Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Uppdrag Granskning - igen


Iskall

Recommended Posts

Ett tips i all välmening innan vi retar upp norrmännen på närmsta fjälltopp är att läsa bröderna Auklands bok. Särdraget är i högsta grad ärftligt vilket du kan se på bilder från barndom och uppåt i åldrarna.

Bra och heltäckande bok också ;)

Alibi är bra här. Glädjande.

Undrar hur Mühleggs skolfoton ser ut dock... :O

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det jag tyckte var intressant och som jag tolkade budskapet i programmet var ju hur värden svängde, inte vilka nivåer de låg på.

 

punkt 1, Under lågsäsong kunde somliga åkare ligga på 12-13 och när det började bli högsäsong så förändrades värdena till 15-16 och ibland 17. Det är tydligen för stora och säsongsbetonade variationer för att vara normalt, enligt somliga experter.

 

Punkt 2, Topparna blev ännu mer framträdande vid mästerskap och framförallt större mästerskap som OS.

 

Punkt 3, Det var onormalt hög koncentration av retikulocytvärde under tävling för somliga. Variationerna är större mellan åkare och mellan låg-högsäsong än vad som är rimligt. Indikerar att något speciellt och specifikt gjorts för att höja blodvärdena.

 

Frågan som nu är högintressant är varför FIS och alla skidförbund inte kan offentliggöra sina åkares blodvärden så det öppnas upp för granskning. Har de inget att dölja så borde det vara ok att testa värdena, fortfarande under anonyma ID-taggar så klart. Men för att granska sporten och tysta misstankarna.

 

Vore också intressant att se en större sammanställning av Världseliten över tid och se hur värdena varierar och om olika nya testmetoder också påverkat eller ger "spikes" i grafen.

 

Bara vetskapen av att proverna lagras och kan omtestas närsomhelst borde verka avskräckande för de aktiva.

Link to comment
Share on other sites

Tror nog dom flesta provar lite tillsatser i hopp att det kan öka prestationsförmågan kan vara en magnecyl en kopp kaffe extra eller som svensken på 5000m i finnkampen som hinkade i sig en massa rödbetsjuice dock blev ju inte resultat så bra.

Man går in i hälsobutiken köper ginseng all det där som finns där, i tro att det skall hjälpa.

Jag tror elitidrottare provar lite av varje dom också och ibland går det överstyr.

Jag tror du har rätt, men när vi snackar bloddoping är det nåt annat än test lite preparat i gränslandet som kanske ger en liten boost, det är rent och skärt fusk. Bloddoping har grym effekt och är svårt att upptäcka.

 

http://traningslara.se/bloddopning-del-1-hur-det-fungerar/

 

"En studie på vältränade löpare med en medeltiden på 10 km på 33 minuter ungefär visade att när de bloddopades genom att man tillförde 400 ml av deras egna röda blodkroppar förbättrade sin tid på 10 km med ungefär en minut (25). 400 ml röda blodkroppar är i sig en ganska liten mängd sett till de mängder som oftast nämns i samband med doping vilket många gånger är det dubbla eller ännu mer."

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att man inte skall hänga ut enskilda skidåkare i ett program som detta är att det finns personer, som utan kunskaper slår fast att han eller hon varit dopade. Det ser vi här på forumet och även i programmet, där den italienske experten konstaterade att ACO måste varit dopad.

Till skillnad mot din norska kollega så är dina inlägg Goldrush trovärdiga, då de är baserade på fakta och inte tyckande om norska skidåkare.

hei

inte tyckande... kjenner flere av de personlig..

Link to comment
Share on other sites

I Skavlan medverkade både Anders Aukland och Röste och där framkom att Norska skidförbundet svikit Anders,då han bad om hjälp med att tolka de medicinska värdena, i stället hade uppmanat honom att lägga locket på och inte uttala sig. Röste skyllde på att de inte ville ge Uppdrag granskning legimitet, men det fick i stället motsatt inverkan, då det uppfattades att de hade något att dölja.

Jag känner verkligen för Anders Aukland, som blivit utpekad som fuskare i media, delvis för att norska skidförbundet agerat som dom gjort. Öppenhet är det enda som fungerar i längden, att mörka skapar bara en massa frågor tex Ingvar Karlsson var ytterst förvånad att inte Anders Aukland fått stöttning av sitt eget förbund.

Den där Santa Clausen Röste borde ju avsättas från norska skidförbundet, han har ju gjort bort sig, Skavlan klädde ju av honom fullständigt.

Edited by Volevodin
Link to comment
Share on other sites

Har alltid beundrat Anders Aukland som långloppsåkare men tycker även han visar att han har sunda värderingar och jag känner verkligen för honom. Han gör ju helt rätt genom att inte gömma sig eller ducka. Norska Skidförbundets agerande får ju motsatt effekt mot den avsedda. Sen kan jag förstå att de tycker Uppdrag Gransknings dokumentär inte håller, men de visste ju att den skulle sändas så då är det ju bara ställa upp och stötta sina åkare och visa att de inte har något att dölja. Tycker f ö inte att man ska hänga ut åkare likt UG gjort med Aukland när det inte finns några som helst bevis för att han använt några otillåtna medel.
Link to comment
Share on other sites

Har alltid beundrat Anders Aukland som långloppsåkare men tycker även han visar att han har sunda värderingar och jag känner verkligen för honom. Han gör ju helt rätt genom att inte gömma sig eller ducka. Norska Skidförbundets agerande får ju motsatt effekt mot den avsedda. Sen kan jag förstå att de tycker Uppdrag Gransknings dokumentär inte håller, men de visste ju att den skulle sändas så då är det ju bara ställa upp och stötta sina åkare och visa att de inte har något att dölja. Tycker f ö inte att man ska hänga ut åkare likt UG gjort med Aukland när det inte finns några som helst bevis för att han använt några otillåtna medel.

Höll alltid på Lance i touren då han verkade så sympatiskt och juste. Med hans bakgrund så måste han ju vara ren tänkte man. Ack så fel man hade. Håller med om att Anders verkar vara en schysst kille, MEN det säger tyvärr ingenting om hans tid på 2000 talet. Hans öppenhet kan vara ren taktik efter att ha sett hur det gick för Lances motsatta taktik. Öppenheten har hittills inte varit mycket värd och till Anders försvar verkar det vara skidförbundet som beter sig klart misstänkt. Varför lägger man inte Anders värden på bordet och låter skidförbundets läkare förklara varför kurvorna är som de är. Elofsson gjorde detta. Som det är nu så är det starka indicier från antidoping experter och att då inte bemöta detta luktar unket lång väg. Om ingen förklaring kommer som för ACO så lutar det tyvärr åt att man ytterligare en gång får se sin favorit göra en besviken.

Tycker det var stor humor då de i Skavlan handfast sa att det inte förekommer någon doping inom svensk eller norsk skidåkning. Skidor är likt cykel en sport där man tjänar väldigt mycket på doping. Att då tro att det bara är ohederliga sydlänningar eller östeuropéer som håller på med det är patetiskt. Vore väldigt intressant om de gjorde en stor dopingkontroll på VL på topp 500 åkare. Tror det skulle bli stora rubriker i kvällspressen om utfallet...

Link to comment
Share on other sites

Har alltid beundrat Anders Aukland som långloppsåkare men tycker även han visar att han har sunda värderingar och jag känner verkligen för honom. Han gör ju helt rätt genom att inte gömma sig eller ducka. Norska Skidförbundets agerande får ju motsatt effekt mot den avsedda. Sen kan jag förstå att de tycker Uppdrag Gransknings dokumentär inte håller' date=' men de visste ju att den skulle sändas så då är det ju bara ställa upp och stötta sina åkare och visa att de inte har något att dölja. Tycker f ö inte att man ska hänga ut åkare likt UG gjort med Aukland när det inte finns några som helst bevis för att han använt några otillåtna medel.[/quote']

Höll alltid på Lance i touren då han verkade så sympatiskt och juste. Med hans bakgrund så måste han ju vara ren tänkte man. Ack så fel man hade. Håller med om att Anders verkar vara en schysst kille, MEN det säger tyvärr ingenting om hans tid på 2000 talet. Hans öppenhet kan vara ren taktik efter att ha sett hur det gick för Lances motsatta taktik. Öppenheten har hittills inte varit mycket värd och till Anders försvar verkar det vara skidförbundet som beter sig klart misstänkt. Varför lägger man inte Anders värden på bordet och låter skidförbundets läkare förklara varför kurvorna är som de är. Elofsson gjorde detta. Som det är nu så är det starka indicier från antidoping experter och att då inte bemöta detta luktar unket lång väg. Om ingen förklaring kommer som för ACO så lutar det tyvärr åt att man ytterligare en gång får se sin favorit göra en besviken.

Tycker det var stor humor då de i Skavlan handfast sa att det inte förekommer någon doping inom svensk eller norsk skidåkning. Skidor är likt cykel en sport där man tjänar väldigt mycket på doping. Att då tro att det bara är ohederliga sydlänningar eller östeuropéer som håller på med det är patetiskt. Vore väldigt intressant om de gjorde en stor dopingkontroll på VL på topp 500 åkare. Tror det skulle bli stora rubriker i kvällspressen om utfallet...

Mycket intressant slutfråga så jag tar ut den:

* GÖRS DET NÅGRA DOPINGTESTER PÅ VASALOPPET ??? Jag trodde absolut att de alltid testade några av de främsta och även några slumpmässgt senare också.

Det ligger ju (sponsor) pengar och stor prestige i Vasaloppssegrar så det borde vara lockande att dopa sig även då, t.ex. tillhörde ju Aukland de misstänkta i SVT:s granskning

Link to comment
Share on other sites

RF måste iaf ha rätt att testa vem de vill precis som de kan testa vem som helst som är med i ett nationellt förbund. Numera har de ju t.o.m. rätt att testa på vanliga gym som är anslutna till ett nationellt förbund.

 

När jag spelade ishockey i division 3 (!?) kom faktiskt 2 representanter från RF (tro det var RF, in te helt hundra) och plockade ut 2 st att ta urinprov på. Vi i laget trodde nästan det var ett skämt att de skulle testa oss på så väldigt låg nivå men de förklarade sakligt att alla som är med i en klubb eller förening som tillhör något nationellt förbund kan bli testade när som helst. Dock har man ingen plikt att anmäla exakt var man är hela tiden på så låg nivå som eliten har. Men de kan tydligen testa när som helst.

Link to comment
Share on other sites

Har alltid beundrat Anders Aukland som långloppsåkare men tycker även han visar att han har sunda värderingar och jag känner verkligen för honom. Han gör ju helt rätt genom att inte gömma sig eller ducka. Norska Skidförbundets agerande får ju motsatt effekt mot den avsedda. Sen kan jag förstå att de tycker Uppdrag Gransknings dokumentär inte håller' date=' men de visste ju att den skulle sändas så då är det ju bara ställa upp och stötta sina åkare och visa att de inte har något att dölja. Tycker f ö inte att man ska hänga ut åkare likt UG gjort med Aukland när det inte finns några som helst bevis för att han använt några otillåtna medel.[/quote']

Höll alltid på Lance i touren då han verkade så sympatiskt och juste. Med hans bakgrund så måste han ju vara ren tänkte man. Ack så fel man hade. Håller med om att Anders verkar vara en schysst kille, MEN det säger tyvärr ingenting om hans tid på 2000 talet. Hans öppenhet kan vara ren taktik efter att ha sett hur det gick för Lances motsatta taktik. Öppenheten har hittills inte varit mycket värd och till Anders försvar verkar det vara skidförbundet som beter sig klart misstänkt. Varför lägger man inte Anders värden på bordet och låter skidförbundets läkare förklara varför kurvorna är som de är. Elofsson gjorde detta. Som det är nu så är det starka indicier från antidoping experter och att då inte bemöta detta luktar unket lång väg. Om ingen förklaring kommer som för ACO så lutar det tyvärr åt att man ytterligare en gång får se sin favorit göra en besviken.

Tycker det var stor humor då de i Skavlan handfast sa att det inte förekommer någon doping inom svensk eller norsk skidåkning. Skidor är likt cykel en sport där man tjänar väldigt mycket på doping. Att då tro att det bara är ohederliga sydlänningar eller östeuropéer som håller på med det är patetiskt. Vore väldigt intressant om de gjorde en stor dopingkontroll på VL på topp 500 åkare. Tror det skulle bli stora rubriker i kvällspressen om utfallet...

Visst om Aukland dopat sig är jag den första att fördöma det. Men man kan inte hänga ut någon som UG gjort på rena spekulationer. Det tycker jag är fruktansvärt dåligt. Och variationer i blodvärden bland elitidrottare förekommer ju. Kolla exempelvis in Erik Wickströms eminenta blogg. Han uppger att han själv haft större avvikelser i sina värden än Aukland. Och jag har fruktansvärt svårt att se att Erik W skulle fuskat på något sätt.

Link to comment
Share on other sites

Har alltid beundrat Anders Aukland som långloppsåkare men tycker även han visar att han har sunda värderingar och jag känner verkligen för honom. Han gör ju helt rätt genom att inte gömma sig eller ducka. Norska Skidförbundets agerande får ju motsatt effekt mot den avsedda. Sen kan jag förstå att de tycker Uppdrag Gransknings dokumentär inte håller' date=' men de visste ju att den skulle sändas så då är det ju bara ställa upp och stötta sina åkare och visa att de inte har något att dölja. Tycker f ö inte att man ska hänga ut åkare likt UG gjort med Aukland när det inte finns några som helst bevis för att han använt några otillåtna medel.[/quote']

Höll alltid på Lance i touren då han verkade så sympatiskt och juste. Med hans bakgrund så måste han ju vara ren tänkte man. Ack så fel man hade. Håller med om att Anders verkar vara en schysst kille, MEN det säger tyvärr ingenting om hans tid på 2000 talet. Hans öppenhet kan vara ren taktik efter att ha sett hur det gick för Lances motsatta taktik. Öppenheten har hittills inte varit mycket värd och till Anders försvar verkar det vara skidförbundet som beter sig klart misstänkt. Varför lägger man inte Anders värden på bordet och låter skidförbundets läkare förklara varför kurvorna är som de är. Elofsson gjorde detta. Som det är nu så är det starka indicier från antidoping experter och att då inte bemöta detta luktar unket lång väg. Om ingen förklaring kommer som för ACO så lutar det tyvärr åt att man ytterligare en gång får se sin favorit göra en besviken.

Tycker det var stor humor då de i Skavlan handfast sa att det inte förekommer någon doping inom svensk eller norsk skidåkning. Skidor är likt cykel en sport där man tjänar väldigt mycket på doping. Att då tro att det bara är ohederliga sydlänningar eller östeuropéer som håller på med det är patetiskt. Vore väldigt intressant om de gjorde en stor dopingkontroll på VL på topp 500 åkare. Tror det skulle bli stora rubriker i kvällspressen om utfallet...

Visst om Aukland dopat sig är jag den första att fördöma det. Men man kan inte hänga ut någon som UG gjort på rena spekulationer. Det tycker jag är fruktansvärt dåligt. Och variationer i blodvärden bland elitidrottare förekommer ju. Kolla exempelvis in Erik Wickströms eminenta blogg. Han uppger att han själv haft större avvikelser i sina värden än Aukland. Och jag har fruktansvärt svårt att se att Erik W skulle fuskat på något sätt.

Man har inte hängt ut Aukland på rena spekulationer, man har inte hängt ut honom överhuvudtaget. Man har frågat hur han ser på att han var med på FIS lista över extra intressanta åkare ur dopinghänseende och hur han ser på sina blodvärden som har renderat platsen på listan. Högst berättigade frågor, att inte ställa dom hade varit tjänstefel för en journalist. Att han var med på listan är ett faktum och inga spekulationer, det i sig är en nyhet med uppföljninggsvärde.

 

Dessuotm all heder åt Aukland som inser att öppenhet och insyn är enda sättet att bemöta dylika frågor till skillnad från Erik Röste som mest av allt påminner om Bagdad-Bob.

Varje gång han vägrar svara, desto mer misstänkliggör dem har tror sig göra en tjänst.

Link to comment
Share on other sites

Dessuotm all heder åt Aukland som inser att öppenhet och insyn är enda sättet att bemöta dylika frågor till skillnad från Erik Röste som mest av allt påminner om Bagdad-Bob.

Varje gång han vägrar svara, desto mer misstänkliggör dem har tror sig göra en tjänst.

Röste säger ju att både Norge och Sverige är rena från doping. Hur ska han kunna veta det? Han är ju inte ansvarig för svenskarna... Med den bakgrunden så framstår han ju som att han förnekar allt oavsett om han vet eller inte. Det vore ju lite mer ödmjukt att säga att det är klart att det kan ha förekommit doping bland enskilda individer men att det inte har funnits något systematiskt dopingprogram som tex finland tycks ha haft.

Link to comment
Share on other sites

Dessuotm all heder åt Aukland som inser att öppenhet och insyn är enda sättet att bemöta dylika frågor till skillnad från Erik Röste som mest av allt påminner om Bagdad-Bob.

Varje gång han vägrar svara' date=' desto mer misstänkliggör dem har tror sig göra en tjänst.[/quote']

Röste säger ju att både Norge och Sverige är rena från doping. Hur ska han kunna veta det? Han är ju inte ansvarig för svenskarna... Med den bakgrunden så framstår han ju som att han förnekar allt oavsett om han vet eller inte. Det vore ju lite mer ödmjukt att säga att det är klart att det kan ha förekommit doping bland enskilda individer men att det inte har funnits något systematiskt dopingprogram som tex finland tycks ha haft.

Logiken är att inga svenskar och norskar fällts för doping, det är då detsamma som ingen har dopat sig.

Edited by kustlöparen
Link to comment
Share on other sites

Men vad åkarna gör på sin "fritid" vilken läkare dom går till under semestern och konsulterar det har ju förbunden ingen som helst aning om. Det är förmodligen så att norska och svenska förbundets läkare inte sysslat med systematisk doping. Men vad enskild åkare har gjort i det mörka vet väl ingen. Så att säga att det inte förekommit vore ju en lögn.

Hur många tar astma puffar utan att behöva?

Link to comment
Share on other sites

Tänk dig själv, om du under hela din karriär varit ren eller ens haft tanken på att ta till otillåtna medel, och sen blir du nedsvärtad av press och på sociala medier, hur roligt är det ?

När sen ens barn kommer hem från skolan och undrar om pappa dopat sig för att de fått höra att det stått i tidningarna, hur roligt är det ? I det läget önskar man nog att man sysslat med något annat än skidsport, något där man inte riskerade att hela ens familj blev nedsvärtad.

Det är lättare att smutsa ner än att tvätta bort ett dåligt rykte !

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Mitt råd: Klicka INTE på länken i sista inlägget. Det ser skumt ut

Redigering: Efter mitt påpekande har vår (mycket alerte) administrator redan stoppat Kennetuw16 och hans skumma uppmaning att klicka på en länk med minst sagt skumt budskap. Tack. Det betyder att mitt råd inte har något att göra med Volevodins ytterst rimliga inlägg

Link to comment
Share on other sites

Svensk antidoping er tragisk sammenliknet med det norske arbeidet. I 2008 tok Sverige 24 EPO-tester, Norge tok 172. Samt så er dopingtesting i Sverige en oppgave Riksidrottsförbundet gjør og som den norske tidligere dopingjegeren og ansatt i Anti doping Norge Mads Drange sa: "min oppgave er ikke å rensvaske idretten". Antidoping Norge er uavhengig alle norske idrettsforbund. Riksidrottsforbundet vil uansett hva de måtte mene og si alltid ha en interesse i å renvaske idretten. De er slik sett inhabile. Tragisk. Se på IAAF og de russike idrettsforbundene.

 

http://www.kagge.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&b_kid=1044807&b_id=1243025

 
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag tycker tvärtom, fuskar man ska man veta att man aldrig går säker. Tekniken kommer ikapp dem. Man borde göra all mätdata publik för alla att rota i.

 

Jag har en ide på ett alternativ till dopingtester:

Istället för oannonserade tester så får de elitaktiva alltid bära mätutrustning som alltid mäter biodata som vilopuls, syratrösklar, VO2max etc etc.

 

Baserat på den informationen så är det lätt att se trösklar och annat i statistiken som man fäller fuskarna med. Samtidigt bygger man rn fantastisk databank som man kan sälja till forskning etc.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med. Inte så mycket nytt egentligen, men intressant och bra att det grävs och att norska förbundet inte kan gå in och mörka och tiga ihjäl frågan. Det känns bra också att Elofsson direkt släppte sina blodvärden och alltså inte hör till de svenska och norska åkare med onaturligt svängande blodvärden som nämns i föredraget.

Link to comment
Share on other sites

Instämmer med Niklas, kanske inte något nytt men det är fortsatt viktigt att journalister "gräver" även i det förflutna. Och som de konstaterar i sitt föredrag är tyvärr sportjournalister inte speciellt bra på just arbetet kring dessa obekväma frågorna.

 

Inslaget publicerades i mars förra året och efter det så har både "Sundby affären" och "Johaug skandalen" briserat. Man kan ju i ljuset av hur det Norska Skidförbundet agerat i den frågan konstatera att det inte hänt mycket........

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...