Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Viared Classic Rollerski 37KM


rible12

Recommended Posts

  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply
Roligt med tävlingen. Rätt tid på året! Synd bara att man valt 2:or i tävlingsklass. Det blir inga rättvisa förhållanden. Det får väl vara en provtävling i år ock så får man ändra till rättvisa hjul nästa år.

Hoppas verkligen på det. Vore inte kul om trenden med 2or fortsätter

Link to comment
Share on other sites

Roligt med tävlingen. Rätt tid på året! Synd bara att man valt 2:or i tävlingsklass. Det blir inga rättvisa förhållanden. Det får väl vara en provtävling i år ock så får man ändra till rättvisa hjul nästa år.

Vi väljer detta alternativ i år då vi har det som en provtävling för att till nästa år kunna utveckla konceptet och då kommer vi att se över val av hjul mm... Men tills dess tycker vi att 2:or är helt ok.

Link to comment
Share on other sites

Roligt med tävlingen. Rätt tid på året! Synd bara att man valt 2:or i tävlingsklass. Det blir inga rättvisa förhållanden. Det får väl vara en provtävling i år ock så får man ändra till rättvisa hjul nästa år.

Hoppas verkligen på det. Vore inte kul om trenden med 2or fortsätter

Även Rådarullen har gått över till 2or i år, trist trend :-(

Link to comment
Share on other sites

Roligt med tävlingen. Rätt tid på året! Synd bara att man valt 2:or i tävlingsklass. Det blir inga rättvisa förhållanden. Det får väl vara en provtävling i år ock så får man ändra till rättvisa hjul nästa år.

Hoppas verkligen på det. Vore inte kul om trenden med 2or fortsätter

Även Rådarullen har gått över till 2or i år' date=' trist trend :-([/quote']

Min favorittävling... kommer definitivt inte prioritera den nu. Kanske backraceet..

Link to comment
Share on other sites

Kan någon förklara varför det är fel att köra på 2or ? Är det för att de skiljer mycket beroende på vilket märke man kör på ? Blir de orättvisa förhållanden ? Vore tacksam för en förklaring...då jag inte riktigt har koll på det :/

Alla måste väl kämpa lika mycket eller ?

Jag tycker de är bra att de går på 2or. Lär gå tillräckligt fort i utförsbackarna...

Link to comment
Share on other sites

Kan någon förklara varför det är fel att köra på 2or ? Är det för att de skiljer mycket beroende på vilket märke man kör på ? Blir de orättvisa förhållanden ? Vore tacksam för en förklaring...då jag inte riktigt har koll på det :/

Alla måste väl kämpa lika mycket eller ?

Jag tycker de är bra att de går på 2or. Lär gå tillräckligt fort i utförsbackarna...

Jag skall förklara:

Gummihjul typ 2:r blir för mjuka för lite tyngre välbyggda åkare. Swenors 2:r är optimerade för en åkare på ca. 75 kg vikt. Redan för en åkare en bit över 80 kg börjar de rulla sämre.

Väger man över 90 kg börjar dom tom. "svampa" i kurvor etc. Värst är dock problemet vid slätstakning. Då deformeras gummit betydligt mer för en tyngre åkare. Den platta ytan på hjulets underdel blir mycket större vid nedtramp för en tyngre åkare. Det innebär att det tar längre tid för hjulet att återfå sin ursprungliga form med maximalt rull. Enkelt uttryckt: en lätt åkare rullar längre tid på runda hjul! Plasthjul bär upp åkare på ett helt neutralt sätt oavsett kroppsvikt. De behåller sin runda form och rullar därför lika bra oavsett kroppsvikt.

Detta med 2:r på tävlingar har blivit ett "otyg". Det är lika dumt som att säga att alla skall åka på 75 kg spann i Vasaloppet eller att alla måste åka på 1 kg däcktryck i en cykeltävling oavsett kroppsvikt. Det hela bottnar givetvis i okunskap.

Link to comment
Share on other sites

Tror det hela snarare bottnar i det faktum att de flesta motionärer har 2:or på sina rullskidor och nog inte är så villiga att köpa dyra PU-hjul bara för någon enstaka tävling per år, både av kostnadsskäl och att man anser att farten blir för hög.

Om trenden håller i sig får man hoppas att det blir en mer uppstyrd standard för vad 2:or faktiskt innebär och något sätt att kompensera för eventuella viktskillnader.

Men nu är ju detta en högst ideellt ordnat trivseltävling så det är kanske inte hela världen om det inte är 100% rättvist.

Jättebra initiativ!

Link to comment
Share on other sites

Kan någon förklara varför det är fel att köra på 2or ? Är det för att de skiljer mycket beroende på vilket märke man kör på ? Blir de orättvisa förhållanden ? Vore tacksam för en förklaring...då jag inte riktigt har koll på det :/

Alla måste väl kämpa lika mycket eller ?

Jag tycker de är bra att de går på 2or. Lär gå tillräckligt fort i utförsbackarna...

Jag skall förklara:

Gummihjul typ 2:r blir för mjuka för lite tyngre välbyggda åkare. Swenors 2:r är optimerade för en åkare på ca. 75 kg vikt. Redan för en åkare en bit över 80 kg börjar de rulla sämre.

Väger man över 90 kg börjar dom tom. "svampa" i kurvor etc. Värst är dock problemet vid slätstakning. Då deformeras gummit betydligt mer för en tyngre åkare. Den platta ytan på hjulets underdel blir mycket större vid nedtramp för en tyngre åkare. Det innebär att det tar längre tid för hjulet att återfå sin ursprungliga form med maximalt rull. Enkelt uttryckt: en lätt åkare rullar längre tid på runda hjul! Plasthjul bär upp åkare på ett helt neutralt sätt oavsett kroppsvikt. De behåller sin runda form och rullar därför lika bra oavsett kroppsvikt.

Detta med 2:r på tävlingar har blivit ett "otyg". Det är lika dumt som att säga att alla skall åka på 75 kg spann i Vasaloppet eller att alla måste åka på 1 kg däcktryck i en cykeltävling oavsett kroppsvikt. Det hela bottnar givetvis i okunskap.

Samt att det skiljer mycket mellan olika märken och det är en gråzon vilka som är tillåtna att åka på(alla märken har inte märkta hjul).

Link to comment
Share on other sites

Okej då är jag med. Trodde inte vikten hade så stor betydelse. Har aldrig testat tävlingshjul utan endast 2or. Och köper jag andra hjul blir de snarare 3or än PU.

Men PU hjul finns bara av en modell då med ett visst rullmotstånd...eller olika märken som är snabbare där också ? 2or brukar man väl säga är snabbare än det snabbaste vinterföret. Måste gå väldigt fort med tävlingshjul...speciellt utför. Hur går de att plogbromsa med dom, får de samma effekt ?

 

På denna träningstävling spelar det väl mindre roll. Men om jag läst rätt har väl även Alliansloppet 2or där eliten blir tilldelade skidor ?

Link to comment
Share on other sites

På vår träningstävling kommer vi att tillåta 2:or eller likvärdigt från de stora aktörerna som Swenor, Skigo, Elpex, Proski, Marwe, Eagle, Fischer samt Oneway.

De flesta av dessa märken har tydliga 2:or på sin hjul som anses vara normalrullade, på Marwe tror ja att de heter 6:or.

Jag överlämnar gärna definitionsbiten av hjul till en specialist: www.rullskidspecialisten.se

Link to comment
Share on other sites

På vår träningstävling kommer vi att tillåta 2:or eller likvärdigt från de stora aktörerna som Swenor, Skigo, Elpex, Proski, Marwe, Eagle, Fischer samt Oneway.

De flesta av dessa märken har tydliga 2:or på sin hjul som anses vara normalrullade, på Marwe tror ja att de heter 6:or.

Jag överlämnar gärna definitionsbiten av hjul till en specialist: www.rullskidspecialisten.se

På Skigos aluminium xc hittar jag ingen märkning alls!! Skall vara 2or enligt vad jag förstått?!

 

För de som vill kan man ju köra av sig på pu i Kaxholmen två helger innan!

Link to comment
Share on other sites

På vår träningstävling kommer vi att tillåta 2:or eller likvärdigt från de stora aktörerna som Swenor, Skigo, Elpex, Proski, Marwe, Eagle, Fischer samt Oneway.

De flesta av dessa märken har tydliga 2:or på sin hjul som anses vara normalrullade, på Marwe tror ja att de heter 6:or.

Jag överlämnar gärna definitionsbiten av hjul till en specialist: www.rullskidspecialisten.se

Alpina då? Det vore kul att ha en fördel med rullet någon gång ;)

Link to comment
Share on other sites

Okej då är jag med. Trodde inte vikten hade så stor betydelse. Har aldrig testat tävlingshjul utan endast 2or. Och köper jag andra hjul blir de snarare 3or än PU.

Men PU hjul finns bara av en modell då med ett visst rullmotstånd...eller olika märken som är snabbare där också ? 2or brukar man väl säga är snabbare än det snabbaste vinterföret. Måste gå väldigt fort med tävlingshjul...speciellt utför. Hur går de att plogbromsa med dom, får de samma effekt ?

 

På denna träningstävling spelar det väl mindre roll. Men om jag läst rätt har väl även Alliansloppet 2or där eliten blir tilldelade skidor ?

Ja, på denna träningstävling spelar det väl ingen roll om man förutsätter att dom rättar till det till nästa år och har åtminstone en tävlingsklass med rättvisa hjul.

Skandalen är ju Alliansloppet. Där man låter Swenor få lägga ut supermjuka skidor till elitåkarna. Resultatlistan följer därför en viktkurva. Anders Aukland 74 kg kan tom gå loss själv tidigt i loppet om han vill vilket han aldrig skulle klara i ett snölopp. I ett rullskidlopp med lika förutsättningar skall ju detta vara svårare. 2011 när man körde på plasthjul var det blandat tunga/lätta åkare i toppen alltså en helt rättvis tävling. Anledningen till att man införde 2:r var att det inträffade en del omkullkörningar i det loppet. Felaktigt trodde man att det berodde på fart. Det var alltså regn och såphalt i rondellerna och det var där folk gled omkull. Detta skulle inte bli någon skillnad på 2:r! Man förstod heller inte hur orättvist det blir med 2:r.

Du kan plogbromsa på plasthjul men för dig är det nog för tidigt att gå på plasthjul. Precis som på skidor är det naturligtvis en viss skillnad på olika PU hjul men inte lika stor som för 2:r som är rena träsket när det gäller likvärdighet. Det lite lustiga i sammanhanget är att 4:r skulle vara betydligt mer rättvist att tävla på då de bär även tyngre åkare. 2:r borde inte få förekomma på riktiga av skidförbundet sanktionerade tävlingar, endast i motionsklass eller rena motionstävlingar - det är ju upp till var och en.

Link to comment
Share on other sites

Uppdatering från banan. Den blev idag genomåkt av 4 tappra åkare och vi kan alla konstatera att den håller utmärkt kvalité både ur säkerhetssynpunkt samt en asfalt som klarat den milda vintern bra. Vi hittade några små hål men detta ska Borås Stad se till att bli åtgärdat, det är inget som vi anser påverkar säkerheten på banan.

 

Det är en förhållandevis tuff bana med flertalet backar som känns fint på 2:or, speciellt efter vändningen i Seglora så börjar hemfärden med ett ordentligt motlut, kommer finnas massa möjligheter till att stöta i backarna...

Försöker lägga upp en film från dagens pass imorgon...

 

Det känns toppen att kunna förmedla detta och vi ser med storförhoppning på en fin uppslutning den 11 maj på Viared i Borås.

 

www.viaredclassicrollerski.se

Link to comment
Share on other sites

Uppdatering från banan. Den blev idag genomåkt av 4 tappra åkare och vi kan alla konstatera att den håller utmärkt kvalité både ur säkerhetssynpunkt samt en asfalt som klarat den milda vintern bra. Vi hittade några små hål men detta ska Borås Stad se till att bli åtgärdat, det är inget som vi anser påverkar säkerheten på banan.

 

Det är en förhållandevis tuff bana med flertalet backar som känns fint på 2:or, speciellt efter vändningen i Seglora så börjar hemfärden med ett ordentligt motlut, kommer finnas massa möjligheter till att stöta i backarna...

Försöker lägga upp en film från dagens pass imorgon...

 

Det känns toppen att kunna förmedla detta och vi ser med storförhoppning på en fin uppslutning den 11 maj på Viared i Borås.

 

www.viaredclassicrollerski.se

Jag har bara en fundering när du skriver "snälla" backar. För vem kategoriserar ni de som snälla ? ...för alla eller elit ?

Åkte häromdagen och den första riktiga backen från viared sett är iaf inte snäll för mig (blir på tillbakavägen på loppet) :) ....sicksacka nerför halva.

Skulle nog behöva en kurs hur man tar sig ner säkert om de fanns en sådan :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara en fundering när du skriver "snälla" backar. För vem kategoriserar ni de som snälla ? ...för alla eller elit ?

Åkte häromdagen och den första riktiga backen från viared sett är iaf inte snäll för mig (blir på tillbakavägen på loppet) :) ....sicksacka nerför halva.

Skulle nog behöva en kurs hur man tar sig ner säkert om de fanns en sådan :)

Det är en brantaste backen på hela banan. Nerför (på vägen hem) går det ganska fort där, men man har god överblick och det svänger ingenting att tala om.

 

Jag brukar bara åka rakt ner, föröka stå mitt på skidorna med lätt böjda knän. Fartställning om man känner sig säker.

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara en fundering när du skriver "snälla" backar. För vem kategoriserar ni de som snälla ? ...för alla eller elit ?

Åkte häromdagen och den första riktiga backen från viared sett är iaf inte snäll för mig (blir på tillbakavägen på loppet) :) ....sicksacka nerför halva.

Skulle nog behöva en kurs hur man tar sig ner säkert om de fanns en sådan :)

Det är en brantaste backen på hela banan. Nerför (på vägen hem) går det ganska fort där' date=' men man har god överblick och det svänger ingenting att tala om.

 

Jag brukar bara åka rakt ner, föröka stå mitt på skidorna med lätt böjda knän. Fartställning om man känner sig säker.[/quote']

Vi har åkt där med allt från yttersta elit till led 8-9 åkare och det har aldrig varit något problem... jag brukar inte ladda på på toppen och då går det ok, tilläggas bör att ja e ganska rädd utför... men detta är ingen fara alls och står man upp och tar vind så är det verkligen inga problem... bra sikt o fin asfalt...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej,

 

Det har varit lite nyhets torka från oss här då både jobb och annat blivit lite prioriterat. men vi jobbar på och har spännade grejer på gång! Funktionärer börjar fylla på men det behövs alltid en hjälpande hand. Banan är bra, sponsorerna är många och vi är glada. Mer kommer.

 

//Rickard

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Det har varit lite nyhets torka från oss här då både jobb och annat blivit lite prioriterat. men vi jobbar på och har spännade grejer på gång! Funktionärer börjar fylla på men det behövs alltid en hjälpande hand. Banan är bra, sponsorerna är många och vi är glada. Mer kommer.

 

//Rickard

Låter ju riktigt bra detta, hoppas på bra väder nu med!!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag åkte sträckan Viared-Seglora igår. Tyvärr kan man inte åka hela sträckan längre. De håller på o gräver upp vägen. Så man fick ta av sig o gå ca 100m. Hörde med dom som jobba och de är fler ställen på vägen som ska grävas upp och förbättras. Vilket låter lite oroväckande. Kanske att de hinner gräva klart men frågan är om de hinner asfaltera. De som jobbade med vägen var väldigt tveksamma att de skulle hinna bli beläggning. Jag hoppas dock de har fel !

 

Frågan är om arrangörerna har koll på detta och kanske vet mer ?

 

Förövrigt är det en väldigt fin rullskidsträcka. Med väldigt lätt åkning fram till vändningen i Seglora. Hemvägen är desto tyngre med mycket uppför :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...