Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sjukt många fuskare


perg

Recommended Posts

  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply

När spåren är borta kan det ju bli några skär "sökandet efter spår" i sörjan upp över krönen. Efter avslutad saxning, när man försöker börja åka igen. Det tyckte jag man såg både här och där. Och även jag själv tog väl till någon extra riktningsförändring i väntan på spårbeslut så att säga.

Men håller med Hillclimber. Från led 4 kändes det inte som det var mycket skatande. Inte alls faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

FYfan vad irriterande det är när man själv försöker saxspringa upp med minimalt fäste och så kommer det (oftast) en man i 60-årsåldern som kör tvåans växel och efter att man rytit till växlar ner till ettan, men fortfarande med rejält glidsteg. Tar ju bort lusten att kämpa själv när man ser fuskarna runt omkring sig. Sen känns det surt att vissa av dessa herrar stoltserar med orangea nummerlappar...
Link to comment
Share on other sites

kanske vi ska enas om att - utöver kontroll från arrangören med efterföljande diskning - kamratuppfostran är bra. Om man hör ngn skrika på fuskare, stäm in i kritikkören, eller ännu hellre skrik själv.

 

Man drar sig lite för att vara den griniga gubbe i keps, man är, som säger till.

Link to comment
Share on other sites

kanske vi ska enas om att - utöver kontroll från arrangören med efterföljande diskning - kamratuppfostran är bra. Om man hör ngn skrika på fuskare, stäm in i kritikkören, eller ännu hellre skrik själv.

 

Man drar sig lite för att vara den griniga gubbe i keps, man är, som säger till.

Inte dags för nya "Team skidforum" tävlingsdräkter snart då? Så ser vi till att få en text på ryggen där det stort står: "GE FAN I ATT FUSKA DIN APHJÄRNA"? ;)

 

Seriöst så är det väl kamratuppfostran som är det bästa men svårt att få gehör i första backen när det är så många som går med skidorna i handen...

Link to comment
Share on other sites

Filmades inte backen?

Borde vara enkelt att diska alla som gick med skidorna uppför, det är ju enbart tillåtet nedför och i spårkanten.

 

Även jag retade mig på några skejtare men utan att ryta ifrån... man vill inte vara grinig när men betalat för en rolig upplevelse, fast visst hoppas man på kontrollanter som kan se till att denna klassiska upplevelse ska förbli klassisk.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips till alla som knyter näven i fickan eller skriker rätt ut. Skicka ett mail till info@vasaloppet.se och förklara att vi inte vill ha fuskare i spåren. Det behöver inte vara mer än en rad.

Det är nog det enda sättet. Idioterna som inte fattar att loppet går i klassisk stil skejtar troligen vidare även i nästa backe, då inte jag o alla andra som skriker inte är i närheten. Öka kontrollerna o diska de som inte orkar träna nog för att hålla sig till klassisk stil.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det var speakertjejen på andra kontrollen som sa följande när jag var stod och drack: Till er som skejtar in här till kontrollen lyckliga över doften av blåbärssoppa vill jag säga att detta är en klassisk tävling. Det innebär att man för skidorna framåt och inte utåt sidan. Alla måste följa reglerna!

Flinade gott över hennes fyndighet :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte det är okej att skejta, men många, inte alla, tror jag gör det av oförstånd. Tycker att om Vasaloppet har för avsikt att diska åkare borde dom informera mer om vilka regler som gäller. Den stora massan som åker är inte skidåkare lr hänger på skidforum
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte det är okej att skejta, men många, inte alla, tror jag gör det av oförstånd. Tycker att om Vasaloppet har för avsikt att diska åkare borde dom informera mer om vilka regler som gäller. Den stora massan som åker är inte skidåkare lr hänger på skidforum

Nog informerade de. Det rullade på storbildsskärmen innan start att skating medför diskning.

Link to comment
Share on other sites

När jag kom i mål i söndags hade jag placering 1492. Nu har jag 1488. De måste ha vidtagit lite åtgärder i efterhand som jag antar är diskningar. Bra!

 

(Kan som kul grej nämna att jag hade plats 1489 förra året så det var lite viktigt för mig med justeringen...).

Link to comment
Share on other sites

På den här länken ses några skejtare:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/gavledala/tufft-for-blabaren-i-sparen-idag

Klippet börjar i kontrollen i Evertsberg men efter ca 50s flyttar de till backen efter vägundergången.

 

För mig som kombinerade dålig träning med en dålig dagsform och därför låg på placeringar mellan 8 och 9000 under loppet såg jag skejtare i varje uppförsbacke. Även efter Hökberg där spåren var omdragna och skejtarna då inte bara fuskade utan även försämrade spåret för de rätt många som ändå låg ännu längre bak i fältet.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tråden och diskussionen! Bekräftar det jag misstänkte.

Blev så besviken i spåret när man äntligen tagit sig upp för första backen att man ändå var tvungen att fisåka för att det fortfarande var så långsamma åkare framför mig. Blev också väldigt förvånade när jag senare såg min placering vid första kontrollen som innebar att jag hade släppt förbi ca 1500 åkare jämfört med sista gubbe mitt startled (6). Detta trots att jag konstant passerat massor av folk på vägen dit.

Förstår nu varför då så många ordagrant fuskat sig förbi i första backen.

Det var väl inte så här förra året? kändes helt annorlunda även på höjden i år då det var väldigt många som uppenbarligen borde vara längre bak.

 

Jag tycker det är ett bra mycket större problem med de som tar av sig skidorna och går än de som skatear lite. Naturligtvis är det sjukt irriterande att åka jämsides nån som skatear konstant men problemet i backen slår ju så hårt på mängden åkare och nöjet att få åka skidor i en lagom fart senare då man verkligen får oseedade personer framför sig.

 

Jag kanske såg 2-3 personer som skateade i spåret hyffsat konstant i uppförsbackar, men alla dessa som gått upp??? Varför har inte vasaloppet kontrollanter som bara säger stopp där?

 

Så sjukt irriterande!

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte det är okej att skejta, men många, inte alla, tror jag gör det av oförstånd. Tycker att om Vasaloppet har för avsikt att diska åkare borde dom informera mer om vilka regler som gäller. Den stora massan som åker är inte skidåkare lr hänger på skidforum

ALLA som åker Vasaloppet är definitivt fullt medvetna om att det är klassisk skidåkning som gäller.

Det står klart och tydligt "överallt" och speakern vid starten säger det flera gånger under morgontimmarna på Vasaloppsmorgonen.

 

Att sen folk skejtar när det är svårt att få fäste är ju för att de är så dåliga skidåkare och inte klarar av att staka. Men dettta MÅSTE Vasaloppsledningen stävja, genom att nu titta på alla filmer/tv-sändningar de kan komma över - OCH DISKVALIFICERA DE ÅKARE SOM SKEJTAT, SAMT GÅTT UPPFÖR STARTBACKEN!!!!!!

Varenda jävla skejtare har ju förstört spåren för de stackare som kommer efter dem!!!

Fy så förbannad man är på dessa typer(jag skulle vilja ta till grövre ord, men jag besparar er för dessa okvädesyttringar...)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...