Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Blir det något Vasalopp 2014?


rible12

Recommended Posts

Ett tips är att kolla på RS-rillers facebookssida för bilder från spåret! Undrar om dom kommer dra över folk med motorbåt? Kan ju vara bra om man då tar tegsnäsarna istället så man planar bättre. Nytt för iår är att det ingår en flytväst i startpåsen samt en instruktion på hur denna skall användas! :)
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 137
  • Created
  • Last Reply
All medaljtids jakt från led 3/4 säkerställes av hög o fri stakfart efter Smågan. Som jag ser det är det loppet helt kört med beslutet om smalare start

Flaskhalsen kommer ju bara lite tidigare? Väl efter baken lär väl möjlighet till fri fart vara densamma. Även om det kanske går trögt!

Link to comment
Share on other sites

All medaljtids jakt från led 3/4 säkerställes av hög o fri stakfart efter Smågan. Som jag ser det är det loppet helt kört med beslutet om smalare start

Hur menar du? Säg att det smalnar av 300 m tidigare nu än tidigare. Då får du sakta ned 300 m tidigare och sedan har tätklungan hunnit 300 m kortare när det lättat såpass mycket att du kan hålla hög och fri stakfart. Så att ta den där proppen tidigare tycker jag inte borde påverka mer än kanske i form av färre stavbrott. Däremot kan blöta lösa spår säkert kosta mycket tid för alla under resten av loppet.

Link to comment
Share on other sites

Jag ser det såhär: jag åker hellre ett vasalopp i dåliga spår än att inte åka alls. Känner man på annat sätt kanske man bör ta sovmorgon på söndag o njuta av värmen framför tv:n

Japp precis också vad jag planerat att göra! Skall sitta med en kopp kaffe och se när ni badar! :)

Link to comment
Share on other sites

Borde vara en stor fördel att ställa sig till vänster i startledet om spåren nu ska gå ihop till 1/3 av normal bredd på vänstra sidan av tjärnen. Känns som det kan bli kämpigt att ta sig in i spåren från högersidan. Tur man inte åker i år. Är stressad av detta så det räcker ändå :-)
Link to comment
Share on other sites

Borde vara en stor fördel att ställa sig till vänster i startledet om spåren nu ska gå ihop till 1/3 av normal bredd på vänstra sidan av tjärnen. Känns som det kan bli kämpigt att ta sig in i spåren från högersidan. Tur man inte åker i år. Är stressad av detta så det räcker ändå :-)

Jag tänker tvärtom att det borde bli luftigare till höger om dungen i år apropå den 10.000kr-frågan ;)

Link to comment
Share on other sites

Det känns bra att medaljambitionerna är borta i år, nu ska jag bara vara med :)

Att ta medalj om eliten får bättre än vanligt och motionärerna sämre än vanligt blir nog svårt.

 

Men vi kan hoppas ändå.. blöta fötter vill jag inte ha... så jobbigt att köra rullskidor i regn, just det man vill slippa när snöskidorna kommer fram!

Link to comment
Share on other sites

Jag ser det såhär: jag åker hellre ett vasalopp i dåliga spår än att inte åka alls. Känner man på annat sätt kanske man bör ta sovmorgon på söndag o njuta av värmen framför tv:n

Japp precis också vad jag planerat att göra! Skall sitta med en kopp kaffe och se när ni badar! :)

Ja ska bli spännande med årets första dopp i mars:) Njut av kaffet

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att läsa alla negativa inlägg!

 

Fantastiskt att denna professionella organisation genomför och kämpar trots vädrets makter!

Ni som är negativa: Enkelt, stanna hemma!

 

Jag ser fram emot en riktigt trevlig resa på söndag!

Inte så konstigt.

De som är i form och vill prestera önskar rättvisa förhållanden.

De som inte är i form vill kanske gärna önskar ha en anledning att slippa eller skylla ifrån sig på.

De som står mitt i vill ha hela stavar och någorlunda fast snö att sätta dem i.

De som står långt bak vill gärna ha nån form av spår att åka i.

Alla vill ha räls, solen i ansiktet, vinden i ryggen och -5<>-1 grader under loppet :D

 

Jantesverige vill lätta på trycket lite innan skottet smäller på söndag. Det finns inga dåliga väder...

Link to comment
Share on other sites

OM skiten ställs in' date=' så har jag alltså simmat i en kall älv och sprungit runt bland barren på Lidingö helt förgäves... ridå.

Men, nu blir det inte så! Jag ska till Mora! :-)[/quote']

Tag med dig våtdräkten :). Ett tips för er som ni skall åka är att köra med sealskinstrumpor i pjäxorna. På så sätt slipper nu kanske amputera era sönderfrysta fötter då ni når mora.

Har ni aldrig åkt rullskidor i spöregn? Bara att köra ner pjäxorna i vanliga icakassar och sen silvertejp runt :).

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det här ska bli hur kul som helst. Vilket år! Allt floppar så det här lär bli väldigt minnesvärt. Kanske några klassiska klipp på youtube eller svt arkiv som när det var rekordkallt 1987 (http://www.svt.se/skidor-vasaloppet/vasaloppet-1987). För vem minns ett standardår?

 

Visst, vi kommer säkert alla någon på söndg svära över vätan, dåligt stavfäste och obefintligt fäste (för att inte tala om spåren), men om några år drar vi rövarhistorier om det här året. Det blir kanon!

Link to comment
Share on other sites

Sägs att spåret är bra förutom vid fyra punkter, tror nog att de trots allt kan bli riktigt kanonföre på Söndag!

Och vad jag hört så hade de vart idiotiskt att ställa in med tanke på hur det såg ut under förmiddagen idag!

Men ni som är negativa behöver ju inte åka om ni inte vill!

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det här ska bli hur kul som helst. Vilket år! Allt floppar så det här lär bli väldigt minnesvärt. Kanske några klassiska klipp på youtube eller svt arkiv som när det var rekordkallt 1987 (http://www.svt.se/skidor-vasaloppet/vasaloppet-1987). För vem minns ett standardår?

 

Visst, vi kommer säkert alla någon på söndg svära över vätan, dåligt stavfäste och obefintligt fäste (för att inte tala om spåren), men om några år drar vi rövarhistorier om det här året. Det blir kanon!

Bra där!

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att läsa alla negativa inlägg!

 

Fantastiskt att denna professionella organisation genomför och kämpar trots vädrets makter!

Ni som är negativa: Enkelt, stanna hemma!

 

Jag ser fram emot en riktigt trevlig resa på söndag!

Håller med, även jag ser fram emot något alldeles särskilt på söndag. Att få tillhöra den tappra skara som med glatt humör och solsken i blick faktiskt klarade av årets Vasalopp trots dessa miserabla förutsättningar. VI är alla vinnare, det gäller inte i lika hög grad "vanliga" år. Ser fram emot att träffa er alla skidbröder med rätta sinnet på startlinjen på söndag.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det här ska bli hur kul som helst. Vilket år! Allt floppar så det här lär bli väldigt minnesvärt. Kanske några klassiska klipp på youtube eller svt arkiv som när det var rekordkallt 1987 (http://www.svt.se/skidor-vasaloppet/vasaloppet-1987). För vem minns ett standardår?

 

Visst, vi kommer säkert alla någon på söndg svära över vätan, dåligt stavfäste och obefintligt fäste (för att inte tala om spåren), men om några år drar vi rövarhistorier om det här året. Det blir kanon!

Javisst, svårigheter är till för att övervinnas, blir nog bra rövarhistorier att berätta för er som åker och ingen minns en fegis. :P

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...