Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sjukt många fuskare


perg

Recommended Posts

Jag har åkt Vasaloppet 4 gånger (med idag) och har startat i 10,9 och 8. Varje år har jag sett nån enstaka som tagit av sig skidorna och gått med dem i första backen. Men i år var det värsta jag har sett. Det var hundratals!? som tog av sig skidorna. Många med 10000+ nummer så jag antar att det är en del nybörjare, men ändå.

 

Fick ju ägna ganska mycket tid med att köra om folk hela loppet (ca 2000 från Smågan till mål och definitivt ett gäng fram till smågan också som inte syns i statistiken, och de som fuskade utgjorde nog inte en obetydlig del av dessa.

 

Brukar Vasaloppet diska i efterhand utifrån videosekvenser? Eller struntar de i det?

 

Jaja, tänkte inte åka nästa år så min seedning kvittar...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Skicka ett mail till vasaloppets tävlingsledning och fråga om detta, samma fusk förekom i Marcia Longa enl en bekant som deltog i loppet. Tycker att vasaloppsledningen skall informera om att det är förbjudet att ta sig skidorna på sin hemsida före loppet och att man blir diskad, om detta uppdagas bla uppmärksammade SVT att detta skedde under sändning.

 

Sen kan du redovisa deras svar här på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Det här har ju varit uppe på forumet tidigare, men i år var det mer utbrett. Det såg trist ut i tv-sändningen, för att uttrycka det milt. Inte enstaka utan tiotals individer som gick efter varandra. Dessutom filmades personer som gick (till fots) i nedförsbackarna. Det är mer förståeligt, men inte heller skidåkning. Twitterkontot @vasaloppet borde vara mottagare av synpunkter också.
Link to comment
Share on other sites

Hade inget fäste så jag stakade till evertsberg innan jag fick nytt. Det fick jag sota för och kunde inte trycka på alls när triceps krampade. Däremot var det väääldigt många som körde på 2:ans växel i väldigt många backar, de slapp nog kramp...
Link to comment
Share on other sites

Hade inget fäste så jag stakade till evertsberg innan jag fick nytt. Det fick jag sota för och kunde inte trycka på alls när triceps krampade. Däremot var det väääldigt många som körde på 2:ans växel i väldigt många backar, de slapp nog kramp...

Åkte inte Vasan i år men har konstaterat samma sak i andra lopp när det varit svårvallat. Är som om folk tycker det är ok att skejta när de inte har fäste, istället för att saxa/springa på skidorna. Nu är det ju inga pallplatser man själv slåss om direkt men tycker det är jäkligt trist att bli frånåkt uppför av andra som skejtar och sedan tvingas jaga ikapp.

Link to comment
Share on other sites

Hade inget fäste så jag stakade till evertsberg innan jag fick nytt. Det fick jag sota för och kunde inte trycka på alls när triceps krampade. Däremot var det väääldigt många som körde på 2:ans växel i väldigt många backar' date=' de slapp nog kramp...[/quote']

Åkte inte Vasan i år men har konstaterat samma sak i andra lopp när det varit svårvallat. Är som om folk tycker det är ok att skejta när de inte har fäste, istället för att saxa/springa på skidorna. Nu är det ju inga pallplatser man själv slåss om direkt men tycker det är jäkligt trist att bli frånåkt uppför av andra som skejtar och sedan tvingas jaga ikapp.

Bestämde mig direkt när det hände att jag ska tusan inte skejta, känns skönt efteråt (trots att loppet gick helt åt h#&¤ete) att man inte tog några fuskskär

Link to comment
Share on other sites

Det var rätt mycket fulskate i uppförsbackarna, men jag koncentrerade mig mer på att leva renlärligt själv. Trist trend...

Vår chaufför såg en mitt i led 3 som plockade av sig skidorna och gick uppför första backen. Makalöst.

Vi stod uppe i backen och det var en i dom tidiga startgrupperna som tog av sig skidorna. Dock var det för att ta sig till sidan och skrapa is. Efter en lång stund så gav han dock upp och tog sig ner troligen så bröt han loppet här. Vet dock inte om det var samma person.

 

Såg även dom tusentals som gick upp för backen. Kan intyga att stämningen bland dom som kämpade med skidor inte var jätte god. Tråkigt då det brukar vara bra stämning under vasan. När vi sedan stannade på olika platser var det många med mycket höga start nr långt fram som då var i vägen för andra, framförallt i utförsbackarna där många blev påköra.

 

Jag anser att man bör göra något åt detta annars kommer dessa sakerna att sänka loppet. Tydlig information vid start att det inte är tillåtet att ta av skidorna förutom i vissa utförsbackar som är markerade. Där efter funktionär eller liknande som plockar av åkare (gångare) som inte följer dessa regler.

 

Bifogar länk till bild som även är skickad till Vasaloppet av kompisen som tog dem.

 

http://www.forumbilder.se/DC5CE/image

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte vad som hänt med folk då fusket breder ut sig. I Orsa Ski Marathon var det nog ännu värre och samma sak här på Vasaloppet. I varje backe såg man minst en som skejtade och jag ropade till några ggr. En gjorde det hela tiden och och en annan tyckte det var okey för att han brutit en stav. Det är förstås synd men berättigar inte att man fuskar. Och det verkar som fler och fler tycker det är okey att skejta ordentligt vid spårbyte eller i svängar. Dsv inte bara riktningsförändringar. Nu är det ju så många som har typ go pro-kameror, och allt vad det heter, så det vore en enkel sak att skicka in lite bildbevis och sen lär det inte bli så mycket problem längre. En norrman låtsades först inte förstå men norska och svenska är ganska lika i sitt språk så sen muttrade han bara och slutade. Men heller inte så roligt att verka präktigt men rätt skall vara rätt.
Link to comment
Share on other sites

Jag såg en enda som åkte skate uppför. Då var vi säkert 10 st som ropade i kör och fick stopp på honom. Sen var det en italienare som åkte enbensskate men inte särskilt lätt att säga till. Sen tycker jag det är tråkigt med en del som konsekvent tar två skateskär i botten av backarna. Klart att det är tråkigt att se men man måste fokusera på sitt lopp annars stjäl det för mycket energi. Man får ta me sig att man vet att man är mycket bättre än vad placeringen innebär eftersom det finns ett antal fuskare framför. Måste ändå säga att det är en försvinnande liten andel men man hinner ju se några på 9 mil. Det stod ju kontrollanter i flera backar så jag tror fler blev diskade. Skulle vara intressant att se en lista.

Fusk är inte roligt men det är nästan värre med alla som byter spår utan att kolla bakåt först. Grrr!

Link to comment
Share on other sites

såg nog faktiskt bara en som skejtade och inte sååååå illa; ngra tag mot slutet på backarna. Å andra sidan tror jag jag hade typ samma 20-40 pers runt mig hela loppet; de gled ifrån mig big time utför, främst i de blöta backarna, sedan körde jag ikapp dem på stakpartierna.

 

Knagg Anders; du kan säkert ha blåst förbi mig; och jag kan ha tacklat dig vid spårbyte, ursäkt och förklaring i separat tråd, då ngn handfull blev drabbade; och jag hoppas en å annan kan få en ursäkt på detta forum.

Link to comment
Share on other sites

Tycker backskate har ökat rejält de senaste åren, och gå i startbacken fanns inte alls förr. Det är enkelt att stävja: börja diska, eller åtminstone varna åkare.

 

Jag tycker vasaloppet kan anlita ett antal deltagande kontrollanter/funktionärer med behörighet att diska deltagare.

 

Samtidigt tror jag många inte inser att de fuskar då de skatar, jag såg flera som skatade in till kontrollerna, hur smart är man då om man riskerar diskas?

Link to comment
Share on other sites

Tycker backskate har ökat rejält de senaste åren, och gå i startbacken fanns inte alls förr. Det är enkelt att stävja: börja diska, eller åtminstone varna åkare.

Jo nog har det hänt många gånger tidigare att folk promenerat eller sprungit i första backen. Jag tror att det ofta är värre de år som det är svårvallat och sen bidrog förmodligen de tidiga köerna i årets lopp till att fler än vanligt tog av sig skidorna och gick.

Link to comment
Share on other sites

Kan bara instämma. I och med att fler och fler kör ovallat så breder skatt-fusket ut sig. Särskilt när det börjar bli trötta. Körde bakom en tjej som körde ovallat (runt startled 3) när vi närmade oss Hökberg och krafterna började ta slut för henne körde hon 2:ans växel fullt ut i de korta springbackarna. Tillslut var det en farbror som röt i ordentligt åt henne då hennes teknik gjorde att hon i stort sett tog upp hela banan...

 

Hoppas arrangörerna är stenhårda på detta framöver och har många kontrollanter!

Link to comment
Share on other sites

Fram med hårdare kontroller. Sätt en gubbe i varje backe som antecknar startnummer. Är man uppskriven en gång får man en varning som visas med en stjärna i res.listan. Uppskriven två eller fler gånger så är det diskvalificering som gäller.

 

Vad hände med alla som gick uppför startbacken?

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte i princip hela loppet med en italienare som "gräv"-skejtade svårt i alla backkar. Vi startade båda i led 2. Jag skrek säkert vid 10-15 tillfällen men han bara ignorerade det och fortsatte som om han vore heldöv och/eller riktigt dum.

Ett par mil innan mål var det två skejtkontrollanter på ett krön (i gula västar). Jag låg då före italienarjäveln och tipsade kontrollanterna. Självklart (som i alla andra backar) grävskejtade han upp varpå de noterade hans nummer (och mitt som vittne).

Efter målgång blev jag mycket nöjd då jag såg följande i resultatlistan:

DSQ 6449 ITA » Barberis, Antonio (ITA) H55 DSQ

 

När jag efter dusch och måltid (målgångstid ca 7.20-7.40) stod i backen upp på älvbrinken innan mål för att välkomna min fru till Mora var det väldigt många som skateade. Värst var utländska åkare samt veteranerna. Vissa skejtade ngt djävulskt kraftfullt och vann mycket på det uppför älvbrinken. Tråkigt att se. Bäst på att inte skejta var damerna som saxade fint upp.

 

Mer DSQ åt folket!

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte i princip hela loppet med en italienare som "gräv"-skejtade svårt i alla backkar. Vi startade båda i led 2. Jag skrek säkert vid 10-15 tillfällen men han bara ignorerade det och fortsatte som om han vore heldöv och/eller riktigt dum.

Ett par mil innan mål var det två skejtkontrollanter på ett krön (i gula västar). Jag låg då före italienarjäveln och tipsade kontrollanterna. Självklart (som i alla andra backar) grävskejtade han upp varpå de noterade hans nummer (och mitt som vittne).

Efter målgång blev jag mycket nöjd då jag såg följande i resultatlistan:

DSQ 6449 ITA » Barberis, Antonio (ITA) H55 DSQ

 

När jag efter dusch och måltid (målgångstid ca 7.20-7.40) stod i backen upp på älvbrinken innan mål för att välkomna min fru till Mora var det väldigt många som skateade. Värst var utländska åkare samt veteranerna. Vissa skejtade ngt djävulskt kraftfullt och vann mycket på det uppför älvbrinken. Tråkigt att se. Bäst på att inte skejta var damerna som saxade fint upp.

 

Mer DSQ åt folket!

Bra jobbat! Fler "poliser" i spåret! Härligt att folk vågar säga till, själv knyter jag bara näven i fickan som den svensk jag är >.<

Link to comment
Share on other sites

Jag såg nog uppemot 20-30 åkare som skejtade, orkade skrika på dom 5-10 första, men sen hade jag nog med att hålla mig i spåret. I dom lägena önskar jag verkligen att jag hade en gopro på huvudet. Jag skiter i om man tar ett skejtskär in i en kontroll eller tar ett för mycket i en kurva/spårbyte. Men när man skejtar hela jävla backar blir jag arg.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...