Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Inför vintern2014/15


Davidssoneddie

Recommended Posts

Vad menar du med lättrull ? 2:or ? 3:or på rullskidor brukar man jämföra med skidåkning på vintern.

Jag åker skidor snabbare än rullskidor. Jämfört lite innan då jag tyckte det gick jävligt segt att åka rullisar och det visade sig att jag är 6 min snabbare per mil på vanliga skidor.

Varför jag vill ha lätt rull är pga utvecklings möjligheten' date=' lätt rull ger större möjlighet att fokusera på teknik istället för fart. En annan orsak är att jag tror träning på grusvägar är det mest snöflinga man kan komma.[/quote']

Vet inte om jag förstod dig rätt eller vad du menar. Men att du åker betydligt snabbare på snö än med rull är du nog väldigt ensam om. Om du nu inte menar riktiga tröghjul.

2or rullar ju betydligt lättare än perfekt före vintertid.

Jag kör (vid normaltungt före) ungefär lika snabbt på snö som mina tvåor (led två). Tror dock dom kan va ganska sega, börjar bli några år. Har snabbare "bästa tid" på milen på snö jmft med rull.

Link to comment
Share on other sites

Tyckte jag fick mer ut av min kondis/diagonal teknik i tunga partier iår, en god del løptrening som grundlag forsetter med det växlat med rullsk/styrke.

Har du tänkt att köra mycket löpningen hela året eller? och förresten vad är dte för typ av löpning?

Link to comment
Share on other sites

Jag åker skidor snabbare än rullskidor. Jämfört lite innan då jag tyckte det gick jävligt segt att åka rullisar och det visade sig att jag är 6 min snabbare per mil på vanliga skidor.

Varför jag vill ha lätt rull är pga utvecklings möjligheten' date=' lätt rull ger större möjlighet att fokusera på teknik istället för fart. En annan orsak är att jag tror träning på grusvägar är det mest snöflinga man kan komma.[/quote']

Vet inte om jag förstod dig rätt eller vad du menar. Men att du åker betydligt snabbare på snö än med rull är du nog väldigt ensam om. Om du nu inte menar riktiga tröghjul.

2or rullar ju betydligt lättare än perfekt före vintertid.

Jag kör (vid normaltungt före) ungefär lika snabbt på snö som mina tvåor (led två). Tror dock dom kan va ganska sega, börjar bli några år. Har snabbare "bästa tid" på milen på snö jmft med rull.

Jag har Swenor med tvåor och kör också betydligt snabbare på snö... det verkar dock vara rätt ovanligt att det är den vägen :)

Link to comment
Share on other sites

Tyckte jag fick mer ut av min kondis/diagonal teknik i tunga partier iår' date=' en god del løptrening som grundlag forsetter med det växlat med rullsk/styrke.[/quote']

Har du tänkt att köra mycket löpningen hela året eller? och förresten vad är dte för typ av löpning?

Kanske snittet blir två pass i veckan.Bor brevid en bana friidrotts intr sen ungdoms aktiv, der blir det 200m drag intervall när värmen kommer, eller väg/tereng max 7.5km som min slinga är.

 

Till Holmenkollen och kolla 5mil i helgen.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om jag förstod dig rätt eller vad du menar. Men att du åker betydligt snabbare på snö än med rull är du nog väldigt ensam om. Om du nu inte menar riktiga tröghjul.

2or rullar ju betydligt lättare än perfekt före vintertid.

Jag kör (vid normaltungt före) ungefär lika snabbt på snö som mina tvåor (led två). Tror dock dom kan va ganska sega' date=' börjar bli några år. Har snabbare "bästa tid" på milen på snö jmft med rull.[/quote']

Jag har Swenor med tvåor och kör också betydligt snabbare på snö... det verkar dock vara rätt ovanligt att det är den vägen :)

Själv åker jag i runda slängar 45 sekunder snabbare per km på klassiska rullskidor (Elpex Wasa 610 med 2or) jämfört med klassisk åkning på snö. Rullskidåkningen genomförs dock som regel på mindre kuperade vägar än skidåkningen och jag är ganska tung (95kg) och är klart bättre stakåkare än diagonalare.

Link to comment
Share on other sites

Jag menar ung vad ExilMas skrev att i år hade man mer användning för diagonalteknik än i ett normalt vasalopp, tex var det många fler i täten som diagonalade. Om vi går lite längre ner i fältet, där det inte var några spår och följdaktligen inte så bra stavfäste, där är det väl svårt att köra energisnål stakteknik, det handlar mer om att kämpa sig fram vare sig man diagonalar eller stakar, eller vad säger ni som var där nere "i skiten".
Link to comment
Share on other sites

Har också wasa 610 med 2or. Går betydligt snabbare med dom än vad jag kör på vintern med skidor. Speciellt på sommaren såklart.

Frågan är hur man ska jämföra...? Exakt samma bana sommar som vinter så får man väl ett hum. Verkar skilja en hel del på rull mellan olika fabrikat.

Ska köpa ett par 3or i år så de blir lite mer "verklighetstroget".

Link to comment
Share on other sites

Ja tror inte att tiderna skiljer sig extremt för mig, mellan snöskidor och rullskidor.

Men det är olika förhållanden och olika saker som jag tränar.

 

På rullskidor blir det mest stakträning eftersom det rullar rätt så lätt med tvåor och är plant men givetvis stor skillnad på 2 plusgrader och regn och en sommarkväll med varm asfalt.

På snöskidor blir det mer kuperad åkning och en blandning av tekniker.

 

För mig är det viktigt att träna tekniken i "högre" farter, lågfartsträning har jag pysslat med så det räcker med tunga förhållanden. Betydligt lättare att hänga med duktigare åkare i grisföre men inte vid högre fart.

Så tvåor är bra för mig med mer stakträning och högfartsträning.

Styrkan har jag inte samma brist på som när det gäller farten.

 

Om jag ska ändra något inför nästa säsong så är det nog fler lugna och långa pass... så har jag nog sagt fler gånger :)

Link to comment
Share on other sites

Diagonal teknik blev jag tidl skolad med, ungdoms åkning på -70t i Dalarna, jaga Gunde i spåren var inte lätt!!!

Men har ju helt klart funnit ut att stakning är väg vinnande i lopp som Vasaloppet, men skall det åkas ett lopp som Birken så bør diagonal åkningen nøtas! det tränas derfør 50/50

i begge stilarter.

Har ett skid eldorado runt mej her i Oslo (Nordmarka) med oändliga mil med preppade spår i ganska hård kuperad terreng, men min favorit sträcka er som taget ur vasan 18km blandad åkning.

Också her har vintern vart merklig, väldigt mycket snø i høyden, men stort sett 0 føre.

Link to comment
Share on other sites

Om vi ändå är inne på det här med stakning, så tycker jag det finns snygg stakning och "fulstakning". I princip alla i täten på både herr o damklassen har en snygg o effektiv o energisnål stakning, som vid fast underlag ger mycket bra utdelning i fart tex sa Daniel Tynell i ett TV-inslag att han gillar diagonalåkning a la Johan Ohlsson, men är tvungen att renodla stakningen i långloppstävlingarna för att ha en chans att konkurrera om segern.

 

Det finns dock ett undantag bland eliten och det är Laila Kveli, som verkligen "fulstakar". Hon är framåtböjd och ligger som en rem över skidorna, men i detta "grisföre" var det ett framgångsrecept.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med dej Volevodin! Det er vel kanske de annars så konservativa Nordmennen som utvecklat stakningen mest (Aukland brothers) Varit måtståndare till utveckling inom skid sport annars skejt/V-stil.

Daniel Rickarsson är en njutning att beskåda i sin diagonal teknik.

 

Jaja, Idag blir det styrke trening iallafall

 

God helg

Link to comment
Share on other sites

Jag menar ung vad ExilMas skrev att i år hade man mer användning för diagonalteknik än i ett normalt vasalopp, tex var det många fler i täten som diagonalade. Om vi går lite längre ner i fältet, där det inte var några spår och följdaktligen inte så bra stavfäste, där är det väl svårt att köra energisnål stakteknik, det handlar mer om att kämpa sig fram vare sig man diagonalar eller stakar, eller vad säger ni som var där nere "i skiten".

Det är väl precis tvärtom? Det är ju under såna här förhållanden man ska köra ovallat, dåliga spår,svårvallat på förhand och snö under dagen, väldigt lätt att fästvallningen blir helt fel.

Utan att veta gissar jag att det var rekord i åkare som körde ovallat i år, både 1:an och 2:an i herr samt 1:an och 3:an dam körde ovallat plus en hel dröse till.

Gissar att de som körde med fäste i eliten körde rugg?

 

Vet även en del lite längre ner i fältet som körde ovallat i år.

Är det bara snömodd och inga spår är det hopplöst att diagonala effektivt, är du stark och orkar staka är det en klar fördel.

Link to comment
Share on other sites

Om vi ändå är inne på det här med stakning, så tycker jag det finns snygg stakning och "fulstakning". I princip alla i täten på både herr o damklassen har en snygg o effektiv o energisnål stakning, som vid fast underlag ger mycket bra utdelning i fart tex sa Daniel Tynell i ett TV-inslag att han gillar diagonalåkning a la Johan Ohlsson, men är tvungen att renodla stakningen i långloppstävlingarna för att ha en chans att konkurrera om segern.

 

Det finns dock ett undantag bland eliten och det är Laila Kveli, som verkligen "fulstakar". Hon är framåtböjd och ligger som en rem över skidorna, men i detta "grisföre" var det ett framgångsrecept.

Apropå fulstakning... Var det fler än jag som reagerade på Bjerkes osymmetriska, hetsiga och breda fladdrande av stavar när han var i utbrytning på vasaloppet? Såg ju verkligen inte effektivt eller energisnålt ut. Han har ju näst högsta mätvärde i syreupptag också, då kanske man inte behöver vara speciellt lugn och effektiv ;)

http://www.topendsports.com/testing/records/vo2max.htm

Link to comment
Share on other sites

Om vi ändå är inne på det här med stakning' date=' så tycker jag det finns snygg stakning och "fulstakning". I princip alla i täten på både herr o damklassen har en snygg o effektiv o energisnål stakning, som vid fast underlag ger mycket bra utdelning i fart tex sa Daniel Tynell i ett TV-inslag att han gillar diagonalåkning a la Johan Ohlsson, men är tvungen att renodla stakningen i långloppstävlingarna för att ha en chans att konkurrera om segern.

 

Det finns dock ett undantag bland eliten och det är Laila Kveli, som verkligen "fulstakar". Hon är framåtböjd och ligger som en rem över skidorna, men i detta "grisföre" var det ett framgångsrecept.[/quote']

Apropå fulstakning... Var det fler än jag som reagerade på Bjerkes osymmetriska, hetsiga och breda fladdrande av stavar när han var i utbrytning på vasaloppet? Såg ju verkligen inte effektivt eller energisnålt ut. Han har ju näst högsta mätvärde i syreupptag också, då kanske man inte behöver vara speciellt lugn och effektiv ;)

http://www.topendsports.com/testing/records/vo2max.htm

Jag tittade igenom loppet igårkväll och reagerade också på Bjerkes fladdriga stil.

Link to comment
Share on other sites

Ja Bjerke stakade lite konstigt tyckte jag också. Ibland såg det ut som att ena staven var kortare än den andra, han förde armarna lite asymmetriskt. Om jag minns rätt så tältar han lite med stavarna och för dom lite ut åt sidan när han tar tillbaka dom. Gunga på huvudet gjorde han också från höger till vänster hela loppet, men snabb är han ju :)

 

Själv har jag brytit/krossat båda armbågarna och har därför lite olika rörlighet och inte exakt samma vinklar vid t.ex. stakning/bänkpress.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör (vid normaltungt före) ungefär lika snabbt på snö som mina tvåor (led två). Tror dock dom kan va ganska sega' date=' börjar bli några år. Har snabbare "bästa tid" på milen på snö jmft med rull.[/quote']

Jag har Swenor med tvåor och kör också betydligt snabbare på snö... det verkar dock vara rätt ovanligt att det är den vägen :)

Själv åker jag i runda slängar 45 sekunder snabbare per km på klassiska rullskidor (Elpex Wasa 610 med 2or) jämfört med klassisk åkning på snö. Rullskidåkningen genomförs dock som regel på mindre kuperade vägar än skidåkningen och jag är ganska tung (95kg) och är klart bättre stakåkare än diagonalare.

Elpex Wasa 2or är grymt mycket trögare än deras andra tvåor, så det kan ju påverka såklart!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

kapar tråden lite igen...

 

Sitter och fundera lite på hur jag ska lägga uppträningen fram till midsommar efter att ha vilat och kört lite spridda pass de senaste veckorna. Min stora fundering är hur man ska försöka vikta olika typer av träning mot varan. Jag vill gärna fokusera på styrka samtidigt som det känns viktigt med stakningen på rullskidor så i slutändan har jag svårt att få till många "rena" styrkepass. I sommar har jag tänkt att köra mer kondition som egentligen är min stora begränsning.

 

Med tanke på jobb och annat har jag tänk att försöka att köra ungefär:

 

Dag

1 (mån v1) Stavgång, korta "intervaller" i mycket brant backe

2 Rullskidor, stakintervall

3 Stavgång/löpning, lättare pass

4 Rullskidor, stakning 2 h

5 Löpning (lätt pass på morgonen) Styrka på gym på eftermiddagen, dragmaskin, lats

6 alt 7 stavgång långt pass i slalombacke alt. långpass rullskidor stakning 4 h

 

8 (mån v2) Lätt styrkepass hemma

9 Rullskidor, stakintervall

10 Stavgång/löpning, lättare pass

11 Rullskidor, stakning 2 h

12 Löpning (lätt pass på morgonen) Styrka på gym på eftermiddagen, dragmaskin, lats

13 Vila

14 Styrka, hemma mycket chins, dips och mage

 

Vad bör jag ändra? Ska jag försöka köra mer styrka?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...