Madshusracer Posted April 12, 2014 Report Share Posted April 12, 2014 Tipsar om en ny rullskidtävling som kommer att hållas till på lugnet i Falun. Mer info finns här http://dalarullen.se/wp/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted April 13, 2014 Report Share Posted April 13, 2014 Vilken proffsig inbjudan ! förhoppningsvis håller tävlingen samma höga klass.:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rulle Posted April 16, 2014 Report Share Posted April 16, 2014 Tack för tipset om Dalarullen. Åkte ifjol Näsrullen i Dalarna som var en mycket trevlig tävling, hoppas de kör den i år också. Vad gäller Dalarullen kan jag inte hitta vare sig hur lång sträcka man åker och inte heller vilka hjul som gäller. Men det kanske dyker upp info snart... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekis Posted April 16, 2014 Report Share Posted April 16, 2014 Tack för tipset om Dalarullen. Åkte ifjol Näsrullen i Dalarna som var en mycket trevlig tävling, hoppas de kör den i år också. Vad gäller Dalarullen kan jag inte hitta vare sig hur lång sträcka man åker och inte heller vilka hjul som gäller. Men det kanske dyker upp info snart...Då läser du väldigt dåligt. Det står tydligt att banan är 21km och man tävlar över 2 alt. ett varv. I starten körs en extrasväng runt Lugnet så klasserna är 43 och 22km. Det är "standardhjul 2or" som gäller. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rulle Posted April 17, 2014 Report Share Posted April 17, 2014 Tack för tipset om Dalarullen. Åkte ifjol Näsrullen i Dalarna som var en mycket trevlig tävling' date=' hoppas de kör den i år också. Vad gäller Dalarullen kan jag inte hitta vare sig hur lång sträcka man åker och inte heller vilka hjul som gäller. Men det kanske dyker upp info snart...[/quote']Då läser du väldigt dåligt. Det står tydligt att banan är 21km och man tävlar över 2 alt. ett varv. I starten körs en extrasväng runt Lugnet så klasserna är 43 och 22km. Det är "standardhjul 2or" som gäller.Tack för svaret. Ja, kollade din länk alldeles för slappt Ekis, uppmärksammade inte länken "om tävlingen" http://dalarullen.se/wp/om-tavlingen/. Hade också läst här http://outdoorgames.se/sv/tavlingar/dalarullen__340 Men förutsättningarna verkar perfekta, hjul-2or, klassiskt och sträckorna. Ska försöka få med mig ett gäng från norra Hälsingland. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knagg Anders Posted April 18, 2014 Report Share Posted April 18, 2014 Riktigt kul med tävling på hemmaplan, då måste man ju ställa upp. Blir min första RS-tävling. Fin stigning till att börja med, första backen ca 100 m på drygt 2 km sen bär det utför i etapper som avslutas riktigt brant. Totalt är backen ca 2 km och 80-90 höjdmeter ner mot Skuggarvet som inte är rolig på 2:or om man inte tycker om när det går fort och asfalten är grov så det surrar bra i fötterna. Har åkt där en gång för längesen och bestämde mig då för att aldrig åka där igen när skidorna kändes som ormar och jag bara hoppades på att överleva :) men man får väl dit och öva nu då. Brant backe uppför direkt efter där det är diagonal som gäller men sen är det lättare kupering resten av banan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Madshusracer Posted April 18, 2014 Author Report Share Posted April 18, 2014 Hur pass farlig är utförskörningarna? är det "plogning" som gäller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
skiforfun Posted April 18, 2014 Report Share Posted April 18, 2014 Hur pass farlig är utförskörningarna? är det "plogning" som gäller?Kan man stå på skidor och inte är rädd för lite fart är det lugnt.Blir lite hastighet utför men är rakt utför så ska inte vara några problem, är nog farligare att börja ploga. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knagg Anders Posted April 18, 2014 Report Share Posted April 18, 2014 Jag är harig utför och det var längesen jag åkte där så lyssna inte för mycket på mig :). Har åkt mycket mer rullskidor nu så det kanske inte är så farligt längre. Återkommer väl med rapport efter test. Börjar dock med tröghjulen ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Madshusracer Posted April 18, 2014 Author Report Share Posted April 18, 2014 Låter bra! tur det är 2or på tävlingen och inte PU-hjul i alla fall! :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Folkesson Posted April 18, 2014 Report Share Posted April 18, 2014 Dock är PU mkt mer stabilt än 2or i höga farter Link to comment Share on other sites More sharing options...
rollerrolf Posted April 22, 2014 Report Share Posted April 22, 2014 Dock är PU mkt mer stabilt än 2or i höga farterHelt rätt. 2:r är direkt farligt för tyngre åkare utför och i kurvor då dom börjar vobbla i högre farter. 2:or är av många själ inte avsedda att tävla på. Främst av rättviseskäl då dom starkt gynnar lätta åkare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Madshusracer Posted April 22, 2014 Author Report Share Posted April 22, 2014 Misstänker att rollerrolf själv är en tyngre åkare... Jag ser många fördelar med 2or. Bland annat att farten inte blir lika hög utför och skaderisken inte blir lika stor. Sen har de flesta ett par tvåor redan så man slipper köpa ett par ytterligare rullskidor vilket är praktiskt rent ekonomiskt. Sedan kan man ju alltid prata fördelar till vissa åkare hit och dit. Jag tror det är något vi får leva med. På snö gynnas ju lätta åkare i uppförsbackar och tyngre åkare gynnas på flacken. I löpning är ju skillnaden enorm, hur ska man göra där? Ska tyngre åkare få starta 5min före de lätta? Link to comment Share on other sites More sharing options...
artur Posted April 22, 2014 Report Share Posted April 22, 2014 Misstänker att rollerrolf själv är en tyngre åkare... Jag ser många fördelar med 2or. Bland annat att farten inte blir lika hög utför och skaderisken inte blir lika stor. Sen har de flesta ett par tvåor redan så man slipper köpa ett par ytterligare rullskidor vilket är praktiskt rent ekonomiskt. Sedan kan man ju alltid prata fördelar till vissa åkare hit och dit. Jag tror det är något vi får leva med. På snö gynnas ju lätta åkare i uppförsbackar och tyngre åkare gynnas på flacken. I löpning är ju skillnaden enorm, hur ska man göra där? Ska tyngre åkare få starta 5min före de lätta?Som i många trikå- och pyjamassporter såklart: Viktklasser :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted April 22, 2014 Report Share Posted April 22, 2014 Att råka ut för wobbling är oerhört obehagligt, fick den något chockerande upplevelsen i Landsjön runt förra året. Arrangörer av rullskidtävlingar har ett stort ansvar att lägga banor, som inte har riskabla nerfarter, en olycka i hög fart och en svår skada eller tom dödsfall skulle åsamka rullskidsporten stor skada.I värsta fall får man göra som jag gjorde inför en svår nerförbacke, jag körde första tredjedelen med en skidan i kanten och släppte på först en bra bit ner i backen. Kan vara svårt att offra tid på en tävling, men hellre det än att krascha i hög fart. Plogbromsat med rullskidor har jag aldrig prövat på,finns väl risk att foten viker sig och man går omkull eller vad säger ni som provat på plogbromsning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lejonet2 Posted April 22, 2014 Report Share Posted April 22, 2014 Att råka ut för wobbling är oerhört obehagligt, fick den något chockerande upplevelsen i Landsjön runt förra året. Arrangörer av rullskidtävlingar har ett stort ansvar att lägga banor, som inte har riskabla nerfarter, en olycka i hög fart och en svår skada eller tom dödsfall skulle åsamka rullskidsporten stor skada.I värsta fall får man göra som jag gjorde inför en svår nerförbacke, jag körde första tredjedelen med en skidan i kanten och släppte på först en bra bit ner i backen. Kan vara svårt att offra tid på en tävling, men hellre det än att krascha i hög fart. Plogbromsat med rullskidor har jag aldrig prövat på,finns väl risk att foten viker sig och man går omkull eller vad säger ni som provat på plogbromsning.Nu har väl jag tekniken med mig iofs, men jag har inte känt något vobblande när det går snabbt på 2:or. Däremot så kan Elpex 2:or glida lite i sidled i kurvor, kanske har med mina 84kg att göra. Kan det hjälpa att köra på Skigos hjul som är hårdare men ändå rullar ganska lätt? Om du inte kan ploga på rullskidor så har du nog något att träna på. Man ska dock inte börja ploga i hög fart. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bommen Posted April 22, 2014 Report Share Posted April 22, 2014 Att råka ut för wobbling är oerhört obehagligt, fick den något chockerande upplevelsen i Landsjön runt förra året. Arrangörer av rullskidtävlingar har ett stort ansvar att lägga banor, som inte har riskabla nerfarter, en olycka i hög fart och en svår skada eller tom dödsfall skulle åsamka rullskidsporten stor skada.I värsta fall får man göra som jag gjorde inför en svår nerförbacke, jag körde första tredjedelen med en skidan i kanten och släppte på först en bra bit ner i backen. Kan vara svårt att offra tid på en tävling, men hellre det än att krascha i hög fart. Plogbromsat med rullskidor har jag aldrig prövat på,finns väl risk att foten viker sig och man går omkull eller vad säger ni som provat på plogbromsning.Åker man i Stockholmstrakten med en kombination av backar, massa utfarter (blinda pga höga staket/häckar) och bilister som inte förstår att vi inte kan bromsa som inlines, så rekommenderas att lära sig plogbromsning. Påstår inte att jag stannar snabbt men man får åtminstone ner farten betydligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Folkesson Posted April 22, 2014 Report Share Posted April 22, 2014 Svårt att få någon bromseffekt med plogning i hög fart. Dock börjar inte PU wobbla i första taget, vilket mina 2or gör. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rollerrolf Posted April 23, 2014 Report Share Posted April 23, 2014 Misstänker att rollerrolf själv är en tyngre åkare... Jag ser många fördelar med 2or. Bland annat att farten inte blir lika hög utför och skaderisken inte blir lika stor. Sen har de flesta ett par tvåor redan så man slipper köpa ett par ytterligare rullskidor vilket är praktiskt rent ekonomiskt. Sedan kan man ju alltid prata fördelar till vissa åkare hit och dit. Jag tror det är något vi får leva med. På snö gynnas ju lätta åkare i uppförsbackar och tyngre åkare gynnas på flacken. I löpning är ju skillnaden enorm, hur ska man göra där? Ska tyngre åkare få starta 5min före de lätta?"Misstänker" att Rollerrolf själv är en tyngre åkare..... Hurså? Vad har det med saken att göra?Vi pratar rättvisa förhållanden här. Skall vi på KONSTLAD väg förstöra rullskidsporten och göra den till en sport för pygméer? Just det, KONSTLAD väg. Snö och löpning är ju naturliga underlag. Det är ju som det är och inget att säga om! Här handlar det ju om MATERIAL som gynnar lätta åkare. Det är ju en helt annan sak. En riktig jämförelse blir istället att ta en snöskidtävling och säga att alla måste åka på 70 kg spann eller att vid en cykeltävling skall alla oavsett vikt åka på 2 hg däcktryck. PU hjul och gummi 4:r är helt neutrala och alla kan åka på lika villkor.2:r har inte i en tävling att göra. Det har aldrig varit avsikten att 2:r skall användas till tävling.Det är därför det finns vad fabrikanterna kallar för TÄVLINGSHJUl. Vi skall definitivt inte som du säger "leva med" en tävlingsform som man av okunskap gått in och ändrat så den blivit orättvis. Allra värst är ju tokerierna om att ha utläggsskidor för eliten. Där det har prövats valde man inte skidor som bar alla utan svampgummihjul och glasfiberram. Dom skidorna maxar på 75 kg kroppsvikt. En åkare en bit över 80 kg är då helt chanslös. Då pratar vi inte om stora killar utan endast normalvikt för svenska män. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knagg Anders Posted April 23, 2014 Report Share Posted April 23, 2014 Jag är harig utför och det var längesen jag åkte där så lyssna inte för mycket på mig :). Har åkt mycket mer rullskidor nu så det kanske inte är så farligt längre. Återkommer väl med rapport efter test. Börjar dock med tröghjulen ;-)Kan nu upplysa om att "skräckbacken" var riktigt fjösig. I och för sig var det motvind idag men mina minnesbilder från backen var ganska skeva. Inser tacksamt att jag var en ganska ovan åkare då jämfört med idag :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
löbon Posted April 23, 2014 Report Share Posted April 23, 2014 Kan nu upplysa om att "skräckbacken" var riktigt fjösig. I och för sig var det motvind idag men mina minnesbilder från backen var ganska skeva. Inser tacksamt att jag var en ganska ovan åkare då jämfört med idag :)Fast motvind gör ju väldigt mycket i fart. Jag vill inte gärna åka över 40 km/h och det gissar jag att man rätt lätt kommer upp i i den där backen, om det inte är motvind. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekis Posted April 23, 2014 Report Share Posted April 23, 2014 Kan nu upplysa om att "skräckbacken" var riktigt fjösig. I och för sig var det motvind idag men mina minnesbilder från backen var ganska skeva. Inser tacksamt att jag var en ganska ovan åkare då jämfört med idag :)Fast motvind gör ju väldigt mycket i fart. Jag vill inte gärna åka över 40 km/h och det gissar jag att man rätt lätt kommer upp i i den där backen' date=' om det inte är motvind.[/quote']Du har ju åkt backen. :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knagg Anders Posted April 23, 2014 Report Share Posted April 23, 2014 Kan nu upplysa om att "skräckbacken" var riktigt fjösig. I och för sig var det motvind idag men mina minnesbilder från backen var ganska skeva. Inser tacksamt att jag var en ganska ovan åkare då jämfört med idag :)Fast motvind gör ju väldigt mycket i fart. Jag vill inte gärna åka över 40 km/h och det gissar jag att man rätt lätt kommer upp i i den där backen' date=' om det inte är motvind.[/quote']Det gick 39,3 km/h i motvind med swenor 2:or fram och 3:or bak idag, enligt klockan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted April 24, 2014 Report Share Posted April 24, 2014 40 km/tim, det låter fort på ett par rullskidor, idag var min maxfart 45,5 km på min cykelrunda, fast på cykel känns ju inte den farten obehaglig då man har mer koll på grejorna. En sak jag funderat på och det är om man använde halvhöga kombipjäxor, skulle det i så fall öka säkerheten i och med att man kände att man hade mer kontroll på skidorna. Nu har jag iofs inte provat rullskidpjäxor, kanske ger de bättre kontroll än snöpjäxor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
golvet Posted April 24, 2014 Report Share Posted April 24, 2014 jag kör med skatepjäxor då jag tycker det känns mycket stadigare. nu stakar ju jag iofs nästan enbart på rullskidor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.