Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sjukt många fuskare


perg

Recommended Posts

Om de är någon som orkar, så häng ut de som skejtar genom att hänvisa till klipp och startnummer, dumt med namn för då kan de bli "kränkande".

 

Detta är bästa medicinen!

Vet att detta gjordes en gång på en mindre tävling, alla som följde reglerna uppskattade detta men de som tjuvskejtade vart rätt less...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply
precis i tv-sändningarna finns ju gott om bildbevis på skejtare, såväl långt fram (väl inkl. tätklungan) som betydligt längre bak. Bara diska!

Kikar du alldeles direkt i starten så ser du en vitklädd åkare bland de främsta som pumpar på rätt bra på treans växel. Kan dock inte se startnummer. Vore kul att veta om han fick ett resultat.

Link to comment
Share on other sites

www.svtplay.se/skidor-vasaloppet

Spola fram i klippet till dessa tider och se om ni håller med.

 

01:04:36 - Nr 1279, till höger i bild, slänger sin mugg och skejtar iväg.

01:04:40 - Nr 191, kommer in i bild, och skejtar.

01:36:05 - Går inte att se nummer med många som kör fristil samtidigt som dom dricker.

03:19:25 - Nr 139, i underkant av bild, dricker med båda händerna och skejtar.

Link to comment
Share on other sites

www.svtplay.se/skidor-vasaloppet

Spola fram i klippet till dessa tider och se om ni håller med.

 

01:04:36 - Nr 1279, till höger i bild, slänger sin mugg och skejtar iväg.

01:04:40 - Nr 191, kommer in i bild, och skejtar.

01:36:05 - Går inte att se nummer med många som kör fristil samtidigt som dom dricker.

03:19:25 - Nr 139, i underkant av bild, dricker med båda händerna och skejtar.

1279, tveksam på att någon jury skulle fälla det där. Inga spår, tar skär med det yttre benet, gör riktningsförändring åt höger tre skär och stakar sedan - men överdrivet - ja!

 

191, given!

Link to comment
Share on other sites

Stod inte Svt och intervjuade folk vid stugan i backen i år? Hittade inga såna klipp? Där borde ju många som gick i backen komma med? Eller var det först efter stugan som folk plockade av? Jag hade fokus på skidorna så jag såg inte fuskarna förrän i första svängen i backen ungefär..

 

Insåg att min placering i Smågan motsvarade att starta först i led 10 och då startade jag nästan längst fram i led 8 och körde ändå om mååånga fram till Smågan efter backen.. Körde in nästan 2000 placeringar från Smågan in i mål så det var nog ett stort gäng fuskare jag fick köra om.. Undrar villen placering man kunde fått annars?..

 

Hade tänkt skippa Vasaloppet nästa år men jag är så arg nu att jag egentligen vill ha revansch men då måste jag seeda mig bättre, och framförallt träna mer (som nog var den största faktorn! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har mailat till Vasaloppet och frågat om dels att många tog av sig skidorna, dels att många skejtade i uppförsbackarna. Jag fick till svar att de kommer att ta upp de här två frågorna vid utvärderingen av Vasaloppet 2014 och vidta lämpliga åtgärder inför 2015 års vasalopp, förhoppningsvis informerar de före loppet om vad de tänker göra.

 

Jag frågade också när repet dras på startrakan och fick till svar; starttiden är 8.00, men vi hindrar ingen att starta fram till 8.20, bra att veta ifall man skulle bli kraftigt försenad inför starten. I ÖS för några år sedan var det kraftiga trafikstockningar och jag blev väldigt sen + att jag måste hämta nr-lappen i tältet. Då startade jag så sent som 8.20, tror dock att det året starten var öppen ännu längre.

Men 8.20 som stopptid för Vasaloppet är ju bra att veta.

Link to comment
Share on other sites

Obs. Vi får inte glömma att påminna Vasaloppet att de redovisar vad de tänkt för åtgärder för att stävja ofoget med avtagna skidor och skejt, om det inte kommer någon information på hemsidan eller i Vasalöparen !

 

ELLER VAD SÄGER NI SOM VAR SÅ UPPRÖRDA I TRÅDENS BÖRJAN ?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att man ska diska alla som de går att bevisa tog av sig skidorna eller skejtade. Varför hymla om det. Alla VET vad som gäller. Självklart blir de många som klarar sig eftersom de är omöjligt att bevisa. Men de skulle vara en kraftfull markering från organisationens sida.

Och förhoppningvis slipper vi dessa diskussioner i framtiden då.

Link to comment
Share on other sites

Diska alla som skejtar!

 

Jag tror att måste initieras från FIS, swix ski classic och vasaloppet! Om de går ut med att de kommer diska skejtare i eliten med tydliga enkla regler att följa så kommer det att bli det även natuligt att vara hårdare med motionärer som fuskar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har mailat till Vasaloppet och frågat om dels att många tog av sig skidorna, dels att många skejtade i uppförsbackarna. Jag fick till svar att de kommer att ta upp de här två frågorna vid utvärderingen av Vasaloppet 2014 och vidta lämpliga åtgärder inför 2015 års vasalopp, förhoppningsvis informerar de före loppet om vad de tänker göra.

 

Jag frågade också när repet dras på startrakan och fick till svar; starttiden är 8.00, men vi hindrar ingen att starta fram till 8.20, bra att veta ifall man skulle bli kraftigt försenad inför starten. I ÖS för några år sedan var det kraftiga trafikstockningar och jag blev väldigt sen + att jag måste hämta nr-lappen i tältet. Då startade jag så sent som 8.20, tror dock att det året starten var öppen ännu längre.

Men 8.20 som stopptid för Vasaloppet är ju bra att veta.

Lämpliga åtgärder för nästa år känns ju per definition som olämpliga åtgärder. Om amn säger vid starten att skejt är otillåtet och att skejtare kommer att diskas men sedan inte följer upp genom att diska alla filmade skejtare, kommer det ju bara att skejtas mer nästa år

Link to comment
Share on other sites

Start PM borde räcka, klassisk teknik och ingenting annat.

Man behöver inte informera än så enligt min mening.

 

En hel del som blir besvikna så klart (jag tror inte att man tänkte sig fusk när man gick i första backen) men fuskare är inte roligt när man försöker följa reglerna själv. Det gäller både dessa regler och doping, man har egenansvar att känan till reglerna när man ställer upp i tävling.

Link to comment
Share on other sites

www.svtplay.se/skidor-vasaloppet

Spola fram i klippet till dessa tider och se om ni håller med.

 

01:04:36 - Nr 1279, till höger i bild, slänger sin mugg och skejtar iväg.

01:04:40 - Nr 191, kommer in i bild, och skejtar.

01:36:05 - Går inte att se nummer med många som kör fristil samtidigt som dom dricker.

03:19:25 - Nr 139, i underkant av bild, dricker med båda händerna och skejtar.

Det blir lite klurigt just vid drickan. Hur ska man förflytta sig framåt med en kopp i ena handen alternativt 2 händer i luften just när man dricker? Stannar alla och står stilla precis vid drickan skulle det också bli kaos.

 

Jag tycker nog att några skateskär från det att man tagit emot muggen tills man tömt den kan vara ok.

 

Alla andra skateskär är naturligtvis inte OK

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte att det är ok att skejta när man dricker.

Hur långe får man skejta? Hela lagningsområdet, så länge man håller i en mugg, tills man svalt drycken?

Är det ok att skejta vid andra lagningar än Vasaloppets egna, får man skejta när någon annan dricker och skejtar?

 

Blir svårt.

 

www.svtplay.se/skidor-vasaloppet

Spola fram i klippet till dessa tider och se om ni håller med.

 

01:04:36 - Nr 1279' date=' till höger i bild, slänger sin mugg och skejtar iväg.

01:04:40 - Nr 191, kommer in i bild, och skejtar.

01:36:05 - Går inte att se nummer med många som kör fristil samtidigt som dom dricker.

03:19:25 - Nr 139, i underkant av bild, dricker med båda händerna och skejtar.[/quote']

Det blir lite klurigt just vid drickan. Hur ska man förflytta sig framåt med en kopp i ena handen alternativt 2 händer i luften just när man dricker? Stannar alla och står stilla precis vid drickan skulle det också bli kaos.

 

Jag tycker nog att några skateskär från det att man tagit emot muggen tills man tömt den kan vara ok.

 

Alla andra skateskär är naturligtvis inte OK

Link to comment
Share on other sites

Jag kom igenom varje dricka kontroll utan skateskär, jag tror också att de flesta fixade detta.

Bra fäste i blåbärssoppan trots skidor utan fästvalla :)

 

Men visst är problemet i första hand ute på banan, de små backarna med strösocker där alltför många tar skateskär för att hålla uppe farten i avsaknaden av diagonalspår.

 

Dessutom otyget att gå i backarna, uppför, där det är trångt.

Link to comment
Share on other sites

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det blir lite klurigt just vid drickan. Hur ska man förflytta sig framåt med en kopp i ena handen alternativt 2 händer i luften just när man dricker? Stannar alla och står stilla precis vid drickan skulle det också bli kaos.

 

Jag tycker nog att några skateskär från det att man tagit emot muggen tills man tömt den kan vara ok.

 

Alla andra skateskär är naturligtvis inte OK

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Håller helt med, det är i backarna man tjänar på skejt och det är där kontrollanterna bör stå.

Link to comment
Share on other sites

vid kontrollerna finns väl ganska gott om potentiella kontrollanter, så det borde väl inte vara ngt problem beivra fusk där.

 

Nu är ju filmkameror så pass billiga, så dessutom bara rigga upp antal "go-pro" elikn på lämpliga ställen o titta igenom o diska i efterhand. Dessutom bra att kunna visa för den diskade till undvikande av diskussion.

 

Go-Pro eller annan tillverkare kan säkert också vilja sponsra VL med kameror, så det blir "bara" fråga om kostnaden för granskning av filmerna.

Link to comment
Share on other sites

www.svtplay.se/skidor-vasaloppet

Spola fram i klippet till dessa tider och se om ni håller med.

 

01:04:36 - Nr 1279' date=' till höger i bild, slänger sin mugg och skejtar iväg.

01:04:40 - Nr 191, kommer in i bild, och skejtar.

01:36:05 - Går inte att se nummer med många som kör fristil samtidigt som dom dricker.

03:19:25 - Nr 139, i underkant av bild, dricker med båda händerna och skejtar.[/quote']

Det blir lite klurigt just vid drickan. Hur ska man förflytta sig framåt med en kopp i ena handen alternativt 2 händer i luften just när man dricker? Stannar alla och står stilla precis vid drickan skulle det också bli kaos.

 

Jag tycker nog att några skateskär från det att man tagit emot muggen tills man tömt den kan vara ok.

 

Alla andra skateskär är naturligtvis inte OK

Jag tycker inte det är klurigt vid drickat. Kan man inte ta sig framåt utan att ta skateskär dvs. fuska så får man helt enkelt stå stilla och dricka. Jag har då aldrig fått för mig att åka skate på en klassisk tävling vare sig i uppförsbackar på platten eller vid eventuella drickastationer.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nästan för mig att det finns ett stående tekniktips på detta forum som går ut på att träna diagonalteknik utan stavar. Kanske värt att upprepa :)

 

Jag har visserligen inte tränat så men har ändå uppnått sådana färdigheter att jag tar mig framåt utan skateskär vid en drickastation.

 

Nu tycker jag nog ändå att det värsta är fusket ute på banan. Inte vid drickastationen, men regler är inte till för vissa delar av banan utan hela banan.

Link to comment
Share on other sites

www.svtplay.se/skidor-vasaloppet

Spola fram i klippet till dessa tider och se om ni håller med.

 

01:04:36 - Nr 1279' date=' till höger i bild, slänger sin mugg och skejtar iväg.

01:04:40 - Nr 191, kommer in i bild, och skejtar.

01:36:05 - Går inte att se nummer med många som kör fristil samtidigt som dom dricker.

03:19:25 - Nr 139, i underkant av bild, dricker med båda händerna och skejtar.[/quote']

Det blir lite klurigt just vid drickan. Hur ska man förflytta sig framåt med en kopp i ena handen alternativt 2 händer i luften just när man dricker? Stannar alla och står stilla precis vid drickan skulle det också bli kaos.

 

Jag tycker nog att några skateskär från det att man tagit emot muggen tills man tömt den kan vara ok.

 

Alla andra skateskär är naturligtvis inte OK

Jag tycker inte det är klurigt vid drickat. Kan man inte ta sig framåt utan att ta skateskär dvs. fuska så får man helt enkelt stå stilla och dricka. Jag har då aldrig fått för mig att åka skate på en klassisk tävling vare sig i uppförsbackar på platten eller vid eventuella drickastationer.

Åker man skejt vid drickastationen för att man "måste ta sig fram fort", åker man nog skejt när man blir riktigt trött o inte har fäste också!!!!

Link to comment
Share on other sites

Den "skatningen" jag avser är kanske snarare en saxning. I sockersnö och ibland svagt uppförslut är det svårt a flytta sig framåt utan att vinkla skidorna utåt medans man tömmer sin mugg under 5 sec. Jag gör det själv, mestadels för att jag vill förflytta mig från drickan och ge plats åt andra. Däremot är det väl tveksamt om jag verkligen glider nåt. Får väl leta på någon film om jag är en av alla fuskare :-)

 

Och nej, jag har aldrig skatat när jag blivit riktigt trött

Link to comment
Share on other sites

Även om det jag nu skriver går tvärt emot de flesta av er tycker jag det är på sin plats att vi för en diskussion som är mer rimlig i förhållande till de regelbrott som faktiskt begåtts.

 

Om en åkare som ligger på plats 9834, som inte har något fäste kvar och är slut i armarna efter 7 mils stakning i obefintliga spår, tar ett eller två skateskär (eller något som påminner om detsamma) för att ta sig uppför backen mot Hökberg, så må det vara hänt. Visst personen har brutit mot regelboken, men vad spelar det för roll, satt i sitt sammanhang och den mycket begränsade påverkan han/hon haft på loppet som helhet?

 

Det verkar som om somliga av er på allvar menar att Vasaloppet skall ha kontrollanter utmed en sträcka på 9 mil och kontrollera alla stavtag som tas av de 15000 deltagarna.

 

Undrar hur mycket anmälningsavgiften skulle kosta då? Och hur många skulle vilja deltaga i en sådant lopp?

Link to comment
Share on other sites

Håller inte med dig även om du tycker de är hårt. Självklart kommer de inte stå kontrollanter längs hela banan.

Varför ska det gälla olika regler beroende på vilken placering man har ? Går loppet i klassisk stil så är det de som gäller.

 

Men de värsta är de som tar av sig skidorna och går. Fick en chock när jag såg dessa bilder/filmer. Alla de borde fått åka buss från Smågan !

Link to comment
Share on other sites

Är det en tävling i klassisk stil så ska man inte ta några skateskär alls, oavsett hur långt man stakat och hur slut i armarna man är. Varför kan inte åkaren på plats 9834 saxa uppför backen när fästet är dåligt? Och var går gränsen för när det inte är okej att skata enligt dig? Plats 7000? 4000? 1000?
Link to comment
Share on other sites

Tycker väl så här.

Råskejtning uppför eller gång uppför borde solklart vara diskning oavsett vilken plats man innehar i loppet.

Om man däremot med en bristande teknik råkar glida på första saxsteget i övergången till saxning eller råkar få ett litet skejtskär i vätskekontrollen p g a bristande teknik så skall det inte heller diskas, skejtar man däremot uppenbart rejält i vätskekontrollen tycker jag också man kan diska folk.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...