Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Cupen: Hornbergsloppet och Wadköpingsloppet


Skidgrym

Recommended Posts

hej!

 

får i mitt första inlägg tacka för ett informativt forum.

 

Jag sitter med inbjudan till Svenska Långloppscupen och dess olika lopp i min hand. På söndag går det ett lopp i Årsunda Hornbergsloppet som jag funderar kring och söndagen därpå 4 feb går ett annat sådant här seedningslopp Wadköpingsloppet. Kändare Engelbrektsloppet som också ingår krockar med barndop för min del och så är det ju lite för långt.

 

Någon som har åkt de två förstnämnda loppen och kan berätta om banor, åktider etc som man kan tänkas behöva veta utöver vad som står i inbjudan. Av resultat från förra året var det flera bra åkare med i båda. är det bra eller dåligt för seedningen?

 

Min idé är att åka båda. Bor i Nacka. bästa resväg?

 

tack på förhand för info.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte Wadköpingsloppet förra året och tyckte att det var ett mkt tufft seedningslopp.

Rejäl kupering första halvan (att det sedan var platt andra delen av banan hjälpte inte när man väggat).

Tror kanske inte att det är det bästa loppet för att seeda upp sig många startled men däremot är det en riktigt bra genomkörare inför Vasan (rekommenderar)!

Link to comment
Share on other sites

Hornbergsloppet är flyttat till Högbo, Sandviken. Känner inte den exakta bansträckningen men det är tydligen 3 varv på en 14km-slinga. Förmodligen nåt liknande den som används för Bessemerloppet, vilket innebär 8-9 platta km, följt av en småkuperad del inne på elljusspåret. Inte särskilt jobbigt.
Link to comment
Share on other sites

Hornbergsloppet har gått i Högbo tidigare och det är positivt eftersom banan i Årsunda är mera småknixig och jobbig. I Högbo kommer det att bli mycket stakning, med några rejäla åkbackar på slutet av varje varv, beroende på hur de valt att lägga sträckningen.

 

Jag inbillar mig att förutsättningen att seeda sig är bättre i Högbo, i alla fall om man är stakåkare.

Link to comment
Share on other sites

Wadköpingsloppet är kalas. Bra arrangemang och trevlig bana. Ganska kuperad bana, ingen tokstakbana som de flesta långlopp är.

 

Förra året var det många namnkunniga elitåkare, vilket brukar vara bra för seeding. Petter Myhlback, Fredrik Persson, Gustaf Berglund, Peo Svahn mfl. Vilka som åker i år vet jag inte.

 

Till Örebro kan du bara åka en väg från Stockholm.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet något om Bergebo Ski maraton i Borlänge? Är banan kuperad eller liknar den Vasaloppet med mycket stakning. Borlänge ligger närmare för mig än att åka till Wadköpingsloppet. Det kan vara kul att åka på samma ställe som Thynell tränar på. Om har vunnit Vasaloppet så borde det vara ett bra ställe att åka till eller?
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar.

 

En lite mer skidåkande bana med uppförsbackar och lite nedförs passar mig nog bäst. Jag tränar mest löpning och orientering så benen är starkare än armarna. Och så är det ju mycket roligare att få varierad åkning.

 

Tycker som kayaker att det låter lockade med att åka ett lopp från A till B utan varvning.

 

Snackade med några gubbar vid hellasgården igår som hade åkt wadköpingsloppet och påstod att det var lätt att seeda sig men det borde väl vara från år till år hur snabbt täten åker och vilka som är med. eller?

Link to comment
Share on other sites

Om du bor i Nacka har du nära till Värmdöloppet som kommer gå på Nacka golfbana samt Ekedalsspåret (Gustavsberg). Det är flyttat till den 11/2, så det kanske krockar med ditt barndop? (Samt Engelbrektsloppet och Orsa SM.) Annars är du välkommen att träna med oss i Värmdö IF om du har intresse. Vi kör en hel del resor/träningar ihop med Boo IF.

 

Wadköpingsloppet tycker jag själv var en trevlig bekantsskap i fjol. Det var en kort liten extrasväng med allt för mycket vegitation, men annars mycket fina spår. Vissa lite branta knixiga utförslöpor, som gjorde att man inte fick så jättemycket gratis. Trevligt att åka från en plats till en annan. (Sen att jag var skadad och inte kunde diagonala gjorde det lite svårt på den kuperade banan i böjan. När jag nått platsen för "bergspriset" och det fortsatte stiga så så sjönk mitt mod. En totalt bedrövlig insats för egen del rent resultatmässigt, men det var inte lätt att staka sig igenom början på loppet...)

Link to comment
Share on other sites

Det är väl rätt likgiltigt om man åker via Enköping eller Södertälje?

Ja det beror på var man bor i Stockholm.

 

 

Snackade med några gubbar vid hellasgården igår som hade åkt wadköpingsloppet och påstod att det var lätt att seeda sig men det borde väl vara från år till år hur snabbt täten åker och vilka som är med. eller?

Ja, det beror också på hur snabb man är själv:)

Link to comment
Share on other sites

Det blev att jag åkte till Örebro, Ånnaboda, i helgen och åkte delar av banan. Den var inte så hård tycker jag. Väldigt roligt att åka skidor! Mest stakning fast på ett lite varierat vis med lite rullande terräng. Det var mycket snö.

 

Vilka här tänker åka loppet på söndag? Ni får gärna lägga ut vallatips

Link to comment
Share on other sites

När kommer startlistorna till Wadköpingsloppet? Är det bra eller dåligt för seedningen att flera elitåkare från Åsarna tydligen ska åka? då blir jag ju antagligen mer efter, men blir jag kompenserad av det för att de är just landslagsåkare?

 

påminner om vallatips. vore guld värt för oss skidLÖPARE som inte ännu kan vallans mysterium. kör hårt alla!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...