Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Vrldscuppremiren i Ruka genomfrs utan publik

Starkt startflt p trningsrace i Orsa Grnklitt

Blir det verkligen ngot fluorfrbud i vinter?

Salomon och Birken blir samarbetspartners

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Anmälan Vasaloppet 2015

• Vänligen logga in för att kunna svara
508 svar till detta ämne

Läktarplats

Läktarplats

Ny medlem

• Members
  • 9 inlägg

Jag håller med, ställer mig dock tveksam till att klubbarna ska tilldelas platser, jag antar isåfall utifrån antal åkare i föregående lopp?
Då transporterar man ut administrationen och fördelandet till klubbadministratörer och lämnar över till dessa att tillse hur man ska fördela för få platser till intressenterna, tror det öppnar för större godtycke och missämja än dagens system. Dessutom tror jag inte klubbarna vill ha den här administrationen i sina händer.

Mnja…
Jag menar väl inte att det ska vara mer än några få platser. I vårt NVSK skulle antalet i år bli 4 platser (några duktiga åkare avstod i år pga utlandsresa mm) om vi tar placeringar topp 500. Det skulle vi nog kunna fördela till "rätt" personer i klubben vid behov. (92 klubbmedlemmar genomförde loppet, dvs själva VL - skulle också med 5% ge ca 4-5- platser, beroende på hur man vill avrunda.) De skulle nog kunna vara rätt OK tilldelning för att kunna säkra de duktigaste åkarnas anmälan tycker jag. Men som sagt, bara ett förslag.
Men det klart, fortsätter utvecklingen som den gjort, kanske seriösa klubbar sätter några "hackers" med funktionen att boka några platser nästa anmälan. Så visst kan vi skippa mitt lilla förslag… ;)

Jag tycker det var ett bra förslag. På något vis borde i a f seriösa klubbmiljöer som fostrar framtidens åkare, håller spår och arrangerar egna tävlingar osv kunna gynnas litegrann. Det skulle ju även kunna lösa en del av Vasaloppets trafikkaos om fler Vasaloppsåkare deltog i researrangemang med klubbuss än varsin egen bil. Så jag stödjer helt att försöka hitta något som ger klubbaktiva/eldsjälar lite förtur.

Återupprepar att Svenska Skidförbundets regler säger att man måste vara medlem i förening för att kunna anmäla sig till tävling. Det har det nog varit lite si och så med på Vasaloppet. I Idrottonline finns medlemsregister, så varför inte koppla samman systemen eller köra anmälan därigenom så att inte klubblösa svartabörsklippare kan anmäla sig?

Sen förstår jag inte riktigt problemet med att kräva kvalificering. Givetvis ska det vara i någon generös och inkluderande form. Vi snackar om 15800 platser (skulle troligen kunna utökas till 19000 om man bytte till vågstart) så det är många även nybörjade/motionärer som får plats. Ett genomfört seedningslopp på max 4 eller 4,5 timme (rimligt för att klara repen?) INNAN det går att anmäla sig säkerställer att andelen som bryter eller avstår start minskar. Jag tror det skulle vara bra. Vasaloppet får ändå ungefär samma fördelning som idag, svartabörsklippare omöjliggörs (om de inte först tar sig genom ett lopp) och föreningarna kanske kan få fler startande på mindre seedningslopp, osv.

Lottning tycker jag är det absolut sämsta alternativet. Den som är desperat efter en plats tidigt lär väl då bara anmäla hela släkten, grannfrun, fan och hans moster till lotteriet för att säkerställa att få minst en vinstlott att köpa plats på. Det kommer bli absurt. Men Vasaloppet kanske har för avsikt att ta en hundring per lott och säkra sig ytterligare intäkter :)

Redigerat av Läktarplats, 18 mars 2014 - 08:33 .

MattaP

MattaP

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 521 inlägg
Kanske kolla på New York marathon som har samma angenäma "problem".

Ganska hårda seedningskrav för att få springa + lotteri som det kostar pengar att vara med i för resten med garanterad plats 3:e året (har jag för mig) Sen finns även lite andra spelregler som jag inte kan i detalj.

Så om jag skulle springa Maran skulle jag nog få träna som en liten djävul för att seeda mig och kunna anmäla, alternativt vara med i lotteriet och hålla en relativt kostant hög träningsdos under 3 år om man skulle dra en vinstlott. Inget man kommer på på fyllan utan snarare en 3års plan för att genomföra.

Sen har ju Vasaloppet den stora fördelen att de även annordnar 2st ÖS som man skulle kunna köra ist om man nu inte orkar med ovan förfarande.

enklaresport

enklaresport

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 166 inlägg

1. Gör alla platser personliga (kan man inte åka säljer man tillbaka biljetten till VL organisationen för ett reducerat pris. Platsen går till nästa i väntelistan).

2. Ge förtur till dom som åkte ÖS el. VL föregående år. Många tävlar inte utan ska bara "ta sig imål" och då räcker det med att köra ÖS.

Själv fick jag biljett men det blir nog sista gången jag åker om dom inte ändrar så det är nått slags jävla lotto. Tycker synd om dom som tränar i flera år för att åka och sen har otur med en dålig uppkoppling.

Och säg inte "det går alltid köpa biljett veckorna innan". Jag, och många andra, får mycket enklare att lägga upp träning med ett konkret och garanterat mål och sen har vi det med boende osv. Dessutom så går det verkligen inte veta att det är enkelt att fixa biljett veckorna innan, det har aldrig tagit 90s att sälja slut förut... Jag tror t.o.m. det hade varit svårt i år att fixa biljett i slutet om vi haft en normal vinter.

Blä.

Bra förslag med återförsäljning enbart till Vasaloppet. Max till fullt pris minus 300 för admin avgift. Den som står näst i tur på väntelistan betalar normal pris. 300 kr i intäkt per återköpt biljett borde täcka kostnaderna för det extra administrativa arbetet som uppstår för VL.

Jag hade tur att få tag i en 'ordinarie' biljett i år men har alltid lyckats åka om jag velat genom att både 2013 och 2014 köpt biljett ca 2 veckor innan start. Har alltid tränat som att jag skall åka Vasaloppet även om jag inte haft biljett.

Lottning känns som en tråkig lösning om man nu är flera som vill åka tillsammans.

Jag är som sagt var övertygad om att det skulle lösa mycket med att enbart Vasaloppsorganisationen får ta hand om byten och Vasaloppet får chansen att tjäna ännu mer pengar. Jag tror tyvärr att det finns många som bara slänger sig på en startplats och sen passar på att försöka göra sig en slant. Kolla snart på blocket får Ni se.
Träna för leva - lev för att träna! :-)

MattaP

MattaP

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 521 inlägg
Jag kanske tror för gott om människor, men jag tror faktiskt inte problemet är svartabörsen. Mig veteligen säljs det inte 1000 tals biljetter enbart i vinstsyfte på blocket.
Är det 100 personer som köper biljetter enbart i spekulationssyfte så är det fortafarande en liten andel.

Höj kraven för att få åka VL och hänvisa resten till ÖS.

mibo

mibo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 459 inlägg
201.1.1 Tävlingar som omfattas av speciella regler och/eller med begränsat deltagande eller öppen för icke medlemmar kan genomföras under speciella tävlingsregler som godkänts av FIS Council. Dessa regler skall framgå av inbjudan.

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 151 inlägg
ska det vara konsekvent så skall väl de som får ngn form av förtur till platser också "garantera" att - säg om 10 år, VL kanske ej säljs slut, de då köper överblivna platser...

rättigheter = skyldigheter, eller?

Carl A, oleg. obstruktionsfilosof

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 255 inlägg

1. Gör alla platser personliga (kan man inte åka säljer man tillbaka biljetten till VL organisationen för ett reducerat pris. Platsen går till nästa i väntelistan).

2. Ge förtur till dom som åkte ÖS el. VL föregående år. Många tävlar inte utan ska bara "ta sig imål" och då räcker det med att köra ÖS.

Själv fick jag biljett men det blir nog sista gången jag åker om dom inte ändrar så det är nått slags jävla lotto. Tycker synd om dom som tränar i flera år för att åka och sen har otur med en dålig uppkoppling.

Och säg inte "det går alltid köpa biljett veckorna innan". Jag, och många andra, får mycket enklare att lägga upp träning med ett konkret och garanterat mål och sen har vi det med boende osv. Dessutom så går det verkligen inte veta att det är enkelt att fixa biljett veckorna innan, det har aldrig tagit 90s att sälja slut förut... Jag tror t.o.m. det hade varit svårt i år att fixa biljett i slutet om vi haft en normal vinter.

Blä.

Bra förslag med återförsäljning enbart till Vasaloppet. Max till fullt pris minus 300 för admin avgift. Den som står näst i tur på väntelistan betalar normal pris. 300 kr i intäkt per återköpt biljett borde täcka kostnaderna för det extra administrativa arbetet som uppstår för VL.

Jag hade tur att få tag i en 'ordinarie' biljett i år men har alltid lyckats åka om jag velat genom att både 2013 och 2014 köpt biljett ca 2 veckor innan start. Har alltid tränat som att jag skall åka Vasaloppet även om jag inte haft biljett.

Lottning känns som en tråkig lösning om man nu är flera som vill åka tillsammans.

Jag är som sagt var övertygad om att det skulle lösa mycket med att enbart Vasaloppsorganisationen får ta hand om byten och Vasaloppet får chansen att tjäna ännu mer pengar. Jag tror tyvärr att det finns många som bara slänger sig på en startplats och sen passar på att försöka göra sig en slant. Kolla snart på blocket får Ni se.

De är så få att de inte har någon menlig inverkan på systemet överhuvudtaget.

Frågan är snarare hur många av de 1800 som inte utnyttjade sin startplats som överhuvudtaget försökt bli av med den eller bara skiter i det, tror det är några stycken.

Madbomber

Madbomber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 55 inlägg
Anmälningsdag 1: 10000 platser till de som åkt VL eller ÖS senaste tillfället. Först till kvarn.
Anmälningsdag 2: 5000 Öppet för alla. Först till kvarn inkl. de som bommade dag 1.
Elit + veteraner: Förtur året ut. (Om det blir totalt 15500 eller 16000 torde väl ej spela så stor roll?)

Namnbyte får endast ske via VL till ordinarie pris.

enklaresport

enklaresport

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 166 inlägg

Frågan är snarare hur många av de 1800 som inte utnyttjade sin startplats som överhuvudtaget försökt bli av med den eller bara skiter i det, tror det är några stycken.

Okey! Men om man tar in personer som typ bara slänger in en anmälan och inte tänkt igenom det ordentligt och sen passar på att göra sig själv en hacka då de inser att de inte hinner träna. DET har jag däremot sett några ggr. Jag kanske har fel i att det är ett stort antal som bara gör det för att tjäna pengar men däremot så lär en del problem försvinna om man går back några hundra på att avsäga sig platsen.
Träna för leva - lev för att träna! :-)

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 255 inlägg

Okey! Men om man tar in personer som typ bara slänger in en anmälan och inte tänkt igenom det ordentligt och sen passar på att göra sig själv en hacka då de inser att de inte hinner träna. DET har jag däremot sett några ggr. Jag kanske har fel i att det är ett stort antal som bara gör det för att tjäna pengar men däremot så lär en del problem försvinna om man går back några hundra på att avsäga sig platsen.

Men du kommer fortfarande inte åt som inte ens försöker bli av med sin plats , bara skiter i att åka och skiter i att sälja den.

Alt1, om det är så att de 1000-1800 som varje år inte ställer upp försökt bli av med sin plats men inte lyckats, ja då är det inte konstigt att VL vill ha hypen runt anmälan eftersom loppet ju isåfall inte fyller sina platser och egentligen finns det inget problem för de som inte fick nån plats heller.

Alt2, om det är så att man däremot skiter i att ens försöka sälja sin plats, då hjälper ju inte heller att VL tar över bytandet och återköpandet, man bryr sig inte och tar förlusten. Som jag tidgare redogjort för så är det nog ytterst tveksamt om VL ta på sig rollen som återköpare och riskera bli Svarte Petter med 1500platser och en förlust på 2-3miljoner.

Förmodligen är det väl en kombo av ovanstående.

Det har varit några som varit inne på att man måste vara medlem i en klubb redan vid anmälan, det är nog det enda som hittills föreslagits som skulle ha en viss effekt utan att ta bort det som är Vasaloppet med alla möjliga sorters skidåkare. Det skulle ju ta bort en del okynnesanmälande iaf.

Redigerat av kustlöparen, 18 mars 2014 - 12:33 .

bestefar

bestefar

Medlem

• Members
  • Pip
  • 409 inlägg

Som jag tidgare redogjort för så är det nog ytterst tveksamt om VL ta på sig rollen som återköpare och riskera bli Svarte Petter med 1500platser och en förlust på 2-3miljoner.

VL bör inte återköpa utan förmedla byten.

Tex: En åkare återlämnar sin startplats till VL. VL erbjuder första person på reservlistan att köpa platsen för ordinarie pris. När personen betalt så utbetalar VL summan (minus admin avgift) till säljaren. Ingen risk för VL och glada skidåkare.

På så vis skulle den privata andrahandsmarknaden försvinna och en plats i VL skulle alltid kosta samma för alla startande. Om privat förmedling inte kan ske så har vi inte hellerlängre problemet med blocket bedragare.

Redigerat av bestefar, 18 mars 2014 - 13:06 .

Läktarplats

Läktarplats

Ny medlem

• Members
  • 9 inlägg

Men du kommer fortfarande inte åt som inte ens försöker bli av med sin plats , bara skiter i att åka och skiter i att sälja den.

Alt1, om det är så att de 1000-1800 som varje år inte ställer upp försökt bli av med sin plats men inte lyckats, ja då är det inte konstigt att VL vill ha hypen runt anmälan eftersom loppet ju isåfall inte fyller sina platser och egentligen finns det inget problem för de som inte fick nån plats heller.

Alt2, om det är så att man däremot skiter i att ens försöka sälja sin plats, då hjälper ju inte heller att VL tar över bytandet och återköpandet, man bryr sig inte och tar förlusten. Som jag tidgare redogjort för så är det nog ytterst tveksamt om VL ta på sig rollen som återköpare och riskera bli Svarte Petter med 1500platser och en förlust på 2-3miljoner.

Förmodligen är det väl en kombo av ovanstående.

Det har varit några som varit inne på att man måste vara medlem i en klubb redan vid anmälan, det är nog det enda som hittills föreslagits som skulle ha en viss effekt utan att ta bort det som är Vasaloppet med alla möjliga sorters skidåkare. Det skulle ju ta bort en del okynnesanmälande iaf.

Man måste redan idag vara medlem i en förening INNAN man anmäler sig till en tävling, iaf är reglerna sådana. Men Vasaloppets system har ju ingen kontroll att det efterlevs. Vem som helst kan skriva i vilken klubb som helst utan att det kollas mot medlemsregister.
HELT ENIG i att det i hög utsträckning tar bort "okynnesanmälande" ps. kul ord! :)

Vidare tror jag som du att det är en kombo av Alt1 och Alt2 som gör att det är många DNS i slutändan. Kanske en officiell köp/sälj-tjänst i Vasaloppets regi utan ekonomisk risk för Vasaloppet skulle kunna lösa en liten del av det problemet. En samlad webbtjänst för försäljning och namnbyte där spekulanter utan plats ställer sig i kö, och där åkare som vill sälja bara behöver trycka "sälj" för att platsen ska erbjudas i 24 h till första namnet på listan; som i sin tur betalar via betaltjänst och frigör platsen, namnändrar och pengar på säljarens konto (utan att Vasan själva måste inblandas i transaktionen). Eventuellt -200 kr i avgift för systemutveckling. Upplägget funkar under förutsättning att det finns folk i kö. Sista veckan blir det nog svårt ändå att bli av med platser. Men med en sån tjänst skulle iaf överblivna platser komma ut lite lättare än idag.

Tycker även förslaget ovan att följa New York Marathons upplägg låter riktigt bra; om kvalificeringskraven är på rimlig nivå, säg t.ex. motsvarande ca led 6-7-8 någonstans. Fler "bra" åkare än att det fyller bara halva startfältet har jag svårt att tro är intresserade även om de var garanterade att få köpa en plats. Det skulle m a o ändå finnas närmare 10000 platser kvar att lotta/sälja till förstagångsåkare utan kvalificeringsresultat. (ps. även om jag i första hand tycker att man bör kräva ett resultat i någon form för att ens kunna anmäla sig så länge det finns tryck på biljetterna)

Redigerat av Läktarplats, 18 mars 2014 - 13:18 .

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 660 inlägg
Du ska inte behöva vara särskild bra skidåkare för att åka VL. Men du ska vara villig att göra en liten insats, och du ska vara lite seriös i din tanke/planering att verkligen genomföra loppet.

Håller fortfarande på att en kvalificering, i form av ej tidsbegränsat deltagande (dvs officiell målgång räcker) på tävling minst 40 km alternativt något av loppen i Vasaloppsveckan under säsongen före. Då utesluter du ingen, och gör det möjligt för både blåbär och veteranstatusjagande elitmotionärer. Samtidigt minskar rimligen anmälningstrycket en del, och spekulationen (hur stor den nu är) dämpas.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 094 inlägg
NYC Marathon har rätt så tuffa seedningskrav då jag har kikat, först nu efter 50 som man har en chans... om nu inte min kapacitet har sjunkit lika snabbt som seedningskraven?

Men tanken är inte dum, med något liknande.
Däremot tror jag att en förmedlingstjänst via Vasaloppet skulle lösa en del av problematiken idag, både med de som okynnesanmäler och spekulerar eller de som faktiskt misslyckas med sina förberedelser eller får annat förhinder.

Långsiktigt? Eventuellt ökande tryck?
Tja bara jag har en chans att anmäla mig utan att vara elit...
för det lär jag aldrig bli, om jag satsar 500 träningstimmar så är jag fortfarande inte i de snabbare leden (dit räknar jag led 4 och framåt).
ÖS kan vara ett alternativ men inte i närheten av samma känsla för min del, tyvärr är det så...

br8k

br8k

Medlem

• Members
  • Pip
  • 95 inlägg
Ironman köper tillbaka startbevis för 50% och 25% beroende på hur tidigt man ångrar sig (tror tom att man kan få 75% om man ångrar sig tidigt) och sedan säljs dessa till fullpris till en ny löpare.Detta tillsammans med förbud om namnbyte borde döda andrahandsmarknaden. ... vad nu vasaloppet har att tjäna på det.. ?

Redigerat av br8k, 18 mars 2014 - 15:09 .

ÖSM-11 6.28. VL-12 5.48. VL-13 5.41 VL-14 5.28(plc~1300). VL-15 plc~1200.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 255 inlägg
en annan lösning är ju att VL höjer startavgiften, var ligger gränsen för att folk inte kastar sig på datorn? 2000:-, 2500:-,3000:-?

mibo

mibo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 459 inlägg
Om man måste anmäla sig genom idrottonline eller sportadmin som vanliga klubbtävlingar är. Så måste man ju gå genom sin skidklubb för att göra anmälan.

TT

TT

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 565 inlägg

en annan lösning är ju att VL höjer startavgiften, var ligger gränsen för att folk inte kastar sig på datorn? 2000:-, 2500:-,3000:-?

Jaha, det är bättre att låta plånboken och inte skidintresset avgöra vilka som ska vara med på en skidtävling?

Redigerat av TT, 18 mars 2014 - 17:25 .

Shy Guy

Shy Guy

Medlem

• Members
  • Pip
  • 18 inlägg
På det stora hela är allt bra som det är. Startfållorna gör loppet självsanerande vad gäller nivå på åkare för ingen tror väl vi någonsin kommer se typ 13000 st ”led 3-4 åkare” på fältet alla redo för att få den där perfekta starten, fixa sub-6 timmar, och medaljtid. Min magkänsla är också att det är just vi (jag erkänner att jag är en av dessa) elitmotionärer som bidrar mest till den allmänna hetsen kring loppet. Undrar till exempel om det inte var absolut längst kö till startfållan i Led 3 och 4 vid sådär 05:15 på vasaloppssöndagen. Det är också precis samma kategori av åkare som är mest missnöjda efter loppet. Vi klagar på trångt vid starten, långsamma åkare före oss etc., etc. Och nu är det nog mest vi som skriver inlägg på forumet också (även om det kanske bara är vi som är tillräckligt nördiga för att hänga på forumet). Frågan är egentligen varför vi kommer tillbaka år ut och år in när loppet röjer upp så mycket känslor. Egentligen har vi ju oändligt med andra tävlingar att åka där vi ju slipper allt detta men får då inte den där möjligheten att vid fikarummet snacka tider och prestationer. För vem bryr sig om sub 2:30 tim och en 10 plats på H40 Grotfallsrundan ?

Veteranerna verkar ju sitta lugnt i båten, likaså de från de bakre leden. Dom tycks ju nöjda och belåtna trots ofta obefintliga spår, 2:15 till Smågan etc. Så nog är det så att för hela konceptet Vasaloppet så behövs vi i mittenleden egentligen minst. Därför skulle i alla fall inte jag fixa till ett ”anmälningsförfarande” som syftar till att just premiera oss, typ obligatoriska seedningslopp etc.

Sen ska man vara ödmjuka på att det kan svänga fort. Var det inte bara 2010 som loppet inte ens var fulltecknat vid start.

Fransson

Fransson

Ny medlem

• Members
  • 4 inlägg
Mycket intressant tråd
Själv har jag fått plats men det är ganska troligt att jag säljer den. Jag har nog åkt 5 eller 6 vasalopp nu och även om det är på grund av vasan att jag åker skidor så är jag ändå inte särskilt sugen på att åka igen, kanske är det bättre att lämna över sin plats till någon som verkligen vill.
Jag tycker det blivit för mycket hysteri runt loppet. Sen alla seedningslopp, många varv, dåliga spår och så platta som möjligt. De som tränar mycket gym är bra på att staka. Sen är ofta bättre att snurra runt på en golfbana, än att åka det alltför backiga eljusspåret.
Då är det ju roligare att köra några 15 kilometare, med individuell start. Tyvärr tjänar klubbarna bara pengar på seedningslopp.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar