Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Fakta infr 32:a Tjejvasan p lrdag

Ebba i Sveriges trupp till JVM och U23-VM

Statistik infr Vasaloppets vintervecka

Johaug och Klbo starkast i re-sprinten

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Sjukt många fuskare

• Vänligen logga in för att kunna svara
87 svar till detta ämne

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 946 inlägg
Jag tycker inte det är okej att skejta, men många, inte alla, tror jag gör det av oförstånd. Tycker att om Vasaloppet har för avsikt att diska åkare borde dom informera mer om vilka regler som gäller. Den stora massan som åker är inte skidåkare lr hänger på skidforum

Redigerat av skogsvakt, 05 mars 2014 - 11:34 .

Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 092 inlägg

Jag tycker inte det är okej att skejta, men många, inte alla, tror jag gör det av oförstånd. Tycker att om Vasaloppet har för avsikt att diska åkare borde dom informera mer om vilka regler som gäller. Den stora massan som åker är inte skidåkare lr hänger på skidforum

Nog informerade de. Det rullade på storbildsskärmen innan start att skating medför diskning.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan, Vasaloppet - tvekamp med brorsan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

mollino

mollino

Medlem

• Members
  • Pip
  • 124 inlägg
När jag kom i mål i söndags hade jag placering 1492. Nu har jag 1488. De måste ha vidtagit lite åtgärder i efterhand som jag antar är diskningar. Bra!

(Kan som kul grej nämna att jag hade plats 1489 förra året så det var lite viktigt för mig med justeringen...).

omega3000

omega3000

Medlem

• Members
  • Pip
  • 75 inlägg
På den här länken ses några skejtare:
http://www.svt.se/ny...n-i-sparen-idag
Klippet börjar i kontrollen i Evertsberg men efter ca 50s flyttar de till backen efter vägundergången.

För mig som kombinerade dålig träning med en dålig dagsform och därför låg på placeringar mellan 8 och 9000 under loppet såg jag skejtare i varje uppförsbacke. Även efter Hökberg där spåren var omdragna och skejtarna då inte bara fuskade utan även försämrade spåret för de rätt många som ändå låg ännu längre bak i fältet.
Inte snabb men långsam.

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 348 inlägg

På den här länken ses några skejtare:
http://www.svt.se/ny...n-i-sparen-idag

Två såg jag: 15536 (Jens Bigum) och 18960 (Elin Nyström). Båda har godkända resultat.

JinJin

JinJin

Medlem

• Members
  • Pip
  • 204 inlägg
Trist med fusk... Kan förstå att vissa misstolkar reglerna när det ser ut som det gör i världscupen emellanåt. Tycker nog att man bör vara hårdare med diskningar på samtliga tävlingar för att klargöra vad det är som gäller.
http://www.nrk.no/sp...-tid-1.11586569

Davidsson

Davidsson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 206 inlägg
Borttaget

Redigerat av Davidsson, 06 mars 2014 - 10:14 .

Tenn

Tenn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 45 inlägg
Tack för tråden och diskussionen! Bekräftar det jag misstänkte.
Blev så besviken i spåret när man äntligen tagit sig upp för första backen att man ändå var tvungen att fisåka för att det fortfarande var så långsamma åkare framför mig. Blev också väldigt förvånade när jag senare såg min placering vid första kontrollen som innebar att jag hade släppt förbi ca 1500 åkare jämfört med sista gubbe mitt startled (6). Detta trots att jag konstant passerat massor av folk på vägen dit.
Förstår nu varför då så många ordagrant fuskat sig förbi i första backen.
Det var väl inte så här förra året? kändes helt annorlunda även på höjden i år då det var väldigt många som uppenbarligen borde vara längre bak.

Jag tycker det är ett bra mycket större problem med de som tar av sig skidorna och går än de som skatear lite. Naturligtvis är det sjukt irriterande att åka jämsides nån som skatear konstant men problemet i backen slår ju så hårt på mängden åkare och nöjet att få åka skidor i en lagom fart senare då man verkligen får oseedade personer framför sig.

Jag kanske såg 2-3 personer som skateade i spåret hyffsat konstant i uppförsbackar, men alla dessa som gått upp??? Varför har inte vasaloppet kontrollanter som bara säger stopp där?

Så sjukt irriterande!

MataHari

MataHari

Medlem

• Members
  • Pip
  • 87 inlägg

ALLA som åker Vasaloppet är definitivt fullt medvetna om att det är klassisk skidåkning som gäller.
Det står klart och tydligt "överallt" och speakern vid starten säger det flera gånger under morgontimmarna på Vasaloppsmorgonen.

Att sen folk skejtar när det är svårt att få fäste är ju för att de är så dåliga skidåkare och inte klarar av att staka. Men dettta MÅSTE Vasaloppsledningen stävja, genom att nu titta på alla filmer/tv-sändningar de kan komma över - OCH DISKVALIFICERA DE ÅKARE SOM SKEJTAT, SAMT GÅTT UPPFÖR STARTBACKEN!!!!!!
Varenda jävla skejtare har ju förstört spåren för de stackare som kommer efter dem!!!
Fy så förbannad man är på dessa typer(jag skulle vilja ta till grövre ord, men jag besparar er för dessa okvädesyttringar...)

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 143 inlägg
precis i tv-sändningarna finns ju gott om bildbevis på skejtare, såväl långt fram (väl inkl. tätklungan) som betydligt längre bak. Bara diska!

eller finns ngra regler om "preskriptionstid" för diskkvalificering?

skiforfun

skiforfun

Medlem

• Members
  • Pip
  • 378 inlägg
Om de är någon som orkar, så häng ut de som skejtar genom att hänvisa till klipp och startnummer, dumt med namn för då kan de bli "kränkande".

Detta är bästa medicinen!
Vet att detta gjordes en gång på en mindre tävling, alla som följde reglerna uppskattade detta men de som tjuvskejtade vart rätt less...
Total tid VL 8:36 (2 lopp)

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 760 inlägg

precis i tv-sändningarna finns ju gott om bildbevis på skejtare, såväl långt fram (väl inkl. tätklungan) som betydligt längre bak. Bara diska!

Kikar du alldeles direkt i starten så ser du en vitklädd åkare bland de främsta som pumpar på rätt bra på treans växel. Kan dock inte se startnummer. Vore kul att veta om han fick ett resultat.

The-Tor

The-Tor

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 660 inlägg
www.svtplay.se/skidor-vasaloppet
Spola fram i klippet till dessa tider och se om ni håller med.

01:04:36 - Nr 1279, till höger i bild, slänger sin mugg och skejtar iväg.
01:04:40 - Nr 191, kommer in i bild, och skejtar.
01:36:05 - Går inte att se nummer med många som kör fristil samtidigt som dom dricker.
03:19:25 - Nr 139, i underkant av bild, dricker med båda händerna och skejtar.

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 183 inlägg

www.svtplay.se/skidor-vasaloppet
Spola fram i klippet till dessa tider och se om ni håller med.

01:04:36 - Nr 1279, till höger i bild, slänger sin mugg och skejtar iväg.
01:04:40 - Nr 191, kommer in i bild, och skejtar.
01:36:05 - Går inte att se nummer med många som kör fristil samtidigt som dom dricker.
03:19:25 - Nr 139, i underkant av bild, dricker med båda händerna och skejtar.

1279, tveksam på att någon jury skulle fälla det där. Inga spår, tar skär med det yttre benet, gör riktningsförändring åt höger tre skär och stakar sedan - men överdrivet - ja!

191, given!

Plant based 

VL2012: Led 5, 5h 59min. plac. 3885 | VL2013: Led 3, 5h 36min. plac. 1855
VL2014: Led 2, sjuk - borde inte kört | VL2015: Led 2, Sjukdom - bröt | VL2016:

perg

perg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 111 inlägg
Stod inte Svt och intervjuade folk vid stugan i backen i år? Hittade inga såna klipp? Där borde ju många som gick i backen komma med? Eller var det först efter stugan som folk plockade av? Jag hade fokus på skidorna så jag såg inte fuskarna förrän i första svängen i backen ungefär..

Insåg att min placering i Smågan motsvarade att starta först i led 10 och då startade jag nästan längst fram i led 8 och körde ändå om mååånga fram till Smågan efter backen.. Körde in nästan 2000 placeringar från Smågan in i mål så det var nog ett stort gäng fuskare jag fick köra om.. Undrar villen placering man kunde fått annars?..

Hade tänkt skippa Vasaloppet nästa år men jag är så arg nu att jag egentligen vill ha revansch men då måste jag seeda mig bättre, och framförallt träna mer (som nog var den största faktorn! ;)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 615 inlägg
Jag har mailat till Vasaloppet och frågat om dels att många tog av sig skidorna, dels att många skejtade i uppförsbackarna. Jag fick till svar att de kommer att ta upp de här två frågorna vid utvärderingen av Vasaloppet 2014 och vidta lämpliga åtgärder inför 2015 års vasalopp, förhoppningsvis informerar de före loppet om vad de tänker göra.

Jag frågade också när repet dras på startrakan och fick till svar; starttiden är 8.00, men vi hindrar ingen att starta fram till 8.20, bra att veta ifall man skulle bli kraftigt försenad inför starten. I ÖS för några år sedan var det kraftiga trafikstockningar och jag blev väldigt sen + att jag måste hämta nr-lappen i tältet. Då startade jag så sent som 8.20, tror dock att det året starten var öppen ännu längre.
Men 8.20 som stopptid för Vasaloppet är ju bra att veta.

Redigerat av Volevodin, 11 mars 2014 - 20:24 .

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 615 inlägg
Obs. Vi får inte glömma att påminna Vasaloppet att de redovisar vad de tänkt för åtgärder för att stävja ofoget med avtagna skidor och skejt, om det inte kommer någon information på hemsidan eller i Vasalöparen !

ELLER VAD SÄGER NI SOM VAR SÅ UPPRÖRDA I TRÅDENS BÖRJAN ?

Redigerat av Volevodin, 12 mars 2014 - 21:17 .

SlaB

SlaB

Medlem

• Members
  • Pip
  • 272 inlägg
Jag tycker att man ska diska alla som de går att bevisa tog av sig skidorna eller skejtade. Varför hymla om det. Alla VET vad som gäller. Självklart blir de många som klarar sig eftersom de är omöjligt att bevisa. Men de skulle vara en kraftfull markering från organisationens sida.
Och förhoppningvis slipper vi dessa diskussioner i framtiden då.

Kramer

Kramer

Medlem

• Members
  • Pip
  • 118 inlägg
Diska alla som skejtar!

Jag tror att måste initieras från FIS, swix ski classic och vasaloppet! Om de går ut med att de kommer diska skejtare i eliten med tydliga enkla regler att följa så kommer det att bli det även natuligt att vara hårdare med motionärer som fuskar.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 610 inlägg

Jag har mailat till Vasaloppet och frågat om dels att många tog av sig skidorna, dels att många skejtade i uppförsbackarna. Jag fick till svar att de kommer att ta upp de här två frågorna vid utvärderingen av Vasaloppet 2014 och vidta lämpliga åtgärder inför 2015 års vasalopp, förhoppningsvis informerar de före loppet om vad de tänker göra.

Jag frågade också när repet dras på startrakan och fick till svar; starttiden är 8.00, men vi hindrar ingen att starta fram till 8.20, bra att veta ifall man skulle bli kraftigt försenad inför starten. I ÖS för några år sedan var det kraftiga trafikstockningar och jag blev väldigt sen + att jag måste hämta nr-lappen i tältet. Då startade jag så sent som 8.20, tror dock att det året starten var öppen ännu längre.
Men 8.20 som stopptid för Vasaloppet är ju bra att veta.

Lämpliga åtgärder för nästa år känns ju per definition som olämpliga åtgärder. Om amn säger vid starten att skejt är otillåtet och att skejtare kommer att diskas men sedan inte följer upp genom att diska alla filmade skejtare, kommer det ju bara att skejtas mer nästa år

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar