Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ändra struktur i färdigvallad/ preparerad skida medelst rillning


Carl A

Recommended Posts

För min del är det generellt fråga om stålsicklad skida med antingen primateria peak glide på, eller Kuzmins FP brush eller FP-drum (FP - som lägger ne hinna fluorpolymer på belaget).

 

Torde väl dock bli samma "situation" för glidvallad, pulvervallad skida.

 

Om man efter ovan behandling vill ändra strukturen, antingen rilla lite kraftigare eller ta en blank riller/rulle och trycka ned strukturen lite; blir detta bra och hur bör man efterbehandla? - endast motsvarande nylonborstning efteråt och sedan vara hur nöjd som helst, eller bör man börja om ännu tidigare, typ lägga nytt pulver/valla, borsta igen med FP brush/drum.

 

Men, man rillar väl generellt EFTER man lagt pulver (jag rillar iofs oftast före FP, men kanske borde man köra FP efter rill), så det kanske öht inte är ngn "issue"...? - alltså bara att rilla igen, rilla om och sedan väl helst nylonborsta och vara hur glad som helst.

 

Blir det ngn "försämring" att "omrilla" jfrt med att man gjort det "rätt" från början?

Link to comment
Share on other sites

Att lägga en grövre struktur ovanpå en finare efter ska nog inte vara några problem, kanske inte blir helt perfekt men det borde definitivt bli bättre om du går från en rak 1mm rill till en grövre julgran el. dylikt. Är nog lite svårare att gå från grov rillning till en finare... Hur det funkar att platta till en struktur med en blank riller/rulle vet jag inte, känns som det är svårt att få bort strukturen utan värme... Men som jag förstått det så är det svårt att "rilla bort sig", mig har det (nog) hänt en gång, jag rillade för grovt i smutsiga spår och jag fick för mig att strukturen samlade skräp...

 

 

Men, varför inte vänta med rillning tills du vet vad du borde ha? Du kan ju som sagt göra allt annat innan..

Link to comment
Share on other sites

Enkelt, du gör om rillningen efter att ha provat skidorna och inte är nöjd med glidet, avslutar med lite borstning.

Du kan ju inte göra om allting innan, då vet du ju inte alls vad som går bäst.

Men hade du prickat in ditt slutliga val från början, så tror jag såklart det hade varit bäst.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...