Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

lager till Swenor alutech


Lakota

Recommended Posts

Behöver byta lager fram o bak. Fick tipset att köpa på Biltema eller Claes Olsson. Håller deras lager? Vilka mått ska det vara?

Ring mig Lakota!

Det blir för krångligt att skriva här! Det beror ju på ifall du är ute efter tävlingslager (keramiska) eller träningslager. Finns betydligt seriösare och billigare ställen att köpa på än Biltema o CO !!! Vill du ha hjälp att byta ställer jag upp efter mitt strul med att inte köpa dina cykelhjul med "fel" body!!!

Link to comment
Share on other sites

Behöver byta lager fram o bak. Fick tipset att köpa på Biltema eller Claes Olsson. Håller deras lager? Vilka mått ska det vara?

Ring mig Lakota!

Det blir för krångligt att skriva här! Det beror ju på ifall du är ute efter tävlingslager (keramiska) eller träningslager. Finns betydligt seriösare och billigare ställen att köpa på än Biltema o CO !!! Vill du ha hjälp att byta ställer jag upp efter mitt strul med att inte köpa dina cykelhjul med "fel" body!!!

Taget. Visst är d rull i klubben lördag fm. Kanske går o tajma?

Link to comment
Share on other sites

Behöver byta lager fram o bak. Fick tipset att köpa på Biltema eller Claes Olsson. Håller deras lager? Vilka mått ska det vara?

Det är vanliga inlineskullager 608z.

608 ZZ som TT skriver' date=' eller 8 x 22 x 7 mm, typ 30 spänn stycket på Biltema. Funkar alldeles ypperligt! Vill man lyxa till det kan man skaffa keramiska för 60 spänn. Swooosh....

Artikelnummer: 41451 eller 41452[/quote']

Men hur funkar det med backspärren - sitter inte den i lagret? Borde väl vara en annan typ i så fall?

Link to comment
Share on other sites

Jodå vill man byta den så går det bra också, lite pilligare förvisso men klart görbart.

Om man vill så finns allt att köpa på t.ex kullagergrossisten.se. De heter "envägslager", annars tror jag inte att det är panik att byta backspärren, byt ut fettet om det är svart eller gråfärgat. Annars byt bara kullagren och kör sedan på.

Link to comment
Share on other sites

Behöver byta lager fram o bak. Fick tipset att köpa på Biltema eller Claes Olsson. Håller deras lager? Vilka mått ska det vara?

Det är vanliga inlineskullager 608z.

608 ZZ som TT skriver' date=' eller 8 x 22 x 7 mm, typ 30 spänn stycket på Biltema. Funkar alldeles ypperligt! Vill man lyxa till det kan man skaffa keramiska för 60 spänn. Swooosh....

Artikelnummer: 41451 eller 41452[/quote']

Men hur funkar det med backspärren - sitter inte den i lagret? Borde väl vara en annan typ i så fall?

Backspärren är ett eget lager som sitter mellan de vanliga hjullagren. Har inget med dessa att göra alltså.

Link to comment
Share on other sites

Jodå vill man byta den så går det bra också, lite pilligare förvisso men klart görbart.

Om man vill så finns allt att köpa på t.ex kullagergrossisten.se. De heter "envägslager", annars tror jag inte att det är panik att byta backspärren, byt ut fettet om det är svart eller gråfärgat. Annars byt bara kullagren och kör sedan på.

Backspärren är ett eget lager som sitter mellan de vanliga hjullagren. Har inget med dessa att göra alltså.

Tack för bra och informativa svar - precis så man vill att det ska funka på ett forum! :-)

Link to comment
Share on other sites

Använder mig av denna säljare när det gäller lager.

Man kan få precis det lager man vill ha!

Eller så gynnar man den lokala handlaren om man känner för det.

Annars vänder man sig till fabriken som tillverkar dom i Kina och kommer undan ännu billigare med ett varuprov.

 

http://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-10PCS-608ZZ-ABEC-5-8X22X7-608Z-Miniature-Ball/549643998.html?s=p

Link to comment
Share on other sites

Behöver byta lager fram o bak. Fick tipset att köpa på Biltema eller Claes Olsson. Håller deras lager? Vilka mått ska det vara?

Ring mig Lakota!

Det blir för krångligt att skriva här! Det beror ju på ifall du är ute efter tävlingslager (keramiska) eller träningslager. Finns betydligt seriösare och billigare ställen att köpa på än Biltema o CO !!! Vill du ha hjälp att byta ställer jag upp efter mitt strul med att inte köpa dina cykelhjul med "fel" body!!!

Taget. Visst är d rull i klubben lördag fm. Kanske går o tajma?

Det är nog lite stiltje i klubben just nu vad gäller gemensamma träningar. Om det blir bra väder kommer jag nog själv cykla lite med Ingarö IF istället. (De brukar dela upp sig i lite olika grupper - och eftersom jag absolut inte är någon cyklist' date=' kanske jag för första gången hakar på kompisen Ekbackes långsamma lilla cykelgrupp…)

 

Men åter till frågan!

I Nacka ligger en specialbutik för lager. Det brukar gå på ca 300kr att byta 8 lager till bra tränings-kvalitetslager med gummi/mässings-tätbrickor som går att öppna och fetta in. Dvs du kan sköta om dem.

 

Men är det till träning du vill ha dem? Eller till tävling? Ifall du vill ha min gratis-hjälp att byta, kan du väl skruva av hjulen. Så kan vi sammanstråla i stan vid tillfälle. Fortsätt försök ringa mig. Jag svarar dock inte alltid… ;)

 

[img']http://3.bp.blogspot.com/-ozc3eUAV5IE/UrPnHcR5tpI/AAAAAAAAAkA/MJmMPwUzFsI/s1600/IMG_0994.JPG[/img]

 

Ekbacke - duktig cyklist som börjar komma från nybörjarstadiet på rullskidor… ;) Hans Swenor har numera fått ersatta kvalitetslager från Nacka… ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Finns det någonstans inne i stan som man kan handla lagren (608zz). Så sällan jag är söder om stan.

Ska du ha dem till träningshjul eller tävlingshjul?

Träningshjul. Till mina Finstep.

http://www.stadium.se/sport/skateboard/skateboardtillbehor/142826/bones-redz?SelectedProductUUID=vyjCROioGJMAAAE9f.hgjTgA#.U59ac5R_v_c

 

finns i stan.

Link to comment
Share on other sites

Ska du ha dem till träningshjul eller tävlingshjul?

Träningshjul. Till mina Finstep.

http://www.stadium.se/sport/skateboard/skateboardtillbehor/142826/bones-redz?SelectedProductUUID=vyjCROioGJMAAAE9f.hgjTgA#.U59ac5R_v_c

 

finns i stan.

Det var inte så farligt dyrt…

Jag brukar ge 213 kr för 10 lager på Spekuma i Orminge.

( http://semisekelbloggen.blogspot.se/2014/05/att-byta-eller-fetta-in-kullager-pa.html )

Link to comment
Share on other sites

http://www.stadium.se/sport/skateboard/skateboardtillbehor/094867/minilogo-kullager?SelectedProductUUID=fscKd3emvjEAAAErRddbSfAF#.U6AXFFRvnL8

 

ännu billigare, 8 för 149....:), detta gör ju att det inte är värt tiden att serva sina kullager. Bara byta när de gnisslar, om det inte är halvkeramiska som man köpt lite dyrare för tävling.

Link to comment
Share on other sites

http://www.stadium.se/sport/skateboard/skateboardtillbehor/094867/minilogo-kullager?SelectedProductUUID=fscKd3emvjEAAAErRddbSfAF#.U6AXFFRvnL8

 

ännu billigare' date=' 8 för 149....:), detta gör ju att det inte är värt tiden att serva sina kullager. Bara byta när de gnisslar, om det inte är halvkeramiska som man köpt lite dyrare för tävling.[/quote']

Är de rätt storlek??? Kan ju vara minilager också??? Ser inte storleken…

Jag kommer fortsätta köpa mina för 170 kr för 8 st… ;)

Anledningen att serva lagren är ju att det är mycket lättare att fetta in dem från en sida om man bara tar bort distansen, så man slipper knacka ur lagren. Halva tiden ungefär! ;)

 

http://4.bp.blogspot.com/-5J2WwIjccEo/U2H2FLSyRAI/AAAAAAAAAvw/DAj0HFWS30g/s1600/IMG_1898.JPG

 

"Rengjorda distanser och rengjorda utsidor av lagren. I det här läget brukar jag oftast bara öppna gummi-tätbrickorna och fetta in lagren från ena hållet. Byta lager eller fetta in från båda hållen, gör jag ytterst sällan."

Som jag skrev på bloggen… ;)

Link to comment
Share on other sites

Stadium verkar ha flera olika varianter. var inne i idag på lunchen och det ända de hade inne (i den butiken) var en förpackning med 16 stycken (K2 SoftBoot Bearings ILO-7) för 299 kr. Borde väl funka lika bra som ngt annat till träningshjul?
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...