Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Solsken och snabba spr p Ungdomsvasan och ppet spr

Pl Golberg och Therese Johaug tog hem Ski Tour 2020

Krnika: Stark form och snabba skidor - d slr ingen Britta Johansson Norgren

Magdalena Olsson vrldscupvinnare i Vindeln

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Sjukt många fuskare

• Vänligen logga in för att kunna svara
87 svar till detta ämne

Bergsmannen

Bergsmannen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 88 inlägg
Fram med hårdare kontroller. Sätt en gubbe i varje backe som antecknar startnummer. Är man uppskriven en gång får man en varning som visas med en stjärna i res.listan. Uppskriven två eller fler gånger så är det diskvalificering som gäller.

Vad hände med alla som gick uppför startbacken?

Hillclimber

Hillclimber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 61 inlägg
Jag åkte i led 4 och kom i mål strax under 3000. Från min horisont var det ett väldigt juste lopp och inga "fuskare".

m95jojo

m95jojo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 83 inlägg
Jag åkte i princip hela loppet med en italienare som "gräv"-skejtade svårt i alla backkar. Vi startade båda i led 2. Jag skrek säkert vid 10-15 tillfällen men han bara ignorerade det och fortsatte som om han vore heldöv och/eller riktigt dum.
Ett par mil innan mål var det två skejtkontrollanter på ett krön (i gula västar). Jag låg då före italienarjäveln och tipsade kontrollanterna. Självklart (som i alla andra backar) grävskejtade han upp varpå de noterade hans nummer (och mitt som vittne).
Efter målgång blev jag mycket nöjd då jag såg följande i resultatlistan:
DSQ 6449 ITA » Barberis, Antonio (ITA) H55 DSQ

När jag efter dusch och måltid (målgångstid ca 7.20-7.40) stod i backen upp på älvbrinken innan mål för att välkomna min fru till Mora var det väldigt många som skateade. Värst var utländska åkare samt veteranerna. Vissa skejtade ngt djävulskt kraftfullt och vann mycket på det uppför älvbrinken. Tråkigt att se. Bäst på att inte skejta var damerna som saxade fint upp.

Mer DSQ åt folket!
Hellre fort än fel!

bumbipungen

bumbipungen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 329 inlägg

Jag åkte i princip hela loppet med en italienare som "gräv"-skejtade svårt i alla backkar. Vi startade båda i led 2. Jag skrek säkert vid 10-15 tillfällen men han bara ignorerade det och fortsatte som om han vore heldöv och/eller riktigt dum.
Ett par mil innan mål var det två skejtkontrollanter på ett krön (i gula västar). Jag låg då före italienarjäveln och tipsade kontrollanterna. Självklart (som i alla andra backar) grävskejtade han upp varpå de noterade hans nummer (och mitt som vittne).
Efter målgång blev jag mycket nöjd då jag såg följande i resultatlistan:
DSQ 6449 ITA » Barberis, Antonio (ITA) H55 DSQ

När jag efter dusch och måltid (målgångstid ca 7.20-7.40) stod i backen upp på älvbrinken innan mål för att välkomna min fru till Mora var det väldigt många som skateade. Värst var utländska åkare samt veteranerna. Vissa skejtade ngt djävulskt kraftfullt och vann mycket på det uppför älvbrinken. Tråkigt att se. Bäst på att inte skejta var damerna som saxade fint upp.

Mer DSQ åt folket!

Bra jobbat! Fler "poliser" i spåret! Härligt att folk vågar säga till, själv knyter jag bara näven i fickan som den svensk jag är >.<

ÖSM 2013: 6.07 - UltraVasan 2014: 10:24 - VL 2015: Pajad armbåge.

NLundmark

NLundmark

Medlem

• Members
  • Pip
  • 254 inlägg
Jag såg nog uppemot 20-30 åkare som skejtade, orkade skrika på dom 5-10 första, men sen hade jag nog med att hålla mig i spåret. I dom lägena önskar jag verkligen att jag hade en gopro på huvudet. Jag skiter i om man tar ett skejtskär in i en kontroll eller tar ett för mycket i en kurva/spårbyte. Men när man skejtar hela jävla backar blir jag arg.
Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 628 inlägg
Dags att återinföra Skejtvasan på fulla sträckan 9 mil. De som ertappades med att skejta i VL fick startförbud i VL kommande år, men var välkomna att åka Skejtvasan i stället.

MSO

MSO

Medlem

• Members
  • Pip
  • 394 inlägg
När spåren är borta kan det ju bli några skär "sökandet efter spår" i sörjan upp över krönen. Efter avslutad saxning, när man försöker börja åka igen. Det tyckte jag man såg både här och där. Och även jag själv tog väl till någon extra riktningsförändring i väntan på spårbeslut så att säga.
Men håller med Hillclimber. Från led 4 kändes det inte som det var mycket skatande. Inte alls faktiskt.
------------------
- Hel och ren? -

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 254 inlägg
Jodå. Jag sa till några stycken men fick sota pga det då jag föll o sabbade utrustningen när jag fokuserade på att säga till en av många skejtare i led 6-7!

te95mne

te95mne

Medlem

• Members
  • Pip
  • 77 inlägg
FYfan vad irriterande det är när man själv försöker saxspringa upp med minimalt fäste och så kommer det (oftast) en man i 60-årsåldern som kör tvåans växel och efter att man rytit till växlar ner till ettan, men fortfarande med rejält glidsteg. Tar ju bort lusten att kämpa själv när man ser fuskarna runt omkring sig. Sen känns det surt att vissa av dessa herrar stoltserar med orangea nummerlappar...

Mankke

Mankke

Medlem

• Members
  • Pip
  • 330 inlägg
Minimalt med skejtande i led 4 tyckte jag. Förra året då jag startade i led 6 såg jag däremot en hel del skejt.

VL10: 9h 34min (10776) | VL12: 6h 53min (6243) | VL13: 7h 3min (5131) | VL14: 6h 34min (3349) | VL15: 6h 50min (3057) | VL16: 5h 49min (2526)

globe86

globe86

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 357 inlägg
Kasta / putta ner fanskapen i diket/skogen när ni ser fuskare så dom lär sig !!!!!!

skiforfun

skiforfun

Medlem

• Members
  • Pip
  • 378 inlägg
Sparka av stavarna på dom som skejtar, sen får de se hur effektivt de blir att skejta vidare!
Varna dem dock en gång innan ni sparkar av stavarna åt dem!
Total tid VL 8:36 (2 lopp)

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 143 inlägg
kanske vi ska enas om att - utöver kontroll från arrangören med efterföljande diskning - kamratuppfostran är bra. Om man hör ngn skrika på fuskare, stäm in i kritikkören, eller ännu hellre skrik själv.

Man drar sig lite för att vara den griniga gubbe i keps, man är, som säger till.

bumbipungen

bumbipungen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 329 inlägg

kanske vi ska enas om att - utöver kontroll från arrangören med efterföljande diskning - kamratuppfostran är bra. Om man hör ngn skrika på fuskare, stäm in i kritikkören, eller ännu hellre skrik själv.

Man drar sig lite för att vara den griniga gubbe i keps, man är, som säger till.

Inte dags för nya "Team skidforum" tävlingsdräkter snart då? Så ser vi till att få en text på ryggen där det stort står: "GE FAN I ATT FUSKA DIN APHJÄRNA"? ;)

Seriöst så är det väl kamratuppfostran som är det bästa men svårt att få gehör i första backen när det är så många som går med skidorna i handen...

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 984 inlägg
Filmades inte backen?
Borde vara enkelt att diska alla som gick med skidorna uppför, det är ju enbart tillåtet nedför och i spårkanten.

Även jag retade mig på några skejtare men utan att ryta ifrån... man vill inte vara grinig när men betalat för en rolig upplevelse, fast visst hoppas man på kontrollanter som kan se till att denna klassiska upplevelse ska förbli klassisk.

gustaf.h

gustaf.h

Medlem

• Members
  • Pip
  • 40 inlägg
Ett tips till alla som knyter näven i fickan eller skriker rätt ut. Skicka ett mail till info@vasaloppet.se och förklara att vi inte vill ha fuskare i spåren. Det behöver inte vara mer än en rad.

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 998 inlägg

Ett tips till alla som knyter näven i fickan eller skriker rätt ut. Skicka ett mail till info@vasaloppet.se och förklara att vi inte vill ha fuskare i spåren. Det behöver inte vara mer än en rad.

Det är nog det enda sättet. Idioterna som inte fattar att loppet går i klassisk stil skejtar troligen vidare även i nästa backe, då inte jag o alla andra som skriker inte är i närheten. Öka kontrollerna o diska de som inte orkar träna nog för att hålla sig till klassisk stil.
"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 142 inlägg
Jag tror det var speakertjejen på andra kontrollen som sa följande när jag var stod och drack: Till er som skejtar in här till kontrollen lyckliga över doften av blåbärssoppa vill jag säga att detta är en klassisk tävling. Det innebär att man för skidorna framåt och inte utåt sidan. Alla måste följa reglerna!
Flinade gott över hennes fyndighet :)
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

Kramer

Kramer

Medlem

• Members
  • Pip
  • 118 inlägg
Går det inte att starta en namninsamling här forumet?

bumbipungen

bumbipungen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 329 inlägg
Mailade dom med en länk till denna tråd.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar