Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Fakta infr 32:a Tjejvasan p lrdag

Ebba i Sveriges trupp till JVM och U23-VM

Statistik infr Vasaloppets vintervecka

Johaug och Klbo starkast i re-sprinten

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Sjukt många fuskare

• Vänligen logga in för att kunna svara
87 svar till detta ämne

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 006 inlägg
De som skejtar mest är eliten, varje gång de byter spår vilket de gör ofta, riktningsförändring osv, spårbyte i botten av backen och sedan på toppen. Kanske inte så mycket i år eftersom det var stoppsnö mellan spåren och massa spårbyten inte gav extra skjuts. Värst var ju Marcialonga. Tycker det är svårt att veta var gränsen går, men när någon skejtar systematisk när staven gått av för att inte tappa tätklungan, då borde man defenetivt bli diskad. Sedan borde det vara nolltollerans för skejt vid drickakontrollerna när det inte finns spår, eller fritt för skejt. Som det är nu verkar det vara ok (om man dricker?), fast inte snyggt eller nått. Klara regler, för eliten gör ju självklart allt för att vinna om man befinner sig inom regelverket, vilket vi blåbär också gör, eller? Jag vill veta, är det ok att dricka blåbärsdricka på kontrollen och skjejta på? Eller inte. Klara tydliga lika regler som gäller ALLA.

myrstakaren

myrstakaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 278 inlägg

De som skejtar mest är eliten...

Jag vet ju inte hur det ser ut i täten, eller iallafall strax bakom täten, de allra längst fram hamnar ju i TV-rutan så det kanske skejtas vilt i placering bakom absoluta täten.
Däremot bland led 3-åkare, där jag håller till, där skejtas det en hel del uppför.
Ofta italienare, tyskar och andra européer, men även svenska åkare.
Jag snackar alltså paddelskejt uppför, inte överdrivet många spårbyten !

...men när någon skejtar systematisk när staven gått av för att inte tappa tätklungan, då borde man defenetivt bli diskad..

ABSOLUT, jag håller helt med !

Sedan borde det vara nolltollerans för skejt vid drickakontrollerna ...
Jag vill veta, är det ok att dricka blåbärsdricka på kontrollen och skjejta på? Eller inte. Klara tydliga lika regler som gäller ALLA.

Det MÅSTE väl ändå vara nolltolerans även i drickakontrollerna , alltså förbjudet att skejta även där.
Diska fuskarna !!

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 173 inlägg
För att inte Vasaloppet ska bli en pajasgrej som VM i gång där ledaren plötsligt diskas och plockas av banan så är det väl bara en sak att göra: Överge den klassiska stilen och kör Vasaloppet i Skate istället :)

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 946 inlägg
Önskar att VL återinförde skatevasan. I överlag har Vasaloppet en förödande effekt för skate intresset hos motionärer vilket medför väldigt få lopp i fristil. Tråkigt :(
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 610 inlägg

För att inte Vasaloppet ska bli en pajasgrej som VM i gång där ledaren plötsligt diskas och plockas av banan så är det väl bara en sak att göra: Överge den klassiska stilen och kör Vasaloppet i Skate istället :)

Massor av stressande åkare som i kaos försöker skejta uppför första backen, där antalet plockepinnhögar växer i kombinationen trötthet, adrenalin och brist på fästvalla.

Och sen var det väl så att marcialonga övergav skejten för att deltagarantalet blev för litet ellerr?

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 092 inlägg

Massor av stressande åkare som i kaos försöker skejta uppför första backen, där antalet plockepinnhögar växer i kombinationen trötthet, adrenalin och brist på fästvalla.

Och sen var det väl så att marcialonga övergav skejten för att deltagarantalet blev för litet ellerr?

Ska man ingå i Ski Classics så får man överge skate. Fast Ski Classics borde snart byta namn till Ski Stakning eller Ski Poling. Sista utposten Birken kommer snart att vinnas utan fästvalla. Sanna mina ord! Praise the Lord! ;)

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan, Vasaloppet - tvekamp med brorsan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 615 inlägg
artur: går ej att jämföra med VM i gång, där man har specialutbildade domare på var 200 m på en 2 km-bana och där minst 3 domare måste ha rött kort för att gångaren skall bli diskvalificerad, vilket sker oavsett placering i loppet. Det skulle gå åt mycket folk, om man skulle ha samma täckning i ett vasalopp........

Men jag håller med om att det borde vara en skyldighet för vasaloppet att återinföra SKEJTVASAN som tävling, då det är det stora vasaloppsintresset som blockerat möjligheterna att träna skejt och därmed dess utveckling. Alla som blev diskade för skejtåkning blev blockerade för alla andra lopp under vasaloppsveckan året efter utom skejtvasan.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 173 inlägg

artur: går ej att jämföra med VM i gång, där man har specialutbildade domare på var 200 m på en 2 km-bana och där minst 3 domare måste ha rött kort för att gångaren skall bli diskvalificerad, vilket sker oavsett placering i loppet. Det skulle gå åt mycket folk, om man skulle ha samma täckning i ett vasalopp........

Läser man den här tråden så får man ju intrycket att det är precis så många vill ha det...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar