Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Nytt samarbete mellan svenska och norska skidfrbunden

Podcast med Ski Classics-legenden Seraina Boner

Vrldscupprogrammet lngdkning 2020-2021

Carpool Alliansloppet - Episode 2 Mattias Reck

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Blir det något Vasalopp 2014?

• Vänligen logga in för att kunna svara
137 svar till detta ämne

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 760 inlägg
ser inte jättekul ut på sina håll.
http://erikwickstrom...paret-ar-blott/

Fram med länspumparna!

Kindbom

Kindbom

Medlem

• Members
  • Pip
  • 32 inlägg

kan väl vara negativt för varumärket Vasaloppet om hälften av deltagarna drunknar längs färden... :-)

Men nu verkar det väl som det ska frysa på typ "lite lagom"

Frysa på lite lagom vete fan...
onsdag kl13 +2
onsdag kl19 +3

torsdag kl7 +1
torsdag kl13 +3 lite sol
torsdag kl19 +1

fredag kl7 +-0
fredag kl13 +3 lite sol
fredag kl19 +2

lördag kl7 +1
lördag kl13 +3
lördag kl19 +1

söndag kl7 -1...första noteringen med minus, inte ens minus på nätterna innan
söndag kl13 +-0
Pain is temporary, glory is forever!

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 015 inlägg
Lugn bara lugn, dom bygger bara upp detta för att dom kommer att ställa in stafettvasan på fredag. Då kommer alla ta en lättnadens suck att dom inte ställer in Vasaloppet utan bara stafettvasan för att kunna jobba med vasaloppspåret hela fredagen. Utan denna dramaturgi skulle folk bli irriterade på att det ställer in stafettvasan. Min gissning.

kretiochpleti

kretiochpleti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 424 inlägg
Jag har tänkt att det inte finns en chans att de ställer in p g a enorma resurser och det stora konstsnölagret men om problemet är öppna vattendrag och vatten som flödar så hjälper inte stora snölager. De få minsugrader som kommer räcker inte heller för att ändra på det.

Virveltrumma.

Redigerat av kretiochpleti, 26 februari 2014 - 09:55 .

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 136 inlägg

Lugn bara lugn, dom bygger bara upp detta för att dom kommer att ställa in stafettvasan på fredag. Då kommer alla ta en lättnadens suck att dom inte ställer in Vasaloppet utan bara stafettvasan för att kunna jobba med vasaloppspåret hela fredagen. Utan denna dramaturgi skulle folk bli irriterade på att det ställer in stafettvasan. Min gissning.

Mycket trovärdig gissning och sannolikt utfall av det hela. Då kan de ju använda även hela fredagen och hela sin organisation koncentrerad mot att rädda huvudtävlingen. Om JAG vore ansvarig strateg skulle jag absolut tänka så.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 643 inlägg
Efter starten finns det hur mycket snö som helst fram förbi Evertsberg. Där handlar det ju enbart om att kunna dränera vatten och kanske lägga lite tillfälliga spänger (fin gammal pluralform!). Dessutom den kallaste biten. Visst klara man söndagen om man lägger ut lite vägrtummor här o där för smältvattnet och dumpar snö ovanpå.

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 124 inlägg
Ifall det undgått någon så sänder SVT live från presskonferensen och den ligger säkert kvar där för de som vill följa den i efterhand.
http://www.svt.se/ny...-presskonferens
Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.

Tallen

Tallen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 002 inlägg
Härligt det blir lopp. Dock ännu trängre i starten
"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

gurraj71

gurraj71

Medlem

• Members
  • Pip
  • 20 inlägg
Blir det trängre? Kanske, men i så fall tidigare, kanske t.o.m. en fördel att inte kön är i uppförslutet. Och det kommer vara många som avstår i år, särskilt i bakre led där de värsta köerna uppstår.

ConnyBjornehall

ConnyBjornehall

Medlem

• Members
  • Pip
  • 94 inlägg
hmm, jag är tveksam om man verkligen bör genomföra loppet. Precis som många sagt tidigare så är man nog mer sugen på att genomföra än vilken kvalité det kommer att vara på loppet.

Rätt surt för oss som är ute efter medaljtid också, ev. så får eliten skare och blixtföre och vi får åka vattenskidor. Känns ju verkligen roligt måste jag säga...Suck!

Tallen

Tallen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 002 inlägg
Som jag fattade det kommer flaskhalsen tidigare på startgärdet då de smalnar av från 52 spår till runt 25 spår på gärdet.
"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

Foss

Foss

Medlem

• Members
  • Pip
  • 148 inlägg
Hur vallar man fäste för det här?

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 124 inlägg
Arrangörernas kompetens att genomföra loppet tvivlar jag inte en sekund på, så det hänger nog främst på om väderprognoserna håller och de få utlovade minusgraderna räcker, men bara att hålla tummarna för att allt går i lås. Att det smalnar av till färre spår redan före vägövergången kanske irriterar någon, men borde väl inte påverka sluttiden märkbart. Köandet flyttas bak lite, men samma köande och lika länge som om det skett på vanliga stället.
Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.

simoneliasson

simoneliasson

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg
Frågan är hur det kommer att se ut för de bakre startleden. Jag tror det blir kämpigt!
Vl14: 8.08

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 015 inlägg

hmm, jag är tveksam om man verkligen bör genomföra loppet. Precis som många sagt tidigare så är man nog mer sugen på att genomföra än vilken kvalité det kommer att vara på loppet.

Rätt surt för oss som är ute efter medaljtid också, ev. så får eliten skare och blixtföre och vi får åka vattenskidor. Känns ju verkligen roligt måste jag säga...Suck!

Dessutom är de vältränade, har goda genetiska förutättningar, god teknik och snabbare skidor samt får åka kortare sträcka, riktigt, riktig orättvis.

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 216 inlägg
Jag antar att denna tjärn är i botten av startrakan? På't ungefär. Kommer det inte gå ganska fort (elit - Led 3) när det smalnar av?

Plant based 

VL12: Led 5, 5:59. plac. 3885. VL13: Led 3, 5:36. plac. 1855.

VL14: Led 2, 6:17. plac. 2909 med feber. VL15: Led 2, sjuk igen, bröt

VL16: Led 3, 5:32, plac. 1884. VL17: Led 2, 6:22, plac. 3684. 

VL18: Led 2, 5:52, plac. 1438. VL20: Led 2, 6:18, plac. 1251.

Pilotio

Pilotio

Medlem

• Members
  • Pip
  • 171 inlägg
Angående föret, så kan det med lite tur bli ren räls med mycket snabba tider om det fryser till ordentligt i den blöta snön. Inte alls omöjligt om man ser prognosen.

Undrar dock lite på starten... Tänk er "flaskhalsen" vid tjärnet på startrakan. Alla (Åtminstone de första 3,4,5 leden) hinner få upp ordentlig fart, sedan blir det tvärtstopp i lätt utför... Pang... Där tror jag det kan uppstå problem, jämfört med när det tar stopp i en uppför.

Redigerat av Pilotio, 26 februari 2014 - 10:38 .

Falken86

Falken86

Medlem

• Members
  • Pip
  • 203 inlägg
Känns som det kan bli kalkon även om det skulle bli nån minusgrad och det känns tveksamt till att det kommer bli speciellt njutbart.
Men känner jag migsjälv kommer jag förmodligen stå på startlinjen.

speedzone

speedzone

Medlem

• Members
  • Pip
  • 462 inlägg
Man borde helt klart ställa in tävlingen. Tyvärr kan jag bara konstatera att nu även vasaloppet fallit till den nivå där man inte vill betala tillbaka startavgiften och istället genomför en tävling som kan få katastrofala följder för skidåkningen istort. Alla som står i led bakom elitleden kommer att åka i gytja de första 4:a milen. Dessutom fattar jag inte hur man kan stå och säga att det skall bli minusgrader då prognosen säger någonting annat. Att lyfta snö med helikopter är ju bara bullshit. 1000 kg snö är typ 1.5 traktorskopa blötsnö. Räcker ju ingenstans.

te95mne

te95mne

Medlem

• Members
  • Pip
  • 77 inlägg

Angående föret, så kan det med lite tur bli ren räls med mycket snabba tider om det fryser till ordentligt i den blöta snön. Inte alls omöjligt om man ser prognosen.

Undrar dock lite på starten... Tänk er "flaskhalsen" vid tjärnet på startrakan. Alla (Åtminstone de första 3,4,5 leden) hinner få upp ordentlig fart, sedan blir det tvärtstopp i lätt utför... Pang... Där tror jag det kan uppstå problem, jämfört med när det tar stopp i en uppför.

Jag tror nog att arrangörerna tänker igenom detta, sportchefen sa ju att eliten skulle stå till vänster i starten och inte över hela linjen.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar