Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Lidköpings Rullskidsfestival 7-8 juni 2014


erkan

Recommended Posts

Jag tycker att diskussion är intressant att följa för jag jobbar med att arrangerar näsrullen, med PU o motionsklass 2or, o är där med orolig för att de som tycker som tex Jet o slaB ska få rätt. Vi tycker att det är konstigt att rullskidsåkare inte kan samsas bara för att de har olika rullmotstånd. För mig spelar det ingen roll om jag blir frånåkt av täten med 30 min om jag kör på PU o 60 min om jag kör på 2or. Jag tävlar främst med mig själv o de som jag åker jämt med. Vi tycker att det skulle vara jättekonstigt att kör näsrullen lördag o söndag o ena dagen ha PU o andra dagen 2or. Om man för enkelheten har 100 startande 50 PU o 50 2or varför skulle de inte de kunna starta samtidigt? Det blir dubbelt så mycket jobb för arrangören! I dagens samhälle växer inte eldsjälar på träd längre.

 

Om man åker ett rullskidslopp på 2or o de är för PU o 2or så är det väldigt få som kör på 2or. När starten går försvinner alla o man är själv o förblir så hela loppet o det skrämmer folk. Jag anser att det inte behöver vara så länge för att rullskidssporten har växt. Om nån bryter barriären o får ett startfält med 50 PU o 50 2or så tror jag alla skulle vara mer nöjda o glada än i dag. Man skulle få en tätklunga på PU o en på 2or. Finns det något rullskidslopp som lyckats få ett stort startfält både för PU o 2or?

 

För mig är det inget prestige mellan PU o 2or vi vill bara arrangera en rättvis o bra tävling. Vi utvärderar varje varje tävling för att bli bättre. En metafor, Vi tänker in försöka sälja isglass till eskimåer:) Om det visar sig att rullskidsåkare i fortsättningen vill tävla på 2or så rättar vi oss efter det för vi vill ju att vår ideella idrottsförening ska få in pengar.

 

I cykelsporten har de inte rullmotstånd men en cykel för 10000 kan man säga har rullmotstånd om man jämför med eliten som kan ha en cykel för 100000 o mer. I cykelsporten bråkar man inte om att man inte har samma material som täten. Den vanliga motionären har inga möjligheter att köpa en värsting cykel men de flesta har råd att köpa PU-rullskidor.

 

Jag länkade inte till någon annan för då tar det så stor plats när man skriver långt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 161
  • Created
  • Last Reply
Du har rätt i vad du skriver Röbo MEN gällande Lidköping har det varit en väldig debatt på olika bloggar och soc. med. Nu har arrangören tagit ett beslut som gör att alla kan enas och gå vidare så det är OK här. Lägger man 2 st separata starter på Söndagen blir det heller inte något större jobb för arrangören. Dessutom tycker jag att det skall bli intressant. Det blir ju första lopp som provar detta. Kan faktiskt dra mer folk totalt.
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att diskussion är intressant att följa för jag jobbar med att arrangerar näsrullen, med PU o motionsklass 2or, o är där med orolig för att de som tycker som tex Jet o slaB ska få rätt. Vi tycker att det är konstigt att rullskidsåkare inte kan samsas bara för att de har olika rullmotstånd. För mig spelar det ingen roll om jag blir frånåkt av täten med 30 min om jag kör på PU o 60 min om jag kör på 2or. Jag tävlar främst med mig själv o de som jag åker jämt med. Vi tycker att det skulle vara jättekonstigt att kör näsrullen lördag o söndag o ena dagen ha PU o andra dagen 2or. Om man för enkelheten har 100 startande 50 PU o 50 2or varför skulle de inte de kunna starta samtidigt? Det blir dubbelt så mycket jobb för arrangören! I dagens samhälle växer inte eldsjälar på träd längre.

 

Om man åker ett rullskidslopp på 2or o de är för PU o 2or så är det väldigt få som kör på 2or. När starten går försvinner alla o man är själv o förblir så hela loppet o det skrämmer folk. Jag anser att det inte behöver vara så länge för att rullskidssporten har växt. Om nån bryter barriären o får ett startfält med 50 PU o 50 2or så tror jag alla skulle vara mer nöjda o glada än i dag. Man skulle få en tätklunga på PU o en på 2or. Finns det något rullskidslopp som lyckats få ett stort startfält både för PU o 2or?

 

För mig är det inget prestige mellan PU o 2or vi vill bara arrangera en rättvis o bra tävling. Vi utvärderar varje varje tävling för att bli bättre. En metafor, Vi tänker in försöka sälja isglass till eskimåer:) Om det visar sig att rullskidsåkare i fortsättningen vill tävla på 2or så rättar vi oss efter det för vi vill ju att vår ideella idrottsförening ska få in pengar.

 

I cykelsporten har de inte rullmotstånd men en cykel för 10000 kan man säga har rullmotstånd om man jämför med eliten som kan ha en cykel för 100000 o mer. I cykelsporten bråkar man inte om att man inte har samma material som täten. Den vanliga motionären har inga möjligheter att köpa en värsting cykel men de flesta har råd att köpa PU-rullskidor.

 

Jag länkade inte till någon annan för då tar det så stor plats när man skriver långt.

Ja men lägg tävlingen på samma dag som rollerrolf skriver då. Med tre timmars mellanrum på starttiderna. Så kör några stycken på PU i sin tävling och sen den större massan på sina 2or. Då är jag nöjd bara man slipper åka i samma lopp mot de som kör PU. Dela upp eller kör på de ni tror på.

 

Och sluta jämför med cykelsporten ! Räcker väl du går till snölopp för att hitta skillnaden isf. Hur många motionärer glider runt på redline för olika temperaturer och snöförhållanden. Och med vallateam, drickalangning, kockar etc ?? Men jag hör då inga motionärer som gnäller över att de skulle vara orättvist. Likaså med rullskidor, de flesta har bara ett par rullskidor med en uppsättning hjul. Och de flesta med 2or såklart. Därför kommer dessa köra en del tävlingar om de sker på standardrull.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att diskussion är intressant att följa för jag jobbar med att arrangerar näsrullen' date=' med PU o motionsklass 2or, o är där med orolig för att de som tycker som tex Jet o slaB ska få rätt. Vi tycker att det är konstigt att rullskidsåkare inte kan samsas bara för att de har olika rullmotstånd. För mig spelar det ingen roll om jag blir frånåkt av täten med 30 min om jag kör på PU o 60 min om jag kör på 2or. Jag tävlar främst med mig själv o de som jag åker jämt med. Vi tycker att det skulle vara jättekonstigt att kör näsrullen lördag o söndag o ena dagen ha PU o andra dagen 2or. Om man för enkelheten har 100 startande 50 PU o 50 2or varför skulle de inte de kunna starta samtidigt? Det blir dubbelt så mycket jobb för arrangören! I dagens samhälle växer inte eldsjälar på träd längre.

 

Om man åker ett rullskidslopp på 2or o de är för PU o 2or så är det väldigt få som kör på 2or. När starten går försvinner alla o man är själv o förblir så hela loppet o det skrämmer folk. Jag anser att det inte behöver vara så länge för att rullskidssporten har växt. Om nån bryter barriären o får ett startfält med 50 PU o 50 2or så tror jag alla skulle vara mer nöjda o glada än i dag. Man skulle få en tätklunga på PU o en på 2or. Finns det något rullskidslopp som lyckats få ett stort startfält både för PU o 2or?

 

För mig är det inget prestige mellan PU o 2or vi vill bara arrangera en rättvis o bra tävling. Vi utvärderar varje varje tävling för att bli bättre. En metafor, Vi tänker in försöka sälja isglass till eskimåer:) Om det visar sig att rullskidsåkare i fortsättningen vill tävla på 2or så rättar vi oss efter det för vi vill ju att vår ideella idrottsförening ska få in pengar.

 

I cykelsporten har de inte rullmotstånd men en cykel för 10000 kan man säga har rullmotstånd om man jämför med eliten som kan ha en cykel för 100000 o mer. I cykelsporten bråkar man inte om att man inte har samma material som täten. Den vanliga motionären har inga möjligheter att köpa en värsting cykel men de flesta har råd att köpa PU-rullskidor.

 

Jag länkade inte till någon annan för då tar det så stor plats när man skriver långt.[/quote']

Ja men lägg tävlingen på samma dag som rollerrolf skriver då. Med tre timmars mellanrum på starttiderna. Så kör några stycken på PU i sin tävling och sen den större massan på sina 2or. Då är jag nöjd bara man slipper åka i samma lopp mot de som kör PU. Dela upp eller kör på de ni tror på.

 

Och sluta jämför med cykelsporten ! Räcker väl du går till snölopp för att hitta skillnaden isf. Hur många motionärer glider runt på redline för olika temperaturer och snöförhållanden. Och med vallateam, drickalangning, kockar etc ?? Men jag hör då inga motionärer som gnäller över att de skulle vara orättvist. Likaså med rullskidor, de flesta har bara ett par rullskidor med en uppsättning hjul. Och de flesta med 2or såklart. Därför kommer dessa köra en del tävlingar om de sker på standardrull.

Vad är det som är så farlig att starta 2or o PU tillsammans?

 

De som hjälper till som funktionärer är inte lika intresserade som vi av rullskidor. De ställer upp för att deras barn ska kunna åka på läger eller liknade. Hur kan man motivera dem att jobba en heldag istället för en halv. Jag ser bara nackdelar med två starter. Som du själv säger så fungerar det i andra sporter att starta tillsammans med olika förutsättningar så varför ska det inte fungera med rullskidor?

Link to comment
Share on other sites

Klart man kan köra på hjulen samtidigt, det har vi ju gjort i alla år tidigare i många lopp. En tävlingsklass och en s.k vasaloppsklass

Olika hjul, samma tävling. Fungerar fint

Problemet med det är att det mesta av fokus hamnar på tävlingsklassen (med PU). Det lockar inte så många att starta i en "B-klass" utan som motionär med tävlingsambitioner vill man åka i samma klass och med samma förutsättningar som eliten.

 

Därför kommer vi att ha loppen olika dagar. Ena dagen ett lopp på 2-or och andra dagen ett lopp på PU-hjul. Vi hoppas då också att många väljer att åka båda loppen :)

Link to comment
Share on other sites

Klart man kan köra på hjulen samtidigt' date=' det har vi ju gjort i alla år tidigare i många lopp. En tävlingsklass och en s.k vasaloppsklass

Olika hjul, samma tävling. Fungerar fint[/quote']

Problemet med det är att det mesta av fokus hamnar på tävlingsklassen (med PU). Det lockar inte så många att starta i en "B-klass" utan som motionär med tävlingsambitioner vill man åka i samma klass och med samma förutsättningar som eliten.

 

Därför kommer vi att ha loppen olika dagar. Ena dagen ett lopp på 2-or och andra dagen ett lopp på PU-hjul. Vi hoppas då också att många väljer att åka båda loppen :)

Självklart är det så, det är därför det finns tävlingshjul och träningshjul, det är ju hela grejen.

Tävlingshjul tävlar man med i första hand

Träningshjul tränar man med.

Enkelt

Link to comment
Share on other sites

Klart man kan köra på hjulen samtidigt' date=' det har vi ju gjort i alla år tidigare i många lopp. En tävlingsklass och en s.k vasaloppsklass

Olika hjul, samma tävling. Fungerar fint[/quote']

Problemet med det är att det mesta av fokus hamnar på tävlingsklassen (med PU). Det lockar inte så många att starta i en "B-klass" utan som motionär med tävlingsambitioner vill man åka i samma klass och med samma förutsättningar som eliten.

 

Därför kommer vi att ha loppen olika dagar. Ena dagen ett lopp på 2-or och andra dagen ett lopp på PU-hjul. Vi hoppas då också att många väljer att åka båda loppen :)

Precis så är det. Alla vill tävla på så lika villkor som det nu är möjligt. Och de allra flesta vill göra det på 2or. Jag skiter i om det är träningshjul. Jag tävlar på mina träningsskidor på vintern också. Alla har inte mängder med olika utrustning. Förstår inte varför en del inte begriper detta.

 

Jag och ett gäng kommer iaf om det blir på 2or. För årets tävling var kanonbra !

Link to comment
Share on other sites

Klart man kan köra på hjulen samtidigt' date=' det har vi ju gjort i alla år tidigare i många lopp. En tävlingsklass och en s.k vasaloppsklass

Olika hjul, samma tävling. Fungerar fint[/quote']

Problemet med det är att det mesta av fokus hamnar på tävlingsklassen (med PU). Det lockar inte så många att starta i en "B-klass" utan som motionär med tävlingsambitioner vill man åka i samma klass och med samma förutsättningar som eliten.

 

Därför kommer vi att ha loppen olika dagar. Ena dagen ett lopp på 2-or och andra dagen ett lopp på PU-hjul. Vi hoppas då också att många väljer att åka båda loppen :)

Precis så är det. Alla vill tävla på så lika villkor som det nu är möjligt. Och de allra flesta vill göra det på 2or. Jag skiter i om det är träningshjul. Jag tävlar på mina träningsskidor på vintern också. Alla har inte mängder med olika utrustning. Förstår inte varför en del inte begriper detta.

 

Jag och ett gäng kommer iaf om det blir på 2or. För årets tävling var kanonbra !

Då borde du gå in för att förbjuda folk att tävla på tävlingsskidor och tävlingsvallor på vintern, där är det omöjligt för en motionär att få likvärdig utrustning som eliten, med PU är det så fantastiskt att man kan få samma utrustning som eliten för typ 3000kr. Med träningshjul så går det också, fast då gäller det att testa hela tiden om det kommit något snabbare tillåtet gummi, vilket gör att du t o m kan ha snabbare material än eliten om det är utlåningsskidor för dom, eller inte, svårare att jämföra i alla fall, hade jag bra rull eller var det formen som var god?

Link to comment
Share on other sites

Problemet med det är att det mesta av fokus hamnar på tävlingsklassen (med PU). Det lockar inte så många att starta i en "B-klass" utan som motionär med tävlingsambitioner vill man åka i samma klass och med samma förutsättningar som eliten.

 

Därför kommer vi att ha loppen olika dagar. Ena dagen ett lopp på 2-or och andra dagen ett lopp på PU-hjul. Vi hoppas då också att många väljer att åka båda loppen :)

Precis så är det. Alla vill tävla på så lika villkor som det nu är möjligt. Och de allra flesta vill göra det på 2or. Jag skiter i om det är träningshjul. Jag tävlar på mina träningsskidor på vintern också. Alla har inte mängder med olika utrustning. Förstår inte varför en del inte begriper detta.

 

Jag och ett gäng kommer iaf om det blir på 2or. För årets tävling var kanonbra !

Då borde du gå in för att förbjuda folk att tävla på tävlingsskidor och tävlingsvallor på vintern' date=' där är det omöjligt för en motionär att få likvärdig utrustning som eliten, med PU är det så fantastiskt att man kan få samma utrustning som eliten för typ 3000kr. Med träningshjul så går det också, fast då gäller det att testa hela tiden om det kommit något snabbare tillåtet gummi, vilket gör att du t o m kan ha snabbare material än eliten om det är utlåningsskidor för dom, eller inte, svårare att jämföra i alla fall, hade jag bra rull eller var det formen som var god?[/quote']

Men herregud ! Läs innan du kommenterar ! Vart har jag skrivit om förbud mot PU ??? Och till den andra kommentaren.... Alla kanske inte har 3000 kronor extra att lägga ut !!!

Link to comment
Share on other sites

skulle tro att minst 80 % av dom som skall åka Sthlm rollerski nästa helg har köpt in skidor/hjul enbart för den tävlingen. För att kunna konkurera. Dom flesta som tävlar någelunda ofta ser till att ha dom bästa tvåorna. Så det är ingen skillnad för den stora massan om dom får köpa ett par skidor med tvåor för att tävla eller om dom köper ett par raceskidor för att tävla. Det är oftast inget bekymmer dom för dom flesta. Gäller inte alls såklart. Men gissningsvis 80 % eller så
Link to comment
Share on other sites

skulle tro att minst 80 % av dom som skall åka Sthlm rollerski nästa helg har köpt in skidor/hjul enbart för den tävlingen. För att kunna konkurera. Dom flesta som tävlar någelunda ofta ser till att ha dom bästa tvåorna. Så det är ingen skillnad för den stora massan om dom får köpa ett par skidor med tvåor för att tävla eller om dom köper ett par raceskidor för att tävla. Det är oftast inget bekymmer dom för dom flesta. Gäller inte alls såklart. Men gissningsvis 80 % eller så

Lär knappast gälla 80% ! Visa mig den statistiken så ska jag sluta försvara "motionärerna" och själv köpa PU.

Link to comment
Share on other sites

Men herregud ! Läs innan du kommenterar ! Vart har jag skrivit om förbud mot PU ??? Och till den andra kommentaren.... Alla kanske inte har 3000 kronor extra att lägga ut !!!

Men herregud, du håller ju med JET som skriver att "Problemet med det är att det mesta av fokus hamnar på tävlingsklassen (med PU). Det lockar inte så många att starta i en "B-klass" utan som motionär med tävlingsambitioner vill man åka i samma klass och med samma förutsättningar som eliten, för att det inte ska bli en B-klass på övrigt måste ju PU-förbjudas, herregud, läs själv!

Link to comment
Share on other sites

skulle tro att minst 80 % av dom som skall åka Sthlm rollerski nästa helg har köpt in skidor/hjul enbart för den tävlingen. För att kunna konkurera. Dom flesta som tävlar någelunda ofta ser till att ha dom bästa tvåorna. Så det är ingen skillnad för den stora massan om dom får köpa ett par skidor med tvåor för att tävla eller om dom köper ett par raceskidor för att tävla. Det är oftast inget bekymmer dom för dom flesta. Gäller inte alls såklart. Men gissningsvis 80 % eller så

Lär knappast gälla 80% ! Visa mig den statistiken så ska jag sluta försvara "motionärerna" och själv köpa PU.

Jag är kanske något mer insatt i tävlingar än dig, jag kanske pratar med betydligt fler människor än dig varje dag som pratar om tävlingar. Jg har pratat med väldigt många människor om Sthlm rollerski och om vad dom skall ha för hjul, jag har pratat med andra butiker i Sthlm om vad dom har för frågor osv

Klart folk vill ha bra grejer, det är ku en prylsport för dom absolut flesta människorna

Link to comment
Share on other sites

Klart man kan köra på hjulen samtidigt' date=' det har vi ju gjort i alla år tidigare i många lopp. En tävlingsklass och en s.k vasaloppsklass

Olika hjul, samma tävling. Fungerar fint[/quote']

Problemet med det är att det mesta av fokus hamnar på tävlingsklassen (med PU). Det lockar inte så många att starta i en "B-klass" utan som motionär med tävlingsambitioner vill man åka i samma klass och med samma förutsättningar som eliten.

 

Därför kommer vi att ha loppen olika dagar. Ena dagen ett lopp på 2-or och andra dagen ett lopp på PU-hjul. Vi hoppas då också att många väljer att åka båda loppen :)

Kul att ta de av hur ni tänker o det ska bli intressant att följa hur utfallet blir för er i Lidköping. Jag håller med om att PU varit a-laget o 2or b-laget tidigare men jag känner oxå att det håller på att ändras. Jag har nu pratat med väldigt många rullskidsåkare o många är inne på att komma o köra på 2or o tycker inte att det känns konstigt att tävla med de som har PU. En herre som är inne på att köra på 2or har tidigare varit med o slagits om segern med PU, han är elitmotionär enligt mig. O vårar drömscenario är att locka ett stort startfält som är jämnt fördelat mellan PU o 2or. Där det finns elit som startar på PU o 2or så att oberoende vilka hjul man kör på kan man jämföra sig med eliten. Om vi lyckas känns det som vi suddar bort a o b-lagsstämpeln. Den som lever får se:)

Link to comment
Share on other sites

Klart man kan köra på hjulen samtidigt' date=' det har vi ju gjort i alla år tidigare i många lopp. En tävlingsklass och en s.k vasaloppsklass

Olika hjul, samma tävling. Fungerar fint[/quote']

Problemet med det är att det mesta av fokus hamnar på tävlingsklassen (med PU). Det lockar inte så många att starta i en "B-klass" utan som motionär med tävlingsambitioner vill man åka i samma klass och med samma förutsättningar som eliten.

 

Därför kommer vi att ha loppen olika dagar. Ena dagen ett lopp på 2-or och andra dagen ett lopp på PU-hjul. Vi hoppas då också att många väljer att åka båda loppen :)

Kul att ta de av hur ni tänker o det ska bli intressant att följa hur utfallet blir för er i Lidköping. Jag håller med om att PU varit a-laget o 2or b-laget tidigare men jag känner oxå att det håller på att ändras. Jag har nu pratat med väldigt många rullskidsåkare o många är inne på att komma o köra på 2or o tycker inte att det känns konstigt att tävla med de som har PU. En herre som är inne på att köra på 2or har tidigare varit med o slagits om segern med PU, han är elitmotionär enligt mig. O vårar drömscenario är att locka ett stort startfält som är jämnt fördelat mellan PU o 2or. Där det finns elit som startar på PU o 2or så att oberoende vilka hjul man kör på kan man jämföra sig med eliten. Om vi lyckas känns det som vi suddar bort a o b-lagsstämpeln. Den som lever får se:)

Bra tänkt, olika klasser samma dag är det som gäller.

Vilken klubb kn ställa upp med funktionärer två dagar, krävs troligen två tillstånd för dessa tävlingar också för ett antal tusen kronor. Så en dag är det enda rätta.

Link to comment
Share on other sites

Men herregud ! Läs innan du kommenterar ! Vart har jag skrivit om förbud mot PU ??? Och till den andra kommentaren.... Alla kanske inte har 3000 kronor extra att lägga ut !!!

Men herregud' date=' du håller ju med JET som skriver att "Problemet med det är att det mesta av fokus hamnar på tävlingsklassen (med PU). Det lockar inte så många att starta i en "B-klass" utan som motionär med tävlingsambitioner vill man åka i samma klass och med samma förutsättningar som eliten, för att det inte ska bli en B-klass på övrigt måste ju PU-förbjudas, herregud, läs själv![/quote']

Man blir bara trött ! Har aldrig sagt att PU ska förbjudas !! Enbart att de inte ska tävlas på olika hjul i samma lopp !! Det betyder inte förbud mot att ha tävlingar på PU !

Link to comment
Share on other sites

Konstigt att inte Eliten gnäller mer! Det kanske bara de som inte hänger med om det inte går jättelätt ??

Man vill ju bara jämföra sig med sina idoler!!! Roligt med så många toppåkare i Alliansloppet,, vem sa att det är träningshjul ? Rullar ju bara lite trögare!

Link to comment
Share on other sites

Konstigt att inte Eliten gnäller mer! Det kanske bara de som inte hänger med om det inte går jättelätt ??

Man vill ju bara jämföra sig med sina idoler!!! Roligt med så många toppåkare i Alliansloppet,, vem sa att det är träningshjul ? Rullar ju bara lite trögare!

Jag hänger inte med de bästa oavsett och jag gnäller på gummiregler. Jag har tro det eller ej vunnit två PU-tävlingar i mitt liv, Getaloppet på Åland, och två gummitävlingar, rullskidklubbens öppna KM och Yuppies öppna KM, konkurensen var väll lika dålig båda gångerna eftersom jag vann. Bakgrunden till mitt gummignäll ligger i detta, var jag bäst när jag vann gummitävlingarna eller råkade jag ha bäst rull? Inte alls lika kul vinster som när jag vann på PU, då var det rättvist och jag var bäst av dom som deltog den dagen. Samma sak jämfört med Mario som jag brukar tampas med, när jag vinner på gummirull, var jag bättre eller var det rullet? På PU vet jag att vi hade ungefär lika rull. Idolerna bryr sig nog inte och har massa sponsorer osv, så de är ju bakbunda att utrycka något hårt, men jag vill som sagt veta hur långt efter idolerna jag är med samma utrustning i olika tävlingar, med gummi och när eliten har olika märken av utlåningsskidor eller olika egna blir det svårare och framförallt svårare att jämföra sig mot andra kändisar här på forumet, typ Skåning, Everest, Joakim J och Rible, har Rible blivit mycket bättre och lyft sig, eller har han hittat fantastiskt gummirullhjul? På PU blir det rättvist mellan olika åkare. Självklart blir differensen mellan mig och elit mindre än om vi kört på något trögare.

Link to comment
Share on other sites

Rotebrostakaren:

 

Men du får ju möjlighet att jämföra med dina polare om de är två olika lopp. Ett på PU och ett på 2or. Så redan där är problemet löst. Sedan kan vi andra köra en tävling på 2or (förmodligen majoriteten). Så kan vi andra jämföra våra tider mot väldigt bra åkare. För JA , jag tror de kommer finnas duktiga åkare i "motionsklassen" också.

Link to comment
Share on other sites

Det är säkert mindre skillnad i rull, det finns ju tävlingar typ Landsjön runt 11st i fristil o 19st åkare i klassisk med pu. . Som motionär kan man bara hoppas att intresset för trevliga tävlingar växer! Alltid roligt att träffa mkt folk som gillar att tävla. Tycker det är lite synd att det har blivit så mycket tjafs om hjul när väl sporten har fått lite uppsving! Kommer aldrig lägga mer pengar på hjul än va ett par nya skidor kostar ! Gillar när det står Elit o Motionär i samma inbjudan.
Link to comment
Share on other sites

Konstigt att inte Eliten gnäller mer! Det kanske bara de som inte hänger med om det inte går jättelätt ??

Man vill ju bara jämföra sig med sina idoler!!! Roligt med så många toppåkare i Alliansloppet,, vem sa att det är träningshjul ? Rullar ju bara lite trögare!

Många elit gnäller rejält, men dom skriver inte här.

Link to comment
Share on other sites

Konstigt att inte Eliten gnäller mer! Det kanske bara de som inte hänger med om det inte går jättelätt ??

Man vill ju bara jämföra sig med sina idoler!!! Roligt med så många toppåkare i Alliansloppet' date=', vem sa att det är träningshjul ? Rullar ju bara lite trögare![/quote']

Många elit gnäller rejält, men dom skriver inte här.

Men om topp 30 får låneskidor så borde det gnället bli mindre eller? Det är ju ingen utanför topp 20-30 som har en chans att vinna ändå.

Link to comment
Share on other sites

Om man anordnar en tvådagarstävling som i Lidköping borde ena dagens tävlingar gå i fristil.

Jag tycker att en diskussion om att anordna mer fristilstävlingar på rullskidor borde tas upp nu

när man diskuterat i all oändlighet PU vs 2or samt olika 2or och olika tyngd på åkare. Är det inte läge nu att föra in fristilen i diskussionen ?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...