Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sub. 1000 VL-2015


TheDonkey

Recommended Posts

Tänkte vi kunde starta en ny tråd för de som satsar mot Sub 1000 på Vasaloppet 2015. Dela träningstips, ålder mm. Liknande som tråden som finns men inte hade något specifikt år.

 

Är väl lika bra jag börjar få.

 

26 år. 178 cm. Förhoppningsvis ca 75 kg på Vasan. Bästa placering 2011 då jag kom runt 2000:e plats.

 

Bara att fylla på nu!!

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 97
  • Created
  • Last Reply
Placering 1000 2011 5.12, 2012 4.49, 2013 5.13 2014 5.17 räknat på herrar (blir ca 1 min kortare på totalen). Segrartider 2011 3.51, 2012 3.38, 2013 3.50, 2014 4.14, i snitt ca 1.14 minuter efter segraren, variation mellan 63 till 83 minuter. 2011 och 2013 mest normala och lika varandra 81 resp 83 minuter. Problemet är att veta det under loppet, tyckte det kändes som snabba spår i år och trodde jag skulle haft en sämre placering, svårt att veta hur jobbigt det var för täten. Såg endast en skylt i Evertsberg om placering, finns det vid varje kontroll? (fullt upp med att sikta in mig på blåbärssoppan)
Link to comment
Share on other sites

Jag har nog svårt att öka mängden. Låg mellan 5-7 timmar i veckan och merparten närmare 5. Någon större mängdökning kommer att vara svår pga av jobb & familj, men i bästa fall merparten närmare 7 tim (önska kan man ju alltid). Däremot skall jag försöka öka andelen A3 en hel del. Dels genom att köra mer tävlingar (både löp och rullisar) och dels mer intervaller och pass i slalombacken. Och tanken är ett rent styrkepass i veckan, vilket jag inte haft innan.
Link to comment
Share on other sites

Jag ska med i topp 1000 gänget även nästa år. Kör runt 300h på ett år. Har dock tränat för lite intervall och styrka tidigare, kom igång rejält för 3månader sedan och nu ska jag banne mig hålla i det. Annars är jag mest van att gå ut och köra lugnt runt 1h inte så utvecklande direkt.

 

Min plan är 1 styrkepass per vecka 1 intervallpass 1 långpass sedan 1-2 pass som blir vad de blir.

 

Har vart 892a och 889 de senaste två vasaloppen, nu siktar jag ned mot 750.

Link to comment
Share on other sites

Jag siktar på 749 nästa år och då ska jag åka ifrån led3.

Steg 1 va att köpa en skierg med skiten är 220cm och vårt gym är 219cm i takhöjd.

Nu måste jag tänka om. Tror att det blir HIT träning på rodden fram till nästa vinter. 1min x 3ggr i veckan. 40 veckor x 3 min. = 120minuter. Sedan 10veckor hård skidåkning.

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppar på 1000-tåget

40 år hinner bli 41 och ett halvt till vasan 2015

Vasaloppsdebut om man inte räknar 6st ÖS "fmvasor"

årets tid ÖSM 6:11 var 6 min från led 3

 

Första träningsmålet blir en sjukt bra tid på Vätternrundan.

 

Hur träningen blir går att följa på websida

Link to comment
Share on other sites

Jag siktar på 749 nästa år och då ska jag åka ifrån led3.

Steg 1 va att köpa en skierg med skiten är 220cm och vårt gym är 219cm i takhöjd.

Nu måste jag tänka om. Tror att det blir HIT träning på rodden fram till nästa vinter. 1min x 3ggr i veckan. 40 veckor x 3 min. = 120minuter. Sedan 10veckor hård skidåkning.

Var glad, din begränsade takhöjd kan rädda dig från en av de tråkigaste formerna av träning som finns. Mitt tak var 230 cm så det räddade inte mig. Men nu är den i alla fall såld. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppar på 1000-tåget

40 år hinner bli 41 och ett halvt till vasan 2015

Vasaloppsdebut om man inte räknar 6st ÖS "fmvasor"

årets tid ÖSM 6:11 var 6 min från led 3

 

Första träningsmålet blir en sjukt bra tid på Vätternrundan.

 

Hur träningen blir går att följa på websida

Vad är en sjukt bra tid på VR?

Sjukt bra bör i min värld vara under 8,5h

Bra tid 8,5-9

Hyfsat 9-10

Studiebesök i kinarpsarena 10-11

Lasagne stopp 11- uppåt

Link to comment
Share on other sites

Jag siktar på 749 nästa år och då ska jag åka ifrån led3.

Steg 1 va att köpa en skierg med skiten är 220cm och vårt gym är 219cm i takhöjd.

Nu måste jag tänka om. Tror att det blir HIT träning på rodden fram till nästa vinter. 1min x 3ggr i veckan. 40 veckor x 3 min. = 120minuter. Sedan 10veckor hård skidåkning.

Var glad' date=' din begränsade takhöjd kan rädda dig från en av de tråkigaste formerna av träning som finns. Mitt tak var 230 cm så det räddade inte mig. Men nu är den i alla fall såld. ;)[/quote']

Den skulle förhoppningsvis ha stått på jobbet

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppar på 1000-tåget

40 år hinner bli 41 och ett halvt till vasan 2015

Vasaloppsdebut om man inte räknar 6st ÖS "fmvasor"

årets tid ÖSM 6:11 var 6 min från led 3

 

Första träningsmålet blir en sjukt bra tid på Vätternrundan.

 

Hur träningen blir går att följa på websida

Vad är en sjukt bra tid på VR?

Sjukt bra bör i min värld vara under 8' date='5h

Bra tid 8,5-9

Hyfsat 9-10

Studiebesök i kinarpsarena 10-11

Lasagne stopp 11- uppåt[/quote']

Beror ju på ålder och om man satsar på cykel ;). En klubbkompis som är ett år äldre än jag, har några år satsat på VR. I fjol cyklade han som 51-åring in på 7:33, vilket jag tycker var klart bra. Och i år när jag redan kommit upp i samma ålder, tänker jag inte försöka slå den tiden ;). Jag siktar på att slå honom i skidspåret i stället ;).

 

http://nvskidor.se/artikel/416

 

Kompisar som cyklat snabbare har varit lite yngre… ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag får väl sälla mig till gruppen ;). Om jag nu ska åka VL vill jag åtminstone ha topp 1000 som mål. Jag hade ju det som mål till VL 2013, då jag blev sjuk hela vintern. Och till i år har jag inte haft några ambitioner.

 

Kommer jag inte upp i startled som duger (minst 3-an, men helst 2-an), så kanske jag åker för skoj skull på mina gamla träskidor…

 

http://semisekelbloggen.blogspot.se/2013/09/salen-ar-slaktad-men-den-far-kanske.html

 

52 år före VL 2015…

 

På FunBeat ska jag börja logga min träning under redskap som "VL 2014-2015", så jag i efterskott lättare kan kolla vad jag tränar från i måndags och fram till VL 2015… ;).

Link to comment
Share on other sites

Im down!

30 år i april, 968 på ÖSS 2014, åkte om 3900st. Seedad in till led 5.

Rullskidor, rullskidor och åter rullskidor på grus. Stakning är det som gäller 3-4 pass i veckan så fort förkylningen släpper.

Del mål 43sek/200m på midsommar sprinten 2015 i sya.

Alla borde göra varsin blogg så man kan följa varandra och peppa på ett bra sätt!

Link to comment
Share on other sites

Jag får väl sälla mig till gruppen ;). Om jag nu ska åka VL vill jag åtminstone ha topp 1000 som mål. Jag hade ju det som mål till VL 2013, då jag blev sjuk hela vintern. Och till i år har jag inte haft några ambitioner.

 

Kommer jag inte upp i startled som duger (minst 3-an, men helst 2-an), så kanske jag åker för skoj skull på mina gamla träskidor…

 

http://semisekelbloggen.blogspot.se/2013/09/salen-ar-slaktad-men-den-far-kanske.html

 

52 år före VL 2015…

 

På FunBeat ska jag börja logga min träning under redskap som "VL 2014-2015", så jag i efterskott lättare kan kolla vad jag tränar från i måndags och fram till VL 2015… ;).

Kul Dunderklumpen!

Då blir det full fart på rullisarna ute på Ingarö i sommar.

 

Klart man hänger på 2015 också, 278 platser att ta jmf med 2014.

 

40 år när det smäller 2015

Link to comment
Share on other sites

Siktar på sub 1000 VL 2015. Bra initiativ denna tråd. Körde på 5.57 i år 5.43 förra året men inte mkt mer än 70-80 mil träning. I år blir det rullskidor för hela slanten! Ska man ha lika långa stavar på rullskidor som vanliga?

Jag byter bara till rullholkarna på mina snöstavar, sen har jag ett par mjukare rullskidstavar i samma längd!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...