Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Årefjällsloppet 2014


DomarnDan

Recommended Posts

Intressant att båda landslagsåkarna trycker till långloppseliten. Trodde nog dom skulle få det tuffare

Bara inse att långloppsåkare blir de som inte platsar i WC landslagen eller då de blivit för gamla...

Lukas Bauer?

Bauer är väll varken bäst på WC eller långdistans längre. Rickardsson är ju bäst i världen på klassiskt just nu, både WC och långdistans. Hann hade sämst glid i Vasaloppet för två år sedan och vann nästan ändå, så långdistansstakning verkar passa honom otroligt bra! Ville satsa pengar på honom innan loppet, tyvärr hade ingen bettingsajt spel på Årefjällsloppet:)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply
Kanske inte är så dumt med fäste ändå. Staka är så 2013

Jamen precis :) Jag tror faktiskt att det skulle gå att vinna Vasaloppet 2015 med fäste. OM bara tillräckligt många bra åkare skulle köra med fäste. Det måste till såpass många så det inte hänger på att det skiter sig om några inte har dagen eller har lite sämre glid... Om Daniel Rickardsson, Anders Aukland, Brink!, Jens Eriksson, Dahl o Kölstad, kanske Laugaland, och Sundby inte minst och ett tiotal andra körde med fäste så de vore femton stycken med fäste, tycker jag de borde kunna gå ifrån i backarna mot Risberg eller Oxberg åtminstone, om inte i första backen, vilket väl är för svårt. Men det måste vara många bra åkare som även är bra på att staka! Jag tycker ändå det. När man ser att som 2013 Jens E har bäst glid, åtminstone utför, tycker man det ska kunna gå... Visst - Jörgen Aukland o även Daniel Tynell har tagit stakningen till en ny nivå, men när "fästeåkare" som Daniel Rickardsson mfl i princip är ikapp med stakningen o dessutom kan använda benen, tycker även jag att att enbart staka är lite fjolårsmodell!!! ;)

Link to comment
Share on other sites

Håller med!

 

Kanske inte är så dumt med fäste ändå. Staka är så 2013

Jamen precis :) Jag tror faktiskt att det skulle gå att vinna Vasaloppet 2015 med fäste. OM bara tillräckligt många bra åkare skulle köra med fäste. Det måste till såpass många så det inte hänger på att det skiter sig om några inte har dagen eller har lite sämre glid... Om Daniel Rickardsson' date=' Anders Aukland, Jens Eriksson, Dahl o Kölstad, kanske Laugaland, och Sundby inte minst och ett tiotal andra körde med fäste så de vore femton stycken med fäste, tycker jag de borde kunna gå ifrån i backarna mot Risberg eller Oxberg åtminstone, om inte i första backen, vilket väl är för svårt. Men det måste vara många bra åkare som även är bra på att staka! Jag tycker ändå det. När man ser att som 2013 Jens E har bäst glid, åtminstone utför, tycker man det ska kunna gå... Visst - Jörgen Aukland o även Daniel Tynell har tagit stakningen till en ny nivå, men när "fästeåkare" som Daniel Rickardsson mfl i princip är ikapp med stakningen o dessutom kan använda benen, tycker även jag att att enbart staka är lite fjolårsmodell!!! ;)[/quote']

Link to comment
Share on other sites

Hur åkte de flesta i eliten ifjol?

Ifjol? Inte i år alltså? Nej de flesta körde väl med fäste ifjol. Men det var ju from ifjol det blev så hypat med stakning på en ny nivå, att alla tränade ett snäpp ytterligare tills i år och i år körde väl ändå rätt många i täten utan fäste..... Men som sagt 2013 blev det hypat när Jörgen Aukland stakade allt, tom Birken!!! Så jag köpte resonemanget av skogsvakt där!

Link to comment
Share on other sites

Går inte att säga i förväg, fäste eller inte, beror vad det blir för före och snöförhållande dagen V.

Jo precis!!!! Det tänkte jag skriva men det föll bort eller om jag inte orkade skriva det. Men jag tänkte även lite som så att det beror även rätt mkt på hur man pratat ihop sig. Om 15-20 av de bästa i eliten pratade ihop sig om att köra med fäste, tror jag man skulle ha en bättre chans än om du som yppersta elitåkare står där med fäste och så har bara Laugaland, Jens o Daniel R, Anders Aukland, Brink o du fäste, då är det lite för få .... Alla måste ha en kanondag o träffa rätt med skidorna för att "fästegruppen" ska ha nån chans. Större chans om 15-20 åkare pratar ihop sig om att köra med fäste! Om föret tillåter vill säga förstås!

Link to comment
Share on other sites

måste säga att det var ett underbart lopp väldigt tungt om man är dålig på att diagonala men vilken natur och att man får kämpa mot lite motvind oxå det är gött! det här ska jag köra nästa år oxå häng på! men det dära spången får dem göra något åt om man ska över den nästa år :)

. hyfsat nöjd med plats 552 med tanke på att jag blev avplockad och lite luftrörs problem 3 dagar innan som idag är en rejäl förkylning.

 

104 som inte startade 34 som inte gick i mål vad tror ni om det.

 

Var tydligen många som skatade jag skrek åt en han slutade direkt :)

Link to comment
Share on other sites

Om dom som stakar skulle bli diskade när dom skatar så skulle det inte finnas så många stakåkare i slutet på loppen iaf.

Såg bara loppet bitvis sista biten, men noterade direkt att "stakeliten" gärna gör ett taktiskt spårbyte precis innan krön för att optimera tempoväxlingen och vips har de fått till ett par skateskär där det normalt är totalt omotiverat att byta spår.

Nej, ställ ut domare speciellt vid serpentinbackar som i t.ex. Marcialonga och Årefjällsloppet och plocka bort dem på plats. Klassisk skidåkning håller ju på att bli en bedömningssport!

Link to comment
Share on other sites

Tyckte det var kul och nästan chockerande när Daniel R. sa i intervju efteråt att han i början ångrade sig att han gått med fäste....

Trodde faktiskt inte han, med sin otroliga diagonal, någonsin funderat på att köra bara glidvalla... Men han är ju sjukt stark på stakning med, det ser man i WC, han stakar alltid lite längre innan han växlar ner än dom andra runt omkring han.

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte han sa att han hade haft lite sämre glid i början, jag tyckte inte att han sa att han ångrade sig!

De flesta som hade fäste hade nog mer eller mindre sämre glid från början, snön var ganska kall och torr första milen.

 

Tyckte det var kul och nästan chockerande när Daniel R. sa i intervju efteråt att han i början ångrade sig att han gått med fäste....

Trodde faktiskt inte han, med sin otroliga diagonal, någonsin funderat på att köra bara glidvalla... Men han är ju sjukt stark på stakning med, det ser man i WC, han stakar alltid lite längre innan han växlar ner än dom andra runt omkring han.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...