Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Birken 2015


larsbern

Recommended Posts

Anmälde mig till Birken 2015 för någon vecka sedan och i samband med det skickade jag in mitt Vasaloppsresultat från 2014 för att seeda mig. Hur lång tid brukar det ta innan man vet om man blir uppseedad eller inte?

Du blir seedet iht denne tabellen:http://www.birkebein...eedingtabeller/

 

Kan vel bli små justeringer, så endelig seeding får man ikke før to-tre uker før rennet hvis jeg husker rett. Men sannsynligheten er stor for at tabellen stemmmer, har hvertfall alltid gjort det for meg.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 122
  • Created
  • Last Reply

 

Du blir seedet iht denne tabellen:http://www.birkebein...eedingtabeller/

 

Kan vel bli små justeringer, så endelig seeding får man ikke før to-tre uker før rennet hvis jeg husker rett. Men sannsynligheten er stor for at tabellen stemmmer, har hvertfall alltid gjort det for meg.

 

 

Fick mail idag om att jag blir seedad. Ser ut som jag hamnar i 8 startgrupp, om det nu är de pulje står för :P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Ska bli spännande att åka. Hoppas att starten kommer att flyta på smidigare än Vasaloppet eftersom se kör många startgrupper. Själv står man i startgrupp 19 efter ett dåligt Vasalopp 2014. Min förhoppning är att göra en bra tid så man kan sida upp sig inför Vasaloppet nästa år. 

Link to comment
Share on other sites

Ska bli spännande att åka. Hoppas att starten kommer att flyta på smidigare än Vasaloppet eftersom se kör många startgrupper. Själv står man i startgrupp 19 efter ett dåligt Vasalopp 2014. Min förhoppning är att göra en bra tid så man kan sida upp sig inför Vasaloppet nästa år. 

 

Starten har alltid gått riktigt bra de 3 gångerna jag åkt (pulje 5,3 och 2). Det blir mycket rättvisare eftersom det inte blir något köande i starten och tidtagningen börjar från samma plats för alla. Helt klart något som Vasaloppet borde se och lära av! 

Link to comment
Share on other sites

http://www.yr.no/sted/Birkebeinerrennet/

 

Har ni sett prognosen! Får ju hoppas vid gudarna att det slår in! Kollar man hemsidans webbkameror så vill man ju bara åka dit bums och åka skidor!

Skulle åkt VL, var anmäld och allt var fixat och klart, men min arbetsgivare drog in min  ledighet!(får man göra så?) så jag var tvungen att jobba. Nu blir det Birken istället, verkar som om man drog vinstlotten i detta fall! Som det ser ut nu blir det en underbar dag på fjället i solglasögon och kanonspår och" lättvallat"(om det finns ett ord som heter så  ;) )

 

Hej hopp alla! "Till tops Bestefar"

Link to comment
Share on other sites

Nån som vet hur det ser ut med snöläget inför tävlingen?

Jeg bor på Lillehammer. Det har vært en periode med mildvær, men løypene er svært gode også ved målområdet rundt Birkebeineren skistadion. Det er ser ut til at det holder seg kaldt om natta framover, så liten grunn til bekymring. Vi får håpe vinden holder seg unna denne gangen.

Link to comment
Share on other sites

Man får hoppas att våra grannar i väster är bra på att åka utför så att backarna inte blir sönderplogade. Tar man sig bara över sista fjället ser det ganska behagligt ut. Ska bli grymt kul att åka och man får hoppas att vädret blir bra. Tänk att få åka ett lopp med bra spår.

Link to comment
Share on other sites

Efter stavtrassel och bad i Vasaloppet ser jag fram emot en fin dag på fjället tvärs över gränsen! Åker Birkebeiner för första gången. Min fråga är om även vi svenskar måste lösa engångsskilisens inför loppet? Vi har ju det i och med att vi är medlemmar i svenska klubbar.
Link to comment
Share on other sites

 

Efter stavtrassel och bad i Vasaloppet ser jag fram emot en fin dag på fjället tvärs över gränsen! Åker Birkebeiner för första gången. Min fråga är om även vi svenskar måste lösa engångsskilisens inför loppet? Vi har ju det i och med att vi är medlemmar i svenska klubbar.

 

 

Nej du behöver ingen engångslicens.

Link to comment
Share on other sites

http://www.yr.no/sted/Birkebeinerrennet/

 

Har ni sett prognosen! Får ju hoppas vid gudarna att det slår in! Kollar man hemsidans webbkameror så vill man ju bara åka dit bums och åka skidor!

 

Men vänta nu... Jag tolkar prognosen som att den gäller för de närmaste dagarna, alltså fram till söndagen veckan före Birken. Tolkar ni den som en prognos för själva Birken-helgen?

Link to comment
Share on other sites

Men vänta nu... Jag tolkar prognosen som att den gäller för de närmaste dagarna, alltså fram till söndagen veckan före Birken. Tolkar ni den som en prognos för själva Birken-helgen?

Linken tolker jeg til å være de nærmeste dagene. Klikk inn på ett av stedsnavnene og velg "langtidsvarsel". 

Link to comment
Share on other sites

Men vänta nu... Jag tolkar prognosen som att den gäller för de närmaste dagarna, alltså fram till söndagen veckan före Birken. Tolkar ni den som en prognos för själva Birken-helgen?

Det ser ganska lika ut kommande vecka. Möjligen lite nederbörd mån-tis men annars molnligt, dagsmeja och kallt nattetid. Håller alla mina tummar för en kall, solig, vindstilla lördag förmiddag.

Link to comment
Share on other sites

Japp, man måste gå till "Langtidsvarsel" Då kommer man in på näsa vecka. Visserligen skall man alltid ta en långtidsprognos med en nypa salt, men det känns bara så gött att det "enligt prognosen" skall bli bra! sedan hur det blir är en annan sak...

Men som det ser ut nu, så är det helt klar okej förhållanden! Eller hur?

 

Hej hopp!

Link to comment
Share on other sites

Lycka till och hoppas på fina forhold før er som skall gå Birken iår, nån brist på snø blir det nog inte. Såg bilder från en kollegas hytte på Rena och der var typ metern+

 

Bara en timme från Oslo ser det så her fint ut idag  :)

I skidspåren från en legend! Ivar Formo løypa ganska kuperad  :o

 

 

 

http://www.hifisentralen.no/forumet/attachments/mitt-anlegg-og-billedtra-der/310590d1426251779-cash-63-hifi-kino-re-birth-cool-p3131022.jpg

 

http://www.hifisentralen.no/forumet/attachments/mitt-anlegg-og-billedtra-der/310589d1426251618-cash-63-hifi-kino-re-birth-cool-p3131019.jpg

Link to comment
Share on other sites

ser perfekt ut!

hur är det med parkering vid Lillehammer osv? (Har följebil) parkeringsbiljett läste jag nånstans att det också krävdes?

Finns det nånstans man kan få langning utöver dom fasta stationerna så att säga? På fjällen förstår jag att det blir svårt, men där i mellan måste det ju finnas nån mindre väg upp till banan så att följebilen kan komma åt en?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...