Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Aktivsport Staffan Larsson


Davidssoneddie

Recommended Posts

Om du nu ändå skall åka på skidläger kan du lika gärna ta till dig det som serveras, -att staka är väl inget svårt det handlar ju mest om pannben och muskler.

När jag var där 2007 hade Larsson hjälp av Vasasvahn och norska vid namn Unni. En av de sista dagarna skulle man boka sig hos någon av dem och givetvis blev Svahn och Larsson fullbokade direkt.

Jag fick en skidlektion av Unni och hon var riktigt duktig på att lära ut sina tekniktips då det gällde avstamp och tyngdöverföring, (hon var dessutom betydligt snyggare än Larsson och Svahn). Kommer fortfarande ihåg hennes råd när jag använder mig av de olika växlarna (även om det mest blir stakning för mig med nu för tiden).

Om Larsson har med sig några hjälplärare denna gång kanske du skall boka in dig hos den du upplever som fysiskt svagare, kan mycket väl vara så att denna person besitter de bästa tekniktipsen.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det är konstigt att så många fokuserar på enbart ett teknikmoment, det är helhets bilden som avgör hur fort det går, även för de som kör plattare banor ovallat. Om man inte har lärt sig diagonala har man inte balansen för att få fart på skidorna även vid stakåkning, det handlar om att vara följsam med terrängen, som att skjuta på i små gupp och lyfta sig över små kullar, små detaljer som blir naturligt när väl balansen sitter där och det är där de stora tidsvinsterna finns för åkare från led 3-4 och bakåt. Jag vet för jag har själv provat att uppdatara min gamla 90-tals stakning, och visst kan det gå fortare på slätorna, och visst kan jag staka fortare (jmf m diagonal el stakn m frånskjut) i någon slakmota, men tidsvinsten verkar inte vara mer än max 30 sek- 1 min per mil, vilket i sig är bra och evigheter för eliten men knappast lyfter en motionär som mig eller någon annan ett vasaloppsled uppåt.
Link to comment
Share on other sites

Om du nu ändå skall åka på skidläger kan du lika gärna ta till dig det som serveras, -att staka är väl inget svårt det handlar ju mest om pannben och muskler.

När jag var där 2007 hade Larsson hjälp av Vasasvahn och norska vid namn Unni. En av de sista dagarna skulle man boka sig hos någon av dem och givetvis blev Svahn och Larsson fullbokade direkt.

Jag fick en skidlektion av Unni och hon var riktigt duktig på att lära ut sina tekniktips då det gällde avstamp och tyngdöverföring, (hon var dessutom betydligt snyggare än Larsson och Svahn). Kommer fortfarande ihåg hennes råd när jag använder mig av de olika växlarna (även om det mest blir stakning för mig med nu för tiden).

Om Larsson har med sig några hjälplärare denna gång kanske du skall boka in dig hos den du upplever som fysiskt svagare, kan mycket väl vara så att denna person besitter de bästa tekniktipsen.

Som sagt jag åker inte ovallat och jag stakar inte hela tiden. Där stakning går sämre än diagonalande så byter jag givet teknik och anpassar min åkning efter det.

Det jag hoppas på är att utveckla min stakning mer då jag tycker om denna teknik bäst. Jag vill bli snabbare som skidåkare och kan jag bli det genom att få några tips på diagonal åkning så tar jag givet dom, men önskemålet är att utveckla den delen som jag tycker funkar bäst för mig.

Kul att några kommer med bra och roliga intryck från deras vistelse hos Staffan!

Link to comment
Share on other sites

Nyttan utav Staffan Larsson teknikläger har jag med mig varje gång jag påbörjar min "snöträning". Han var duktig att lära ut vad som är viktigt att tänka på när man åker skidor utan stavar, både uppför och utför. Hans kompanjon hette vid det tillfället (2009) Kari. Mycket möjligt att jag har fel där, men han var en duktig pedagog!

 

Det finns säkert någon här på forumet som kan hjälpa mig med hans namn...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nä nu pojkspoling ska du göra som vi åldringar säger o diagonala, helst även utför!

 

o fra ska du pynta in skatt t äldrevården, men först efter du diagonalat. Du kan ju tex sälja stavarna o skänka ngra katetrar elikn.

Ligger faktiskt något i vad du skriver om diagonal utför. Var på teknikträning med Martin Larsson (VL 2:a) och han visade diagonal utför. Klarar man det så har man god balans i diagonalen, dvs ett kvitto på att man har god diagonalteknik. Jag klarade inte att diagonala utför...

Link to comment
Share on other sites

Själv funderar jag på om jag ska bli den förste som diagonalar hela VL, kan bli lite meckigt ner efter Evertsberg men det ska gå :D

Det var nog inte många staktag på Ernst Alms tid så vet inte om du verkligen blir först. Dessutom finns det nog en del blåbär längst bak i loppet som går fram på skidorna och inte vet vad stakning är.

Link to comment
Share on other sites

Har varit på läger med huvudsyfte att bli en bättre stakare. Dock visade sig att stakningen redan var rätt bra och det jag verkligen tog med mig var min förbättrade diagonalteknik. Jag log för mig själv i varje backe på VL och såg fram mot nästa backe då jag med stora effektiva diagonaltag kunde köra förbi ytterliggare en dröse åkare som stod och trögstakade och tröttade ut musklerna i "onödan". Hoppas fler fokuserar mer på enbart stakning så jag kan fortsätta ta placeringar :-)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Alternativ på läger har kommit upp!

Antingen vasaloppsägret eller Vasa weekend, någon som kan tycka till och vilket som kan vara nyttigast?

 

Om jag väljer weekend så är tanken en halv vasa lördag och en till på söndag.

om jag väljer vasaläger så missar jag en lång tur men får mer tid att träna teknik.

 

Någon som vart på dessa två???

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...