Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sub. 1000 VL-2015


TheDonkey

Recommended Posts

  • Replies 97
  • Created
  • Last Reply

Är den någon i tråden som genomfört ett laktattest/maxtest? Jag gjorde ett (mitt första igår) och blev väldigt överraskad över resultatet och rekommendationerna.

 

Jag trodde att slutsats/rekommendationen skulle gå på mera högintensiva pass och det blev tvärtemot. Har tydligen riktigt bra central kapacitet, VO2max 65,2 ml/kg/min (direkt uppmätt) och maxpuls 188. Däremot var den lokala kapaciteten betydligt sämre, mjölksyratröskel redan vid 158 (och inte 165 som jag trott och lagt träningen utifrån) vid löpning. Mina A1 skall ligga betydligt lägre (15 slag lägre) än vad jag trott. Enligt detta är nästan alla mina pass A2!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då var jag igång med första rullskidpasset inför nästa säsong.

Körde rullskidor för första gången i maj förra året och höll mig till lättrullade 2:or.

Vill ta nya kliv och kunna variera motståndet i år, så nu var det premiär för 4:or

SATAN va tungt det gick! Körde en 2 mila runda som jag brukar ha 3min/km på = 60min.

Idsag slet jag mig i mål på 1.19. Nästan 4min/km. Mycket mer sliten än vanligt. Vilken galen skillnad det var :-)

Link to comment
Share on other sites

Då var jag igång med första rullskidpasset inför nästa säsong.

Körde rullskidor för första gången i maj förra året och höll mig till lättrullade 2:or.

Vill ta nya kliv och kunna variera motståndet i år, så nu var det premiär för 4:or

SATAN va tungt det gick! Körde en 2 mila runda som jag brukar ha 3min/km på = 60min.

Idsag slet jag mig i mål på 1.19. Nästan 4min/km. Mycket mer sliten än vanligt. Vilken galen skillnad det var :-)

Var också inne på att inhandla ett par 4:or denna säsong. Tanken var väl huvudsakligen att genom det "undvika" att köra ett rent styrkepass på gymmet, och enligt din beskrivning så verkar det ju kunna fungera, eller?

Link to comment
Share on other sites

Jag varierar också mellan 2or och 4or, ligger på ungefär samma tider dvs 3 min/km med 2or och 4 min/km med 4or. Orkar dock inte åka mer än 2,5 mil med 4or, tungt både fysiskt och psykiskt. Gången efter när man sticker ut med 2or så känns det som man flyger fram i början :) . Brukar åka varannat pass och då mer intervall med 4or och långpass med 2or.

Hittills i år 11 mil, siktar på 180 mil så det är en bit kvar men skönt med värme ute, bra fäste och bra rull.

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar variera mellan 2-or, 3-or och 4-or. Enstaka ggr även PU-hjul för att vänja mig ifall jag funderar på att tävla.

 

I början tycker jag inte man ska gå på för tröga skidor, innan ligament i armbågar, handleder mm har vant sig lite vid alla stötar. Eller kanske snarare att man bygger upp muskulaturen så att ligament mm tål mer.

 

Jag hörde av löbon att nya elpex-4-or inte är så tröga. Jag som alltid tyckt att swenor-4-or ungefär gått som mina elpex-3-or.

 

Just nu har mina tre Elpex-par fått hjullagren infettade och kommer gå lite lagom trögt ett tag framöver! 4-orna kommer dock i stort sett ligga orörda fram till sommaren.

 

http://1.bp.blogspot.com/-e8vcfLMHltg/U1dxKcBrJKI/AAAAAAAAAtM/71UKF9LEFIU/s1600/IMG_1888.JPG

 

http://semisekelbloggen.blogspot.se/2014/04/vartrotthet.html

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Efter ett par månaders skön separation från skiergen har jag börjat dra igen nu i maj.

Kände att formen var god så det blev ett 5000m-test idag.

Har tidigare gjort 20.00 och 19.17 på mina två test.

Nu klippte jag ytterligare en halv minut, 18.43.

Som vanligt landade jag i en pöl på golvet...

Riktigt nöjd :-)

Det tar sig

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 months later...

Hur går det för er i strävan mot sub1000?

 

Snön faller men backen är lika våt som efter ett regnfall.

Första snölägret om en månad fram tills dess blir det till att fortsätta pulsa uppför teknikbacken,rullskidor på blöta asfaltsvägar, jogg i leriga terrängspår, skierg och styrka i varma gym......

 

Har börjat få bra struktur nu på träningen med många (vill ha fler men ändå) timmar och lagom många hårda pass.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det har varit väldigt lugnt på denna tråd, och det börjar dra ihop sig. För mitt vidkommande så är utgångsläget tyvärr inte det önskade. Har misslyckats med att seeda mig till led2. Vinterns tävlingar har gått under förväntan, eller grovt sett i linje med fjolårets, och då har förutsättningarna ändå varit betydligt bättre. Ingen knäoperation, klarat mig utan förkylningar och fler träningstimmar. Hoppet är dock det sista som försvinner så hoppas att formen dyker upp sent omsider när man kommer upp till Sälen nästa vecka

Link to comment
Share on other sites

Jo, det blev inte riktigt som tänkt. Massor av sjukdagar efter förra årets katastrofvasalopp. Dålig motivation under sommaren pga. detta. Tränat bättre på senhösten och vintern med undantag tre veckor i Costa rica som inkluderade en magsjuka, en förkylning samt sjukdom när jag kom hem - Dec/Jan missade nästan fyra veckor träning. Februari speciellt senaste veckorna har gått bra tills igår då jag hade lätt feber, bättre idag. Seedat mig till led två. 

2013 tränade jag ungefär 450 timmar, 2014 blev det runt 240 timmar pga. sjukdomsproblemen (och lite annan träning då jag körde Ironman 2013 där cykel bidrog till volym). Jag har ungefär samma kapacitet som ifjol dock, något bättre tror jag gällande VL. 

Blev hela 15-20 mil rullisar under hösten och har kört 70 mil på snö idag. 

Link to comment
Share on other sites

Om jag ska vara realist så kör jag en Johaaan (inför VL-14)laddning.

Om jag ska vara optimist är det väl en Johan Olsson-laddning...

April till mitten på januari grym träning och utveckling. Trodde verkligen på topp 300.

Sen sa kroppen ifrån och fick överträningssymptom. Musklerna återhämtade sig inte. Syran blev kvar.

När väl kroppen kollapsade kom sjukdomarna som ett brev på posten. Brukar ha 2 sjukdagar per år, men nu har jag haft 17 dagar med hosta, feber mm senaste månaden. Fortfarande hostig men nästan frisk. Tar beslut i helgen.

Som Johaaan förra året borde jag inte åka, men fan man har ju siktat ett helt år så är jag frisk står jag nog där och köar i fållan vid 4-rycket nästa söndag...

Får sänka siktet rejält då.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...