Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Aktivsport Staffan Larsson


Davidssoneddie

Recommended Posts

Hej

 

Fick ett träningsläger i 30års present av min familj.

Måste säga att det kan vara den bästa present jag någonsin fått! Ser fram emot detta som bara den!

Någon som varit på ett läger med Staffan innan?

Jag vill bli snabbare och utveckla min stakning, diagonalen används på tok för lite i VL för att lägga tid där känner jag.

Berätta gärna lite hur ni upplevde hans läger.

 

Med vänlig hälsning,Eddie

Link to comment
Share on other sites

jag kan tänka mig att många "glömmer" diagonalandets betydelse på VL. Det är väl ändå en cirka 2 mil som är uppför. Nog många som kör slut sig uppför, pga usel diagonalteknik o/eller dåligt fäste o sedan inte orkar trycka på i stakningen.
Link to comment
Share on other sites

All ära åt de som kan diagonala bra, men tiden som krävs att man lägger ner för att få tekniken riktigt bra för detta är inget jag är intresserad av. Även om man lägger tid på detta så är det inte säkert att man blir riktigt bra på det. Jag vill nyttja varje staktag till Max och där med åka snabbare.
Link to comment
Share on other sites

All ära åt de som kan diagonala bra, men tiden som krävs att man lägger ner för att få tekniken riktigt bra för detta är inget jag är intresserad av. Även om man lägger tid på detta så är det inte säkert att man blir riktigt bra på det. Jag vill nyttja varje staktag till Max och där med åka snabbare.

Jag tror att du gör ett stort misstag här om du inte har extremt svårt att lära dig nya kropprörelser och /eller har några handikapp som gör att du inte kommer att kunna åka annat än stakning. Ta chansen och lär dig åka skidor på alla växlar om du inte redan beslutat dig för att åka utan fästvalla. Jag tycker att Staffans läger var bra när jag var ny på skidor 2006. Då trodde jag att jag skulle behöva mer är 8 timmar på mitt första ÖS men det gick på drygt 5 och jag hade nytta av alla växlarna. :)

Link to comment
Share on other sites

För att utvecklas så bör man prioritera att utveckla sina svagheter.

Ex skulle du tappa uppför på vl och sen hamna med sånna som är mycket sämre och staka så kom er man få gå själv hela tiden och försöka ta sig om och bli instängd, prioriterar kan istället att ha en jämn nivå kan man hamna bredvid jämbördiga och hjälpas åt att avancera och genom det nå ett bättre slutresultat!

Link to comment
Share on other sites

All ära åt de som kan diagonala bra, men tiden som krävs att man lägger ner för att få tekniken riktigt bra för detta är inget jag är intresserad av. Även om man lägger tid på detta så är det inte säkert att man blir riktigt bra på det. Jag vill nyttja varje staktag till Max och där med åka snabbare.

Tror du Aukland och Jerry började staka? Dom utvecklar skidsporten från deras punkt då dom redan uppnått perfektionen i alla växlar. Skulle dom behöva diagonala så gör dom dom det. Lär dig alla växlar. Den dagen du stakat dig helt jävla slut och det är tre mil hem önskar du att du hade lite fäste och god teknik. Så mitt råd är ta chansen att lära dig valla och diagonala.

Med dom övningarna som han förhoppningsvis lär ut kommer du att få bättre balans, upptäcka att diagonala med rätt valla inte är ett hinder/problem utan en möjlighet.

Link to comment
Share on other sites

All ära åt de som kan diagonala bra' date=' men tiden som krävs att man lägger ner för att få tekniken riktigt bra för detta är inget jag är intresserad av. Även om man lägger tid på detta så är det inte säkert att man blir riktigt bra på det. Jag vill nyttja varje staktag till Max och där med åka snabbare.[/quote']

Tror du Aukland och Jerry började staka? Dom utvecklar skidsporten från deras punkt då dom redan uppnått perfektionen i alla växlar. Skulle dom behöva diagonala så gör dom dom det. Lär dig alla växlar. Den dagen du stakat dig helt jävla slut och det är tre mil hem önskar du att du hade lite fäste och god teknik. Så mitt råd är ta chansen att lära dig valla och diagonala.

Med dom övningarna som han förhoppningsvis lär ut kommer du att få bättre balans, upptäcka att diagonala med rätt valla inte är ett hinder/problem utan en möjlighet.

Klart att de inte började med det.

De har väl nött som alla andra och kommit fram till att de åker snabbare med stakning och utan fäste.

Jag har nästan alltid fäste under skidorna men föredrar korta fästzoner där jag får jobba ner fästet i min diagonalåkning. Anledningen är enkel, inget som tummar på glidet då jag enbart åker VL och stakning är en så pass stor del av det loppet.

Skulle jag åka snabbare genom med diagonalåkning så hade jag skippat stakningen!

Link to comment
Share on other sites

Jag kan med fog och emfas säga att Staffan Larssons läger är bra! Jag har egen erfarenhet utav detta då jag deltog i hans läger 2009. Visst, det var mycket nötande på skidor utan stavar, men väldigt nyttigt.

 

Jerry Ahrlin började nöta stakning då han var drygt tio år. Så man kan väl säga att han förstod nyttan utav en bra stakförmåga.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan med fog och emfas säga att Staffan Larssons läger är bra! Jag har egen erfarenhet utav detta då jag deltog i hans läger 2009. Visst, det var mycket nötande på skidor utan stavar, men väldigt nyttigt.

 

Jerry Ahrlin började nöta stakning då han var drygt tio år. Så man kan väl säga att han förstod nyttan utav en bra stakförmåga.

Kul att höra!

Jag längtar redan efter snön och ser fram emot att få kritik av Staffan.

Link to comment
Share on other sites

Ska du staka lopp utan fäste tror jag starkt på att stakträna rullskidor i så kuperad terräng som möjligt då vinterspåren, även på Vasaloppet, är relativt kuperade jämfört med många bilvägar.

Stakar enbart på rullskidor och då jag inte är på löparbanan och kör intervaller så har jag en sling som har mycket uppförs.

Link to comment
Share on other sites

Äh, låt han vara envis och staka... Funderar dock varför man frågar på ett forum när man ändå verkar tro att man vet bäst själv....

Asså shit! Frågan är om Staffan Larssons läger.

Att jag vill utveckla den växeln som jag använder mest och bli snabbare där är väl ändå inget konstigt?

Så som resonemanget går nu så rekomendera du Aukland att börja lägga på fäste för att det har man alltid haft, blir fan lite sne när alla är bakåt strävare!

Allvarligt har du inget att skriva som tillför något av värde till ämnesraden så låt bli.

Link to comment
Share on other sites

All ära åt de som kan diagonala bra' date=' men tiden som krävs att man lägger ner för att få tekniken riktigt bra för detta är inget jag är intresserad av. Även om man lägger tid på detta så är det inte säkert att man blir riktigt bra på det. Jag vill nyttja varje staktag till Max och där med åka snabbare.[/quote']

Tror du Aukland och Jerry började staka? Dom utvecklar skidsporten från deras punkt då dom redan uppnått perfektionen i alla växlar. Skulle dom behöva diagonala så gör dom dom det. Lär dig alla växlar. Den dagen du stakat dig helt jävla slut och det är tre mil hem önskar du att du hade lite fäste och god teknik. Så mitt råd är ta chansen att lära dig valla och diagonala.

Med dom övningarna som han förhoppningsvis lär ut kommer du att få bättre balans, upptäcka att diagonala med rätt valla inte är ett hinder/problem utan en möjlighet.

Klart att de inte började med det.

De har väl nött som alla andra och kommit fram till att de åker snabbare med stakning och utan fäste.

Jag har nästan alltid fäste under skidorna men föredrar korta fästzoner där jag får jobba ner fästet i min diagonalåkning. Anledningen är enkel, inget som tummar på glidet då jag enbart åker VL och stakning är en så pass stor del av det loppet.

Skulle jag åka snabbare genom med diagonalåkning så hade jag skippat stakningen!

Har genom åren hunnit åka en hel del skidor, med olika preparering och i olika sällskap. Det är ytterst sällan jag märkt för egen del eller för dem jag haft runt mig i spåret att avsaknad av fästvalla gjort något större skillnad för glidet. Och de gånger det faktiskt varit skillnad är oftast när det varit svårvallat skitföre, vilket betyder att det är taskigt glid och kanske dåligt stavfäste. Att en kompetent fästvallning på bra/rätt skidor i de flesta fall ger noll glidförlust ser man ju väldigt ofta i långloppen där de med fäste inte sällan glider precis lika med de utan.

 

Sen håller jag med om att om man stakar väldigt aggressivt och inte har så hårt spann kommer fästet att ta i lite grand just när man landar efter "stakhoppet". Men en klassisk sprint där man hoppstakar från start till mål är en annan sak än när en sextimmarsåkare kör distanslopp. För oss motionsåkare är det säkert viktigare att lära sig välja en skida med rätt mittspann och glidzonsprofil för det aktuella föret och att göra rätt fästvallning, än att träna för att skippa fästet.

Link to comment
Share on other sites

Att behärska alla växlar är en helt annan sak än att bemästra alla växlar!

Att användasig av den växel som genererar mest fart för den individuella åkaren är ju det ända som är intresant! Peo Svahn har åkt 20 VL och är alltid i topp 30 har gått från den traditionella diagonalstilen på VL till att åka utan fäste de senaste åren. Varför går fler och fler från diagonalande om det är det bästa sättet att åka och varför inte försöka som motionär att ha nytta av detta?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...