag upplevde det som att de flesta hade likartat glid runtom mig, få som gled extremt.

På slutet enbart fäste i högerkanten där rännorna var mindre framträdande och halvmetersspretandet med benen kunde minimeras.

 

Väldigt dåliga spår tidigt är min bedömning, mycket för armana på slutet.

Vätan upplevde jag inte alls, en eloge til arbetet med dräneringen!

Link to comment
Share on other sites

Hade bingo på Swix vallatips efter lite tester på lördagen och körde sen med Universal + Silver täckt med VR50. Lade kanske lite för tjockt för jag fick det inte riktigt att stelna' date=' men det var ju inte några minus att tala om. Frös i så fort jag lade ner skidorna i fållan, men det gick att "glida" bort. Som många andra var det bara att knalla uppför första backen, hade hyfsat fram till Evertsberg, speciellt om man gick ur de glatta (och blöta) spåren. Sista tredjedelen var grymt svår och näst intill obefintligt fäste. Sladdriga, isiga eller sockriga spår. Konstsnösorbet och stakdiken bredvid så det var som ofta förr att hänga på armarna och saxa sockermos där det bjöds. Undrar vad de som hade fäste i spåren hela vägen hade för klister?

Glidet var över medel, men jag hade lagt kort. Extra kul när man i utförskörningarna först låg jämt med nån bredvid och sedan lyfte tårna i pjäxorna och susade ifrån :D

På slutet var det ett konstant sökande efter det isigaste och minst blöta spåret som gick lättast.[/quote']

Jag körde på ett lager Swix K20 i botten, ett lager KX35 som mellanlager och till sist ett lager KX40S. Om man gav sig ut i nysnön så högg det rejält men det var aldrig några problem att sparka loss det som frusit i. Hade bra fäste hela vägen men det är ändå närapå omöjligt att diagonala i socker.

Kul att se att vi åkte extremt jämt men jag gick om dig mellan Hökberg och Eldris och slog dig med 1:45 i mål. Vi får se om du får revansch på Birken.

Lackade ur lite när jag hörde att 2600 hade passerat i Hökberg och körde inte direkt skiten ur mig sista milen. Ser fram emot Birken-premiären och lite trevligare upplevelser ;)

Link to comment
Share on other sites

Körde på Chola underst, Swix universal och KR60 blandning, täckt med lila burk. Lagom dåligt fäste, precis som de flesta andra jag pratade med. Lade på mer KR60 mot slutet men det gjorde ingen större skillnad.

 

Hade Swix LF7 toppat med HF8 glid, rillat med toko gul och blå (bak). Glidet upplevdes som bra i början och sämre mot slutet. Men det var jämnbra hela vägen jämfört med de som åkte kring mig, dvs mitt i fältet.

Link to comment
Share on other sites

KB20 tunt, KR35 tunt och lite tjockare med Start universal wide. Hade det inte varit för att jag blev tvungen att springa sista ~4 km för att nätt och jämnt hinna till startfållan hade jag självklart täckt med burk men nu blev det inte så. En hel del ifrysning första halvan av loppet av förståeliga skäl. Att trampa i nysnön var nejnej. Gick ändå att sparka loss hyfsat och hade kanonfäste hela vägen.

 

Glidet var typ enklast möjliga. Kuzmin + med lite lätt U på främre glidytorna. 2 mm rak rill med hårt tryck fram och bak. Ganska låga klisterskidor (1.7/0.41) med en del spret. Hade likvärdigt/något bättre glid än de jag åkte med trots att klistret låg och sög en del. Skulle varit intressant att se hur det varit med lite mindre fäste.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...