Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Starkt startflt p trningsrace i Orsa Grnklitt

Blir det verkligen ngot fluorfrbud i vinter?

Salomon och Birken blir samarbetspartners

Team Ramudden tror p segrar men viktigast r att ha kul

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Årefjällsloppet 2014

• Vänligen logga in för att kunna svara
76 svar till detta ämne

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Vem kör utan fäste?

Åtminstone Jörgen Aukland.

lab13

lab13

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg
http://op.se/sport/1...ppet-kortar-ner

Björn_H

Björn_H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 174 inlägg
Jag vet inte hur jag ska göra har tydligen en inklämd sena i vänster axel som jag fick ont i under vasaloppet har nu gått och fått nålar och mycket stretch av inre bröstmuskeln och axeln och bröstmuskeln vet inte om jag ska köra 35 eller 61 känns ju som om det är snällare bana nu så det blir mindre diagonalande men om man tar 61 så finns ju risken att man får bryta för att att man får för mycket känning i senan så den kanske brister. någon som har erfarenhet av inklämd sena?

Willie

Willie

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 677 inlägg
Kollar skiclassics direktsändning med engelska kommentatorer. Blir fundersam på deras kunskap när det visas närbilder på Rezac men de tror att det är Jörgen Aukland. Ser rätt olika ut när de stakar...

Väggen

Väggen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 118 inlägg
Kom igen nu Danne!!!

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 111 inlägg
Intressant att båda landslagsåkarna trycker till långloppseliten. Trodde nog dom skulle få det tuffare
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

SlaB

SlaB

Medlem

• Members
  • Pip
  • 283 inlägg
Grymt kört av Daniel och Kalla !

Önskar dock att Tv-produktionen sköttes av SVT.

Väggen

Väggen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 118 inlägg
Vilka underbara segrar idag! Skönt att tvåla dit norrmännen för en gångs skull!

Bra för långloppscirkusen att de vinner på fästvalla också, ska bli spännande att följa utvecklingen där. Lite synd att de förväxlar Rezac och J.Aukland hela tiden, och att man inte har nån aning vad som händer bak i klungorna. Jens måste gjort en kanonavslutning, och Jörgen också.

Grattis Daniel och Charlotte!!

v-peter

v-peter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 173 inlägg

Intressant att båda landslagsåkarna trycker till långloppseliten. Trodde nog dom skulle få det tuffare

Bara inse att långloppsåkare blir de som inte platsar i WC landslagen eller då de blivit för gamla...

rible12

rible12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 138 inlägg

Bara inse att långloppsåkare blir de som inte platsar i WC landslagen eller då de blivit för gamla...

Lukas Bauer?

Rickard Bergengren, VL 09: 8:17 - 7752:a, VL 10: 6:38 - 3681:a VL 11: 4:59 - 659:a, VL 12: 4:49 - 1038:a, VL 13: 4:55 - 584:a, VL 14: 4:44 - 292a, VL-15: 4:37 -120:e! Funbeat!

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 029 inlägg

Lukas Bauer?

Bauer är väll varken bäst på WC eller långdistans längre. Rickardsson är ju bäst i världen på klassiskt just nu, både WC och långdistans. Hann hade sämst glid i Vasaloppet för två år sedan och vann nästan ändå, så långdistansstakning verkar passa honom otroligt bra! Ville satsa pengar på honom innan loppet, tyvärr hade ingen bettingsajt spel på Årefjällsloppet:)

Svedberg

Svedberg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 22 inlägg
Grymt kul att se Richardsson och Kalla ta hem det.

Rotebrostakaren: Unibet hade, Richardsson var favorit med 5.5 odds. Satte 100kr :)

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 111 inlägg
Kanske inte är så dumt med fäste ändå. Staka är så 2013
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

globe86

globe86

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 357 inlägg
Jösses de va en tuff bana ! Sjukt hur dom kan trycka på uppför som dom gör ! Känns inte mänskligt !!!!!

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 257 inlägg

Jamen precis :) Jag tror faktiskt att det skulle gå att vinna Vasaloppet 2015 med fäste. OM bara tillräckligt många bra åkare skulle köra med fäste. Det måste till såpass många så det inte hänger på att det skiter sig om några inte har dagen eller har lite sämre glid... Om Daniel Rickardsson, Anders Aukland, Brink!, Jens Eriksson, Dahl o Kölstad, kanske Laugaland, och Sundby inte minst och ett tiotal andra körde med fäste så de vore femton stycken med fäste, tycker jag de borde kunna gå ifrån i backarna mot Risberg eller Oxberg åtminstone, om inte i första backen, vilket väl är för svårt. Men det måste vara många bra åkare som även är bra på att staka! Jag tycker ändå det. När man ser att som 2013 Jens E har bäst glid, åtminstone utför, tycker man det ska kunna gå... Visst - Jörgen Aukland o även Daniel Tynell har tagit stakningen till en ny nivå, men när "fästeåkare" som Daniel Rickardsson mfl i princip är ikapp med stakningen o dessutom kan använda benen, tycker även jag att att enbart staka är lite fjolårsmodell!!! ;)

Redigerat av snövinter, 30 mars 2014 - 20:41 .

Kramer

Kramer

Medlem

• Members
  • Pip
  • 118 inlägg
Håller med!

Jamen precis :) Jag tror faktiskt att det skulle gå att vinna Vasaloppet 2015 med fäste. OM bara tillräckligt många bra åkare skulle köra med fäste. Det måste till såpass många så det inte hänger på att det skiter sig om några inte har dagen eller har lite sämre glid... Om Daniel Rickardsson, Anders Aukland, Jens Eriksson, Dahl o Kölstad, kanske Laugaland, och Sundby inte minst och ett tiotal andra körde med fäste så de vore femton stycken med fäste, tycker jag de borde kunna gå ifrån i backarna mot Risberg eller Oxberg åtminstone, om inte i första backen, vilket väl är för svårt. Men det måste vara många bra åkare som även är bra på att staka! Jag tycker ändå det. När man ser att som 2013 Jens E har bäst glid, åtminstone utför, tycker man det ska kunna gå... Visst - Jörgen Aukland o även Daniel Tynell har tagit stakningen till en ny nivå, men när "fästeåkare" som Daniel Rickardsson mfl i princip är ikapp med stakningen o dessutom kan använda benen, tycker även jag att att enbart staka är lite fjolårsmodell!!! ;)

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 216 inlägg
Hur åkte de flesta i eliten ifjol?

Plant based 

VL12: Led 5, 5:59. plac. 3885. VL13: Led 3, 5:36. plac. 1855.

VL14: Led 2, 6:17. plac. 2909 med feber. VL15: Led 2, sjuk igen, bröt

VL16: Led 3, 5:32, plac. 1884. VL17: Led 2, 6:22, plac. 3684. 

VL18: Led 2, 5:52, plac. 1438. VL20: Led 2, 6:18, plac. 1251.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 924 inlägg
Går inte att säga i förväg, fäste eller inte, beror vad det blir för före och snöförhållande dagen V.

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 257 inlägg

Hur åkte de flesta i eliten ifjol?

Ifjol? Inte i år alltså? Nej de flesta körde väl med fäste ifjol. Men det var ju from ifjol det blev så hypat med stakning på en ny nivå, att alla tränade ett snäpp ytterligare tills i år och i år körde väl ändå rätt många i täten utan fäste..... Men som sagt 2013 blev det hypat när Jörgen Aukland stakade allt, tom Birken!!! Så jag köpte resonemanget av skogsvakt där!

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 257 inlägg

Går inte att säga i förväg, fäste eller inte, beror vad det blir för före och snöförhållande dagen V.

Jo precis!!!! Det tänkte jag skriva men det föll bort eller om jag inte orkade skriva det. Men jag tänkte även lite som så att det beror även rätt mkt på hur man pratat ihop sig. Om 15-20 av de bästa i eliten pratade ihop sig om att köra med fäste, tror jag man skulle ha en bättre chans än om du som yppersta elitåkare står där med fäste och så har bara Laugaland, Jens o Daniel R, Anders Aukland, Brink o du fäste, då är det lite för få .... Alla måste ha en kanondag o träffa rätt med skidorna för att "fästegruppen" ska ha nån chans. Större chans om 15-20 åkare pratar ihop sig om att köra med fäste! Om föret tillåter vill säga förstås!

Redigerat av snövinter, 30 mars 2014 - 20:40 .

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar