Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Podcast med Vasaloppsvinnaren Petter Eliassen

Johansson Norgren och Persson rullade snabbast i Grnklitt

Starka kare till start p rullskidlopp i Grnklitt - som livesnds

Vasaloppet lanserar Hemmavasan

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Blir det något Vasalopp 2014?

• Vänligen logga in för att kunna svara
137 svar till detta ämne

kretiochpleti

kretiochpleti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 424 inlägg
Speedzone: Hoppas du har fel.
Stafettvasans risiga spår och dåliga logisitk ifjol ger dig dock vatten på din kvarn. Vasaloppsorganisationen tummar ibland på kvaliteten.

Håller också med dig i att presskonferensens resonemang bygger mycket på förhoppningar om en kyla som inte jag heller ser i prognoserna.

speedzone

speedzone

Medlem

• Members
  • Pip
  • 462 inlägg

Speedzone: Hoppas du har fel.
Stafettvasans risiga spår och dåliga logisitk ifjol ger dig dock vatten på din kvarn. Vasaloppsorganisationen tummar ibland på kvaliteten.

Håller också med dig i att presskonferensens resonemang bygger mycket på förhoppningar om en kyla som inte jag heller ser i prognoserna.

Efter att staffettvasan genomförts så kommer det inte finnas några spår kvar! Åkarna kommer då ha trampat sönder underlaget i den grad att det kommer vara omöjligt att få till spåren. Prognosen lovar kanske någon minusgrad men det behövs -10/-15 för att avsmältningen skall stanna av. Pratade precis med en kollega som jobbar i skogen och han säger att har det väl börjat släppa på myrarna så stannar det inte av speciellt lätt. Nej Vasaloppet skärpning nu! Ta erat ansvar och stå rakryggade och ställ in tävlingen för detta luktar fjasko hela vägen till Mora!

Redigerat av speedzone, 26 februari 2014 - 10:53 .

racewax.se

racewax.se

Medlem

• Members
  • Pip
  • 239 inlägg
en avsmalning i full stakfart låter inte bra, bättre om den blir i motbacke

Madbomber

Madbomber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 55 inlägg
Jag som står i bakre halvan (7:an) ser ganska positivt på det hela. Förra året fick jag mjölksyra i armarna av stå tvärstilla hängandes på stavarna i en ca halvtimma. Tror det blir färre stavbrott mm. Nä, hellre köa på platten

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 058 inlägg
Jag är inne på samma spår. Att genomföra till varje pris tycker jag är fel. Tyvärr finns det nog för stora krafter bakom för att ställa in. Det är inte ansvarsfullt av ledningen att skicka iväg folk i nio mil vatten
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 124 inlägg
Jag hade lite bokmärken till väderprognoser sedan tidigare, och minusgraderna är definitivt lätträknade. I Risberg och någon mån i Evertsberg någon minusgrad nästan hela resten i veckan, men i övrigt ser det onödigt varmt ut om man skall tro yr.no.
http://www.yr.no/ste...tidsvarsel.html

Redigerat av Niklas, 26 februari 2014 - 10:57 .

Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.

Pilotio

Pilotio

Medlem

• Members
  • Pip
  • 171 inlägg
Ser bättre och bättre ut!
Smågan t ex, ser ut att ligga på minussidan mest hela tiden fram till söndag nu. Gött!

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 124 inlägg

Tyvärr finns det nog för stora krafter bakom för att ställa in.

För turistnäring, butiker och framför allt sportbutiker i Mora är det nog mycket stort inkomstbortfall om de tvingas ställa in, så det lär de nog bara göra om det är fullständigt omöjligt att köra loppet. Bara att vänta och se. Håller tummarna för er som har startplats.
Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.

DanneS

DanneS

Medlem

• Members
  • Pip
  • 27 inlägg
OM skiten ställs in, så har jag alltså simmat i en kall älv och sprungit runt bland barren på Lidingö helt förgäves... ridå.
Men, nu blir det inte så! Jag ska till Mora! :-)

speedzone

speedzone

Medlem

• Members
  • Pip
  • 462 inlägg

OM skiten ställs in, så har jag alltså simmat i en kall älv och sprungit runt bland barren på Lidingö helt förgäves... ridå.

Tag med dig våtdräkten :). Ett tips för er som ni skall åka är att köra med sealskinstrumpor i pjäxorna. På så sätt slipper nu kanske amputera era sönderfrysta fötter då ni når mora.

Tore

Tore

Ny medlem

• Members
  • 4 inlägg

Av just den anledningen är jag nöjd att jag körde Öppet Spår i söndags.

Då var spåren helt klart åkbara om än svårvallat då 95% saxade uppför samtliga backar.

Nu är iaf klassikermedaljen på väg hem och jag kan lägga min första klassiker till rullorna, totalttiden 28:15 går helt klart o putsa på till nästa gång. ;)
VL 09 - 9:52 plac. 10540 // ÖSS 14 - 9:40 plac. 5271

MSO

MSO

Medlem

• Members
  • Pip
  • 397 inlägg

Tag med dig våtdräkten :). Ett tips för er som ni skall åka är att köra med sealskinstrumpor i pjäxorna. På så sätt slipper nu kanske amputera era sönderfrysta fötter då ni når mora.

Vanliga överdrag räcker nog länge.
(Och amputation lär för övrigt inte krävas så länge det är plusgrader. Och har man en monstertid på gång stannar man väl inte bara för en liten amputationsrisk... ;D )

Så länge det är något stavfäste alls lär det ju inte bli några problem. Nån kilometer blött här och där, so what. Till och med några lyft kan vara ok kan jag tycka.

Vi får hoppas på ett riktigt legendariskt GRISLOPP, så kan vi som var med köpa t-shirten sen.

Redigerat av MSO, 26 februari 2014 - 11:30 .

------------------
- Hel och ren? -

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 058 inlägg
Nog kan det bli rejält kallt med genomblöta fötter även vid några få plusgrader. Kommer köra på sealskinz

Redigerat av skogsvakt, 26 februari 2014 - 11:34 .

Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Willie

Willie

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 676 inlägg
All heder år vasaloppsorganisationen som verkligen kämpar och gör allt för att få till lopp!

MEN, frågan är om de satsar på att genomföra trots att förutsättningarna egentligen är för dåliga?
- Att de ska kunna köra loppet och greja spåren bygger på att prognosen går in och det blir kallare. Men kollar man prognosen ser det inte ut att bli så särskilt kallt utan det kommer fortsätta töa i flera dagar...
- De talade på presskonferensen om "vasaloppskvalitet", men att de blir tvungna att tumma på den i år pga omständigheterna. Alltså, i klarspråk kan de inte ordna bra spår utan det kommer sannolikt bli bedrövligt. Och då tänker jag inte bara på tö och obefintliga spår (så är det ju var och varannat år när det slår om till plusgrader under dagen) utan på vattenpölar och riktigt grisiga spår.

Vill såklart åka loppet men inte till vilket pris som helst, svårt detta.

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 147 inlägg
kan bli mkt stavbrott o andra incidenter om spåren i nedförsbacke, eller eljest i lite fart minskar från 50 till 25. Vem vill släppa måååååånga åkare framför sig där...

varför inte istället ha 25 spår från start, eventuellt ökande antal bakåt i leden, där det väl ändå inte kommer gå fort förrän efter 4-6 km.

- kan det gå att plana över en mindre sjö i tillräcklig fart...? (har jag gjort flera ggr på alpinskidor)

Redigerat av Carl A, 26 februari 2014 - 11:49 .

speedzone

speedzone

Medlem

• Members
  • Pip
  • 462 inlägg
Ett tips är att kolla på RS-rillers facebookssida för bilder från spåret! Undrar om dom kommer dra över folk med motorbåt? Kan ju vara bra om man då tar tegsnäsarna istället så man planar bättre. Nytt för iår är att det ingår en flytväst i startpåsen samt en instruktion på hur denna skall användas! :)

Lakota

Lakota

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 856 inlägg
All medaljtids jakt från led 3/4 säkerställes av hög o fri stakfart efter Smågan. Som jag ser det är det loppet helt kört med beslutet om smalare start

Åkarparen

Åkarparen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 430 inlägg
https://www.facebook...tif_t=notify_me

Tallen

Tallen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 002 inlägg
Jag ser det såhär: jag åker hellre ett vasalopp i dåliga spår än att inte åka alls. Känner man på annat sätt kanske man bör ta sovmorgon på söndag o njuta av värmen framför tv:n
"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 216 inlägg

All medaljtids jakt från led 3/4 säkerställes av hög o fri stakfart efter Smågan. Som jag ser det är det loppet helt kört med beslutet om smalare start

Flaskhalsen kommer ju bara lite tidigare? Väl efter baken lär väl möjlighet till fri fart vara densamma. Även om det kanske går trögt!

Plant based 

VL12: Led 5, 5:59. plac. 3885. VL13: Led 3, 5:36. plac. 1855.

VL14: Led 2, 6:17. plac. 2909 med feber. VL15: Led 2, sjuk igen, bröt

VL16: Led 3, 5:32, plac. 1884. VL17: Led 2, 6:22, plac. 3684. 

VL18: Led 2, 5:52, plac. 1438. VL20: Led 2, 6:18, plac. 1251.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar