Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Infr Ultravasan, Vasastafetten och Vasakvartetten

Petter Northug klar fr Alliansloppet

Halfvarsson och Jnsson mot Northug

Snart dags fr rullskid-SM i Bors

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Uppdrag Granskning - igen

• Vänligen logga in för att kunna svara
99 svar till detta ämne

artur

artur

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 867 inlägg

Nu har jag sett programmet och ställer mig frågande till varför den amerikanske och italienske experten fick uttala sig så kategoriskt, den tyske experten hade dock ett tillägg att vissa personer kan ha en sjukdom som påverkar blodvärdena.
Hela programmet är egentligen en kritik mot den organisation, som skött dopingproven, fast jag tycker inte man kan lasta dem för att ev. fuskare i materialet inte åkte fast. De hade en lista enl Saltin på en 10-15 åkare med avvikande blodvärden, som de hade specialbevakning på och gjorde även oannonserade tester på mao med alla de medel som fanns då använde de. Jag vet dock inte om de med dagens testutrustning kunnat få fast ev. fuskare.
På Rapport uttalade sig både Anders Aukland och Anna-Karin Olofsson-Z och Anders sa då att hans blodvärde reagerade på höghöjdsträning och Anna-Karin att hon hade en blodsjukdom som gjorde att hennes blodvärde blev högt och att det varit det genom hela hennes karriär, detta borde kommit med i anslutning till programmet.

Till syvende och sist bevisar inte ett högt blodvärde att man dopat sig att hänga ut enskilda åkare är ojuste, då det först när de visar ett positivt dopingprov de skall namnges. Det enda som man kan använda ett sådant här material till är att sätta press på dem som forskar i dopingtester (mer pengar) och hur hela organisationen för dopingarbetet är uppbyggt. Jag tror att dopingskandalen i Lahtis hade det goda med sig att arbetet mot doping förbättrades, men ännu finns mer att göra.

De dom hängde ut var ju antingen de som redan var dömda för doping som Kaisa Varis, Johann Muhlegg mfl eller som varit på FIS varningslista (som Smigun som väl är en av de få personerna som lämnat ett positivt A-prov men friats av B-provet och Aukland) så det var ju inte vilka som helst man namngav. ACO namngavs ju inte i programmet utan har själv trätt fram och talat om att det var hon som var svenskan som avsågs i programmet.

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 751 inlägg

Kan du vara så vänlig och berätta för oss vad dessa åkares grad av folkkärhet har med ämnet att göra?

Haha

Kanske finns det ett förhållande mellan graden av folkkärhet och publikens tolerans för vederbörandes manipulerade och något höga blodvärden?

Med andra ord; om du är en riktigt j*vla drängtrevlig helyllekille så kan svenska folket kanske tänka sig att blunda för lite EPO :)

Njae, det vete tusan. Känns inte som Sven Nylander blev så förlåten efter Kokain historien och han är väl ändå en av de mest folkkära idrottare vi haft?

Nix, så vänlig kan jag aldrig bli. Men jag berätta just för dig om hur jag ser på den saken :-) Lars Håland och ACO har aldrig varit de som samlat svenska folket framför tv:n. Det är fundamentalt för att kunna bli folkkär, i synnerhet när det blir vinst. Men de idrottare som engagerar svenskarna runt fikaborden, dem som barnen vill vara när dem tävlar går hem i själ och hjärta.

Kokakinskandalen levde sitt liv på krogen och Nylander var rätt feg när han ertappades. Sjöberg behåller sin status hos mig som en skön rebell och gamäng.

Men om jag får återgå till huvudpoängen i själva programmet. Var det någon som uppfattade var det övre gränsvärdet ligger när det handlar om HB-värdet? Och på vilket sätt kan koksalt reglera HB-värdet?

LL

LL

Medlem

• Members
  • Pip
  • 158 inlägg
Koksaltlösning för att spä ut blodet helt enkelt.

artur

artur

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 867 inlägg

Men om jag får återgå till huvudpoängen i själva programmet. Var det någon som uppfattade var det övre gränsvärdet ligger när det handlar om HB-värdet?

Jag tror aldrig att dom sa det men det är 16 för damer och 17.5 för herrar.

JinJin

JinJin

Medlem

• Members
  • Pip
  • 203 inlägg
Mer om ämnet: http://www.nrk.no/sp...nten-1.11588478

Goldrush

Goldrush

Medlem

• Members
  • Pip
  • 174 inlägg

Jag har svårt att se någon blodsjukdom som kommer och går med skidsäsongerna. Och det är konstigt att vissa skulle svara så mycket bättre på höghöjdsträning än andra. Jag tror tyvärr Anders Aukland (och väldigt många andra) dopade sig inför Salt Lake City. Trist, han verkar väldigt sympatisk annars.

Lance Armstrong
Mika Myllylä
Harri Kirvesniemi

Sympatiska, ja!
Dopade, ja!

Vi människor tycks tro att de som begår brott/fuskar alltid ska kunna märkas ut ur flocken pga deras skurkaktighet, men så lätt är det inte...

Poenget er at blodverdiene til Aukland har vært jevnt høye, så det er ingenting som tyder på en "blodsjukdom som har kommit og gått". Det er mao ingenting i variasjonen som tyder på doping. Av 22 verdier fra FIS ligger hele 12 mellom 16 og 17. Så hvis han har vært dopet, må han ha vært dopet hele tiden. På mistenkt-listen som ble lagt frem i Uppdrag Granskning fra Salt Lake, scorer heller ikke de to nordmennene høyt på nye blodlegemer (ret). De fire russerne ligger skyhøyt på fra 2.4 til 3.5, mens de to nordmenne på listen ligger på 0,8 og 1.2. To av russerne ble vel også tatt. Så hvis jeg har forstått dette rett, synes jeg grunnlaget for å "oute" Aukland virker veldig tynt.

Litt om variasjon:

"For hemoglobin er grenseverdiene for signifikant forskjell mellom to prøvesvar, lik det første prøvesvaret +/- 9,2 prosent (utregnet: 2 x 1,4 x 3,3 prosent). Hvis første prøve er på 16,0 g/dL, kan svaret på prøve nummer to variere mellom 14,5 og 17,5 g/dL på grunn av tilfeldig variasjon. Sannsynligheten for at tilfeldig variasjon kan gi en større forskjell enn 1,5 g/dL, er fortsatt til stede, men den er på under fem prosent."

http://www.dagensmed...ig-variasjon-/t

-----------------

Det er forøvrig ingen i Norge heller som skjønner strategien til Norges Skiforbund. Gleder meg til å se Røste få gjennomgå av Aukland på Skavlan imorgen!

-----------------

Så forresten dokumentaren om Olssons gull på femmila i Val di Fiemme på NRK ikveld. Fantastisk! :)

Redigerat av Goldrush, 06 mars 2014 - 22:23 .

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 210 inlägg

Jag har svårt att se någon blodsjukdom som kommer och går med skidsäsongerna. Och det är konstigt att vissa skulle svara så mycket bättre på höghöjdsträning än andra. Jag tror tyvärr Anders Aukland (och väldigt många andra) dopade sig inför Salt Lake City. Trist, han verkar väldigt sympatisk annars.

Lance Armstrong
Mika Myllylä
Harri Kirvesniemi

Sympatiska, ja!
Dopade, ja!

Vi människor tycks tro att de som begår brott/fuskar alltid ska kunna märkas ut ur flocken pga deras skurkaktighet, men så lätt är det inte...

Poenget er at blodverdiene til Aukland har vært jevnt høye, så det er ingenting som tyder på en "blodsjukdom som har kommit og gått". Det er mao ingenting i variasjonen som tyder på doping. Av 22 verdier fra FIS ligger hele 12 mellom 16 og 17. Så hvis han har vært dopet, må han ha vært dopet hele tiden. På listen som ble lagt frem i Uppdrag Granskning fra Salt Lake, scorer heller ikke de to nordmennene høyt på nye blodlegemer (ret). De fire russerne ligger skyhøyt på fra 2.4 til 3.5, mens de to nordmenne på listen ligger på 0,8 og 1.2. To av russerne ble vel også tatt. Så hvis jeg har forstått dette rett, synes jeg grunnlaget for å "oute" Aukland virker veldig tynt.

Litt om variasjon:

"For hemoglobin er grenseverdiene for signifikant forskjell mellom to prøvesvar, lik det første prøvesvaret +/- 9,2 prosent (utregnet: 2 x 1,4 x 3,3 prosent). Hvis første prøve er på 16,0 g/dL, kan svaret på prøve nummer to variere mellom 14,5 og 17,5 g/dL på grunn av tilfeldig variasjon. Sannsynligheten for at tilfeldig variasjon kan gi en større forskjell enn 1,5 g/dL, er fortsatt til stede, men den er på under fem prosent."

-----------------

Det er forøvrig ingen i Norge heller som skjønner strategien til Norges Skiforbund. Gleder meg til å se Røste få gjennomgå av Aukland på Skavlan imorgen!

-----------------

Så forresten dokumentaren om Olssons gull på femmila i Val di Fiemme på NRK ikveld. Fantastisk! :)

Min poäng var mest att ett sympatiskt intryck ingalunda är en garant för hederlighet.
Huruvida Aukland är dopad vet jag inget om, det känns ju rätt långsökt.

Det som är problematiskt är väl att experterna inte verkar eniga om vad som är naturlig variation? En italiensk läkare borde enligt mina fördomar ha bra koll på vad som är naturligt och inte.

Hursom verkar norsk skidåkning framförallt på herrsidan vara allt annat än i harmoni just nu...

Redigerat av kustlöparen, 06 mars 2014 - 22:30 .

Goldrush

Goldrush

Medlem

• Members
  • Pip
  • 174 inlägg

Lance Armstrong
Mika Myllylä
Harri Kirvesniemi

Sympatiska, ja!
Dopade, ja!

Poenget er at blodverdiene til Aukland har vært jevnt høye, så det er ingenting som tyder på en "blodsjukdom som har kommit og gått". Det er mao ingenting i variasjonen som tyder på doping. Av 22 verdier fra FIS ligger hele 12 mellom 16 og 17. Så hvis han har vært dopet, må han ha vært dopet hele tiden. På listen som ble lagt frem i Uppdrag Granskning fra Salt Lake, scorer heller ikke de to nordmennene høyt på nye blodlegemer (ret). De fire russerne ligger skyhøyt på fra 2.4 til 3.5, mens de to nordmenne på listen ligger på 0,8 og 1.2. To av russerne ble vel også tatt. Så hvis jeg har forstått dette rett, synes jeg grunnlaget for å "oute" Aukland virker veldig tynt.

Litt om variasjon:

-----------------

-----------------

Min poäng var mest att ett sympatiskt intryck ingalunda är en garant för hederlighet.

Det som är problematiskt är väl att experterna inte verkar eniga om vad som är naturlig variation? En italiensk läkare borde enligt mina fördomar ha bra koll på vad som är naturligt och inte.

Hursom verkar norsk skidåkning framförallt på herrsidan vara allt annat än i harmoni just nu...

Ok, skjønner. Da var det mer et svar til innlegget over.

Synes at det er en svakhet (av fler) ved programmet at de ikke redegjør for hva som anses som naturlig variasjon. Og er det uenighet blant ekspertene om dette, bør det opplyses om det. Om jeg husker riktig når det gjelder den italienske legen, så ble det tatt frem et ganske ekstremt eksempel på variasjon som nok også ville falt utenfor naturlig variasjon etter artikkelen over. Den type tilnærming synes jeg bidrar til å tåkelegge teamaet for seerne istedenfor å opplyse.

-------------------------

Når det gjelder den andre nordmannen på mistenkt-listen i programmet så vet jeg ikke hvem det var. Men Tore Ruud Hofstad skal også ha vært på mistenkt-listen, men ble strøket da han kunne dokumentere naturlig høye blodverdier. Hans pappa hadde heldigvis gitt blod i mange år, så det var enkelt å sannsynliggjøre at hans blodverdier var genetisk betinget.

Redigerat av Goldrush, 06 mars 2014 - 22:45 .

hebbe

hebbe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 142 inlägg
hei

det er ikke noe vits å spekulere i svenske og norske dopere i langrenn.. de finnes ikke
ALLe italienere var dopet... fauner henge på dæhlie i stafetten 94...he he he. de fusker i alt de gjør
ALLE finnene var dopet, ikke nå
Østerrikerne var dopet, bl annet i 2002
SMIRNOV var skamdopet
Tyskerene var ikke dopet
ALLE russere har vært dopet
Pnktum finale... dette er sannheten

Skidtokig

Skidtokig

Medlem

• Members
  • Pip
  • 63 inlägg

Lance Armstrong
Mika Myllylä
Harri Kirvesniemi

Sympatiska, ja!
Dopade, ja!

Litt om variasjon:

-----------------

-----------------

Frågan är om Lance Armstrong verkligen är så sympatisk... :)

http://m.youtube.com...h?v=i-OkFKJBSbw

Goldrush

Goldrush

Medlem

• Members
  • Pip
  • 174 inlägg
Enig, Skidtokig. Finnes masse eksempler på det, bl.a. hvordan han truet folk i feltet som snakket om doping, hvordan han dro frem at GregLeMond hadde blitt misbrukt som barn når han sa noe Lance ikke likte osv, osv

hebbe

hebbe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 142 inlägg
glem sykkel..... det er noe helt annet..
det er en egen kultur med lag som ingen i hemlandet har koll på
I norge og sverige er skiløperenen folkehjelter som alle følger hele året. De deltar i renn hele året, rulleski, idrettsuker med barn, etc etc...
De har vært kjent og fulgt opp av voksne ledere og trenere siden barns alder. Det er en sunn dugnadskultur.

Motsatsen er langrenn i land som italia, russland, østerrike etc... der ingen vet hvem der er... hvem visste hvem Durr var... De går i små lag og er en minoritet omtrent som arnold schwarzenegger i pumping iron, og profflagene i sykkel. De har ikke kontakt med folket og er en isolert gruppe. Med litt historie og kulturforståelse fatter man dette.
Vi har hatt skihelter i 100 år....sondre nordheim, birger ruud etc...
I norge kan man bare ikke dope seg i langrenn... hadde man blitt tatt måtte man søke asyl..

Stakkars erling jevne...birkebeinerkongen som ble uthengt i svt dokumentar... Mannen er 46 år og trener 2-3 ganger i uken. Han gikk vel birken 10 min bak teten i 2012, 15 år etter han la opp....tror det var 2.35-40... Han er vel det ærligste mennesket man kan finne..
Om han var 25 hadde han slått dagens løpere med 10 min..
Nivået på dæhlie, alsgaard, jevne, sivertsen, etc var enormt...og de var helt rene..
Det er en grunn til at en alsgaard på 41 år tar sølv i NM med o2 opptak på 75 sammenliknet med 90 fra 1994

Alsgaard, northug og co har dominert og varit oslagbare siden de var 14 år gamle.. De er ikke de som er dopet... det er de som plutselig dukker opp og er i form i OS..
Nok tullprat... Og Anders Aukland.. dopet...he he... man finner ikke en ærligere og renere idrettsmann... Han har vært topp i friidrott och langrenn i 25 år...

Redigerat av hebbe, 06 mars 2014 - 23:56 .

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 993 inlägg
http://www.svt.se/ny...orska-forbundet

ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.

Alliansloppet -15: 2:14

bumbipungen

bumbipungen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 329 inlägg

Mer om ämnet: http://www.nrk.no/sp...nten-1.11588478

Kommentarerna är ganska roliga att läsa.. Inte bara A. Aukland som är förbannade på förbundet och tycker det verkar misstänksamt...!

ÖSM 2013: 6.07 - UltraVasan 2014: 10:24 - VL 2015: Pajad armbåge.

artur

artur

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 867 inlägg

hei

det er ikke noe vits å spekulere i svenske og norske dopere i langrenn.. de finnes ikke
ALLe italienere var dopet... fauner henge på dæhlie i stafetten 94...he he he. de fusker i alt de gjør

Att hänga på Dählie i just den stafetten var väl inte så svårt? Minns jag rätt så stod dom väl mest och tittade på varandra innan Dählie sen fick vika ner sig i spurten... ;-)

LeffeJ

LeffeJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 52 inlägg
Desto mer intressant var den andra sträckan med Ulvang, Albarello och Kirvisniemi. Tror att ingen nu aktiv åkare att kunnat gå med. Tom Mulegg hade fått bita i rejält. :)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 529 inlägg
Anledningen till att man inte skall hänga ut enskilda skidåkare i ett program som detta är att det finns personer, som utan kunskaper slår fast att han eller hon varit dopade. Det ser vi här på forumet och även i programmet, där den italienske experten konstaterade att ACO måste varit dopad.
Till skillnad mot din norska kollega så är dina inlägg Goldrush trovärdiga, då de är baserade på fakta och inte tyckande om norska skidåkare.

LeffeJ

LeffeJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 52 inlägg
Gör man denna typ av program har man näst intill ett omöjligt uppdrag. Pratar man konkreta namn så uppfattas det av vissa som att någon hängs ut. Rabblar man bara en massa siffror och statistik blir det hela ganska ointressant och väldigt teoretiskt för den normale tittaren. Dessutom tillmötesgår man de som vill tiga ihjäl saken.

Blev Aukland uthängd av UG? Han fick frågor kring sina som UG och FIS ansåg vara onormala värden. Han hanterade detta efter bästa förmåga och jag är inte beredd att säga att just han var dopad. Tycker man var tydlig med att det material man presenterade inte kunde peka ut någon på individnivå då variationer förekommer.

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 751 inlägg
....Hans kommande utspel i kvällens Skavlan rör sig säkert om en massa saker bakom kulisserna, saker som i alla fall inte haft insyn i. Jörgen och Anders Aukland är en åkare som jag ser som en rättskaffens duo. De bjuder ju in många elitåkare från Sverige till deras träningsläger. Erik Wickström gästspelade där i somras, Tynell har också varit och sparrat i bergen vid Medelhavet. Rent spontant känner jag att Auklands ska gå vidare med hedern i behåll. Sätt ljuset i stället på åkare som gärna drar sig till undanskymda och ljusskygga träningsplatser.

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 146 inlägg

Blev Aukland uthängd av UG? Han fick frågor kring sina som UG och FIS ansåg vara onormala värden. Han hanterade detta efter bästa förmåga och jag är inte beredd att säga att just han var dopad. Tycker man var tydlig med att det material man presenterade inte kunde peka ut någon på individnivå då variationer förekommer.

Jag håller med. Varken Aukland eller ACO blev utpekade som dopade. Däremot fanns det konstiga mönster i deras blodvärden, och detta ville UG gärna ha en förklaring till. Om dessa åkare nu inte har något att dölja så borde väl åkarna själva, deras läkare, skidförbundet eller FIS kunna bidra med förklaringar till dessa blodvärden? Ingen har hittils velat eller kunnat göra detta (utom möjligtvis Zidek som förklarar värdena med diagnosen hemokromatos). Det luktar ju mörkläggning.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar