Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

sarna Ski Marathon blir ett Visma Ski Classics Challengers event

Fluorfria vallor Vauhti

Visma Ski Classics Challenger p Grnland

Grfnings satsar p nytt i tjeckiskt lngloppsteam

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Lidköpings Rullskidsfestival 7-8 juni 2014

• Vänligen logga in för att kunna svara
161 svar till detta ämne

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Det är som med viner och årgångar det här med standardhjul.

Enligt vilka kriterier kategoriseras de olika hjultyperna? Räcker det att tillvekaren säger vad det är för hjultyp så är det så, eller vad. Verkar ju nästan så. Och finns det nån form av test i tävlingsreglementet för att hjul ska bli godkända som tvåor då (eller motsvarande), vilket väl är det som är aktuellt, eller är det bara tillverkarens uppgift som gäller?

Enligt Dalarullens regler så kunde ju åkare som rullade uppenbart bättre än andra bli diskade i efterhand (trots att det var en kontroll och godkännande innan man gick in i startfållan).

rollerrolf

rollerrolf

Medlem

• Members
  • Pip
  • 130 inlägg
Man skulle kunna kunna säga att vansinnet med tävlingar på 2:r är mer tröttande än ett träningspass på 4:r! Hur har det kunnat bli en sådan här idiotisk soppa???

Vi träffas 12/7 på NÄSRULLEN utanför Avesta. Det blir en "ovanlig" tävling därför att:

1. Bäste man vinner, 2:n är näst bäst, 3:n är tredje bäst osv.........
2. Inget tjat, inget snack, inget bråk om hjul före, under eller efter tävlingen.
3. Trevlig avslappnad stämning före under och efter tävlingen
4. En rättvis tävling så som en tävling skall vara och är i andra sportgrenar.
Låter det inte mysigt?

Väl mött!

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 152 inlägg
Det kommer fler åkare till ett lopp på 2or. Gemene man köper inte pu för några få tillfällen...
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Det kommer fler åkare till ett lopp på 2or. Gemene man köper inte pu för några få tillfällen...

Gemene man har inte heller ens tänkt tanken att ställa upp i en rullskidtävling. Om personen nu har kommit så långt i tankebanorna så börjar den troligen fundera på vad för material man har och vad som är konkurrenskraftigt. Inte ens de längst bak utan jättemycket tävlingsinstinkt kommer tycka det är kul att köra igenom en tävling med Swenortvåor.

snabber

snabber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 497 inlägg

Det är som med viner och årgångar det här med standardhjul.

Enligt vilka kriterier kategoriseras de olika hjultyperna? Räcker det att tillvekaren säger vad det är för hjultyp så är det så, eller vad. Verkar ju nästan så. Och finns det nån form av test i tävlingsreglementet för att hjul ska bli godkända som tvåor då (eller motsvarande), vilket väl är det som är aktuellt, eller är det bara tillverkarens uppgift som gäller?

Enligt Dalarullens regler så kunde ju åkare som rullade uppenbart bättre än andra bli diskade i efterhand (trots att det var en kontroll och godkännande innan man gick in i startfållan).

Det verkar ju inte vara höjden av rättsäkerhet precis. Först godkänner vi och sen får vi se.

Det verkar f.ö. inte finnas några centrala tävlingsbestämmelser om hur hjul kategoriseras. Det är tävlingsledningen för varje tävling som bestämmer vilka hjul som gäller och hur dessa kategoriseras. Och det verkar alltså som att de flesta går på vad tillvekarna uppger som standardhjul. Jag förstår ju att det är svårt det här men det blir ju ändå mer än måttligt rörigt. Kanske införa ett handikappsystem med tabeller på hjulens tillverkare och årgång samt åkarens vikt och sen får man räkna ut i efterhand vem som vann :)

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 230 inlägg

Det verkar ju inte vara höjden av rättsäkerhet precis. Först godkänner vi och sen får vi se.

Det verkar f.ö. inte finnas några centrala tävlingsbestämmelser om hur hjul kategoriseras. Det är tävlingsledningen för varje tävling som bestämmer vilka hjul som gäller och hur dessa kategoriseras. Och det verkar alltså som att de flesta går på vad tillvekarna uppger som standardhjul. Jag förstår ju att det är svårt det här men det blir ju ändå mer än måttligt rörigt. Kanske införa ett handikappsystem med tabeller på hjulens tillverkare och årgång samt åkarens vikt och sen får man räkna ut i efterhand vem som vann :)

Vill minnas att Skåningen skrev i en annan tråd att man från förbundets sida håller på och tittar på standardisering av gummihjul.

Annars är väl det bara att titta på backhoppningen om man vill ha inspriation till ett handikappsystem... ;)

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 218 inlägg
Bedömningssporter som half pipe och big air tilltalar ju adrenalinjunkie-kidsen så varför inte samma med rullskidor? Snyggast vinner ;)

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

rollerrolf

rollerrolf

Medlem

• Members
  • Pip
  • 130 inlägg

Du har inget som helst belägg för det! Finns ingen sådan statistik. Sedan går det inte att förstå vad du vill. Skall man bara tänka på att locka så många som möjligt utan en tanke på att förutsättningarna skall vara bra? Det sprider sig nu som en löpeld hur orättvisa och löjliga tävlingar på 2.: är. Ingen tävlar på lika villkor som någon annan. Det är rent kaos. Att anordna en tävling på 2:r är ju att lura folk. Det är ju ett JIPPO som inte har med idrott att göra. Det kommer ju på sikt att avskräcka folk och förstöra sportens rykte precis som det blev i Lidköping.

joneri

joneri

Medlem

• Members
  • Pip
  • 114 inlägg

Du har inget som helst belägg för det! Finns ingen sådan statistik. Sedan går det inte att förstå vad du vill. Skall man bara tänka på att locka så många som möjligt utan en tanke på att förutsättningarna skall vara bra? Det sprider sig nu som en löpeld hur orättvisa och löjliga tävlingar på 2.: är. Ingen tävlar på lika villkor som någon annan. Det är rent kaos. Att anordna en tävling på 2:r är ju att lura folk. Det är ju ett JIPPO som inte har med idrott att göra. Det kommer ju på sikt att avskräcka folk och förstöra sportens rykte precis som det blev i Lidköping.

Min högst personliga bedömning är att det blir fler och fler tävlingar på 2:or, eller har jag fel?
Och kommer det sedan ett tydligt reglemente och testmetod på vad som är 2:or, så är nog denna debatt historia...
Möjligheterna att tjäna pengar på den stora massan motionärer kommer lätt att överväga de tunga elitåkarnas vilja, tror jag.

ÖSM11 7:06 | ÖSM13 5:20 | VL13 5:38 | VL14 5:27 | VL15 Sjuk 
"Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag"

PHIF

PHIF

Medlem

• Members
  • Pip
  • 425 inlägg
jag har inte deltagit tråden innan men..
Vasaloppet tycker fortfarande att man kan göra rättvisa seednings tabeller av alliansloppet eller?

Jag håller med rollerrolf helt!!!

Redigerat av PHIF, 11 juni 2014 - 12:10 .

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 143 inlägg
http://erikwickstrom...ning-2or-vs-pu/

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 230 inlägg
Jag är enig med Joneri i sin analys. Viktigast är dock definitivt att definera vad tvåor är.

Att ta två åkares misslyckande (som väl inte är några övertunga bjässar någon av dom?) i det här loppet som intäkt för att tvåor är fel tycker jag är att göra hönor av fjädrar. Ska man tävla på hög nivå ser man naturligtvis till att ha så bra material som möjligt efter sina förutsättningar och de regler som gäller, annars deltar man för tränings skull. Jag tycker inte att detta är någon större skillnad mot att någon vallar bort sig på vintern.

KjellJ

KjellJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 115 inlägg
Ja, jag säger då det, hjul hit och hjul dit. Man får kanske skatta sig lycklig som bor uppe i Norrland där det faktiskt går åka skidor på snö minst 6 mån/året.
Gjorde mitt sista snöpass 11 maj och därefter åker jag rullskidor bara för tränings skull fram till snösäsongen kommer smygande slutet okt början nov.
Dessutom är det inte speciellt gott om rullskidtävlingar här uppe heller.

rollerrolf

rollerrolf

Medlem

• Members
  • Pip
  • 130 inlägg

TYVÄRR! Frågeställningen är felformulerad. Alternativen skall vara:

1. Klass fria hjul och klass 2:r
1. Enbart 2:r

Annars är omröstningen helt värdelös!

Ingen har sagt att vi enbart skall ha PU. Vi som vill ha med PU vill det för att ALLA skall kunna vara med. Däremot vill några "ivrare" av 2:r stänga ute alla andra från tävlingarna.

Redigerat av rollerrolf, 11 juni 2014 - 14:50 .

rollerrolf

rollerrolf

Medlem

• Members
  • Pip
  • 130 inlägg
Till Joneri!
Sunlake skrev:
Det kommer fler åkare till ett lopp på 2or.
Du svarade:
"Min högst personliga bedömning är att det blir fler och fler tävlingar på 2 r, eller har jag fel?
Och kommer det sedan ett tydligt reglemente och testmetod på vad som är 2 r, så är nog denna debatt historia..."

1. Saken gällde alltså om det kommer fler åkare till en tävling på enbart 2:r JÄMFÖRT med en tävling med PU+2:r. Nej, det finns alltså INGET belägg för detta.

2. Det handlar inte så mycket om vad som är 2:a utan att hjulen på en tävling måste vara likvärdiga för ÅKARNA, åtminstone upp till 90 kg. Detta är mycket enkelt, man bestämmer en nedre gräns för hur mjuka hjulen får lov att vara. Testinstrumentet (Brinell) har man ju redan på tävlingarna. Sker inte detta kommer bråken och en allt sämre publicitet att eskalera.

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 151 inlägg
Om det - bara - handlar om att locka deltagare kanske man istället för att fokusera på hjulen skulle ha lättklädda podium-damer och typ att man får röka brajj efter målgång.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 218 inlägg

Om det - bara - handlar om att locka deltagare kanske man istället för att fokusera på hjulen skulle ha lättklädda podium-damer och typ att man får röka brajj efter målgång.

Går väl att tolka efter nåt fräckt fordon även med rullskidor så att man får upp farten rejält ;)
Rullskidor till Xgames - jag röstar för!

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 152 inlägg

Ja, jag säger då det, hjul hit och hjul dit. Man får kanske skatta sig lycklig som bor uppe i Norrland där det faktiskt går åka skidor på snö minst 6 mån/året.
Gjorde mitt sista snöpass 11 maj och därefter åker jag rullskidor bara för tränings skull fram till snösäsongen kommer smygande slutet okt början nov.

Jag tycker att det är minst lika kul att åka rullskidor som vanliga bara man har fina vägar att välja mellan :)
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

SlaB

SlaB

Medlem

• Members
  • Pip
  • 283 inlägg

TYVÄRR! Frågeställningen är felformulerad. Alternativen skall vara:

1. Klass fria hjul och klass 2:r
1. Enbart 2:r

Annars är omröstningen helt värdelös!

Ingen har sagt att vi enbart skall ha PU. Vi som vill ha med PU vill det för att ALLA skall kunna vara med. Däremot vill några "ivrare" av 2:r stänga ute alla andra från tävlingarna.

Frågeställningen är helt rätt ställd. Och självklart är de en majoritet som vill ha 2or. Känns så bra att de är fler än motionärer som vill ha det.

Förslaget med PU och 2or i samma lopp är helt förkastligt. Iaf om man vill att sporten ska växa på bredden. Hur kul blir de att tävla då ? Då blir det ännu större skillnad ! Jag menar vill du att Vasaloppet ska köras i två klasser också ? En som kör Redline och en med en Tegsnäs turskida ?
Även vanliga dödliga vill kunna jämföra tider med eliten. Och de är betydligt mindre skillnad på 2or än mellan PU och 2or !

dubbeltumme

dubbeltumme

Medlem

• Members
  • Pip
  • 131 inlägg

Jag tycker att det är minst lika kul att åka rullskidor som vanliga bara man har fina vägar att välja mellan :)

+1

Bor man i södra Sverige så får man se längdskidorna som ett komplement till rullskidorna, att användas de dagar det är för mycket snö på vägarna. :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar