Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad betalar man vid samåkning?


skid_åkare

Recommended Posts

att lägga på nåt extra för "slitage" känns riktigt snålt om man är kompis med sina medpassagerare. Tycker nog vid närmare eftertanke att det är på gränsen även med okända samåkare. Soppan rakt av på mitten. Men det är enbart som jag tycker :)

Att inte betala sin del av den faktiska rörliga kostnaden till den som kör bilen tycker jag är sniket.

Link to comment
Share on other sites

Nu kan det ju vara så att den som ställer upp med bilen har det bättre ekonomiskt än medpassagerarna. Om jag skjutsar studenter t.ex, så kanske jag sätter ett lågt pris eller bjuder på resan helt och hållet. Annars ser jag ingen anledning till varför medpassagerarna skall åka till underpris. I orienteringsklubben så har vi rekommendationen 20 kr/mil delat på antalet resenärer (inkluderat föraren). Då är det iofs oftast inte så långa resor som till vasaloppet, men 20 kr/mil är nog ändå inget överpris. Den "verkliga" kostnaden kan ofta vara 40-50 kr/mil inräknat värdeminskning, skatt, slitage och drivmedel.
Link to comment
Share on other sites

Klart man ska räkna med slitage! Sen är det lite beroende på hur långa man är i bilen, är man bara två kan man dela på 20:-/mil är det flera passagerare så får passagerarna dela på 15:-/mil

 

Jag uppskattar folk som är tydliga med vad de vill ha, värre med den berömda 100-lappen oavsett om det är 5km eller 15mil..

Link to comment
Share on other sites

Iof så skulle ju bilföraren ändå ta sin bil från A-B men man samåker ju för att det ska bli lite billigare för flera. Så om man åker till en tävling säg 25mil bort det är 50mil.

Mil kostnad ca:40kr

50mil x 40kr =2000kr per bil.

Om man nu är fyra som ska till stället och alla tar egen bil blir kostnaden 2000kr/person

 

Tidigare ex: 12krx50mil=600kr ska bilföraren även vara med och dela betalar han då 2000-450kr=1550kr och med åkarna 3st 150kr var. Med det upplägget skulle ju jag aldrig ta min bil. Men det funkar ju om man tar varannan gång.

 

Alla bilar drar olika.

Ex: 50mil x 0,7l/mil = 35liter x 14:30kr = 500kr i bränsle kostnad, den faktisk bil kostnad är 2000kr

 

Om man är fyra i bilen och alla betalar sitt bränsle pris blir kostnaden 500kr var för resan. Dvs alla slipper lägga ut 1500kr på sin bil för slitage.

 

Men jag tycker inte det är så konstigt att man delar på faktiskt kostnad så länge det är en säker och miljöriktig bil. Ingen 240.

Jag ser inte varför man skulle komma undan med mindre kostnad än den faktiska. Men det är ju bara icke bilägare och dom som har "fri" tjänstebil som tycker man är snål om man vill ha betalt för sina omkostnader eftersom dom inte vet vad det kostar att ha bil.

Link to comment
Share on other sites

Om jag ändå skulle tagit bilen och åkt ensam skulle jag aldrig ta emot annat än möjligen bidrag till bensin om jag erbjuder andra skjuts. Att ta betalt för värdeminskning och slitage (om de inte ränner stavarna i taket och smetar klister på inredningen :-)) känns magstarkt. Det handlar ju inte om yrkesverksamhet. Sällskapet har ju visst värde i sig (annars skulle jag åka ensam).

Men som medåkare kan det vara svårt att veta om man åker med en snåljåp om man inte är väl bekant sedan tidigare ;-).

Link to comment
Share on other sites

Nu kan det ju vara så att den som ställer upp med bilen har det bättre ekonomiskt än medpassagerarna. Om jag skjutsar studenter t.ex, så kanske jag sätter ett lågt pris eller bjuder på resan helt och hållet. Annars ser jag ingen anledning till varför medpassagerarna skall åka till underpris. I orienteringsklubben så har vi rekommendationen 20 kr/mil delat på antalet resenärer (inkluderat föraren). Då är det iofs oftast inte så långa resor som till vasaloppet, men 20 kr/mil är nog ändå inget överpris. Den "verkliga" kostnaden kan ofta vara 40-50 kr/mil inräknat värdeminskning, skatt, slitage och drivmedel.

Håller.med helt

Link to comment
Share on other sites

Iof så skulle ju bilföraren ändå ta sin bil från A-B men man samåker ju för att det ska bli lite billigare för flera. Så om man åker till en tävling säg 25mil bort det är 50mil.

Mil kostnad ca:40kr

50mil x 40kr =2000kr per bil.

Om man nu är fyra som ska till stället och alla tar egen bil blir kostnaden 2000kr/person

 

Tidigare ex: 12krx50mil=600kr ska bilföraren även vara med och dela betalar han då 2000-450kr=1550kr och med åkarna 3st 150kr var. Med det upplägget skulle ju jag aldrig ta min bil. Men det funkar ju om man tar varannan gång.

 

Alla bilar drar olika.

Ex: 50mil x 0,7l/mil = 35liter x 14:30kr = 500kr i bränsle kostnad, den faktisk bil kostnad är 2000kr

 

Om man är fyra i bilen och alla betalar sitt bränsle pris blir kostnaden 500kr var för resan. Dvs alla slipper lägga ut 1500kr på sin bil för slitage.

 

Men jag tycker inte det är så konstigt att man delar på faktiskt kostnad så länge det är en säker och miljöriktig bil. Ingen 240.

Jag ser inte varför man skulle komma undan med mindre kostnad än den faktiska. Men det är ju bara icke bilägare och dom som har "fri" tjänstebil som tycker man är snål om man vill ha betalt för sina omkostnader eftersom dom inte vet vad det kostar att ha bil.

När jag åker med andra är detta vad jag vill betala för mig själv, när jag kör så låter jag folk betala det dom vill.. Att bara betala för sin del av bensinen när man åker med tycker jag är snålt, tyvärr är de flesta jag kör körkortslösa och därmed billösa och fattar inte vad idiotiskt dyrt det är med bil.

Link to comment
Share on other sites

Annars finns ju Swebuss om man vill åka tillsammans.

 

Det är väl skillnad om man tar bilen varannan gång kompisen emellan, då kanske det räcker med att bjuda på maten för dagen till den som kör om det ändå delas jämt under de resor som man gör tillsammans.

Det är väl skillnad då man delar bil med en ytlig bekant lr okänd. Men helt klart ska man nog göra upp om ersättning innan. Så att man slipper onda blickar och hårda ord om att man är snål.

Varför ska man vara snål för att man vill ha ersättning för sina utlägg. Är man inte minst lika snål om man inte kan bidra med en del av vad man faktiskt själv spar in på att slippa slita eller köka en egen bil.

Link to comment
Share on other sites

De fasta kostnaderna för bilen har man oavsett om man kör till tävlingar eller ej. Om man resonerar så att man tjänar på att ta med passagerare tycker jag 12 alt 14 kr/mil är fullt tillräckligt att dela på. Skall jag betala 10 kr/mil som medåkande kan jag likaväl köra med egen bil En fördel dock med medpassagerare är att resan blir trevligare och inte så dryg, det finns ju en hel del att avhandla inom sportens värld.:)
Link to comment
Share on other sites

15 kr delat på alla som åker tycker jag. Man får skilja på fasta och rörliga kostnader. Bensin, däckslitage, olja och servicekostnader, värdeminsking per extra mil är exempel på kostnader som är rörliga och de bör man väl dela på. Kan någon åka billigare på egen hand: Gör det.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...