Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilka åkte på stålsicklat i årets Vasalopp?


Berra 5

Recommended Posts

ska kvista iväg till lämplig inrättning för lite spannkurvor på mina alldeles för många par skidor, som tröstshoppande givit upphov till. (sorry, nu blev det off-topic)

 

mer off-topic: vi kanske skulle hjälpas åt på detta eminenta forum och skapa en "klantarslets skidprepareringsbibel", med början i mina hårda lärdomar ovan. Lär ju finnas en del basic-grejer att fylla på med

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 91
  • Created
  • Last Reply
ska kvista iväg till lämplig inrättning för lite spannkurvor på mina alldeles för många par skidor, som tröstshoppande givit upphov till. (sorry, nu blev det off-topic)

 

mer off-topic: vi kanske skulle hjälpas åt på detta eminenta forum och skapa en "klantarslets skidprepareringsbibel", med början i mina hårda lärdomar ovan. Lär ju finnas en del basic-grejer att fylla på med

Har två par gamla skidor som jag valde mellan o mina plusskidor gick fint i år! (har lyckats hålla mig ifrån skidshopping senaste "decennierna")! Blivit lite för mkt av skidintressevaran för din del alltså? Du behöver inte fixa spannkurva för min del. Jag tänkte bara analysera varför du inte gled så bra, men du ser inte själv lite på en höft hur långa tryckzoner du har på årets vl-skidor när du klämmer ihop dem? Vad heter skidorna? Märke? Plus eller cold?

Link to comment
Share on other sites

jodå, jag ser mkt väl tryckzonerna när jag klämmer ihop dem med tving och bladmått mellan.

 

skulle säga: universalskida, typ. Lång fästzon, cirka 70 cm mellan 0,1 mm fram och bak, resten fram och bak grovt skattat ungefär hälften av belagen ligger an mot varandra och sedan svagt svagt spret med viss lite "sväng" på spretet i så måtto att det ökar "progressivt", typ.

Link to comment
Share on other sites

Skrev i nån annan tråd men plitar väl ner det här också.

 

Körde väldigt enkelt med Kuzmin + med några lösa drag U fram på skidan. Rillade hårt med 2 mm över hela skidan och borstade med stål och nylon (visste faktiskt inte att man ska borsta mindre vid blötföre så tack för den lärdomen). Lade aningens lite för tjockt med klister och hade en del sug men gled trots det helt ok, bitvis riktigt bra när jag orkade lyfta tårna ordentligt.

 

Skidorna plockade som klisterskidor (dock med något för lågt spann kan jag tycka, 0.41 på fbw..) De har väl ganska mycket spret i topparna och korta tryckzoner. Är nog mitt "bästa" skidpar. Synd bara att de inte tar lite tjockare klister.

Link to comment
Share on other sites

...

(Kuzmin själv hade visst sagt på lördagen att man inte skulle borsta alls eftersom det skulle vara så blött' date=' nån som vet nån teori bakom detta? Jag tyckte det lät helt befängt.)[/quote']

Inte alls befängt då hydrofobiciteten är viktigare i varmare fören och den försämras med för mycket borstande. Jag själv borstade endast med hand stål samt lite enklare rotoborstning stål. Vid kallare fören är det förstås viktigare att borsta med nylon.

Intressant! kan du, enklaresport - eller annan - utveckla, eller snarare förklara varför det är så. Vad är det som händer med belaget/strukturen vid borstning - stål resp. nylon. - Kanske vi skall kalla in mchammer. Kanske Dr. Kuzmin kan utveckla.

Link to comment
Share on other sites

Jag sicklade med + sickeln och rotorborstade med fin stål sedan racing nylon och avslutade med fp brusch. sedan rillade jag med 1mm. jag har aldrig haft sämre glid än jag hadde denna gång. Jag la på det klister som swix rekomenderade tyvär så täckte jag inte med något så jag hadde ordentliga klumpar under skidorna i första backen.

stod längst fram i led 2 och tappade 800 plac till smågan. var riktigt frustrerande att bli ifrånstakad uppe på myrarna där jag normalt plockat massor med placeringar.

Kanske för mycket klister eller polerat för mycket vet ej vad men jobbigt var det!!

Hadde desutom 4st fall i utförsbackarna pga spårbyte då andra föll frmför mig, det var som att lägga i handbromsen så fort jag lämnade spåret, bröt desutom min nya premium stav 3km före Risberg. vill sedan tacka funktionärerna i Risberg för att dom fulbordade min dag genom att ge mig en 145cm stav istället för 155 som jag bad om ;)

nåväll det kommer en ny chans om ett år.

tiden blev 5:56 denna gång så kan det gå när man vet för lite om vad man håller på med ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag sicklade med + sickeln och rotorborstade med fin stål sedan racing nylon och avslutade med fp brusch. sedan rillade jag med 1mm. jag har aldrig haft sämre glid än jag hadde denna gång. Jag la på det klister som swix rekomenderade tyvär så täckte jag inte med något så jag hadde ordentliga klumpar under skidorna i första backen.

stod längst fram i led 2 och tappade 800 plac till smågan. var riktigt frustrerande att bli ifrånstakad uppe på myrarna där jag normalt plockat massor med placeringar.

Kanske för mycket klister eller polerat för mycket vet ej vad men jobbigt var det!!

Hadde desutom 4st fall i utförsbackarna pga spårbyte då andra föll frmför mig, det var som att lägga i handbromsen så fort jag lämnade spåret, bröt desutom min nya premium stav 3km före Risberg. vill sedan tacka funktionärerna i Risberg för att dom fulbordade min dag genom att ge mig en 145cm stav istället för 155 som jag bad om ;)

nåväll det kommer en ny chans om ett år.

tiden blev 5:56 denna gång så kan det gå när man vet för lite om vad man håller på med ;)

K21s sög nåt fruktansvärt! Vi var 3 som körde efter swix och sista halvan av loppet så måste täckburken slitits bort för det sög fast i de fuktiga spåren. Va vallade tunt och fint.

Link to comment
Share on other sites

Jag sicklade med + sickeln och rotorborstade med fin stål sedan racing nylon och avslutade med fp brusch. sedan rillade jag med 1mm. jag har aldrig haft sämre glid än jag hadde denna gång. Jag la på det klister som swix rekomenderade tyvär så täckte jag inte med något så jag hadde ordentliga klumpar under skidorna i första backen.

stod längst fram i led 2 och tappade 800 plac till smågan. var riktigt frustrerande att bli ifrånstakad uppe på myrarna där jag normalt plockat massor med placeringar.

Kanske för mycket klister eller polerat för mycket vet ej vad men jobbigt var det!!

Hadde desutom 4st fall i utförsbackarna pga spårbyte då andra föll frmför mig' date=' det var som att lägga i handbromsen så fort jag lämnade spåret, bröt desutom min nya premium stav 3km före Risberg. vill sedan tacka funktionärerna i Risberg för att dom fulbordade min dag genom att ge mig en 145cm stav istället för 155 som jag bad om ;)

nåväll det kommer en ny chans om ett år.

tiden blev 5:56 denna gång så kan det gå när man vet för lite om vad man håller på med ;)[/quote']

K21s sög nåt fruktansvärt! Vi var 3 som körde efter swix och sista halvan av loppet så måste täckburken slitits bort för det sög fast i de fuktiga spåren. Va vallade tunt och fint.

Att det sög kan jag verkligen skriva under på om det var klistret eller sicklingen jag gjorde fel på kan jag inte säga med säkerhet, men jag fick staka för att hänga med framförvarande åkare när det vär lätt utför, där man normalt brukar kunna vila lite.

Link to comment
Share on other sites

Varför menar ni att man skall borsta mindre om det är blött, och vad för borstning menar ni? Nylonborstning av rent (ovallat) belag efter stålsickling, ev rillning och stålborste? Har kanske missat någon tråd, men har aldrig tidigare läst något sådant, så nu blev jag nyfiken. :)
Link to comment
Share on other sites

...

(Kuzmin själv hade visst sagt på lördagen att man inte skulle borsta alls eftersom det skulle vara så blött' date=' nån som vet nån teori bakom detta? Jag tyckte det lät helt befängt.)[/quote']

Inte alls befängt då hydrofobiciteten är viktigare i varmare fören och den försämras med för mycket borstande. Jag själv borstade endast med hand stål samt lite enklare rotoborstning stål. Vid kallare fören är det förstås viktigare att borsta med nylon.

Jaså, tack för informationen. Jag trodde det alltid var bra att borsta så mycket man kunde och orkade. Vad är "för mycket borstande"? Och vilka borstar ska man egentligen använda när? (det här kanske borde bli ny trådstart).

 

En vallare i Sälen (vet ej namn) menade att man ALDRIG skulle använda stålborste efter stålsickling. "Då river man ju upp microhåren igen som man sicklat bort" Har du några tankar kring detta påstående enklaresport? Han använde bara tagel rotor (och kanske nylon) inför halvvasan i år.

Link to comment
Share on other sites

...

(Kuzmin själv hade visst sagt på lördagen att man inte skulle borsta alls eftersom det skulle vara så blött' date=' nån som vet nån teori bakom detta? Jag tyckte det lät helt befängt.)[/quote']

Inte alls befängt då hydrofobiciteten är viktigare i varmare fören och den försämras med för mycket borstande. Jag själv borstade endast med hand stål samt lite enklare rotoborstning stål. Vid kallare fören är det förstås viktigare att borsta med nylon.

Jaså, tack för informationen. Jag trodde det alltid var bra att borsta så mycket man kunde och orkade. Vad är "för mycket borstande"? Och vilka borstar ska man egentligen använda när? (det här kanske borde bli ny trådstart).

 

En vallare i Sälen (vet ej namn) menade att man ALDRIG skulle använda stålborste efter stålsickling. "Då river man ju upp microhåren igen som man sicklat bort" Har du några tankar kring detta påstående enklaresport? Han använde bara tagel rotor (och kanske nylon) inför halvvasan i år.

Stämmer verkligen det?

Det måste väl var mer hydrofobiskt med en välborstad struktur utan hinder än tvärtom, jämför en takränna full med skräp och ojämnheter och en utan?

Eller är tanken att det slår sönder vattenfilmen om man inte borsta för mkt?

En oborstad struktur borde också samla mer skräp än en borstad?

Eller tänker jag fel?

Link to comment
Share on other sites

Körde ÖS måndag, var väl liknande men inte exakt samma som VL söndag.

 

Kuzmin U, RC riller julgran stenhårt över hela skidan + 1 mm rak stenhåt baktill. Handborstning finfin stål + nylon. Glid Rossa + Start Wide universal blandat. Lade lite förtjocket med klister, o det frös ibland lite i där det var med Rossa än Wide. Stenhårda klsiterskidor med korta glidzoner o lite spret fram. Bättre glid än omgivningen hela vägen, o helt ok med tanke på värmen. Lite sämre glid från Evertsberg till Eldris ungefär, men det hade nog alla, bra glid igen sista milen. Fick 10 - 20 sekunders extra vila varje glidbacke jämfört med andra

Link to comment
Share on other sites

Självklart var rillning en större avgörande faktor i föret som var men hydrofobiciteten är viktigare ju varmare det är och den blir bättre när man inte borstar men självklart skall man borsta lite, tycker jag. Ju kallare det är ju mer skall man borsta för att få en fin och hård yta. Vid riktigt kallföre så är inte själva hydrofobiciteten lika viktigt utan då är det viktigare att ha en yta som står emot bra.

 

Jag använder alltid stålborste efter sickling med vad jag anser vara riktigt bra resultat. Och jag kör alltid handborste åt fel håll i 3 drag och sen åt rätt håll. Vid föret som var på Vasaloppet så skippade jag nylonborstningen som jag alltid annars gör efter rillningen. Sicklar man bara lite så man har stenslipning kvar i botten kan det självklart dras upp lite microhår men borstar man som jag föreslog ovan bör det bara vara positivt.

 

Att jämföra med hängränna är nog inte riktigt helt rätt. Det är två skolor på det här med borstning, vissa hävdar att det alltid är bra att borsta mycket med nylon men att t.ex. Kuzmin menar på att hydrofobiciteten kan bli lidande vid för mycket borstning och som sagt var. Det är viktigare vid blöta förhållanden. Jag är rätt säker på att jag fått en vattendroppe att dra iväg direkt efter sickling bara då skidan låg kvar på vallaprofilen men att den vid borstning absolut inte gör det.

Mycket mer än så kan jag tyvärr inte utveckla det men kan kolla om jag kan få ngn länk av Kuzmin.

Link to comment
Share on other sites

Möjligen så att tänker man på nanoteknologi så verkar ytor med väldigt många och fina toppar mer hydrofoba än helt släta ... ? Se'n är ju frågan om man kan uppnå en "lotusblomme-yta" på ett skidbelag oavsett borstning
Link to comment
Share on other sites

Körde Kuzmin universal, borstade HSA014, FPbrush, HS014 rillade redcreek julgran + 1mm hårt med båda, hade inte sämsta glid till vägundergången men nog dåligt för att få komentar om det av en tjej i en nerförslöpa (inte upplyftande då nån ropar åt en attdu har då inget bra glid), tappade i nerförsbackarna på de flesta. eEter vägundergången då det blev sockrigare snö då jäklar gick det trögt folk gled förbi till både höger och vänster i nerförslöporna fortsatte så hela vägen in till mål, ganska frustrerande.

Fästvallningen var KB20+rode multigrade klister+ lite rode violett klister täckt med rode violett+blå super (inget fäste heller, skulle aldrig ha täckt klistret tror jag.)

Link to comment
Share on other sites

Pratade lite med Kuzmin ikväll och han bara bekräftade det faktum att för mycket borstande bara försämrar hydrofobiciteten som är viktigare vid varmare fören. I princip så får man mer sug då ytorna liksom kommer närmare varandra. Vid kallare fören så är det viktigare att runda av strukturkanterna med polering.

Apropå att molekylerna kommer närmre varandra. Gick det inte rykten om att karossen på JAS var för fin också så att molekylerna kom för nära luftens molekyler?

Och det är bara testa själva och se hur rund och fin en droppe blir på belaget efter enbart sickling. Men för att Ni inte skall strunta i att borsta helt så är det alltså beroende på föret. Sunt förnuft.

Link to comment
Share on other sites

Förstår ju principerna i teorin men det svåra är ju att lära sig att gaffla in förhållandena när det ena skall gå över till det andra och hur man skall blanda, Det här är ju lite som matlagning och man får en anvisning att om du steker köttet för länge på hög värme blir det överstekt och steker du för kort tid på låg värme blir det rått, man förstår hur det funkar men det kanske inte blir perfekt till en början, vi kan anta att sickeln är värmen och borsten är tiden, blandar vi då in tryckzonernas längd i detta kan vi väl säga att det är tjockleken på stekpannan då blir det komplicerat och så har vi rillern också :) den får väl vara köttbitens storlek. Säkert enkelt detta när man kan och har fått en känsla för det hela.
Link to comment
Share on other sites

Men om man vill uppnå optimala strukturen för tex VL i söndags med varmt och blött före, skulle det då vara en variant att stenslipa en grov permanent struktur först, sen sickla lätt med kuzmin U för att sen lägga tillfällig rill med ex RS eller RC-riller och sen avsluta med lätt putsning med nylon eller fin fin stål?

Kan ibland uppleva att kuzmin plus handrill inte ger tillräcklig(alt. sämre) struktur i skidan än vad en bra stenslip kan göra. Kan då stenslip + kuzmin förena det bästa av två världar?

Link to comment
Share on other sites

Först och främst så lär man inte fått tokdålig hydrofobicitet om man borstat för mycket men den försämras. Vid optimering så borstar man alltså mer vid kallare och mindre vid varmare.

Jag tycker aldrig det är bra med stenslip i botten utan då är det mycket bättre att ha en grövre riller vid för mycket varmföre som ngn av XRiller, Red Creek, Swix... Finns förstås mer märken men vet inte vilka som har grova. Primateria och RS Riller har nog inte grova nog för t.ex. optimal struktur vid t.ex. årets Vasalopp. Men visst. Skall man hårdra det och kan efterarbeta den då grövre stenslipade strukturen i botten så kanske... Men bara Kuzmin+ med bestämda drag skulle nog funkat ganska bra också. Ingen rapport ngn? Men har man ingen grov riller så tar man vad man har och trycker så hårt man kan.

Link to comment
Share on other sites

Förstår ju principerna i teorin men det svåra är ju att lära sig att gaffla in förhållandena när det ena skall gå över till det andra och hur man skall blanda, Det här är ju lite som matlagning och man får en anvisning att om du steker köttet för länge på hög värme blir det överstekt och steker du för kort tid på låg värme blir det rått, man förstår hur det funkar men det kanske inte blir perfekt till en början, vi kan anta att sickeln är värmen och borsten är tiden, blandar vi då in tryckzonernas längd i detta kan vi väl säga att det är tjockleken på stekpannan då blir det komplicerat och så har vi rillern också :) den får väl vara köttbitens storlek. Säkert enkelt detta när man kan och har fått en känsla för det hela.

Härligt, bjh! Skön beskrivning :)

 

Tack för informationen enklaresport, det blir till att testa sig fram som du säger. Jag kommer att anta att det är linjärt mellan varmt: mycket borstning, kallt: mindre, och sen testa mig fram vad som verkar funka. Jag trodde som sagt innan att mycket borstning alltid är bra och det är intressant att så inte är fallet. Bra att veta!

Link to comment
Share on other sites

Jag har stålsicklat rätt mycket med kuzmin Universal. Gillart skarpt!

 

På vasan körde jag en rejäl sickling och provade med dropptestet.. jävlar vad vattendroppen gled iväg tidigt.. Sen för att göra lite overkill så vallade jag också in en HF valla. Borstat med stålborste + nylånborste och avslutade med julgran + rak riller (då jag förväntade mig blött före). som sista punkt drog jag ett enkelt drag med stålsickeln för att skära av eventuella ojämnheter som uppkommit på slutet.

 

Intressant är att dropptestet efter att HF-vallan lagts på inte alls verkade ge samma glid som med bara stålsickeln..

 

Vet inte alls om detta är en bra metod men jag tänkte att HF-vallan kan va bra att ha på vasaloppet som skydd för klister å grejer som alla andra tusentals åkare släpper av i spåret framför mig. Iaf så länge den sitter kvar vilket jag inbillar mig är max 1-3 mil.

Tanken då när vallan är bortnött att med en riktigt bra stålsickling + rillning i grunden så ska det fortfarande vara en riktigt fin glidyta kvar.

 

Så hur var glidet då?

 

Riktigt bra! bästa skidorna jag åkt på. Fick tyvärr som gott som alltid lov att ställa mig upp och bromsa utför eller skjuta på framförvarande.

På platten fick jag aldrig riktigt ta i med stakningen då det gick för långsamt framför. Dock skulle jag säga att jag hade bättre glid än majoriteten runtomkring (förutom några som stakade sig förbi, men det syntes att dom var bra mycket bättre skidåkare också).

 

Så mina 5 cent: Jag tror stenhårt på stålsickling för att få en riktigt bra grund i glidet. Glidvallning på det ser jag mer som ett skyddsbelag för skräp, fästvalla o.s.v som ligger i spåret.

Tror dock att stålsickel + riller gör det bästa glidet.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde på Kuzmin U + Primateria rill 0.9mm samt 0.1mm. Skar in båda rillerna för att få djupare spår. Stålborstade efter varje rill, putsade med nylonborste och slutligen polerade jag med Primateria polerpapper. Väldigt bra glid! Led 6-åkare, och gled om och stakade om de flesta, tappade dock massor uppför då mitt fäste var obefintligt. Fästet hade jag lämnat in för.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...