Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad kan man förvänta sig av vallaservice på plats i Mora?


speedzone

Recommended Posts

Beror säkert på vem man lämnar in skidorna till. Kan man inte vallning är det väl bra att lämna in men annars tror jag det är lika bra att göra det själv. Varför? Är det lättvallat (t ex kallföre och blått) är det ju enkelt att göra själv. Är det knepiga förhållanden runt nollan är ju den egna gissningen lika god som någon annans. Finns ju vallatips från alla fabrikat.

Och att glidvallning tar tid vet alla som provat att göra det ordentligt. Måste vara svårt för dem att hinna valla med omsorg när de ska valla hundratals skidor över natten?

Link to comment
Share on other sites

Beror säkert på vem man lämnar in skidorna till. Kan man inte vallning är det väl bra att lämna in men annars tror jag det är lika bra att göra det själv. Varför? Är det lättvallat (t ex kallföre och blått) är det ju enkelt att göra själv. Är det knepiga förhållanden runt nollan är ju den egna gissningen lika god som någon annans. Finns ju vallatips från alla fabrikat.

Och att glidvallning tar tid vet alla som provat att göra det ordentligt. Måste vara svårt för dem att hinna valla med omsorg när de ska valla hundratals skidor över natten?

Ska lämna in mina hos skistart nästa lördag. Frågade specifikt innan om de kör på kvalitet eller kvantitet. Och de säger att de bara tar in ett begränsat antal. Hoppas verkligen man kan lita på det. Har man inte pulver o toppning i sin samling, tycker jag det kan vara värt det. Även om jag kan glidvalla men inte har produkterna.

Är dock osäker på om man ska låta dem fästvalla ?

Link to comment
Share on other sites

Beror säkert på vem man lämnar in skidorna till. Kan man inte vallning är det väl bra att lämna in men annars tror jag det är lika bra att göra det själv. Varför? Är det lättvallat (t ex kallföre och blått) är det ju enkelt att göra själv. Är det knepiga förhållanden runt nollan är ju den egna gissningen lika god som någon annans. Finns ju vallatips från alla fabrikat.

Och att glidvallning tar tid vet alla som provat att göra det ordentligt. Måste vara svårt för dem att hinna valla med omsorg när de ska valla hundratals skidor över natten?

Nu var det ju frågan om fästvalla! 0 fäste från 1:a sekund av tävlingen. Och detta betalar man pengar för. Skidorna lämnades in i Mora i tältet så jag antar att det är IFK Mora's vallaservice det var frågan om! Känns som om det varit frågan om kvantitee snarare kvalitee i detta fall! En apa kan ju valla ett par skidor utan mindre problem och ta 300 kroner eller vad det nu kostar för kalaset utan att veta vad valla är. Men då blir ju resultatet precis vad det var idag!

Link to comment
Share on other sites

Nu blev jag nervös, har också bokat "endast fästvallning" av Staffan Larsson(Aktiv Sport) just för att det verkar bli kluriga förhållanden på VL. Jaha, vad gör man nu? Ligger sömnlös och svettas i vallaångest fram till söndag och tar bort all valla på söndag morgon och ruggar! Faan vad jag hatar det här!! ;)
Link to comment
Share on other sites

Beror säkert på vem man lämnar in skidorna till. Kan man inte vallning är det väl bra att lämna in men annars tror jag det är lika bra att göra det själv. Varför? Är det lättvallat (t ex kallföre och blått) är det ju enkelt att göra själv. Är det knepiga förhållanden runt nollan är ju den egna gissningen lika god som någon annans. Finns ju vallatips från alla fabrikat.

Och att glidvallning tar tid vet alla som provat att göra det ordentligt. Måste vara svårt för dem att hinna valla med omsorg när de ska valla hundratals skidor över natten?

Nu var det ju frågan om fästvalla! 0 fäste från 1:a sekund av tävlingen. Och detta betalar man pengar för. Skidorna lämnades in i Mora i tältet så jag antar att det är IFK Mora's vallaservice det var frågan om! Känns som om det varit frågan om kvantitee snarare kvalitee i detta fall! En apa kan ju valla ett par skidor utan mindre problem och ta 300 kroner eller vad det nu kostar för kalaset utan att veta vad valla är. Men då blir ju resultatet precis vad det var idag!

Svaret avsåg fäste. Dock med tillägg om glid i de två sista meningarna. Många lämnar ju in även för glidvallning.

Link to comment
Share on other sites

Sambon lämnade in skidorna inför tjejvasan för vallning av fästvalla med katastrofalt dåligt resultat. Som tråden säger! Vad kan man förvänta sig? Är det pengarna tillbaka? Jag antar att dom som erbjuder denna service borde ha koll på vad som funkar eller?

Är det kring noll o däröver o relativt ny snö måste man testa i spåren innan start. Kan räcka att testa några meter. Lämna in hjälper inte - det är svårt veta hur blankt det blir i spåren osv. Däremot om man lämnar in o de gör en vallning som bör funka NÄSTAN, och de ger instruktioner om hur man ska gå vidare i steg ett två och tre när det inte biter, då kan ju den grunden o de instruktionerna vara värt något. Men det är väl inte så de jobbar!!!!

Link to comment
Share on other sites

Begära pengarna tillbaka? Vid föret som var finns inga garantier, tror du norska landslaget med kräver pengarna tillbaka?

Är också precis vad jag plannerat att göra! Då sambon kommer hem idag så kommer jag gå igenom och höra av mig till dom som gjort jobbet!

 

Att fästvalla skidor är för mig inget probelm tro mig, i detta fall var det frågan om 110 mil enkel för att göra det! Därav anledningen till att hon valde att lämna in skidorna

Link to comment
Share on other sites

Känns som man måste valla efter väderprognosen och om den inte blir som utlovat är det bara att hoppas på att vallan fungerar ändå.

Fast som det var nu ändrades ju föret också längs vägen så man fick lägga på mjukare längs vägen! Eller hur menar du??? Hoppas man bara på det bästa då - o inte vallar om längs vägen - av den anledningen att man lämnat in för vallning o den ska MINSANN funka!!! Eller hur tänker du menar du?

Link to comment
Share on other sites

Om det är så att föret ändras under vägen så kan man ju inte lägga för mjuk valla bara för att det även ska fästa på slutet.

Tjejvasan tex så var det minusgrader vid starten och prognos på -5 grader under natten, och då när det kommit 15cm snö dagen innan kan man inte valla med klister som ska fungera vid målgång, utan den som köper tjänsten bör räkna med att komplettera under loppet.

Hade man vallat för föret som beräknas råda vid målgång, dvs klister lagts på så hade de nog vart dåligt med snö i oxberg nu av alla i frysningar!

Var förövrigt ut i oxberg och åkte strax efter klockan tolv och då fungerade det fortfarande att köra på vr70, trots att de var rejäl kramsnö och glatt före!

Link to comment
Share on other sites

Om det är så att föret ändras under vägen så kan man ju inte lägga för mjuk valla bara för att det även ska fästa på slutet.

Tjejvasan tex så var det minusgrader vid starten och prognos på -5 grader under natten, och då när det kommit 15cm snö dagen innan kan man inte valla med klister som ska fungera vid målgång, utan den som köper tjänsten bör räkna med att komplettera under loppet.

Hade man vallat för föret som beräknas råda vid målgång, dvs klister lagts på så hade de nog vart dåligt med snö i oxberg nu av alla i frysningar!

Var förövrigt ut i oxberg och åkte strax efter klockan tolv och då fungerade det fortfarande att köra på vr70, trots att de var rejäl kramsnö och glatt före!

Jamen det är ju det jag menar! Fattade dig som att de som vallar i mora inte behövde skicka med instruktioner för omvallning utan man skulle köra som det var. Men då fattade jag dig fel och vi tänker lika som det verkar!

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit i Mora och vallat några par skidor för Tjejvasan. Och det är nog inte bara jag som tyckte att det var svårt att valla rätt. Man såg på starten ganska tydligt att det var många som hade stora problem, att det antingen huggade rejält eller att det inte fanns nåt fäste alls. Det som var svårt var att föret har ändrats under dagen. För de som startade tidigt, så skulle burkvalla ha kunnat funka bra. Men det blev mer och mer kramsnö under förmiddagen, och då funkade burkvalla antagligen inte längre. Så kanske har vallaservicen inte tagit hänsyn till starttiderna och vallat en variant på alla skidor. När jag tittade förbi i tältet i Mora, så var det fortfarande en prognos med burkvalla som delades ut. Men eftersom förhållanden var svårt att förutser, hur isigt blir? kommer det nån mer nysnö? hur bra håller spåret? så tror jag att man måste inser själv att det finns ingen garanti att fästvallningen funkar perfekt, även om man lämna in skidorna fär vallning, om det är kring 0 grader.

 

Jag vallade i alla fall Start Universal Wide (enligt Starts pognos), täckt med Swix VR65 (inte enligt rekommendationen) och det funkade för tjejerna som gick iväg mellan 9:30 och 11:15. En kille från Swix, som verkade väldigt kunnigt, rekommenderade också klister (K22), men jag tycker Start Uni är bättre om det är kring 0 grader. Fästvallningen under tävlingen var inte helt perfekt, det huggade då och då för den som startade 9:30, men med tanke på att föret var inte helt konstant under loppen, så var det nog ganska bra. Alla tre kom i mål utan stora problem och utan att ha vallat om under tävlingen. Vi har testat på den lilla backen efter starten up till 20-30 minuter innan starten, och det kan ingen vallaservice göra som valla ett stort antal skidor dagen innan.

 

Så jag tycker att man ska acceptera att det kan blir en miss i fästvallningen, så synd det är för den som ha drabbats av det, men att det inte beror nödvändigvis på att vallaservicen gjorde ett dålig jobb, men att de har vallat så bra de kunde utifrån de informationer som de har haft en dag innan starten.

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit i Mora och vallat några par skidor för Tjejvasan. Och det är nog inte bara jag som tyckte att det var svårt att valla rätt. Man såg på starten ganska tydligt att det var många som hade stora problem, att det antingen huggade rejält eller att det inte fanns nåt fäste alls. Det som var svårt var att föret har ändrats under dagen. För de som startade tidigt, så skulle burkvalla ha kunnat funka bra. Men det blev mer och mer kramsnö under förmiddagen, och då funkade burkvalla antagligen inte längre. Så kanske har vallaservicen inte tagit hänsyn till starttiderna och vallat en variant på alla skidor. När jag tittade förbi i tältet i Mora, så var det fortfarande en prognos med burkvalla som delades ut. Men eftersom förhållanden var svårt att förutser, hur isigt blir? kommer det nån mer nysnö? hur bra håller spåret? så tror jag att man måste inser själv att det finns ingen garanti att fästvallningen funkar perfekt, även om man lämna in skidorna fär vallning, om det är kring 0 grader.

 

Jag vallade i alla fall Start Universal Wide (enligt Starts pognos), täckt med Swix VR65 (inte enligt rekommendationen) och det funkade för tjejerna som gick iväg mellan 9:30 och 11:15. En kille från Swix, som verkade väldigt kunnigt, rekommenderade också klister (K22), men jag tycker Start Uni är bättre om det är kring 0 grader. Fästvallningen under tävlingen var inte helt perfekt, det huggade då och då för den som startade 9:30, men med tanke på att föret var inte helt konstant under loppen, så var det nog ganska bra. Alla tre kom i mål utan stora problem och utan att ha vallat om under tävlingen. Vi har testat på den lilla backen efter starten up till 20-30 minuter innan starten, och det kan ingen vallaservice göra som valla ett stort antal skidor dagen innan.

 

Så jag tycker att man ska acceptera att det kan blir en miss i fästvallningen, så synd det är för den som ha drabbats av det, men att det inte beror nödvändigvis på att vallaservicen gjorde ett dålig jobb, men att de har vallat så bra de kunde utifrån de informationer som de har haft en dag innan starten.

Klokt tänkt. Skulle man valla för så olika starttider o utan att ha någon möjliget till omvallning var det säkert så optimalt som det gick som du tänkte o gjorde kan jag tänka mig. Kanske att rode gult klistervax på burk hade varit nåt, åtminstone för de tidigare startande?

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit i Mora och vallat några par skidor för Tjejvasan. Och det är nog inte bara jag som tyckte att det var svårt att valla rätt. Man såg på starten ganska tydligt att det var många som hade stora problem' date=' att det antingen huggade rejält eller att det inte fanns nåt fäste alls. Det som var svårt var att föret har ändrats under dagen. För de som startade tidigt, så skulle burkvalla ha kunnat funka bra. Men det blev mer och mer kramsnö under förmiddagen, och då funkade burkvalla antagligen inte längre. Så kanske har vallaservicen inte tagit hänsyn till starttiderna och vallat en variant på alla skidor. När jag tittade förbi i tältet i Mora, så var det fortfarande en prognos med burkvalla som delades ut. Men eftersom förhållanden var svårt att förutser, hur isigt blir? kommer det nån mer nysnö? hur bra håller spåret? så tror jag att man måste inser själv att det finns ingen garanti att fästvallningen funkar perfekt, även om man lämna in skidorna fär vallning, om det är kring 0 grader.

 

Jag vallade i alla fall Start Universal Wide (enligt Starts pognos), täckt med Swix VR65 (inte enligt rekommendationen) och det funkade för tjejerna som gick iväg mellan 9:30 och 11:15. En kille från Swix, som verkade väldigt kunnigt, rekommenderade också klister (K22), men jag tycker Start Uni är bättre om det är kring 0 grader. Fästvallningen under tävlingen var inte helt perfekt, det huggade då och då för den som startade 9:30, men med tanke på att föret var inte helt konstant under loppen, så var det nog ganska bra. Alla tre kom i mål utan stora problem och utan att ha vallat om under tävlingen. Vi har testat på den lilla backen efter starten up till 20-30 minuter innan starten, och det kan ingen vallaservice göra som valla ett stort antal skidor dagen innan.

 

Så jag tycker att man ska acceptera att det kan blir en miss i fästvallningen, så synd det är för den som ha drabbats av det, men att det inte beror nödvändigvis på att vallaservicen gjorde ett dålig jobb, men att de har vallat så bra de kunde utifrån de informationer som de har haft en dag innan starten.[/quote']

Klokt tänkt. Skulle man valla för så olika starttider o utan att ha någon möjliget till omvallning var det säkert så optimalt som det gick som du tänkte o gjorde kan jag tänka mig. Kanske att rode gult klistervax på burk hade varit nåt, åtminstone för de tidigare startande?

Menar du Rode Gialla K60? Jag tror jag har aldrig använt den, men jag funderade om att lägga lite Rode Rossa under bindningen för de som startade senare. Men eftersom de hade bra fäste utan det också, så blev det 'bara' täckt Start Uni wide. Vi provade bara med klister i början men det blev is efter några meter och täckt med VR65 blev det inget is, förutom där det fanns inga spår i backen, framförallt i början i Oxberg. Jag tror också det var viktig att fördela klister och burk så jämnt som möjligt och framförallt göra rent styrspåret under fästzonen. Jag har fördelat burk med kork och sedan strykit ut det hela med handen, så egentligen är det inte täckt, hellre blandat klister med burkvalla. Ville också testa att gnugga in FC8X i fästzonen, men vågade inte. Men det skulle jag har gjort för glidet, inte för mer fäste.

 

Nu handlar tråden egentligen inte om rätt vallning för Tjejevasan, men hellre om att vallaservicen har vallat uppenbarligen fel i ett bekräftat och kanske i flera fall. Det som överraskade mig var att Swix (på ingången till vallaområdet i Mora tältet) rekommenderade en ren burkvariant, med Vr45, VR62 och VR70 som medtag på spåret. Som skiforfun skrev, så funkade det med VR70 och man skulle ha lagt på det innan starten om nu VR62 var för hård. Men det är bara spekulationer från min sida. :)

Link to comment
Share on other sites

När vi ändå är inne i diskussionen om valla lördag, så kan jag tillägga att det stundtals snöade lätt under förmiddagen vilket gjorde att flertalet violetta burkar började frysa i vad jag hörde.

 

Och under fredagens lopp så var nysnön väldigt intressant, kallare burkvalla frös i neråt Mora trots en högre temperatur än längre upp i spåret och längre upp i spåret så hade varmare varianter av samma märke inte fungerat.

 

Är sjukt intressant ämne detta :)

Link to comment
Share on other sites

Rode gult klistervax är burk. +1- +4! En kanonvalla att ha i fickan när det blir blankt i nysnöspår o lite plus! Fast det funkar ju inte nu alltså i spåren där såklart! Men för de tidigast startande i tjejvasan kanske...

Gul Rode (Gialla) finns både i burk och i tub. Två helt olika vallor. Klistret i tub mycket kletig för ett antal plusgrader….

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...