Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Längsskidåkning i Stockholm - bara gilla läget ??? Upprop !!!!!!!!


jan-olof@furehed.com

Recommended Posts

Prio nr 1 borde vara en bra kuperad och omväxlande rullskidbana (typ asfaltera Ågesta sexan) så att ffa skidungdomar får ett säkert ställe att träna både klassiskt o fristil, prio 2 förse denn bana med en rejäl konstsnö anläggning. Prio 3 och 4 kopiera denna anläggning t norr och västerort, därefter om det finns pengar över bygg en tunnel så att man kan åka några pass på sommaren med.

Jag är livrädd för att en tunnel skulle suga ut hela anläggningsbudgeten och leda t sämre spår de fina vintrarna. Tänk bara på hur det var förra vintern med den trasiga pistmaskinen i Lida..ska den förvaltning som lät maskinen vara trasig i veckor anförtros en skidtunnel.

Link to comment
Share on other sites

Läser i dagens Mitt i Botkyrka/Salem att 3 företag vill bygga och driva skidtunneln i Lida och att deras förslag ska presenteras den 25 mars. Nån som har mer info i ämnet?

Det låter lovande. Ska bli spännande att se hur mycket de vill att kommunen ska gå in och pröjsa.

Link to comment
Share on other sites

Om man skall driva en fråga måste man ha sanna siffror, annars slår det snett. Jag har väldigt svårt att tro att det skulle finnas 12000 skidåkare i VL från Stockholmsområdet, varifrån har du fått den siffran ?

Ledsen om jag använder ungfärliga siffor ...

 

"Hej,

 

Stockholms län är en av de största regionerna som representeras i vår vintervecka med hela 11678 deltagare anmälda till något av vinterloppen 2014.

 

Vasaloppshälsningar/With Vasaloppets regards

Josefine Boström

Tävlingsadministration"

 

 

För att reda ut en annan ungefärlig 12000 siffra...

 

"Stockholms Ishockeyförbund har som uppdrag att inom sitt geografiska verksamhetsområde främja, utveckla och administrera idrotten ishockey. Med våra 11 898 spelare och 109 föreningar är vi landets största ishockeydistrikt."

Link to comment
Share on other sites

lite synd tycker jag det skall vara sån "låsning" kring att det skall vara en tunnel. Men det blir väl så att politiker och även byggherrar vill ha ngn form av "monument" / mausoleum. Konstsnöspår är väl helt enkelt inte tillräckligt sexigt.

 

konstsnöspår med väderskydd, eventuellt kylslingor samt sparad snö från föregående säsong, is da shit tycker jag. Så mkt najsigare åka utomhus än i ett rör. Torde oxå bli MKT billigare, såväl drift som bygg.

Med mitt upprop vill jag heller inte att allt skall kretsa kring tunnellösningar. Men Stockholm som region borde inte ha några problem att tillgodose alla dessa nivåer. EN tunnel på 3 miljoner innevånare KAN INTE vara ett problem. Det är inte "antingen eller" utan "både ock".

 

Min prio som MYCKET aktiv rullskidåkare är faktisk inte snö utan bra asfalt MEN Stockholm HAR råd med alla dessa nivåer och VI behöver dem.

 

Torsby kostade runt 50 miljoner , Högby lär ha kostat 20 och Stockholm stad budgeterar 2014

100 miljoner på 5 nya idrottshallar. Så pengabrist är det inte frågan om utan om vi som grupp får vara med och dela på resurserna.

 

Prio nr 1 borde vara en bra kuperad och omväxlande rullskidbana (typ asfaltera Ågesta sexan)...

Med "Högboslingor" , hus för tävlingskansli etc så är det en riktig åretrunt anläggning för tävling och träning - den du med smör på !!!!

Link to comment
Share on other sites

he, he - snyggt Jan-Olof!

 

vi kräver ett konstsnöspår för varje ishall!

 

fast förståss; hockeyn är ju 220 fler, så då får de allt i sann demokratiskt anda; majoritetens förtryck av minoriteten.

VL drar ju inte så många ungdomar - även om jag känner mig som sådan...

Ishockey har ju en omvänd åldersstruktur.

 

Min plan är ju att använda "röstroboten" från Mellon samt lägga till våra ungdomar och en och annan av de 10000-tals "skidnjutare" som vi såg i Ågesta förra vintern :-)

 

Då får jag egen rullskidfil Essingeleden på köpet !!

Link to comment
Share on other sites

Just för perspektivt ungdomar ser jag ett större behov av en allround skidträningsanläggning än en tunnel. Väderskyddat konstsnöspår borde vara väsentligt billigare än tunnel. En sjysst rullskidbana i nordläge som på känsligare partier ha nån form av tak kanske skulle kunna vara åkbar med hjul från 15/4 tills den blir frosthal, och från tidig december - vintern ut med hyfsat små mängder konstsnö/underhåll? I kombination emd andra spår ett centrum för skidträning året runt (rullskidor, rullskidteknik, löpning, älghufs, osv)
Link to comment
Share on other sites

he, he - snyggt Jan-Olof!

 

vi kräver ett konstsnöspår för varje ishall!

 

fast förståss; hockeyn är ju 220 fler, så då får de allt i sann demokratiskt anda; majoritetens förtryck av minoriteten.

Jag skulle nog säga att skidåkarna är fler. Jämförelsen är ju mellan aktiva hockeyspelare och sådana som åker något lopp i Vasaloppsveckan. Sen finns ju betydligt fler bla ungdomar som åker skidor, skidorientering eller skidskytte men inte åker Vasaloppsveckan.

Link to comment
Share on other sites

Just för perspektivt ungdomar ser jag ett större behov av en allround skidträningsanläggning än en tunnel. Väderskyddat konstsnöspår borde vara väsentligt billigare än tunnel. En sjysst rullskidbana i nordläge som på känsligare partier ha nån form av tak kanske skulle kunna vara åkbar med hjul från 15/4 tills den blir frosthal, och från tidig december - vintern ut med hyfsat små mängder konstsnö/underhåll? I kombination emd andra spår ett centrum för skidträning året runt (rullskidor, rullskidteknik, löpning, älghufs, osv)

Du verkar veta väldigt bra vad andra INTE behöver ... De förslag du beskriver är alla bra ! Även om jag är på rullskidor sedan flera veckor tillbaka och inte vill vänta till 15/4 så köper jag helt att det finns mer än tunnlar att prata om. MEN det finns många som VILL ha tunnel och det har pratats om detta längre än vi pratat ringled och förbifart Stockholm...

 

Det finns utan vidare resurser för alla dessa nivåer och att då såga de alternativ man själv kanske inte kommer vara brukare av sabbar för andra och i slutändan får varken du eller de

någoting att glädjas åt..

 

Att köra 30 mil t.o.r Dalahästen lär väl, om det nu är miljöskäl som tynger dig, inte vara speciellt mycket bättre ?

 

Själv har jag kört långt mer än 300 mil , gjort 2 flygresor för att slippa åka på 400m grusblande slingor på de ställen du föreslog tidigar. Jag kommer fortsätta så så länge det

inte finns något hemma att köra på.

 

Det här är ett upprop för bättre möjligheter över hela linan - det är vi värda !!

Link to comment
Share on other sites

Just för perspektivt ungdomar ser jag ett större behov av en allround skidträningsanläggning än en tunnel. Väderskyddat konstsnöspår borde vara väsentligt billigare än tunnel. En sjysst rullskidbana i nordläge som på känsligare partier ha nån form av tak kanske skulle kunna vara åkbar med hjul från 15/4 tills den blir frosthal' date=' och från tidig december - vintern ut med hyfsat små mängder konstsnö/underhåll? I kombination emd andra spår ett centrum för skidträning året runt (rullskidor, rullskidteknik, löpning, älghufs, osv)[/quote']

Du verkar veta väldigt bra vad andra INTE behöver ... De förslag du beskriver är alla bra ! Även om jag är på rullskidor sedan flera veckor tillbaka och inte vill vänta till 15/4 så köper jag helt att det finns mer än tunnlar att prata om. MEN det finns många som VILL ha tunnel och det har pratats om detta längre än vi pratat ringled och förbifart Stockholm...

 

Det finns utan vidare resurser för alla dessa nivåer och att då såga de alternativ man själv kanske inte kommer vara brukare av sabbar för andra och i slutändan får varken du eller de

någoting att glädjas åt..

 

Att köra 30 mil t.o.r Dalahästen lär väl, om det nu är miljöskäl som tynger dig, inte vara speciellt mycket bättre ?

 

Själv har jag kört långt mer än 300 mil , gjort 2 flygresor för att slippa åka på 400m grusblande slingor på de ställen du föreslog tidigar. Jag kommer fortsätta så så länge det

inte finns något hemma att köra på.

 

Det här är ett upprop för bättre möjligheter över hela linan - det är vi värda !!

+1 på den

Jag förstår din argumentation Anl. men ta inte död på detta nu. Skidsporten behöver verkligen Stockholm som upptagningsområde för framtida segrar.

Link to comment
Share on other sites

Hej på er enligt detta så är skidtunel i högsta grad aktuellt i Stockholm.

Varför inte supporta detta projekt ordentligt så att det verkligen blir av.

www.sthlmskicenter.se

Jag hoppas i allafall på denna och kommer garanterat köpa årskort även om det kostar 2000kr

Mailade lite med projektansvarig och väl märka är att INGENTING är klart - inga beslut , ingen finansiering , inget start datum. Ger mitt fulla stöd till detta och hoppas innerligen jag har fel när jag tror förbifart stockholm blir klar innan ...

 

MEN med alla "gillas" som sakteliga trillar in så kanske det iallafall finns ytterligare ett argument för detta projekt - OCH fler därtill !

 

Anl : Jag är imponerad över Sumpans ungdomssatsning , tror IKJ , NVSK har en del. Har sett lite bajenåkare också. För 40år sedan körde jag i Järla - hade det funnits bättre förutsättningar redan då kanske man inte hade behövt 37 års uppehåll i väntan på 50 års kris.

Link to comment
Share on other sites

Hej. Vill bara göra er uppmärksamma på att jag inte ingår i siffran 12.000 stockholmare som åker Vasaloppet varje år. Trots att jag försöker åka skidor tre ggr per vecka i Stockholm på vintern. Det finns fler lopp än VL och fler anledningar till att åka skidor så siffran 12.000 aktiva skidåkare i Stockholm är nog väldigt lågt räknat.
Link to comment
Share on other sites

Hej. Vill bara göra er uppmärksamma på att jag inte ingår i siffran 12.000 stockholmare som åker Vasaloppet varje år. Trots att jag försöker åka skidor tre ggr per vecka i Stockholm på vintern. Det finns fler lopp än VL och fler anledningar till att åka skidor så siffran 12.000 aktiva skidåkare i Stockholm är nog väldigt lågt räknat.

Och tänk på alla som inte ens åker lopp men som bara åker för glädje eller motion. Titta bara på den invasion vi såg i Ågesta och andra ställen. 50000 passeringar bara i januari. Att kommerna bygger och driver en friidrottshall , fotbollshall, ishall etc är inget man höjer ögonbrynen för även om det emellanåt kvirras. M

 

Men så fort det börja pratas skidanläggning så måste man ta in finansiering etc. Oj tänk om den går i konkurs ... Hur många kommunala verksamheter är inte subventionerad på ett eller annat sätt ?

 

Här ett exempel där man tror det kommer kosta 6 MILJARDER...

 

http://www.dn.se/sthlm/simhallarna-vittrar-maste-renoveras-for-miljarder/

 

"Om allt går enligt planerna ska Åkeshovs simhall helrenoveras för drygt 400 miljoner."

230000 besökare årligen dvs motsv 20 träningspass/år av VL maffian ...

 

Vi måste höra mer ! Än så länge bara 600 som "gillat" uppropet ! Var är ni ??

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...