Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Birken 2015


larsbern

Recommended Posts

Någon som åkt förr och vet hur lång tid man skall räkna med att det tar att hämta nummerlapp i Birkenhallen och bli bussad till starten (Startled 13, start 09:05)?  Jag övernattar i Lillehammer men det gick ej att ändra så nummerlappen hämtas där, så jag måste hämta den på morgonen och har ingen aning om hur mycket tid man skall avsätta för köande och transporter där.

 

Tackar förresten för nedanstående tips Larsben! 

 

Jag brukar föredra kuperat när jag tränar, så banprofilen där passar mig bättre än Vasaloppet, och när du tipsade om att  det inte var så svårt som jag trodde att skaffa startplats så slog jag till. Sedan var det osäkert in i det sista om det skulle passa med jobbet att fara dit, men fanns smidigt resealternativ där jag kan sitta med laptopen och jobba hela resan dit och hem så nu är allt bokat och prognosen ser ju riktigt fin ut.  :)

 

Största spänningen nu är hur "vågstarten" funkar från startled 13 där jag hamnade.  Önskedrömmen vore att få åka stort hålla egen fart i alla stigningarna, för det är sånt jag tränat mest på och där jag borde vara som starkast. 

Känns lite onödigt med säcken bara, men är ju lika för alla, så man får dra nytta av det istället, tacka för extraträningen det ger och räkna in lite reservvallor och/eller annat nyttigt i de där obligatoriska kilona. Kanske utnytja camelbacken för att hälla i lite extra sportdryck att utnyttja i de inledande stigningarna?

 

På onsdag öppnar anmälan för oss utlänningar och andra priviligierade. Garanterad plats om man anmäler och betalar innan 9 april.
http://www.birkebeiner.no/no/MainMenu/Arrangement/Ski1/Birkebeinerrennet/
Jag gör ett nytt försök och hoppas på vändande vindar.  ;) (Välkommen till Götlabôrg!)

 
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 122
  • Created
  • Last Reply

Räkna med minst 2 timmars bussresa. Tror det går att se i tidtabellen hur lång tid det beräknas ta. Nummerlappsutdelningen brukar fungera lika smidigt om på Vasaloppet.

Du kommer nog inte kunna åka i helt egen takt förrän du passerat Skrastadsetra skulle jag tro. Efter det bör du kunna åka på ganska fritt om inte du är helt felseedad.

Tänk på att säcken kommer kontroleras i mål så räkna inte in vätskan i vikten om du tänkt dricka upp den.

Link to comment
Share on other sites

 

Någon som åkt förr och vet hur lång tid man skall räkna med att det tar att hämta nummerlapp i Birkenhallen och bli bussad till starten (Startled 13, start 09:05)?  Jag övernattar i Lillehammer men det gick ej att ändra så nummerlappen hämtas där, så jag måste hämta den på morgonen och har ingen aning om hur mycket tid man skall avsätta för köande och transporter där.

 

 

 

Vær obs på at bussene fra Lillehammer nok kjører rett opp til starten på Tingstadjordet. Skal du hente startnummer på Rena, kan det fort skje at du må være med bussen opp til Tingstadjordet og ta en shuttlebuss ned til Rena sentrum, hente startnummer og ta ny shuttlebuss opp til start. Da går tiden fort...

 

Forhør deg med bussjåføren om du kan hoppe av nede ved Rena. Da bør ikke skiene dine ligge nederst i bagasjerommet...

Link to comment
Share on other sites

Enligt YR blir det snö på fredag. Börjar bli grymt sugen. Vet någon hur långt det är från mål till duscharna?

 

Det är ca 10-15 minuter med den organiserade busstransporten från målet ner till duscharna (ca 3km kanske?). Gott om tid att knapra i sig den lilla chipspåsen man får när man kommer i mål.

Link to comment
Share on other sites

 

Vær obs på at bussene fra Lillehammer nok kjører rett opp til starten på Tingstadjordet. Skal du hente startnummer på Rena, kan det fort skje at du må være med bussen opp til Tingstadjordet og ta en shuttlebuss ned til Rena sentrum, hente startnummer og ta ny shuttlebuss opp til start. Da går tiden fort...

 

Forhør deg med bussjåføren om du kan hoppe av nede ved Rena. Da bør ikke skiene dine ligge nederst i bagasjerommet...

 

 

Det går busser fra Lillehammer både direkte til start og via Birkenhallen/ startnummerutdeling.

 

 

 

Det är ca 10-15 minuter med den organiserade busstransporten från målet ner till duscharna (ca 3km kanske?). Gott om tid att knapra i sig den lilla chipspåsen man får när man kommer i mål.

 

... eller 10 minutter frisk utforkjøring på ski:-) Mye bedre enn buss.

Link to comment
Share on other sites

Vad säger ni om senaste tillskotten Sundby och Johaug?

 

Hur brukar det gå för de traditionella åkarna i Birken? I Vasaloppet brukar damernas världscupsåkare göra bra ifrån sig, läs 2015 och 2012. Hur är vågstarten för eliten? Har elitdamerna herryggar som i Vasaloppet?

Jag säger Sundby går ok men en Johaug i form kör sönder konkurrenterna.

Link to comment
Share on other sites

Vad säger ni om senaste tillskotten Sundby och Johaug?

 

Hur brukar det gå för de traditionella åkarna i Birken? I Vasaloppet brukar damernas världscupsåkare göra bra ifrån sig, läs 2015 och 2012. Hur är vågstarten för eliten? Har elitdamerna herryggar som i Vasaloppet?

Jag säger Sundby går ok men en Johaug i form kör sönder konkurrenterna.

Birken är ju ett långlopp som passar världscupåkarna bättre än flacka staklopp, så de kan nog bli farliga. Det gäller dock för dem att dra ifrån och skapa rejäla luckor uppför för att inte bli ikappglidna på slutet. 2012 hade Anders Södergren en ledning på ca 10 s vid sista fjälltoppen (Midtfjellet), men det var alldeles för lite. De andra stakade ikapp och förbi före Sjusjöen, och Anders Aukland vann överlägset. En liknande utveckling var det i Jizerska 2013: Bauer gick loss men blev inte av med Aukland. I de flacka partierna på slutet stakade Aukland ifrån och vann lätt.

 

Men minns hur det såg ut i Årefjällsloppet i fjor: Daniel Rickardsson gick loss i stigningarna, och höll undan in i mål. Så det är nog inte omöjligt.

 

För Johaugs del tror jag ryggsäcken blir för tung. Den typ fördubblar ju hennes vikt...

Link to comment
Share on other sites

Vallan har ju helt plötsligt och för ovanlighetens skull blivit en issue. Det såg ju ut som att man skulle åka på "gammal" snö genom hela loppet. Men nu ska det ju komma 10cm snö på fredagen.

 

Klister eller eventuellt täckt klister har kanske gått över till bara burkvalla.

 

Swix vallatips, som lägges upp varje dag denna veckan, är för övrigt helt inaktuella eftersom tipsen inte är en prognos för lördagen utan bara aktuella för den samma dagen som de läggs upp.

Link to comment
Share on other sites

Är i Hafjell just nu och har lite slappt dönat runt på gamla klistervallningar från en känd Vasaloppshelg. Innan jag såg prognosen med 10cm nysnö så tänkte jag också klister för det är riktigt gammal kornig och isig snö på 750m höjd och uppåt. Nu lutar det åt den gamla bekanten och önskepolaren Blå Extra ;) Frågan är om han (valla känns manligt på nåt vis...) ska ha en kompis grundvax eller det räcker nog med första lagret invärmt?
Link to comment
Share on other sites

Är inte prognosen märkligt lik förra årets? Då var det också plusgrader veckan innan och snö på kvällen och natten före loppet. Jag ser även att vindprognosen är uppe på 9 m/s på lördag på Raudfjellet. Snödrev i spåren?

Link to comment
Share on other sites

http://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Deltakersvikt-i-Birken---Det-er-blitt-mindre-trendy-med-turrenn-505811_1.snd

Väldigt intressant. Har misstänkt att de inte lyckats fylla platserna i år. 13 000 deltagare får man väl ändå säga är dåligt för ett lopp som för bara något år sedan sålde slut på 97 sekunder.

Undrar om Vasaloppet riskerar samma utveckling med de dåliga vintrar som varit.

Link to comment
Share on other sites

Fästvallar på plats, det känna alltid lugnare. Jag har sicklat  skidor sen rillat hemma. Blir nog Star fästvalla. Vore trevligt med bra väder med konstig som jag är känns det utmanande med hård vind och driv snö. Desto grisigare ett lopp kan vara desto intressantare. Jag har fjällorienterat ett antal gånger och den gången det var 5 plus och 50 m sikt istället för 20 plus och solsken tände jag till ordentligt. Känns inte helt normalt.

Lycka till på lördag.

Link to comment
Share on other sites

Har precis provat spåret i Sjusjøen. Kanonspår kan nog inte bli så mycket bättre.

Körde med Tokos röda, fast det var -1 och snöfall. Hade faktisk ok fäste, märklig snö här uppe.

Det får bli Tokos röda imorgon och Tokos gula i fickan.

Hej hopp, nu kör vi!

Link to comment
Share on other sites

Tackar för tips och uppdateringar.

Jag vågade inte lita blint på kallvalla (tänkte om det t ex blir bitvis blöt snö och fryser på och blandas med mer grovkornigt underifrån) så jag fegade lite och duttade på jättetunt med lila klister i stället för grundvaxet i Swix vallatips. Bara att hålla tummarna för att jag inte får ångra det på de höre belägna delarna av banan. Risken finns ju med minusgrader, drivsnö, och extra dövikt (säcken) som trycker ned spannet lite extra. Men jag vill i alla fall ha bra fäste i första backen, för jag är som bäst tränad för att diagonala länge uppför, så vill ha bra fäste där.  :)

 

I LIllehammer är det bara asfalt, plusgrader och regn, men man ser ju att det är snö uppe på fjället, så borde ju vara lite vintrigare vid start och mål och förstås riktig vinter högre upp.  :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...