Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Anmälan Vasaloppet 2015


larsbern

Recommended Posts

Är de någon som vet om organisationen tagit till sig av kritiken som framkom i våras ? Jag tänker då på alla som skejtade och de som tog av sig skidorna och gick uppför !

Har de yttrat sig eller kommer vi få se samma scenario 2015 ?

Det är väl fortfarande samma regler som gäller att det kan innebära diskning, hur menar du att Vasaloppet skall göra mer än att följa reglerna?

Dom diskade ju som vanligt folk för diskning, och att folk går är väl inte ett jätteproblem direkt eller?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 508
  • Created
  • Last Reply

Va !? "dom diskade som vanligt folk för diskning" ??

 

Jag tycker det är ett jäkla problem som inte borde förekomma ! Klart som f*n man tjänar tid på att ta av sig skidorna och knata förbi alla som står still i första backen. Tycker de borde plocka dem direkt och säga att längre får ni inte komma. Skidor åker man med, inte bär man de i handen.

 

Omdelbar diskning om man går eller skejtar. Går man däremot nerför en backe för att man inte vågar åka, så gör de mig inget. Bara man inte är ivägen för de som åker. De är vad jag tycker iaf.

Link to comment
Share on other sites

Men dom diskade ju folk också, men så kan dom ju inte kolla alla hela tiden såklart. Lång sträcka att kolla.

Sen är det väl ändå bara längst bak som folk tar av sig skidorna. Det går ju annars fortare att åka uppför än att gå. Så problemet är väl inte jättestort direkt skulle jag tro att det påverkar tävlingen direkt.

Det brukar inte vara så många som går som det var i år heller. Var kanske fler ån vanligt som inte tränat så mycket helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Tycker du har en märklig filosofi kring detta. Bara för att man tränat dåligt eller står långt bak i leden. Ursäktar det inte att man får ta av sig skidorna eller skejta. De ger helt fel signaler tycker jag. Klassisk skidåkning ska utföras på rätt sätt. De inkluderar inte gång med skidorna på axeln eller skejta när de blir jobbigt. Och det ska gälla alla oavsett om du är blåbär eller elit. En tävling på så lika villkor man kan få.
Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig sagt att det är rätt, det är så fel att det skall vara diskning direkt. Menade bara att problemet är väl inte särskilt stort ändå. inte vad jag vet.

Men som sagt det är fel att fuska, jag är fullständigt emot det

Undrade bara vad du tyckte dom skulle göra åt det mer än dom redan gör?

Link to comment
Share on other sites

Problemet kanske inte är jättestort just nu. Men i år har de väl uppmärksammats på allvar. Och i år var väl första gången som så många gick upp för backen. Lika bra att sätta ner foten med en gång.

De är garanterat inte lätt för en funktionär att säga till en åkare att du har blivit diskad i början av loppet.

 

Tycker organistationen bör uppmärksamma det betydligt mer och betona hur fel det är att gå eller skejta i ett klassiskt lopp.

Tex genom att göra en stor artikel i Vasalöparen. Skicka ut ett mail och förklara vad som gäller. Sätta upp lite skyltar i början. Så att ALLA förstår att tävlingen ska ske på lika villkor. Då blir de lättare för funktionärer att diska men framförallt tror jag färre kommer våga fuska. Hoppas att så skulle bli fallet iaf :/

Link to comment
Share on other sites

Tycker organistationen bör uppmärksamma det betydligt mer och betona hur fel det är att gå eller skejta i ett klassiskt lopp.

Tex genom att göra en stor artikel i Vasalöparen. Skicka ut ett mail och förklara vad som gäller. Sätta upp lite skyltar i början. Så att ALLA förstår att tävlingen ska ske på lika villkor. Då blir de lättare för funktionärer att diska men framförallt tror jag färre kommer våga fuska. Hoppas att så skulle bli fallet iaf :/

håller med

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Tycker organistationen bör uppmärksamma det betydligt mer och betona hur fel det är att gå eller skejta i ett klassiskt lopp.

Tex genom att göra en stor artikel i Vasalöparen. Skicka ut ett mail och förklara vad som gäller. Sätta upp lite skyltar i början. Så att ALLA förstår att tävlingen ska ske på lika villkor. Då blir de lättare för funktionärer att diska men framförallt tror jag färre kommer våga fuska. Hoppas att så skulle bli fallet iaf :/

håller med

Utmärkt idé.

 

Är det någon som har kommenterat problem och fört en dialog med Vasaloppets ledning? Hur stort problem uppfattar de att det är?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...