Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sjukt många fuskare


perg

Recommended Posts

Klassiskt är klassiskt men visst, glider man ut en gång eller två när man saxar en backe och det inte tydligt syns att det är med flit kanske det räcker med en varning... Men skejtar man medvetet så är man såklart diskad oavsett placering!

 

"Nä, jag är fattig så då är det ok att jag rånar en bank".. Samma filosofi och jag tycker inte nått av dom är OK!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Den person som tar skateskär på ett ställe tar förmodligen det också på ett annat ställe. Är det rätt mot de som åker runt personen som då får en sämre placering. Svar: NEJ.

Sen sitter samma person på jobbet och skryter om sin bedrift att ha åkt Vasaloppet. Hade personen åkt klassiskt hade tiden kanske varit 30 minuter sämre. Så ja Klassiskt är klassiskt och det spelar roll även där bak.

Link to comment
Share on other sites

Jag har fortfarande så svårt att se hur det kan finnas folk som ser skate som ok på klassiska lopp. ...

Det kanske är samma folk som tycker att man ska få OS-silver trots att man åkt dit i dopingkontroll efter att ha tagit efedrin. Så länge man kommer på någon dum orsak att fuska som tex: Min läkare sa det, jag visste inte att man inte fick, jag hade bakhalt, trött i armarna, alla andra gör det, min placering spelar ingen roll osv.

Nä, dumheter! Fusk är fusk men ormar dom slingrar sig...

Link to comment
Share on other sites

De som skejtar mest är eliten, varje gång de byter spår vilket de gör ofta, riktningsförändring osv, spårbyte i botten av backen och sedan på toppen. Kanske inte så mycket i år eftersom det var stoppsnö mellan spåren och massa spårbyten inte gav extra skjuts. Värst var ju Marcialonga. Tycker det är svårt att veta var gränsen går, men när någon skejtar systematisk när staven gått av för att inte tappa tätklungan, då borde man defenetivt bli diskad. Sedan borde det vara nolltollerans för skejt vid drickakontrollerna när det inte finns spår, eller fritt för skejt. Som det är nu verkar det vara ok (om man dricker?), fast inte snyggt eller nått. Klara regler, för eliten gör ju självklart allt för att vinna om man befinner sig inom regelverket, vilket vi blåbär också gör, eller? Jag vill veta, är det ok att dricka blåbärsdricka på kontrollen och skjejta på? Eller inte. Klara tydliga lika regler som gäller ALLA.
Link to comment
Share on other sites

De som skejtar mest är eliten...

Jag vet ju inte hur det ser ut i täten, eller iallafall strax bakom täten, de allra längst fram hamnar ju i TV-rutan så det kanske skejtas vilt i placering bakom absoluta täten.

Däremot bland led 3-åkare, där jag håller till, där skejtas det en hel del uppför.

Ofta italienare, tyskar och andra européer, men även svenska åkare.

Jag snackar alltså paddelskejt uppför, inte överdrivet många spårbyten !

 

...men när någon skejtar systematisk när staven gått av för att inte tappa tätklungan, då borde man defenetivt bli diskad..

ABSOLUT, jag håller helt med !

 

Sedan borde det vara nolltollerans för skejt vid drickakontrollerna ...

Jag vill veta, är det ok att dricka blåbärsdricka på kontrollen och skjejta på? Eller inte. Klara tydliga lika regler som gäller ALLA.

Det MÅSTE väl ändå vara nolltolerans även i drickakontrollerna , alltså förbjudet att skejta även där.

Diska fuskarna !!

Link to comment
Share on other sites

För att inte Vasaloppet ska bli en pajasgrej som VM i gång där ledaren plötsligt diskas och plockas av banan så är det väl bara en sak att göra: Överge den klassiska stilen och kör Vasaloppet i Skate istället :)

Massor av stressande åkare som i kaos försöker skejta uppför första backen, där antalet plockepinnhögar växer i kombinationen trötthet, adrenalin och brist på fästvalla.

 

Och sen var det väl så att marcialonga övergav skejten för att deltagarantalet blev för litet ellerr?

Link to comment
Share on other sites

För att inte Vasaloppet ska bli en pajasgrej som VM i gång där ledaren plötsligt diskas och plockas av banan så är det väl bara en sak att göra: Överge den klassiska stilen och kör Vasaloppet i Skate istället :)

Massor av stressande åkare som i kaos försöker skejta uppför första backen' date=' där antalet plockepinnhögar växer i kombinationen trötthet, adrenalin och brist på fästvalla.

 

Och sen var det väl så att marcialonga övergav skejten för att deltagarantalet blev för litet ellerr?[/quote']

Ska man ingå i Ski Classics så får man överge skate. Fast Ski Classics borde snart byta namn till Ski Stakning eller Ski Poling. Sista utposten Birken kommer snart att vinnas utan fästvalla. Sanna mina ord! Praise the Lord! ;)

Link to comment
Share on other sites

artur: går ej att jämföra med VM i gång, där man har specialutbildade domare på var 200 m på en 2 km-bana och där minst 3 domare måste ha rött kort för att gångaren skall bli diskvalificerad, vilket sker oavsett placering i loppet. Det skulle gå åt mycket folk, om man skulle ha samma täckning i ett vasalopp........

 

Men jag håller med om att det borde vara en skyldighet för vasaloppet att återinföra SKEJTVASAN som tävling, då det är det stora vasaloppsintresset som blockerat möjligheterna att träna skejt och därmed dess utveckling. Alla som blev diskade för skejtåkning blev blockerade för alla andra lopp under vasaloppsveckan året efter utom skejtvasan.

Link to comment
Share on other sites

artur: går ej att jämföra med VM i gång, där man har specialutbildade domare på var 200 m på en 2 km-bana och där minst 3 domare måste ha rött kort för att gångaren skall bli diskvalificerad, vilket sker oavsett placering i loppet. Det skulle gå åt mycket folk, om man skulle ha samma täckning i ett vasalopp........

Läser man den här tråden så får man ju intrycket att det är precis så många vill ha det...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...