Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Blir det något Vasalopp 2014?


rible12

Recommended Posts

  • Replies 137
  • Created
  • Last Reply
Arrangörernas kompetens att genomföra loppet tvivlar jag inte en sekund på, så det hänger nog främst på om väderprognoserna håller och de få utlovade minusgraderna räcker, men bara att hålla tummarna för att allt går i lås. Att det smalnar av till färre spår redan före vägövergången kanske irriterar någon, men borde väl inte påverka sluttiden märkbart. Köandet flyttas bak lite, men samma köande och lika länge som om det skett på vanliga stället.
Link to comment
Share on other sites

hmm, jag är tveksam om man verkligen bör genomföra loppet. Precis som många sagt tidigare så är man nog mer sugen på att genomföra än vilken kvalité det kommer att vara på loppet.

 

Rätt surt för oss som är ute efter medaljtid också, ev. så får eliten skare och blixtföre och vi får åka vattenskidor. Känns ju verkligen roligt måste jag säga...Suck!

Dessutom är de vältränade, har goda genetiska förutättningar, god teknik och snabbare skidor samt får åka kortare sträcka, riktigt, riktig orättvis.

Link to comment
Share on other sites

Angående föret, så kan det med lite tur bli ren räls med mycket snabba tider om det fryser till ordentligt i den blöta snön. Inte alls omöjligt om man ser prognosen.

 

Undrar dock lite på starten... Tänk er "flaskhalsen" vid tjärnet på startrakan. Alla (Åtminstone de första 3,4,5 leden) hinner få upp ordentlig fart, sedan blir det tvärtstopp i lätt utför... Pang... Där tror jag det kan uppstå problem, jämfört med när det tar stopp i en uppför.

Link to comment
Share on other sites

Man borde helt klart ställa in tävlingen. Tyvärr kan jag bara konstatera att nu även vasaloppet fallit till den nivå där man inte vill betala tillbaka startavgiften och istället genomför en tävling som kan få katastrofala följder för skidåkningen istort. Alla som står i led bakom elitleden kommer att åka i gytja de första 4:a milen. Dessutom fattar jag inte hur man kan stå och säga att det skall bli minusgrader då prognosen säger någonting annat. Att lyfta snö med helikopter är ju bara bullshit. 1000 kg snö är typ 1.5 traktorskopa blötsnö. Räcker ju ingenstans.
Link to comment
Share on other sites

Angående föret, så kan det med lite tur bli ren räls med mycket snabba tider om det fryser till ordentligt i den blöta snön. Inte alls omöjligt om man ser prognosen.

 

Undrar dock lite på starten... Tänk er "flaskhalsen" vid tjärnet på startrakan. Alla (Åtminstone de första 3,4,5 leden) hinner få upp ordentlig fart, sedan blir det tvärtstopp i lätt utför... Pang... Där tror jag det kan uppstå problem, jämfört med när det tar stopp i en uppför.

Jag tror nog att arrangörerna tänker igenom detta, sportchefen sa ju att eliten skulle stå till vänster i starten och inte över hela linjen.

Link to comment
Share on other sites

Speedzone: Hoppas du har fel.

Stafettvasans risiga spår och dåliga logisitk ifjol ger dig dock vatten på din kvarn. Vasaloppsorganisationen tummar ibland på kvaliteten.

 

Håller också med dig i att presskonferensens resonemang bygger mycket på förhoppningar om en kyla som inte jag heller ser i prognoserna.

Efter att staffettvasan genomförts så kommer det inte finnas några spår kvar! Åkarna kommer då ha trampat sönder underlaget i den grad att det kommer vara omöjligt att få till spåren. Prognosen lovar kanske någon minusgrad men det behövs -10/-15 för att avsmältningen skall stanna av. Pratade precis med en kollega som jobbar i skogen och han säger att har det väl börjat släppa på myrarna så stannar det inte av speciellt lätt. Nej Vasaloppet skärpning nu! Ta erat ansvar och stå rakryggade och ställ in tävlingen för detta luktar fjasko hela vägen till Mora!

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr finns det nog för stora krafter bakom för att ställa in.

För turistnäring, butiker och framför allt sportbutiker i Mora är det nog mycket stort inkomstbortfall om de tvingas ställa in, så det lär de nog bara göra om det är fullständigt omöjligt att köra loppet. Bara att vänta och se. Håller tummarna för er som har startplats.

Link to comment
Share on other sites

OM skiten ställs in, så har jag alltså simmat i en kall älv och sprungit runt bland barren på Lidingö helt förgäves... ridå.

Men, nu blir det inte så! Jag ska till Mora! :-)

Tag med dig våtdräkten :). Ett tips för er som ni skall åka är att köra med sealskinstrumpor i pjäxorna. På så sätt slipper nu kanske amputera era sönderfrysta fötter då ni når mora.

Link to comment
Share on other sites

OM skiten ställs in, så har jag alltså simmat i en kall älv och sprungit runt bland barren på Lidingö helt förgäves... ridå.

Men, nu blir det inte så! Jag ska till Mora! :-)

Av just den anledningen är jag nöjd att jag körde Öppet Spår i söndags.

 

Då var spåren helt klart åkbara om än svårvallat då 95% saxade uppför samtliga backar.

 

Nu är iaf klassikermedaljen på väg hem och jag kan lägga min första klassiker till rullorna, totalttiden 28:15 går helt klart o putsa på till nästa gång. ;)

Link to comment
Share on other sites

OM skiten ställs in' date=' så har jag alltså simmat i en kall älv och sprungit runt bland barren på Lidingö helt förgäves... ridå.

Men, nu blir det inte så! Jag ska till Mora! :-)[/quote']

Tag med dig våtdräkten :). Ett tips för er som ni skall åka är att köra med sealskinstrumpor i pjäxorna. På så sätt slipper nu kanske amputera era sönderfrysta fötter då ni når mora.

Vanliga överdrag räcker nog länge.

(Och amputation lär för övrigt inte krävas så länge det är plusgrader. Och har man en monstertid på gång stannar man väl inte bara för en liten amputationsrisk... ;D )

 

 

Så länge det är något stavfäste alls lär det ju inte bli några problem. Nån kilometer blött här och där, so what. Till och med några lyft kan vara ok kan jag tycka.

 

Vi får hoppas på ett riktigt legendariskt GRISLOPP, så kan vi som var med köpa t-shirten sen.

Link to comment
Share on other sites

All heder år vasaloppsorganisationen som verkligen kämpar och gör allt för att få till lopp!

 

MEN, frågan är om de satsar på att genomföra trots att förutsättningarna egentligen är för dåliga?

- Att de ska kunna köra loppet och greja spåren bygger på att prognosen går in och det blir kallare. Men kollar man prognosen ser det inte ut att bli så särskilt kallt utan det kommer fortsätta töa i flera dagar...

- De talade på presskonferensen om "vasaloppskvalitet", men att de blir tvungna att tumma på den i år pga omständigheterna. Alltså, i klarspråk kan de inte ordna bra spår utan det kommer sannolikt bli bedrövligt. Och då tänker jag inte bara på tö och obefintliga spår (så är det ju var och varannat år när det slår om till plusgrader under dagen) utan på vattenpölar och riktigt grisiga spår.

 

Vill såklart åka loppet men inte till vilket pris som helst, svårt detta.

Link to comment
Share on other sites

kan bli mkt stavbrott o andra incidenter om spåren i nedförsbacke, eller eljest i lite fart minskar från 50 till 25. Vem vill släppa måååååånga åkare framför sig där...

 

varför inte istället ha 25 spår från start, eventuellt ökande antal bakåt i leden, där det väl ändå inte kommer gå fort förrän efter 4-6 km.

 

- kan det gå att plana över en mindre sjö i tillräcklig fart...? (har jag gjort flera ggr på alpinskidor)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...