Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Off-Road men hur mycket?


bjh

Recommended Posts

Blev sugen på ett par Elpex Off-Road , men frågan är ju hur mycket dålig väg klarar det.

Har hittat en del sekvenser på youtube där man kör riktigt stenig stig men då ser det ju ut som man springer på dem och då fattar jag ju att det funkar.

Är de mest för dålig asfalt och grusväg där gruset är borta som de funkar på?

Stigar pratas det om men hur går det vid trädrötterna ? rullar hjulen över och hur är markfrigången? lär ju bli lappgubbens tvärstopp om själva skidan hakar fast på en rot.

Nån som har erfarenhet av dessa?.

 

//

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par egentillverkade terrängrullskidor för fri stil med trästomme och 155 mm:s hjul (ytterdiameter inklusive däck) med luftfyllda däck. De går mycket bra på grusväg om inte gruset är för grovt och löst. På dålig eller grovkorning asfalt är de också mycket bra. Det där med lappgubbens tvärstopp när stommen fastnar på något uppstickande ur vägbanan är verkligen farligt och har hänt mig. Mycket otrevliga vurpor blir resultatet. Jag har inte provat Elpex Off Road. Den har aluminiumstomme och 130 mm:s hjul. Har den solida däck?
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Testade mina för första gången förra veckan och jag tyckte de var otroligt stabila trots stora och ganska smala däck. Bred, rejäl stomme. Hade inga combiskor vid detta tillfälle, men det gick bra ändå. Men mindre stadigt vid diagonal och frånskjut.

Åkte på lite olika grusvägar i skogen här. Dom klarade ganska stora hålor och stenar. Växlade mellan 2-4 i motstånd beroende av hur mjukt det var i backen.

Roligt alternativ till asfalt och skönt med bilfritt.

Jag har ett par Elpex Off Road som jag bara hunnit åka på 4 gånger. Men hittills är jag nöjd. Jag tror att det är svårt att åka mer Off Road än ett motionsspår. Markfrigången är 26mm.

Det var en liten markfrigång; det måste vara välpreparerade motionsspår för den.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte ett par off road nu efter VL och måste säga att de funkar kanon i park miljö. Grusvägar i kommunala parker är helt kanon att åka på!

Även helt fantastiska när det gäller intervaller på löparbana. Lagom motstånd och väldigt lätt hanterliga i kurvorna.

Finns två saker jag inte gillar och det är att de är något tunga och att de går för fort på asfalt.

Link to comment
Share on other sites

Testade mina för första gången förra veckan och jag tyckte de var otroligt stabila trots stora och ganska smala däck. Bred, rejäl stomme. Hade inga combiskor vid detta tillfälle, men det gick bra ändå. Men mindre stadigt vid diagonal och frånskjut.

Åkte på lite olika grusvägar i skogen här. Dom klarade ganska stora hålor och stenar. Växlade mellan 2-4 i motstånd beroende av hur mjukt det var i backen.

Roligt alternativ till asfalt och skönt med bilfritt.

Hej, Sunlake! OK. Intressant. Hjulen har en nästan plan yta men hjulbredden är bara 30 mm. Är inte det i minsta laget för klassisk stil? Det var kanske därför du tyckte rullskidorna var lite mindre stadiga vid diagonalåkning.

 

Beträffande vägbeläggningar är grusvägar som fått en jämn hård yta där inget löst grus ligger ovanpå det klart bästa underlaget för rullskidåkning, anser jag, eftersom jämnheten i ytlagret på en sådan väg är mycket större än hos den finaste asfaltsväg. Dessutom är stavfästet mycket bättre och stöten vid stavisättning mindre. Det är dock sällan man har förmånen att åka på sådana vägar eftersom ett regn kan mjuka upp eller erodera ytan och vägunderhållaren oftast föredrar att skrapa vägbanan när gropar och andra punktvisa ojämnheter blivit alltför besvärliga för övrig trafik.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Snarare min dåliga balans och lite pga de smala däcken. Körde med combisko i lördags och då gick det betydligt bättre. Sen håller jag med dig angående ytan, men de klarar av lösa stenar bra ändå. Betydligt bättre än vanliga klassiska skidor. Vanliga på asfalt är det roligaste enligt mig, men off road är ett gött alternativ.

Testade mina för första gången förra veckan och jag tyckte de var otroligt stabila trots stora och ganska smala däck. Bred' date=' rejäl stomme. Hade inga combiskor vid detta tillfälle, men det gick bra ändå. Men mindre stadigt vid diagonal och frånskjut.

Åkte på lite olika grusvägar i skogen här. Dom klarade ganska stora hålor och stenar. Växlade mellan 2-4 i motstånd beroende av hur mjukt det var i backen.

Roligt alternativ till asfalt och skönt med bilfritt.[/quote']

Hej, Sunlake! OK. Intressant. Hjulen har en nästan plan yta men hjulbredden är bara 30 mm. Är inte det i minsta laget för klassisk stil? Det var kanske därför du tyckte rullskidorna var lite mindre stadiga vid diagonalåkning.

 

Beträffande vägbeläggningar är grusvägar som fått en jämn hård yta där inget löst grus ligger ovanpå det klart bästa underlaget för rullskidåkning, anser jag, eftersom jämnheten i ytlagret på en sådan väg är mycket större än hos den finaste asfaltsväg. Dessutom är stavfästet mycket bättre och stöten vid stavisättning mindre. Det är dock sällan man har förmånen att åka på sådana vägar eftersom ett regn kan mjuka upp eller erodera ytan och vägunderhållaren oftast föredrar att skrapa vägbanan när gropar och andra punktvisa ojämnheter blivit alltför besvärliga för övrig trafik.

Link to comment
Share on other sites

[...] men de klarar av lösa stenar bra ändå.[...]

Ja' date=' jag förstår det. 130 mm:s diameter förbättrar ju den egenskapen ganska dramatiskt. Men vi talar om mycket små stenar, antar jag; kanske med en storlek på några millimeter om de ligger löst.[/quote']

De rullar fram rätt bra på 8-10 mm stenar också.

Link to comment
Share on other sites

[...] men de klarar av lösa stenar bra ändå.[...]

Ja' date=' jag förstår det. 130 mm:s diameter förbättrar ju den egenskapen ganska dramatiskt. Men vi talar om mycket små stenar, antar jag; kanske med en storlek på några millimeter om de ligger löst.[/quote']

De rullar fram rätt bra på 8-10 mm stenar också.

OK, men har inte sådana stenar lite stöd av omgivande liknande stenar så att nivåförändringen för hjulet inte är 8-10 mm. Verkligt lösa stenar på jämnt underlag med den storleken skulle jag undvika med mina 155 mm:s luftfyllda hjul. Vi borde genomföra något test tillsammans en gång. Undrar hur mycket detaljerad forskning som ägnats detta område. Vi kanske kunde komma fram till riktlinjer för vad respektive hjultyp klarar vad gäller vägbanan.

Link to comment
Share on other sites

halloj grabbar

 

vår rekommendation på Offroad är att använda minst en kombisko eller skatesko av något enklare modell, riktig raceskate sko blir för styv i sulan för diagonalen.

en vanlig klassisk sko ger allt för lite stöd både med tanke på vikten på skidan samt höjd och hjulbredd.

jag kör själv mest på skogsbilvägar med relativt ojämnt underlag utan problem.

hjuldiametern på 130mm gör att den tar lösa stenar som är relativt stora utan problem men som alltid så är det en kompromiss när allt kommer omkring.......

ride on!!

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte ett par off road nu efter VL och måste säga att de funkar kanon i park miljö. Grusvägar i kommunala parker är helt kanon att åka på!

Även helt fantastiska när det gäller intervaller på löparbana. Lagom motstånd och väldigt lätt hanterliga i kurvorna.

Finns två saker jag inte gillar och det är att de är något tunga och att de går för fort på asfalt.

Åker du även med stavar på löparbanan?

Isf, vad säger herr vaktmästare om det?

Link to comment
Share on other sites

halloj grabbar

 

vår rekommendation på Offroad är att använda minst en kombisko eller skatesko av något enklare modell, riktig raceskate sko blir för styv i sulan för diagonalen.

en vanlig klassisk sko ger allt för lite stöd både med tanke på vikten på skidan samt höjd och hjulbredd.

jag kör själv mest på skogsbilvägar med relativt ojämnt underlag utan problem.

hjuldiametern på 130mm gör att den tar lösa stenar som är relativt stora utan problem men som alltid så är det en kompromiss när allt kommer omkring.......

ride on!!

Hallå där, Johan! Kul att du hör av dig! Känner du till varför Off Road-modellen bara fick 30 mm breda hjul?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...