Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Starkt startflt p trningsrace i Orsa Grnklitt

Blir det verkligen ngot fluorfrbud i vinter?

Salomon och Birken blir samarbetspartners

Team Ramudden tror p segrar men viktigast r att ha kul

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Årefjällsloppet 2014

• Vänligen logga in för att kunna svara
76 svar till detta ämne

kretiochpleti

kretiochpleti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 424 inlägg
Kanonarrangemang. Fantastisk bana.
Inte dumt med en hel jävla buffet av kakor, chips, sportdryck etc i mål.
Inte heller dumt att återhämta sig i badet på Holiday Club kontra masonitklädd gympahall. Tycker också som ni ovan att det det var kul att kompletta skidåkare vann.

joakim.j

joakim.j

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 521 inlägg
Om dom som stakar skulle bli diskade när dom skatar så skulle det inte finnas så många stakåkare i slutet på loppen iaf.

Björn_H

Björn_H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 174 inlägg
måste säga att det var ett underbart lopp väldigt tungt om man är dålig på att diagonala men vilken natur och att man får kämpa mot lite motvind oxå det är gött! det här ska jag köra nästa år oxå häng på! men det dära spången får dem göra något åt om man ska över den nästa år :)
. hyfsat nöjd med plats 552 med tanke på att jag blev avplockad och lite luftrörs problem 3 dagar innan som idag är en rejäl förkylning.

104 som inte startade 34 som inte gick i mål vad tror ni om det.

Var tydligen många som skatade jag skrek åt en han slutade direkt :)

Redigerat av Björn_H, 31 mars 2014 - 00:02 .

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 226 inlägg

Om dom som stakar skulle bli diskade när dom skatar så skulle det inte finnas så många stakåkare i slutet på loppen iaf.

Såg bara loppet bitvis sista biten, men noterade direkt att "stakeliten" gärna gör ett taktiskt spårbyte precis innan krön för att optimera tempoväxlingen och vips har de fått till ett par skateskär där det normalt är totalt omotiverat att byta spår.
Nej, ställ ut domare speciellt vid serpentinbackar som i t.ex. Marcialonga och Årefjällsloppet och plocka bort dem på plats. Klassisk skidåkning håller ju på att bli en bedömningssport!

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 151 inlägg
diagonalåkarna får vara motsvarande "taktiska" och lägga sig på varsin sida om stakare på dylika ställen.

bumbipungen

bumbipungen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 329 inlägg
Tyckte det var kul och nästan chockerande när Daniel R. sa i intervju efteråt att han i början ångrade sig att han gått med fäste....
Trodde faktiskt inte han, med sin otroliga diagonal, någonsin funderat på att köra bara glidvalla... Men han är ju sjukt stark på stakning med, det ser man i WC, han stakar alltid lite längre innan han växlar ner än dom andra runt omkring han.

ÖSM 2013: 6.07 - UltraVasan 2014: 10:24 - VL 2015: Pajad armbåge.

Kramer

Kramer

Medlem

• Members
  • Pip
  • 118 inlägg
Jag tyckte han sa att han hade haft lite sämre glid i början, jag tyckte inte att han sa att han ångrade sig!
De flesta som hade fäste hade nog mer eller mindre sämre glid från början, snön var ganska kall och torr första milen.

Tyckte det var kul och nästan chockerande när Daniel R. sa i intervju efteråt att han i början ångrade sig att han gått med fäste....
Trodde faktiskt inte han, med sin otroliga diagonal, någonsin funderat på att köra bara glidvalla... Men han är ju sjukt stark på stakning med, det ser man i WC, han stakar alltid lite längre innan han växlar ner än dom andra runt omkring han.

Slasko

Slasko

Medlem

• Members
  • Pip
  • 216 inlägg
Ser ju ut att vara ett grymt fint lopp. Vad kostar det att åka? Och är vi blåbär också välkomna tro?

Björn_H

Björn_H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 174 inlägg
jag är ett blåbär jag var välkommen 1400-1700 har jag för mig fanns även folk som körde på 8 h

bjornfromstockholm

bjornfromstockholm

Medlem

• Members
  • Pip
  • 121 inlägg
Hej.

Är det någon som hört om seedningen från årefjällsloppet till vl 2015?

//

racewax.se

racewax.se

Medlem

• Members
  • Pip
  • 239 inlägg
slutet av april sa de lite nonchalant du min kompis kollade med dom

TNordman

TNordman

Medlem

• Members
  • Pip
  • 83 inlägg
Ja förra året tog det 3-4 veckor innan seedningen kom ut.

jojo123

jojo123

Medlem

• Members
  • Pip
  • 30 inlägg
Det var snabbare denna gång...seedning nu utlagd för vårlopp inkl Årefjällsloppet:

http://www.vasaloppe...pdf?MOD=AJPERES

kretiochpleti

kretiochpleti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 424 inlägg
Snäll seedning säger jag. Hade inte åkt en meter sedan Vasaloppet. Åkte Årefjällsloppet som en nödlösning en barnfri helg när originalplanerna sprack. Första gången jag åker in i led 3 förutom i själva Vasaloppet. Har i mitt tycke åkt bättre i andra lopp.
Hur ser ni på seedningen?

löbon

löbon

Medlem

• Members
  • Pip
  • 212 inlägg

Hur ser ni på seedningen?

Led 1-gränsen ungefär som Skinnarloppet. Korrekt skulle jag säga, även om dessa båda inte var några hårda gränser.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 226 inlägg
Går ju inte att jämföra lopp och lopp, men segrartiden för Holmenkollmarsjen var sju min snabbare på en sex km kortare bana. Det skiljer 2-3 led i seedningen till Årefjällsloppets fördel. Sensäsongsrabatt eller har de missat att Årefjällsloppet var 60 och inte 75 km?

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

löbon

löbon

Medlem

• Members
  • Pip
  • 212 inlägg
Nja, snarare Holmenkollmarsjen som har felaktiga gränser. 22 minuter efter för led 1 med tre timmars åktid skulle möjligen stämma på en mindre kuperad bana, och om farten i täten inte var uppskruvad hela tiden, förutsatt toppåkare.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar