Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Linn Svahn vann sekundstrid p Idre Fjll

Fredrik Andersson klar vinnare i Idre

Volkswagen cup livestreamas - med start i Idre i helgen

Mer n 47 mil lngdskidor p 24 timmar

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Uppdrag Granskning - igen

• Vänligen logga in för att kunna svara
106 svar till detta ämne

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 853 inlägg

....Hans kommande utspel i kvällens Skavlan rör sig säkert om en massa saker bakom kulisserna, saker som i alla fall jag inte haft insyn i. Jörgen och Anders Aukland är två åkare som jag ser som en rättskaffens duo. De bjuder ju in många elitåkare från Sverige till deras träningsläger. Erik Wickström gästspelade där i somras, Tynell har också varit och sparrat i bergen vid Medelhavet. Rent spontant känner jag att Auklands ska gå vidare med hedern i behåll. Sätt ljuset i stället på åkare som gärna drar sig till undanskymda och ljusskygga träningsplatser.

bumbipungen

bumbipungen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 329 inlägg

....Hans kommande utspel i kvällens Skavlan rör sig säkert om en massa saker bakom kulisserna, saker som i alla fall jag inte haft insyn i. Jörgen och Anders Aukland är två åkare som jag ser som en rättskaffens duo. De bjuder ju in många elitåkare från Sverige till deras träningsläger. Erik Wickström gästspelade där i somras, Tynell har också varit och sparrat i bergen vid Medelhavet. Rent spontant känner jag att Auklands ska gå vidare med hedern i behåll. Sätt ljuset i stället på åkare som gärna drar sig till undanskymda och ljusskygga träningsplatser.

Det där säger ABSOLUT INGENTING om dom är/varit dopade..
Att Anders gått ut med sina blodvärden och alla uttalanden han gjort efter dokumentären i media gör dock att jag tenderar tro han är oskyldig.

ÖSM 2013: 6.07 - UltraVasan 2014: 10:24 - VL 2015: Pajad armbåge.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 421 inlägg
Visst sa den italienske experten att med utgångspunkt från Zideks värde måste hon varit dopad, titta programmet en gång till, om du inte tror mig.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 143 inlägg

Att Anders gått ut med sina blodvärden och alla uttalanden han gjort efter dokumentären i media gör dock att jag tenderar tro han är oskyldig.

Håller med om att det inte säger något. Inte heller uttalanden och propaganda. Minns bara Lance Armstrong som ju sade sig vara ren som snö och aldrig testade positivt innan han till slut blev så överbevisad att han erkände hos Oprah...
Publiceringen av blodvärdena är bra men om FIS experter tyckt att Auklands värden varit konstiga så borde det ändå väga tungt.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg

Visst sa den italienske experten att med utgångspunkt från Zideks värde måste hon varit dopad, titta programmet en gång till, om du inte tror mig.

Ska man va petig sa han att hon med stor sannolikhet var dopad. Experterna programmet lämnar ju utrymmer för individuella avvikelser pga sjukdom tex.

Däremot är ju det samlade materialet entydigt.

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 253 inlägg

Håller med om att det inte säger något. Inte heller uttalanden och propaganda. Minns bara Lance Armstrong som ju sade sig vara ren som snö och aldrig testade positivt innan han till slut blev så överbevisad att han erkände hos Oprah...
Publiceringen av blodvärdena är bra men om FIS experter tyckt att Auklands värden varit konstiga så borde det ändå väga tungt.

Läste en norsk artikel där de menade att det är de två-tre låga värdena som kan ha varit felaktigt mätvärde på och att de 12 höga värdena är hans normala. Kan ju vara så faktiskt när det gäller Aukland. Han verkar ju juste! Men lite skumt är det! Tror att frestelsen är större i Norge när de märkte hur (redan på 80- och 90-talet vissa nationer konsekvent dopade sig med eget blod o sen epo och de själva som var bäst i världen eller bland de tre-fyra bästa var chanslösa så fort det var mästerskap). Frestelsen större i Norge då vinnarkulturen när det gäller skidor är viktigare där!!

Redigerat av snövinter, 07 mars 2014 - 14:01 .

LeffeJ

LeffeJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 53 inlägg
Tål att upprepas, det var inte enbart blodvärdet som styrde om man hamnade på listan. I mätningarna fanns tre värden för varje provtillfälle. Bla hur mkt "färska" blodkroppar som fanns under tillväxt. Blodvärdet i sig kunde vara normalt men om de andra två parametrarna stack ut på ett onormalt sätt kunde man hamna på listan, eller om blodvärdet ändrades mycket över tid.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 034 inlägg

....Hans kommande utspel i kvällens Skavlan rör sig säkert om en massa saker bakom kulisserna, saker som i alla fall inte haft insyn i. Jörgen och Anders Aukland är en åkare som jag ser som en rättskaffens duo. De bjuder ju in många elitåkare från Sverige till deras träningsläger. Erik Wickström gästspelade där i somras, Tynell har också varit och sparrat i bergen vid Medelhavet. Rent spontant känner jag att Auklands ska gå vidare med hedern i behåll. Sätt ljuset i stället på åkare som gärna drar sig till undanskymda och ljusskygga träningsplatser.

Det bröderna Aukland kan vara skyldiga till är intag av brottsliga mängder Cola och smörgåsar om jag minns Wickströms artikel rätt :D

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 853 inlägg
Jepp :-) Precis så måste det vara och jag tror du är något riktigt stort på spåren.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 143 inlägg

Det bröderna Aukland kan vara skyldiga till är intag av brottsliga mängder Cola och smörgåsar om jag minns Wickströms artikel rätt :D

Det gäller nog i stort sett alla norrmän är jag rädd... ;-)

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 253 inlägg

Det gäller nog i stort sett alla norrmän är jag rädd... ;-)

:-). Och godis o cigaretter sprit o kosttillskott för en del också :-)

MSO

MSO

Medlem

• Members
  • Pip
  • 394 inlägg
Rent objektivt observerat har ju Anders Aukland, utan att beskylla killen alls, särdrag i ansiktet som är vanliga bland idrottare som gått på grövre grejer än bloddopning, aka hormoniell påverkan. Käkparti osv. Förmodligen helt naturligt särdrag ska sägas, men det är ju också så att du kan hamna där även med lite tillskott av anabola steroider/hormoner.

(Och läs vad jag skriver. Att han har de särdragen. För det har han ju onekligen. Inget annat.)

Frågan är ju om exempelvis Mühlegg hade den hakan från början så att säga... I det fallet skulle jag ju tro att han varit på lite av varje längs vägen.
------------------
- Hel och ren? -

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 034 inlägg

Rent objektivt observerat har ju Anders Aukland, utan att beskylla killen alls, särdrag i ansiktet som är vanliga bland idrottare som gått på grövre grejer än bloddopning, aka hormoniell påverkan. Käkparti osv. Förmodligen helt naturligt särdrag ska sägas, men det är ju också så att du kan hamna där även med lite tillskott av anabola steroider/hormoner.

(Och läs vad jag skriver. Att han har de särdragen. För det har han ju onekligen. Inget annat.)

Frågan är ju om exempelvis Mühlegg hade den hakan från början så att säga... I det fallet skulle jag ju tro att han varit på lite av varje längs vägen.

Ett tips i all välmening innan vi retar upp norrmännen på närmsta fjälltopp är att läsa bröderna Auklands bok. Särdraget är i högsta grad ärftligt vilket du kan se på bilder från barndom och uppåt i åldrarna.
Bra och heltäckande bok också ;)

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 131 inlägg
shit, började de med anabola redan i barndomen! - eller modern under graviditeten!!

studer

studer

Medlem

• Members
  • Pip
  • 32 inlägg
Tror nog dom flesta provar lite tillsatser i hopp att det kan öka prestationsförmågan kan vara en magnecyl en kopp kaffe extra eller som svensken på 5000m i finnkampen som hinkade i sig en massa rödbetsjuice dock blev ju inte resultat så bra.
Man går in i hälsobutiken köper ginseng all det där som finns där, i tro att det skall hjälpa.
Jag tror elitidrottare provar lite av varje dom också och ibland går det överstyr.

MSO

MSO

Medlem

• Members
  • Pip
  • 394 inlägg

Ett tips i all välmening innan vi retar upp norrmännen på närmsta fjälltopp är att läsa bröderna Auklands bok. Särdraget är i högsta grad ärftligt vilket du kan se på bilder från barndom och uppåt i åldrarna.
Bra och heltäckande bok också ;)

Alibi är bra här. Glädjande.
Undrar hur Mühleggs skolfoton ser ut dock... :o
------------------
- Hel och ren? -

Tenn

Tenn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 45 inlägg
Det jag tyckte var intressant och som jag tolkade budskapet i programmet var ju hur värden svängde, inte vilka nivåer de låg på.

punkt 1, Under lågsäsong kunde somliga åkare ligga på 12-13 och när det började bli högsäsong så förändrades värdena till 15-16 och ibland 17. Det är tydligen för stora och säsongsbetonade variationer för att vara normalt, enligt somliga experter.

Punkt 2, Topparna blev ännu mer framträdande vid mästerskap och framförallt större mästerskap som OS.

Punkt 3, Det var onormalt hög koncentration av retikulocytvärde under tävling för somliga. Variationerna är större mellan åkare och mellan låg-högsäsong än vad som är rimligt. Indikerar att något speciellt och specifikt gjorts för att höja blodvärdena.

Frågan som nu är högintressant är varför FIS och alla skidförbund inte kan offentliggöra sina åkares blodvärden så det öppnas upp för granskning. Har de inget att dölja så borde det vara ok att testa värdena, fortfarande under anonyma ID-taggar så klart. Men för att granska sporten och tysta misstankarna.

Vore också intressant att se en större sammanställning av Världseliten över tid och se hur värdena varierar och om olika nya testmetoder också påverkat eller ger "spikes" i grafen.

Bara vetskapen av att proverna lagras och kan omtestas närsomhelst borde verka avskräckande för de aktiva.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg

Tror nog dom flesta provar lite tillsatser i hopp att det kan öka prestationsförmågan kan vara en magnecyl en kopp kaffe extra eller som svensken på 5000m i finnkampen som hinkade i sig en massa rödbetsjuice dock blev ju inte resultat så bra.
Man går in i hälsobutiken köper ginseng all det där som finns där, i tro att det skall hjälpa.
Jag tror elitidrottare provar lite av varje dom också och ibland går det överstyr.

Jag tror du har rätt, men när vi snackar bloddoping är det nåt annat än test lite preparat i gränslandet som kanske ger en liten boost, det är rent och skärt fusk. Bloddoping har grym effekt och är svårt att upptäcka.

http://traningslara....r-det-fungerar/

"En studie på vältränade löpare med en medeltiden på 10 km på 33 minuter ungefär visade att när de bloddopades genom att man tillförde 400 ml av deras egna röda blodkroppar förbättrade sin tid på 10 km med ungefär en minut (25). 400 ml röda blodkroppar är i sig en ganska liten mängd sett till de mängder som oftast nämns i samband med doping vilket många gånger är det dubbla eller ännu mer."

hebbe

hebbe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 188 inlägg

Anledningen till att man inte skall hänga ut enskilda skidåkare i ett program som detta är att det finns personer, som utan kunskaper slår fast att han eller hon varit dopade. Det ser vi här på forumet och även i programmet, där den italienske experten konstaterade att ACO måste varit dopad.
Till skillnad mot din norska kollega så är dina inlägg Goldrush trovärdiga, då de är baserade på fakta och inte tyckande om norska skidåkare.

hei
inte tyckande... kjenner flere av de personlig..

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 421 inlägg
I Skavlan medverkade både Anders Aukland och Röste och där framkom att Norska skidförbundet svikit Anders,då han bad om hjälp med att tolka de medicinska värdena, i stället hade uppmanat honom att lägga locket på och inte uttala sig. Röste skyllde på att de inte ville ge Uppdrag granskning legimitet, men det fick i stället motsatt inverkan, då det uppfattades att de hade något att dölja.
Jag känner verkligen för Anders Aukland, som blivit utpekad som fuskare i media, delvis för att norska skidförbundet agerat som dom gjort. Öppenhet är det enda som fungerar i längden, att mörka skapar bara en massa frågor tex Ingvar Karlsson var ytterst förvånad att inte Anders Aukland fått stöttning av sitt eget förbund.
Den där Santa Clausen Röste borde ju avsättas från norska skidförbundet, han har ju gjort bort sig, Skavlan klädde ju av honom fullständigt.

Redigerat av Volevodin, 07 mars 2014 - 22:58 .

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar