Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Villka rullskidor ska jag välja?


Mamil

Recommended Posts

Ursäkta om de här frågorna har tagits upp i en tidigare tråd, jag har letat runt lite men inte hittat de svar jag vill ha.

 

Jag är en halvkass skidåkare från Umeå som tänker skaffa mig mitt första par rullskidor inför sommaren. På snö har jag bara åkt fristil (med enstaka stakpass) de senaste 3 vintrarna, men denna vintern skaffade jag mig ett par klassiska skidor också. Nu tänker jag satsa mest på den klassiska stilen. Min diagonalteknik och min stakning med frånskjut är under all kritik på snö just nu och jag vill inte lära in fel teknik på rullskidor. Därför tänkte jag att jag framför allt ska köra renodlade stakpass, i alla fall den här sommaren.

 

En idé jag har övervägt är att skaffa skaterullskidor så att jag kan träna fristil ibland också. Hur fungerar det att staka på skaterullskidor? Är det någon skillnad alls mot att staka med klassiska rullskidor?

 

Efter att ha läst här på forumet har jag förstått att det här med rullskidor är en mindre vetenskap. Jag vill såklart ha skidor som är stabila att staka på och sväljer ojämnheter bra. De behöver inte rulla jättefort.

 

Tar gärna emot tips på vilka rullskidor som skulle kunna passa mig. Allmänt tyckande kring hur jag resonerar är också välkommet.

Link to comment
Share on other sites

Ta en tekniklektion innan all snö försvinner. Kan du grunderna så kommer du få med dig massor med tips som du senare kan träna på under sommaren.

 

Jag kör stakpass med Swenor Skate Elit. Lite vingligare än vanliga rullisar till en början - troligtvis pga. smalare hjul, men då man vant sig så känns det helt OK. Till en början kan man köra med skatepjäxor för att få bättre stabilitet.

 

Ang. ojämnheter så vill jag tro att mina Swenor skate dämpar ganska bra, men det skulle behövas än mer för att få det bekvämt.

Osopade vägar och grov asfalt finns det gott om - till denna säsongen lutar det åt att prova rullskidor med lufthjul för att kunna staka lite mysigare. Men ska man köpa ett par rullskidor så är det kanske inte sådana man vill ha.

Link to comment
Share on other sites

Jag avråder dig från att köpa SkiGo Carbon, om du vill ha ett par rullskidor som går rakt, övriga klassiska märken har jag ingen åsikt om.

 

Skall du köpa skaterullskidor tycker jag du skall överväga Marwe, som har mycket gott rykte och används bla av många skidskyttar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har både Swenor Alutech (3or) och Elpex wasa 610 (2or) som klassiska rullskidor och ett par eagle skate rullskidor. Gillar nog mina Wasa bäst :)

 

Om jag var du skulle jag köpa ett par skate och ett par klassiska. Anledningen är att jag tycker skate rullskidorna rullar för lätt för att staka med. Själv har man gått mot tyngre rullskidor för att få upp styrkan i överkroppen. Men man får se till att tekniken inte blir lidande, därför kör jag oftast 2or och när man vill göra det lite mer plågsamt så kör man 3or :)

 

Jag tror din skateåkning kommer utvecklas mer om lära dig åka klassiskt. Jag tycker de grenarna kompletterar varandra väldigt bra då de aktiverar olika muskelgrupper. Men vilka rullskidor du ska välja beror på din målsättning och din kroppsbyggnad.

 

Jag väger ju 100+kg, så det är bara rullskidor med en aluminium stomme som jag kan ha utan att vara orolig för att knäcka rullskidan. Vilket jag har lyckats med iaf :P

 

Men om du är orolig för att få in fel teknik borde du ta en lektion. Finns säkert någon nybörjarkurs i rullskidor i Umeå? Vet att vi har det här nere i Göteborg. Om du tar en kurs på säg 90 minuter så kommer du göra enorma framsteg tekniskt och det kommer vara väl investerade pengar och tid :)

 

Hoppas jag svarade på någon av de frågor du ställde.

Link to comment
Share on other sites

Jag elpex team 610 och det är verkligen en skida jag kan rekommendera. Jag började åka förra våren och har åkt kanske 100 mil på den. Väldigt stabil och lätt att åka med. Som jag har förstått det så rullar den lite lättare än vasa eftersom den har smalare hjul. Enligt Elpex så ska det komma tävlingshjul som passar också vilket kan vara bra om du få för dig att tävla.
Link to comment
Share on other sites

Hej igen! Tack för svaren. Jag har tänkt om helt nu, har svårt att se att jag kommer åka särskilt mycket fristil på rullskidor så då kan jag lika skaffa klassiska rullskidor för mina stakpass. Kommande somrar när jag har blivit säkrare på diagonaltekniken kan jag då träna det på mina rullskidor också. Så nu är jag ute efter ett par rullskidor som är bra för diagonal istället.

 

Har tittat lite extra på Marwe Classic 800C. De ser riktigt stabila (och jävligt udda) ut med extra stödhjul fram. Någon som har erfarenheter av dem?

Link to comment
Share on other sites

När du väl hittar balansen på rullskidorna så kan du diagonala på alla typer av klassiska rullskidor. I alla fall de jag testat. Men är du osäker gå på en rullskida med lite bredare hjul, tex Elpex Wasa. Annars tycker jag Swenor Alutech är grymma att diagonala med :)
Link to comment
Share on other sites

Swenor Alutech tycker jag är grymma! har ett antal olika skidor men båda mina Swenor är favoriter. Alutech är en grym skida att diagonala på då den är smidig och känns pigg. Fibreglass tycker jag är king när man ska staka, inte minst för att den tar upp vibrationerna outstanding bäst.
Link to comment
Share on other sites

Ska du diagonala så ska du ha breda hjul

Breda hjul är tyngre hjul. Det tar lite tid att lära att avvänjer sig rädslan som smala hjul först orsakar, men sedan är de smidigast.

 

Jag tror att hjulen "rundning på bredden" betyder en del för stabiliteten, är det en flack rundning blir det enklare att hitta stabilitet.

Link to comment
Share on other sites

Ska du diagonala så ska du ha breda hjul

Breda hjul är tyngre hjul. Det tar lite tid att lära att avvänjer sig rädslan som smala hjul först orsakar' date=' men sedan är de smidigast.

 

Jag tror att hjulen "rundning på bredden" betyder en del för stabiliteten, är det en flack rundning blir det enklare att hitta stabilitet.[/quote']

Elpex team är jättebra och enkla att diagonala på ;).

Link to comment
Share on other sites

OK. Marwes hjul är ganska smala, 40 mm, men den här skidan har ett speciellt stödhjul fram. Den är alltså i princip 3-hjulig, och ska vara framtagen just för att underlätta vid diagonalåkning.

stämmer bra att 800C med stödhjulet är gjort för att man skall få en extra känsla vid frånskjut och diagonal. Men jag kan inte säga att den är lättare att diagonala än t.ex Marwe 700C eller en elpex skida, bara annorlunda.

sen är det ju så att stödhjulet fram är ju bara i marken när du lyfter bakhjulen. Vid stakning hänger den i luften.

 

Marwe 700C är ju skön att åka på, inget fel på den. Men det går inte heller att säga att den är bättre eller sämre än t.ex. Swenor Fibreglass som är en väldigt likvärdig skida

Link to comment
Share on other sites

OK. Har sett att de skriver att 700C är 70 cm och 800C 80 cm, men då kanske de har räknat med stödhjulen i längden på 800C?

 

Ligger det någon sanning i att 800C tvingar en att diagonala med en teknik som mer liknar vanlig längdskidåkning, eller är det bara säljsnack? Det låter som om du rekommenderar 700C eller Swenor Fibreglass istället?

Link to comment
Share on other sites

OK. Har sett att de skriver att 700C är 70 cm och 800C 80 cm, men då kanske de har räknat med stödhjulen i längden på 800C?

 

Ligger det någon sanning i att 800C tvingar en att diagonala med en teknik som mer liknar vanlig längdskidåkning, eller är det bara säljsnack? Det låter som om du rekommenderar 700C eller Swenor Fibreglass istället?

Nä jag rekommenderar Elpex främst, men Swenor är heller aldrig ett dåligt val

 

Marwe 800C har en hjulbas på 61 cm, men blir ju längre som du säger med stödhjulet.

Link to comment
Share on other sites

Ska du åka klassisk så köp klassiskt. Blir helt klart mer rätt och om du motförmodan skulle vilja träna diagonal eller frånskjut så är du ju rökt. Helt klart att klassiskt på rullskidor är VÄLDIGT mycket stakning och här kan du ta med dig 100% till snön.

 

När du åker diagonal eller frånskjut så tänk på att vara super disciplinerad så du verkligen har den explosiva kicken nedåt och frestas att förlita dig på spärren. Själv har jag vänt på hjulen så bakhjul med spärr sitter fram. Fuskar jag får jag backhalt ...

 

Men se om du om inte kan hitta en klubb och träna med. De kan ge dig en genomgång så du kommer igång SÄKERT. 1) Lär dig bromsa ! 2) Ta det lugnt i början 3) Lär dig känna sträckan du åker på - i detalj 4) Hjälm , reflexväst ,knä & armbågsskydd (fattar inte varför jag slutat med det ... dumt!) 5) var försiktig i trafik !!! snart blir du säker i kläderna och kan gasa på.

 

Swenor är som Skåningen säger aldrig fel men jag älskar mina Elpex. Har både Evo och Team , offroad och gamla 6cm classic. Breda hjul är mjukt och stabilt.

 

Tror inte skida betyder lika mycket som att få lite tips och hjälp från erfarna träningskompisar.

 

Det är skitkul !!!!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...