Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Vasaloppssegraren Korsgren ska stoppa Bjrgen

Visma Ski Classics lanserar Grand Classics

Bjrgen gr comeback - i Auklands team, som ocks vrvar Johaug

Mt dina krafter i SkiErg-loppet

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Anmälan Vasaloppet 2015

• Vänligen logga in för att kunna svara
508 svar till detta ämne

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 255 inlägg

en annan lösning är ju att VL höjer startavgiften, var ligger gränsen för att folk inte kastar sig på datorn? 2000:-, 2500:-,3000:-?

Jaha, det är bättre att låta plånboken och inte skidintresset avgöra vilka som ska vara med på en skidtävling?

det var lite ironiskt, men faktumr är att det är VL som äger frågan inte vi nördar här och de har givetvis lite fler infallsvinklar att ta hänsyn till än vi som mest ser till rätt snäva intressen.

Redigerat av kustlöparen, 18 mars 2014 - 18:12 .

Madbomber

Madbomber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 55 inlägg
Borde inte VL ha koll på hur stor andrahandsmarknaden är genom att se antalet namnbyten innan säg typ dec. Efter dess lär man ju inte göra några pengar på det. Tror hysterin har förstorat detta nåt vansinnigt

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 811 inlägg
En annan lösning är att utöka antalet lopp över 9 mil för de, som inte kommer med i "det riktiga vasaloppet" och som sagt även återinföra Skejtvasan över 9 mil.

Tallen

Tallen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 002 inlägg

En annan lösning är att utöka antalet lopp över 9 mil för de, som inte kommer med i "det riktiga vasaloppet" och som sagt även återinföra Skejtvasan över 9 mil.

Eller varför inte utöka loppet med 9mil. Borde väl räcka för att avskräcka några tusen...
"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

Climb_76

Climb_76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 358 inlägg

Eller varför inte utöka loppet med 9mil. Borde väl räcka för att avskräcka några tusen...

Haha, Sälen-Sälen, med delmål Mora. Var möter man eliten, blir då den stora snackisen ;-)

mibo

mibo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 459 inlägg
Siljan runt

enklaresport

enklaresport

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 166 inlägg

Som jag tidgare redogjort för så är det nog ytterst tveksamt om VL ta på sig rollen som återköpare och riskera bli Svarte Petter med 1500platser och en förlust på 2-3miljoner.

VL bör inte återköpa utan förmedla byten.

Tex: En åkare återlämnar sin startplats till VL. VL erbjuder första person på reservlistan att köpa platsen för ordinarie pris. När personen betalt så utbetalar VL summan (minus admin avgift) till säljaren. Ingen risk för VL och glada skidåkare.

På så vis skulle den privata andrahandsmarknaden försvinna och en plats i VL skulle alltid kosta samma för alla startande. Om privat förmedling inte kan ske så har vi inte hellerlängre problemet med blocket bedragare.

Sant!
Träna för leva - lev för att träna! :-)

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 124 inlägg

Som jag tidgare redogjort för så är det nog ytterst tveksamt om VL ta på sig rollen som återköpare och riskera bli Svarte Petter med 1500platser och en förlust på 2-3miljoner.

Tex: En åkare återlämnar sin startplats till VL. VL erbjuder första person på reservlistan att köpa platsen för ordinarie pris. När personen betalt så utbetalar VL summan (minus admin avgift) till säljaren. Ingen risk för VL och glada skidåkare.

På så vis skulle den privata andrahandsmarknaden försvinna och en plats i VL skulle alltid kosta samma för alla startande. Om privat förmedling inte kan ske så har vi inte hellerlängre problemet med blocket bedragare.

Sant!

Skulle även göra det enklare för den som vill bli av med sin plats och lättare få tag i plats för de som vill ha (färre nummerlappar oanvända för att innehavaren inte ids leta reda på något enkelt sätt att sälja den).

Och som redan påpekat: Vi får komma ihåg att ruschen nu främst handlar om vilka som får köpa till fullpris nu och vilka som får "nöja sig" med att köpa samma sak billigare kring årsskiftet eller efter. :)

Redigerat av Niklas, 19 mars 2014 - 10:46 .

Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.

mibo

mibo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 459 inlägg
Är det nån som fått koden än?

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 216 inlägg

Är det nån som fått koden än?

Nej för den kommer på fredag.

Plant based 

VL12: Led 5, 5:59. plac. 3885. VL13: Led 3, 5:36. plac. 1855.

VL14: Led 2, 6:17. plac. 2909 med feber. VL15: Led 2, sjuk igen, bröt

VL16: Led 3, 5:32, plac. 1884. VL17: Led 2, 6:22, plac. 3684. 

VL18: Led 2, 5:52, plac. 1438. VL20: Led 2, 6:18, plac. 1251.

gasn

gasn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 82 inlägg
Andrahandsförsäljningen skulle kunna underlättas något enormt om det skedde i Vasaloppets regi, kanske att de skulle snegla på Ticksters lösning (https://resale.tickster.com/). Jag sålde min startplats i januari och helt lätt är det inte om båda parter inte känner varandra. Vem ska lämna över sin del först? Vasaloppet rekommenderar att säljaren släpper startplatsen först och sedan betalar köparen, och det känns ju sådär. Finns ju ingen garanti på att jag får betalt.

mibo

mibo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 459 inlägg
Johaaan hur vet du fredag?

Dock tidigast den 18mars. står det i mailet

gasn

gasn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 82 inlägg

Kika på Vasaloppets hemsida så ser du! :)

Martinh

Martinh

Medlem

• Members
  • Pip
  • 39 inlägg

Andrahandsförsäljningen skulle kunna underlättas något enormt om det skedde i Vasaloppets regi, kanske att de skulle snegla på Ticksters lösning (https://resale.tickster.com/). Jag sålde min startplats i januari och helt lätt är det inte om båda parter inte känner varandra. Vem ska lämna över sin del först? Vasaloppet rekommenderar att säljaren släpper startplatsen först och sedan betalar köparen, och det känns ju sådär. Finns ju ingen garanti på att jag får betalt.

Sålde min startplats på torsd em innan VL. Ringde på köpannons.
Något snabbare och smidigare kan jag inte tänka mig.
Swish-betalning via mobiltel. Pling i min tel på att betalning kom, direkt mejl (sms) tillbaka med mina personuppg och startnr och vips så var det klart på distans, lika snabbt som startplatserna tog slut nyligen.

i6a

i6a

Medlem

• Members
  • Pip
  • 36 inlägg

Sant!

En nackdel med reservlista borde vara att anmälningshysterin ökar än mer vid biljettsläpp då det inte bara gäller att försöka få en startplats utan att få en så bra plats på reservlistan som möjligt om man missar en plats direkt. Skulle kunna bli så att alla platserna tar slut på 90 sekunder och sedan finns tio minuter senare en reservlista med lika många namn. Sov man över så skulle chansen att få åka vara borta...

Visst kan det vara så att av de 15000 namnen på reservlistan så kommer en stor andel tacka nej vilket då skulle innebära en del problem för VL. En åkare återlämnar sin startplats. Förste reserv är inte så snabb att svara (och en viss tid måste man väl ändå få på sig) och tackar sedan nej till startplatsen. Samma med reserv nummer två och tre... och där skulle det börja bli lite mycket administration från VL för att hinna med att hitta en reserv till platsen.

I min bok vore det bästa förslaget att förbjuda andrahandsförsäljning till annat pris än inköpspris. Då vore det bara att köra på precis som idag.

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 147 inlägg
det är väl lite som med precis vad som helst; att där det kan befaras en "brist", blir det självuppfyllande i multipel-kvadrat, eftersom alltfler bokar/beställer/ställer sig i kö, "för säkerhets skull".
Jfr med hyresrätter i Stockholm, vissa privatskolor i Sthlm, ålderdomshem i Sthlm, begravningsplats i Sthlm osv osv - finns ju de som ställer sina barn i kö till ålderdomshemmet (i den mån det går, de försöker iaf), så fort de fått ett personnummer på BB...

därav att "köerna" inte alltid säger så mkt om den reella efterfrågan, eftersom köerna och även den "efterfrågan" man tycker sig se innehåller så mkt luft i form av "jag beställer för säkerhets skull".

sorgligt, vart är mänskligheten på väg

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 147 inlägg
PS: det har varit förbjudet att ta betalt för hyresrätter länge.

Ngn som tror att det inte sker...

den s.k. marknaden reglerar sig själv. Det går inte att reglera den. Marknaden är ju vi.

Dock att i de fall man tycker sig förlora på marknadskrafterna, är man mot det. Annars sällan...

Vilka här skulle;
- säg man tillhör ett bristyrke; låta bli att "utnyttja" det för att få upp lönen...
- skall sälja sitt boende i säg Stockholm som man köpte för 10 år sedan, och man skall flytta till en sedan längre ärvd kåk i inre Norrland. Skulle man då bara ta betalt för sitt hus vad man köpte det för 10 år tidigare, uppräknat med inflationen... - skulle inte tro det.

mibo

mibo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 459 inlägg

Ok där ser man. Tack

Sputnik

Sputnik

Medlem

• Members
  • Pip
  • 182 inlägg
Anmälan till kortvasan, känner mig lite lurad där..hängde på låset för att få starta i 0 ledet..vilket har krävts tidigare år.
Nu fick jag besked att startnr och led meddelas under April..
Har dom frångått dessa anmälningsrutiner, någon som vet? Och delar ut starter efter tycke och smak?

Och vinter har det blivit igen:)

Billybob

Billybob

Ny medlem

• Members
  • 2 inlägg

Anmälan till kortvasan, känner mig lite lurad där..hängde på låset för att få starta i 0 ledet..vilket har krävts tidigare år.
Nu fick jag besked att startnr och led meddelas under April..
Har dom frångått dessa anmälningsrutiner, någon som vet? Och delar ut starter efter tycke och smak?

Och vinter har det blivit igen:)

Någon hade samma funderingar och ringt och frågat arrangörerna (och lagt ut svaret på Vasaloppets FB-sida):

"Jag ringde till vasaloppet och enligt henne så går dom i turordning.och dom var uppe i startled 6 kl 2000".

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar