Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Årefjällsloppet 2014


DomarnDan

Recommended Posts

Här kan vi diskutera 2014 års Årefjällslopp.

 

Någon som sitter på info om dom "alternativa" bansträckningarna som det pratats om från tävlingsledningen i fall snöbristen kvarstår?

Är sugen att testa detta lopp men inte nån "nödlösningsbana" typ varvlopp. Då får det vara.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Arrangörerna svarade så här på en mailfråga för en vecka sedan:

 

"Det brukar snöa mycket i mars i Årefjällen så vi hoppas på mycket snö och fina spår men i dagsläget behövs det mer snö för att kunna genomföra loppet"

Link to comment
Share on other sites

Jag har en liten fråga där om banprofilen när jag tittar på videon nu efter ottsjön så såg man att dameliten saxade backarna gjorde även herreliten det eller diagonalade dem eller dubbelstaka? jag är anmäld men vet inte om jag ska köra axeln gick sönder(muskelbristning) vid vasaloppet. nån som vet hur det blir om man har hela paketet om man får tillbaks hela summan eller hur det blir om loppet blir inställt?

det ser ju ut som rätt brutala utförsbackar oxå blir väl farligt om man nu ska köra

Link to comment
Share on other sites

Jag har en liten fråga där om banprofilen när jag tittar på videon nu efter ottsjön så såg man att dameliten saxade backarna gjorde även herreliten det eller diagonalade dem eller dubbelstaka? jag är anmäld men vet inte om jag ska köra axeln gick sönder vid vasaloppet. nån som vet hur det blir om man har hela paketet om man får tillbaks hela summan eller hur det blir?

Även herreliten får saxa upp där. Inte ofta man får se det. Så väldigt brant är det.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en liten fråga där om banprofilen när jag tittar på videon nu efter ottsjön så såg man att dameliten saxade backarna gjorde även herreliten det eller diagonalade dem eller dubbelstaka? jag är anmäld men vet inte om jag ska köra axeln gick sönder vid vasaloppet. nån som vet hur det blir om man har hela paketet om man får tillbaks hela summan eller hur det blir?

Även herreliten får saxa upp där. Inte ofta man får se det. Så väldigt brant är det.

De inte bara saxade utan de gick ju faktiskt (saxandes) en liten stund. En rejäl backe det men inte så jättelång sträcka som det är så brant.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en liten fråga där om banprofilen när jag tittar på videon nu efter ottsjön så såg man att dameliten saxade backarna gjorde även herreliten det eller diagonalade dem eller dubbelstaka? jag är anmäld men vet inte om jag ska köra axeln gick sönder vid vasaloppet. nån som vet hur det blir om man har hela paketet om man får tillbaks hela summan eller hur det blir?

Även herreliten får saxa upp där. Inte ofta man får se det. Så väldigt brant är det.

De inte bara saxade utan de gick ju faktiskt (saxandes) en liten stund. En rejäl backe det men inte så jättelång sträcka som det är så brant.

Det är brant satan där...

Link to comment
Share on other sites

Jag kan lova att det är brant i backen. Det är uppför ända ner i från sjön. Kan det röra sig om 1,5-2 km kanske? Mest brant är det ovanför affären och det är saxning som gäller. En rejäl pulshöjare. :)

 

Hoppas på kallgrader nu då, verkar dock ska bli plusgrader.

Jag tvekar om jag ska åka eller ej, har vunnit en start. Men hur är bansträckningen fr Hållfjället mot Edsåsdalen. Är det lättåkt?

Känner väl till värsta backen vid Ottsjö Fjällby och mot Hållfjället då ett antal veckor per år tillbringas där. Så om det är värst så kan det bara bli bättre eller hur?!

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med den omtalade utförskörningen vid ö Vålådalen? Rakt ner i 50 eller med svängar?

Den backen har jag inget minne av och jag har heller inget minne av att det talats om den. Däremot sista utförskörningen ner mot Duved var ganska rejät, riktigt hög fart där men inga svängar (mer än en lååång mjuk sådan) så ingen fara.

Link to comment
Share on other sites

då blev det bestämt att jag åker i år också :) har för mig att jag passerade dig Ekis i sista uppförsbackarna innan den långa utförskörningen i fjol :)

Jaså där ser man, jag har inte så mycket minne från andra halvan av loppet mer än att jag promenerade från Edsåsdalen och till utförskörningen. Då var jag ganska borta kan jag säga. :)

Revansch i år!

Link to comment
Share on other sites

ja du såg rejält slutkörd ut men du var inte ensam . Var ju rader av folk som promenerade uppför. Kom i kapp några från elitdamklassen som kört i väggen rejält. Ett riktigt skidlopp som tar ut sin rätt. Med årets form efter knäop och trassel så är jag nöjd ett lätt byte. Får lita på bra skidor
Link to comment
Share on other sites

En fråga till de erfarna. Hur jobbig är loppet egentligen? I jämförelse med Vasaloppet eller något annat seedningslopp i Norrland som man kanske har åkt! Så jag vet vad man kan förvänta sig. :)

Om du går dig stum i nån backe tidigt i loppet blir det VÄLDIGT jobbigt. Om du tar det lugnt uppför och ser till att hålla dig under din mjölksyratröskel är det ingen fara, inte extremt mycket höjdmetrar men det är ju klart mer kuperat än Vasaloppet, dock 1,5mil kortare.

Link to comment
Share on other sites

oj det kommer bli hårt det här. verkar vara en hel del stakning med frånskjut, men där kanske man inte är tillräckligt stark som motionär utan kör diagonal eller? ska vi inte starta en noja tråd om hur man ska valla eller? ;) undrar hur spåren är för dem som startar sent det är väl en 2-3 spår eller?
Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har koll på hur många anmälda det är till 7,5 mils loppet? Och hur var det med spår ifjol för de som åker längre bak?

Blir det klisterföre på lördag tror ni, och hur ser det ut med vallahjälp längs med banan. Såg att Swix hade några stationer, men är det bara kallvalla som erbjuds i klisterföre så är det bäst man har gasolbrännaren med sig själv. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...