Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Skidskyttefrbundet frstrker med Jean-Marc Chabloz som ny skyttetrnare

Anders Bystrm blir ny landslagschef

Uppdaterade rekommendationer fr trningshjul

Dags att ska kontrakt hos Salomon

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Blir det något Vasalopp 2014?

• Vänligen logga in för att kunna svara
137 svar till detta ämne

gurraj71

gurraj71

Medlem

• Members
  • Pip
  • 20 inlägg
När man ser reportaget från Svtsporten ser det ju inte direkt lovande ut. Problemet är väl att myrarna aldrig hann frysa till innan snön kom och isolerade. Annars kan det ju stå emot rätt bra. När vårfloden väl börjar (som nu) kan det gå riktigt fort med töandet. Jag är pessimist, tror inte det kommer gå att genomföra. Och det är ju själva f-n oavsett. Tycker å andra sidan mest synd om er där klassikern hänger på söndagens lopp.

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 257 inlägg

Inte en chans att dom ställer in på söndag. Stafettvasan däremot ligger pyrt till.

Nej jag tror inte heller de ställer in. Ser ut som några minus på söndag o inte helt tokig prognos fram till dess heller. Fast de får nog kolla lite på hur de ska dra förbi de sämsta ställena på myrarna. Det är en gissning iaf

Nalle Puh

Nalle Puh

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 636 inlägg

Spåret får ses över för kommande år, asfaltera hela vägen för bättre underlag - 90 km kylrör på det!

;). Och en tunnel ovanpå det. Då kan vi få exakt samma före varje år. Ingen risk att valla bort sig och inga panikköp av valla i Mora.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 748 inlägg
Jag tror inte de ställer in på söndag, kollade smhis prognos och där var en hel del minustecken under veckan och -4 på söndag morgon Sälen.
Det är för mycket pengar inblandade för att de skall ställa in, 1997 var det liknande förhållande och då kördes loppet. Det är obehagligt att bli blöt om fötterna, men ingen har fått några långvariga men av det, då hade det varit bättre att ställa in 1987 pga den stränga och hälsovådliga kylan.
Mitt tips; loppen går både på fredag o söndag !

Fredrikjakt

Fredrikjakt

Medlem

• Members
  • Pip
  • 14 inlägg
Vad händer om det blir inställt?
Får man automatisk startplats till nästa års vasa eller?
Pengarna tillbaka?
Eller är det bara att se glad ut att vädergudarna har blåst oss på 1300kr?

Willie

Willie

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 676 inlägg
http://www.svt.se/sp...-for-vasaloppet

Oj, det är rejält blött. Blir en avvägning för arrangörerna, genomföra loppet till varje pris eller bara genomföra med vettiga förhållanden. Om man tvingas åka genom vattenpölar och genomblöt snö är det tveksamt att köra tycker jag.

Bergsmannen

Bergsmannen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 88 inlägg

Inte en chans att dom ställer in på söndag. Stafettvasan däremot ligger pyrt till.

Har också varit inne på samma tankebana.

MattaP

MattaP

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 521 inlägg
De pratade ju tidigt om att det fanns en reservplan runt myrarna (där cykelvasan går) och start på RV66.

Landers Legend

Landers Legend

Medlem

• Members
  • Pip
  • 44 inlägg
Var också riktigt blött i svackan vid starten innan man kommer upp mot ladan på ÖS

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 inlägg
Spännande vad dom säger nu kl 10. Spåret måste se mkt värre ut än någon kan ana för att ställa in ska vara aktuellt
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Lakota

Lakota

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 856 inlägg
Ågesta är väl ett bra alternativ. Vet att det fanns 350m snöskrap från nån hockey is igår, det blir 257varv ungefär :-)

Climb_76

Climb_76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 357 inlägg
Jag var inne på flytväst för ett tag sen. Får återgå till den planen och då även med snorkel och cyklop ;)

MrT

MrT

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 565 inlägg
Att genomföra loppen till varje pris är fel, någonstans måste man dra gränsen.

Om det är så dåligt som det verkar tycker jag att loppen skall ställas in. Att köra ett lopp där i princip alla deltagare blir missnöjda kommer kosta i dålig publicitet, för att inte tala om alla extra brytbussar som måste hyras in.

Efter denna vintern kommer folk ha förståelse om loppen ställs in. De kommer däremot bli tvärilskna på Vasaloppet om de behöver hasa sig igenom kilometerlånga vattenpölar längs vägen.

Willie

Willie

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 676 inlägg

Om det är så dåligt som det verkar tycker jag att loppen skall ställas in. Att köra ett lopp där i princip alla deltagare blir missnöjda kommer kosta i dålig publicitet, för att inte tala om alla extra brytbussar som måste hyras in.

Efter denna vintern kommer folk ha förståelse om loppen ställs in. De kommer däremot bli tvärilskna på Vasaloppet om de behöver hasa sig igenom kilometerlånga vattenpölar längs vägen.

Klok synpunkt. Är det genomblöt snö och vattenpölar så bör de ställa in.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 135 inlägg
Jag är övertygad om att det blir Vasalopp, inte ställer de in när det är minusgrader och dessutom MASSOR av snö i terrängen (så mycket att många våndas för att vanliga trugor inte räcker). Arrangörerna är mycket rutinerade och jättesummor och prestige står på spel. Kära skidforumvänner: ställ in er på ett kanonrace till helgen med rekordtider i de snabba spåren när det frusit till. Vi ses i Vasastarten på söndag.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 170 inlägg
Jag kan köpa genomslag på ett seedningslopp i Sydsverige och att det kan slita lite på belagen men det känns ju inte rätt att överväga andraparet i ett Vasalopp (höll på att felskriva Vadalopp...)

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 769 inlägg
Åkte Halvvasan igår. Visst var det blött och lite skräpigt på några ställen, men inte värre än att det går att köra denna sträckan på söndag. Har varit med om värre. Problemet är väl det blöta på myrarna i början av loppet.

DomarnDan

DomarnDan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 120 inlägg

Håller med! Det ser tyvärr bedrövligt ut längs delar av banan just nu och med 3-4 grader varmt på dagarna och som kallast -1 på nätterna ser det kämpigt ut att få till något vettigt.

Men vi får hålla tummarna för att arrangörerna lyckas få till en bra lösning så att loppet blir av.

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 147 inlägg
kan väl vara negativt för varumärket Vasaloppet om hälften av deltagarna drunknar längs färden... :-)

Men nu verkar det väl som det ska frysa på typ "lite lagom"

MattaP

MattaP

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 521 inlägg
Nu jobbas det tydligen hårt med att köra ut snö med helikoptrar och grävmaskiner....

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar