Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Inför vintern2014/15


Davidssoneddie

Recommended Posts

Just titta på vasaloppet med en ruskig förkylning efter öppetspår söndag.

Lite deprimerad men också jävligt peppad inför kommande år!

Som sagt tränings delen inför detta år vart väldigt liten då snön inte kom, tänker införskaffa ett par nya rullisar och köra järnet med stakning och intervall pass.

Min fråga är hur ska man träna för att få upp fart i åkningen bar säsong?

Link to comment
Share on other sites

Just titta på vasaloppet med en ruskig förkylning efter öppetspår söndag.

Lite deprimerad men också jävligt peppad inför kommande år!

Som sagt tränings delen inför detta år vart väldigt liten då snön inte kom, tänker införskaffa ett par nya rullisar och köra järnet med stakning och intervall pass.

Min fråga är hur ska man träna för att få upp fart i åkningen bar säsong?

Hej

Slänger mej på her då jag har de samma funderingar. Bor i Oslo och vi har haft bra med snø i år när den väl kom, men stort sett bara noll føre har det vart! Haft som mål settning att førsøka komma under 6h iår.

Kjørde ØS Måndag i tunga førhållanden blev 6.35h nøjd med det mtp hur det såg ut bløtt!

kan nog få några till mil her denna sesongen, men sen får det bli ett noggrannare upplegg till nesta ses!

 

/Davidssoneddie, vad kom du in på før tid Søndagen?

Link to comment
Share on other sites

Just titta på vasaloppet med en ruskig förkylning efter öppetspår söndag.

Lite deprimerad men också jävligt peppad inför kommande år!

Som sagt tränings delen inför detta år vart väldigt liten då snön inte kom' date=' tänker införskaffa ett par nya rullisar och köra järnet med stakning och intervall pass.

Min fråga är hur ska man träna för att få upp fart i åkningen bar säsong?[/quote']

Hej

Slänger mej på her då jag har de samma funderingar. Bor i Oslo och vi har haft bra med snø i år när den väl kom, men stort sett bara noll føre har det vart! Haft som mål settning att førsøka komma under 6h iår.

Kjørde ØS Måndag i tunga førhållanden blev 6.35h nøjd med det mtp hur det såg ut bløtt!

kan nog få några till mil her denna sesongen, men sen får det bli ett noggrannare upplegg till nesta ses!

 

/Davidssoneddie, vad kom du in på før tid Søndagen?

Jag hade målet satt på 6:30 men det blev 7:00.

Det var inget vidare före och sladdriga spår!

Känslan är dock att med minus grader och formen jag är i är att jag klara mina mål.

Körde om nästan 4000 åkare på söndagen så helt ok men mer fokus på skidåkningen måste det bli inför kommande år!

Link to comment
Share on other sites

Genom att ha pass där du åker fort!

Menar du att jag bör åka allt vad jag har i en mil för att se vad min kropp säger om farten?

Blir inte detta bara en kortvarig bekräftelse på att jag klara att köra slut på mig under en mil?

Jag vill få ut mer av min träning och kunna se att man går från att vara en 13km/h åkare till att bli en 18km/h åkare.

Min stakning har blivigt mycket bättre i år och även min muskelmassa, vill sätta igång nu så inget från denna vintern går förlorat.

 

Det vore kul att lägga upp ett gemensamt schema för nästa år och försöka att peppa varandra exil mas!!

Link to comment
Share on other sites

Det finns massor av trådar om det här, det enkla svaret är varierad träning. Vissa pass behöver vara snabba för att du ska vänja dig vid ny fart. Långa långsamma distanser, intervaller och lite längre snabbpass så borde det hända nåt
Link to comment
Share on other sites

Genom att ha pass där du åker fort!

Menar du att jag bör åka allt vad jag har i en mil för att se vad min kropp säger om farten?

Blir inte detta bara en kortvarig bekräftelse på att jag klara att köra slut på mig under en mil?

Jag vill få ut mer av min träning och kunna se att man går från att vara en 13km/h åkare till att bli en 18km/h åkare.

Min stakning har blivigt mycket bättre i år och även min muskelmassa' date=' vill sätta igång nu så inget från denna vintern går förlorat.

 

Det vore kul att lägga upp ett gemensamt schema för nästa år och försöka att peppa varandra exil mas!![/quote']

Vi verkar ha ungefär samma målsettning så det kan va en god ide'

Var hyfsat førberedd i år det märkte jag bäst mellan Evb-Hökb som gick skapligt trots tung åkt føre.

Oxberg 11:32:29 04:26:15 56:11 03:45 16.02

Hökberg 12:15:24 05:09:11 42:56 04:47 12.58

 

Har passerat 50bast vill gärna innan 55 komma under 6h

Link to comment
Share on other sites

Intressant tråd!

 

Jag sitter i precis samma funderingar. Jag har kört ÖSM de två senste åren, i år hade jag inte tänk att köra då träningen under sommaren och hösten blev lite sporadisk pga. husrenovering och annat men blev erbjuden en plats i sista sekund. Det gick ok och jag är inseedad i startgrupp fyra inför nästa års Vasalopp (om man hinner att få någon plats).

 

Jag vet att jag inte är elit och att det antaligen skulle fungera med vilken träning som helst när det gå så långsamt som för en annan, men jag tycker att det skulle vara kul att försöka planera ett träningsår, åtminstpnde lite så där i grova drag. Som det har varit nu så har jag mest försökt att blanda olika typer av pass, kört så mycket som möjligt när jag har möjlighet eftersom jag fått “naturliga stopp”/vila i träningen.

 

 

Mina tankar inför kommande år är:

 

Börja med att köra en väldigt lugnt ca en månad/ återhämntning för att sedan komma igång ordentligt i april.

 

vår/sommar/höst köra minst ett intervallpass, ett distanspass på rullskidor och ett pass stavgång i veckan.

 

Utöver då så har jag fram till midsommar tänkt att försöka köra så mycket styrka som möjligt ca 2 pass (variera tunga och lätta pass).

 

Under sena juni/början av juli kommer jag att få någon vilovecka.

 

Under sena sommaren och början av hösten hade jag tänkt att försöka fokusera allt mer på distans istället för styrka och köra så mycket rullskidor jag kan.

 

Mitt stora problem är konditionen och jag fundera därför på att när mörkret börjar krypa på ordentligt i november försöka springa intervall och tröskelpass inför snösäsongen som kommer att redan under december :)

 

Vad tror ni som vet?

Link to comment
Share on other sites

Jag ska försöka lägga upp ett schema som kan funka.

Jag tror att ett konternuerligt schema blir lätt att följa. Det får inte bli för mycket, tanken jag har är att man ska orka följa detta. Hellre lägga till saker eller korrigera med saker i vecko passen.

Målet är att behålla och bygga på de delar man är bra på.

Huvudsaken för min egen del är att bli snabbare som skidåkare, hålla en högre hastighet länge.

Link to comment
Share on other sites

Detta vasalopp visar att de som enbart fokuserat på stakning på rullskidor och skidor och missat den viktiga konditionsträningen hade det änna tuffare på loppet. De hårda genomtränade klarade sig bättre under dessa tuffa förhållanden, där man inte hade så mycket nytta av en energisnål skidteknik utan mer kondition och hård inre styrka gav utslag.
Link to comment
Share on other sites

Detta vasalopp visar att de som enbart fokuserat på stakning på rullskidor och skidor och missat den viktiga konditionsträningen hade det änna tuffare på loppet. De hårda genomtränade klarade sig bättre under dessa tuffa förhållanden, där man inte hade så mycket nytta av en energisnål skidteknik utan mer kondition och hård inre styrka gav utslag.

Va?!

 

En snabb skidåkare är väl en vältränad skidåkare?

Jag stakade 90% och körde om 3900st så vet inte riktigt vart du vill komma med detta?

Link to comment
Share on other sites

Jag säger bara stakmaskin.

Efter få snömil, men 30 intervallpass i tortyrmaskinen skierg kände jag igen rörelsen och arbetskravet exakt när det skulle dubbelstakas upp vid Risberg och Lundbäcksbackarna.

Utan denna träning hade jag varit chanslös att prestera det jag gjorde.

Debut som 43 åring och topp 500.

Samma sak när man lämnade den behagliga kön för att köra ikapp nästa tåg kände jag va rapp man blir av skierg.

Jag hade inte åkt rullskidor innan i år men körde mycket, vilket också var bra.

Nästa år ska jag lägga fler pass i maskinen och köra med trögare hjul. Då tvingas man koppla på magen mer tror jag. Den var alldeles fräsch imål och nu efteråt och det känns inte optimalt.

Link to comment
Share on other sites

Jag säger bara stakmaskin.

Efter få snömil, men 30 intervallpass i tortyrmaskinen skierg kände jag igen rörelsen och arbetskravet exakt när det skulle dubbelstakas upp vid Risberg och Lundbäcksbackarna.

Utan denna träning hade jag varit chanslös att prestera det jag gjorde.

Debut som 43 åring och topp 500.

Samma sak när man lämnade den behagliga kön för att köra ikapp nästa tåg kände jag va rapp man blir av skierg.

Jag hade inte åkt rullskidor innan i år men körde mycket, vilket också var bra.

Nästa år ska jag lägga fler pass i maskinen och köra med trögare hjul. Då tvingas man koppla på magen mer tror jag. Den var alldeles fräsch imål och nu efteråt och det känns inte optimalt.

Grymt, vilket lopp! Måste köpa nya rullskidor i år då de gamla gått sönder och det inte finns delar att få tag på. Är väldigt sugen att köpa med trögare hjul för att enklare komma upp i belastning, kanske tänker åt rätt håll för en gångs skull...

Link to comment
Share on other sites

Tjenare! Ursäkta om frågan inte passar här.

 

Som total nybörjare, är det värt att köpa utrustning nu på rean? Eller bara delar av utrustningen? Eller helt enkelt bara vänta. Tacksam för svar :)

Det kan det väl absolut vara värt:

 

Skidor:Hittar man ett par skidor som fungerar så är det ju bara att så slå till, MEN på rean så är det ju det som är kvar från vintern som säljs ut. Det kan ju vara många restskidor som är ojämna och dylikt. Men har affären ett stort sortiment och man hittar ett par som funkar så är det ju lungt!

 

Stavar och pjäxor: Här har vi ju inte samma behov av "individuell" behov som på skidor. Passar pjäxorna så funkar dem ju, värt att tänka på är kanske om man köper rottefella eller salomons system då man blir "knuten" till en av dem. Stavar är ju inte heller något problem att köpa, om man inte har åkt innan så är det kanske bättre och chansa att köpa en något längre stav. Det går alltid att kapa, värre att förlänga!

 

Ofta kommer ju nya verisioner av det mesta till näsa säsong men skillnaden är ju ofta inte allt för stor!

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte nya rullskidor inför våren fast med större och mer lätt rullade hjul, elpex off road.

Tänker att det blir mer likt skidåkning då lätt rull liknar bra glid.

Jag vill även få möjligheten att åka på dåligt väglag. Grusvägar ska inte vara något problem för dessa och ska bli riktigt kul att testa dessa när de anländer.

Jag har även ett par elpex 610 som används när jag tränar med andra.

Link to comment
Share on other sites

Tjenare! Ursäkta om frågan inte passar här.

 

Som total nybörjare' date=' är det värt att köpa utrustning nu på rean? Eller bara delar av utrustningen? Eller helt enkelt bara vänta. Tacksam för svar :)[/quote']

Det kan det väl absolut vara värt:

 

Skidor:Hittar man ett par skidor som fungerar så är det ju bara att så slå till, MEN på rean så är det ju det som är kvar från vintern som säljs ut. Det kan ju vara många restskidor som är ojämna och dylikt. Men har affären ett stort sortiment och man hittar ett par som funkar så är det ju lungt!

 

Stavar och pjäxor: Här har vi ju inte samma behov av "individuell" behov som på skidor. Passar pjäxorna så funkar dem ju, värt att tänka på är kanske om man köper rottefella eller salomons system då man blir "knuten" till en av dem. Stavar är ju inte heller något problem att köpa, om man inte har åkt innan så är det kanske bättre och chansa att köpa en något längre stav. Det går alltid att kapa, värre att förlänga!

 

Ofta kommer ju nya verisioner av det mesta till näsa säsong men skillnaden är ju ofta inte allt för stor!

Tack så jätte mycket för snabbt svar! Uppskattas

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte nya rullskidor inför våren fast med större och mer lätt rullade hjul, elpex off road.

Tänker att det blir mer likt skidåkning då lätt rull liknar bra glid.

Jag vill även få möjligheten att åka på dåligt väglag. Grusvägar ska inte vara något problem för dessa och ska bli riktigt kul att testa dessa när de anländer.

Jag har även ett par elpex 610 som används när jag tränar med andra.

Vad menar du med lättrull ? 2:or ? 3:or på rullskidor brukar man jämföra med skidåkning på vintern.

Link to comment
Share on other sites

Ja inte går det så lätt som på 2or när man åker längdskidor. Skulle vara ett riktigt isföre då. Men variation är bra träning! Bra att bygga både seghet och snabbhet.

Jag köpte nya rullskidor inför våren fast med större och mer lätt rullade hjul' date=' elpex off road.

Tänker att det blir mer likt skidåkning då lätt rull liknar bra glid.

Jag vill även få möjligheten att åka på dåligt väglag. Grusvägar ska inte vara något problem för dessa och ska bli riktigt kul att testa dessa när de anländer.

Jag har även ett par elpex 610 som används när jag tränar med andra.[/quote']

Vad menar du med lättrull ? 2:or ? 3:or på rullskidor brukar man jämföra med skidåkning på vintern.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte nya rullskidor inför våren fast med större och mer lätt rullade hjul' date=' elpex off road.

Tänker att det blir mer likt skidåkning då lätt rull liknar bra glid.

Jag vill även få möjligheten att åka på dåligt väglag. Grusvägar ska inte vara något problem för dessa och ska bli riktigt kul att testa dessa när de anländer.

Jag har även ett par elpex 610 som används när jag tränar med andra.[/quote']

Vad menar du med lättrull ? 2:or ? 3:or på rullskidor brukar man jämföra med skidåkning på vintern.

Jag åker skidor snabbare än rullskidor. Jämfört lite innan då jag tyckte det gick jävligt segt att åka rullisar och det visade sig att jag är 6 min snabbare per mil på vanliga skidor.

Varför jag vill ha lätt rull är pga utvecklings möjligheten, lätt rull ger större möjlighet att fokusera på teknik istället för fart. En annan orsak är att jag tror träning på grusvägar är det mest snöflinga man kan komma.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte nya rullskidor inför våren fast med större och mer lätt rullade hjul' date=' elpex off road.

Tänker att det blir mer likt skidåkning då lätt rull liknar bra glid.

Jag vill även få möjligheten att åka på dåligt väglag. Grusvägar ska inte vara något problem för dessa och ska bli riktigt kul att testa dessa när de anländer.

Jag har även ett par elpex 610 som används när jag tränar med andra.[/quote']

Vad menar du med lättrull ? 2:or ? 3:or på rullskidor brukar man jämföra med skidåkning på vintern.

Jag åker skidor snabbare än rullskidor. Jämfört lite innan då jag tyckte det gick jävligt segt att åka rullisar och det visade sig att jag är 6 min snabbare per mil på vanliga skidor.

Varför jag vill ha lätt rull är pga utvecklings möjligheten, lätt rull ger större möjlighet att fokusera på teknik istället för fart. En annan orsak är att jag tror träning på grusvägar är det mest snöflinga man kan komma.

Vet inte om jag förstod dig rätt eller vad du menar. Men att du åker betydligt snabbare på snö än med rull är du nog väldigt ensam om. Om du nu inte menar riktiga tröghjul.

2or rullar ju betydligt lättare än perfekt före vintertid.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...