Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Lidköpings Rullskidsfestival 7-8 juni 2014


erkan

Recommended Posts

Vad gäller Joakim Engströms förslag förordar jag nr 2 av den enkla anledningen att det inte

går att vrida tillbaka klockan till före Alliansloppet.

Det går nog alldeles utmärkt. Antingen som artur skriver, att strunta i att rullskidtävlingar ska vara seedningsgrundande till VL. Eller att VL´s seedningskommité inser att det vore bättre med en seedningsgrundande tävling på PU-hjul, bara den är längre. Typ 3 varv på AL.

 

Om man översätter förslag 1 att släppa allt fritt till snöskidåkning så borde det bara finnas en gren dvs fri stil.

Det finns fri stil och klassisk stil både på snö och på rullskidor, så där förstår jag inte alls vad du menar. Det har som jag ser det inget alls med denna diskussion att göra.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 161
  • Created
  • Last Reply

Jag tycker inte direkt att det inlägget tillför någonting som inte redan är sagt i debatten. Hur man ska agera som tävlingsledare eller ansvarig inom SFF beror väl lite på vad man är ute efter med rullskidor som sport. Vill man tillgodose kraven från rullkidseliten och behålla rullskidor som egen sport, oavhängig längdskidåkningen, eller vill man bredda sporten och fånga upp alla de som ser rullskidor som en förlängning av (längd)skidsäsongen?

 

Ur ett rättviseperspektiv, vilket oftast framförs som argument bland de som föredrar PU, går det att lösa det allra mesta med strikta krav på vad som får definieras som 2or.

Sen kommer man ju inte undan att de som väger mer (80+?) har en liten nackdel jämfört med lättare åkare, men så är det väl i alla konditionssporter? Jag själv är 180 lång och väger 87 kg och är en av de som har nackdel av min tyngd. Detta är jag helt införstådd och ok med. Jag upplever det som att tyngden ger mig en större nackdel (gentemot lättare åkare) på snö än på rullskidor. På rullskidor är det lättare att utnyttja den extra muskelmassa som den extra tyngden medför och jag får ut mycket mer av varje staktag än vad jag får på längdskidor. En titt på topp-10 i Alliansloppet 2013 säger att många - iaf Simen Östensen, Morten Eide Pedersen, John Kristian Dahl, Jens Eriksson, Daniel Tynell - väger uppemot 85 kg. Detta talar väl lite mot att tyngre åkare skulle ha någon större nackdel baserat på vikt.

 

Jag själv är relativt ny på både rull- och längdskidor men är i bra fysisk form och siktar på en tid under 6 timmar i nästa års Vasalopp. Längdskidor i sig är en materialsport av rang där eliten, och som alltid de som är beredda att lägga stora summor på utrustning, har väldiga fördelar kontra den stora massan skidåkare. Jag tror inte att den stora massan orkar med ännu en materialsport, vilket det blir om man ska träna på 2or och 3or då det är mest skidlikt och sedan behöva köpa PU-hjul och ny stomme för att kunna tävla. Om detta krävs tror jag att väldigt många helt ger upp att tävla på rullskidor och nöjer sig med att träna. Jag köper i alla fall hellre en uppsättning 3or och tränar för att bli bättre inför vintersäsongen än köper en uppsättning PU enkom för att åka en tävling eller två, vilket innebär att jag aldrig kommer att ställa upp i tävlingar med fria hjul. Jag tävlar dock mer än gärna om tävlingar hålls på 2or för då krävs det ingen ytterligare insats förutom att köpa ett par rullskidor. Jag tror att jag är ganska representativ för den stora massan som tävlingarna måste locka för att utvidga och utveckla rullskidor som sport. Att tävlingarna blir seedningslopp är också något som lockar, framförallt oss i Skåne som annars har det svårt med snötillgång och seedningslopp under vintern.

 

Sett till Joakim Engströms två förslag röstar jag således för nr 2 där definitionen av 2or måste styras upp, om det går att bortse från det orimliga kravet att de 200 främsta ska erbjudas låneskidor.

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller Joakim Engströms förslag förordar jag nr 2 av den enkla anledningen att det inte

går att vrida tillbaka klockan till före Alliansloppet.

Det går nog alldeles utmärkt. Antingen som artur skriver' date=' att strunta i att rullskidtävlingar ska vara seedningsgrundande till VL. Eller att VL´s seedningskommité inser att det vore bättre med en seedningsgrundande tävling på PU-hjul, bara den är längre. Typ 3 varv på AL.[/quote']

Jag tror att PU-hjul ger ett för bra rull för att det ska vara relevant som seedning till VL oavsett hur långt lopp man kör. Trots allt är det rätt stor skillnad på högfartsstakning i 30-40 km/h jämfört med ca 25 km/h för eliten (och 10 km/h långsammare för motionärer).

Link to comment
Share on other sites

. En titt på topp-10 i Alliansloppet 2013 säger att många - iaf Simen Östensen, Morten Eide Pedersen, John Kristian Dahl, Jens Eriksson, Daniel Tynell - väger uppemot 85 kg. Detta talar väl lite mot att tyngre åkare skulle ha någon större nackdel baserat på vikt.

Ingen enorm, men nog har tyngre underpresterat. Gissningsvis är Tynell minst en lika bra stakåkare som Anders Aukland, samma sak gäller den kanske 10-15kg tyngre lillebror Jörgen också. Dessa herrar blir frånkörda med 2 minuter av en ensam man, dom ligger på rulle i klunga i närmare 30km/h, vilket kanske också gör 3 minuter. Så typ 5 minuter för dom bästa när det skiljer kanske 15kg är min gissning. 2012 gjorde Anders Aukland samma sak.

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller Joakim Engströms förslag förordar jag nr 2 av den enkla anledningen att det inte

går att vrida tillbaka klockan till före Alliansloppet.

Det går nog alldeles utmärkt. Antingen som artur skriver' date=' att strunta i att rullskidtävlingar ska vara seedningsgrundande till VL. Eller att VL´s seedningskommité inser att det vore bättre med en seedningsgrundande tävling på PU-hjul, bara den är längre. Typ 3 varv på AL.

 

Om man översätter förslag 1 att släppa allt fritt till snöskidåkning så borde det bara finnas en gren dvs fri stil.

Det finns fri stil och klassisk stil både på snö och på rullskidor, så där förstår jag inte alls vad du menar. Det har som jag ser det inget alls med denna diskussion att göra.

Jag kan hålla med om att seedning på rullskidor kunde strykas helt, men inte att klockan går att vrida tillbaka till före Alliansloppet. Nu har man lyckats få ett stort antal motionärer att ställa upp på en rullskidtävlingar på tvåor mest för seedningschansen men även för att de gått på hjul som de har på sina skidor. Jag har även märkt att det är fler som ställer upp på våra träningstävlingar sen vi införde 2-or. Jag skall inte tugga om alla argument som anförts, men

jag menar att man måste utgå från den situation som råder idag.

 

Betr min andra åsikt hör den mer hemma på snöskidor och den kan jag utveckla där.

Link to comment
Share on other sites

. En titt på topp-10 i Alliansloppet 2013 säger att många - iaf Simen Östensen' date=' Morten Eide Pedersen, John Kristian Dahl, Jens Eriksson, Daniel Tynell - väger uppemot 85 kg. Detta talar väl lite mot att tyngre åkare skulle ha någon större nackdel baserat på vikt.[/quote']

Ingen enorm, men nog har tyngre underpresterat. Gissningsvis är Tynell minst en lika bra stakåkare som Anders Aukland, samma sak gäller den kanske 10-15kg tyngre lillebror Jörgen också. Dessa herrar blir frånkörda med 2 minuter av en ensam man, dom ligger på rulle i klunga i närmare 30km/h, vilket kanske också gör 3 minuter. Så typ 5 minuter för dom bästa när det skiljer kanske 15kg är min gissning. 2012 gjorde Anders Aukland samma sak.

Jag är fullt medveten om att tyngden gör skillnad men ställer mig tveksam till om den verkligen är så stor som du föreslår. Det jag ville visa var att resultatlistan är ganska blandad gällande toppåkare om man ser till deras vikt. Jag ser ingen systematisk fördel för lättare åkare i resultatlistan, men å andra sidan kan inga slutsatser dras från en tävling. Lättare toppåkare hamnar i vissa fall högre upp på listan, i vissa fall längre ned. Detsamma gäller för tyngre åkare.

 

Jag är medveten om att tyngden spelar in och vill egentligen inte förringa känslan av orättvisa hos vissa tyngre elitåkare. Det jag vill framhålla är att genom att köra tävlingar med fria hjul så nischar man en redan nischad sport. Det bör ju finnas ekonomiska incitament hos samtliga tillverkare och försäljare av skidutrusting att få den stora massan vasaloppsåkare intresserade av tävlingar på rullskidor. Genom att köra tävlingar på 2or och göra vissa rullkidslopp seedningsgrundande förlängs skidsäsongen för alla inblandade. Det finns tyvärr ingen gyllene kompromiss som gör alla nöjda och glada och i de stora rullskidsloppen så måste nog tyvärr PU-förespråkarna ge med sig. Visst finns det fortfarande utrymme för PU-tävlingar, även i anslutning till tävlingar på 2or, men de större tävlingarna måste tillåtas hållas på (väldefinierade och välreglerade) 2or.

 

Det jag skriver, tycker och tänker utgår från antagandet att Skidförbundet, tävlingsledningar m.fl. vill maximera antalet deltagande åkare i större rullskidstävlingar och även öka intresset för rullskidor som sport och fenomen. Det känns som att någon skidinstans med lite pondus borde agera någon form utav medlare/domare/bödel i frågan.

Link to comment
Share on other sites

. En titt på topp-10 i Alliansloppet 2013 säger att många - iaf Simen Östensen' date=' Morten Eide Pedersen, John Kristian Dahl, Jens Eriksson, Daniel Tynell - väger uppemot 85 kg. Detta talar väl lite mot att tyngre åkare skulle ha någon större nackdel baserat på vikt.[/quote']

Ingen enorm, men nog har tyngre underpresterat. Gissningsvis är Tynell minst en lika bra stakåkare som Anders Aukland, samma sak gäller den kanske 10-15kg tyngre lillebror Jörgen också. Dessa herrar blir frånkörda med 2 minuter av en ensam man, dom ligger på rulle i klunga i närmare 30km/h, vilket kanske också gör 3 minuter. Så typ 5 minuter för dom bästa när det skiljer kanske 15kg är min gissning. 2012 gjorde Anders Aukland samma sak.

Jag är fullt medveten om att tyngden gör skillnad men ställer mig tveksam till om den verkligen är så stor som du föreslår. Det jag ville visa var att resultatlistan är ganska blandad gällande toppåkare om man ser till deras vikt. Jag ser ingen systematisk fördel för lättare åkare i resultatlistan, men å andra sidan kan inga slutsatser dras från en tävling. Lättare toppåkare hamnar i vissa fall högre upp på listan, i vissa fall längre ned. Detsamma gäller för tyngre åkare.

 

Jag är medveten om att tyngden spelar in och vill egentligen inte förringa känslan av orättvisa hos vissa tyngre elitåkare. Det jag vill framhålla är att genom att köra tävlingar med fria hjul så nischar man en redan nischad sport. Det bör ju finnas ekonomiska incitament hos samtliga tillverkare och försäljare av skidutrusting att få den stora massan vasaloppsåkare intresserade av tävlingar på rullskidor. Genom att köra tävlingar på 2or och göra vissa rullkidslopp seedningsgrundande förlängs skidsäsongen för alla inblandade. Det finns tyvärr ingen gyllene kompromiss som gör alla nöjda och glada och i de stora rullskidsloppen så måste nog tyvärr PU-förespråkarna ge med sig. Visst finns det fortfarande utrymme för PU-tävlingar, även i anslutning till tävlingar på 2or, men de större tävlingarna måste tillåtas hållas på (väldefinierade och välreglerade) 2or.

 

Det jag skriver, tycker och tänker utgår från antagandet att Skidförbundet, tävlingsledningar m.fl. vill maximera antalet deltagande åkare i större rullskidstävlingar och även öka intresset för rullskidor som sport och fenomen. Det känns som att någon skidinstans med lite pondus borde agera någon form utav medlare/domare/bödel i frågan.

Jag kommer betydligt närmare 5-timmarsåkarna i ett rullskidslopp på 2or jämfört med ett snölopp. 96 kg.

Link to comment
Share on other sites

Ingen enorm' date=' men nog har tyngre underpresterat. Gissningsvis är Tynell minst en lika bra stakåkare som Anders Aukland, samma sak gäller den kanske 10-15kg tyngre lillebror Jörgen också. Dessa herrar blir frånkörda med 2 minuter av en ensam man, dom ligger på rulle i klunga i närmare 30km/h, vilket kanske också gör 3 minuter. Så typ 5 minuter för dom bästa när det skiljer kanske 15kg är min gissning. 2012 gjorde Anders Aukland samma sak.[/quote']

Jag är fullt medveten om att tyngden gör skillnad men ställer mig tveksam till om den verkligen är så stor som du föreslår. Det jag ville visa var att resultatlistan är ganska blandad gällande toppåkare om man ser till deras vikt. Jag ser ingen systematisk fördel för lättare åkare i resultatlistan, men å andra sidan kan inga slutsatser dras från en tävling. Lättare toppåkare hamnar i vissa fall högre upp på listan, i vissa fall längre ned. Detsamma gäller för tyngre åkare.

 

Jag är medveten om att tyngden spelar in och vill egentligen inte förringa känslan av orättvisa hos vissa tyngre elitåkare. Det jag vill framhålla är att genom att köra tävlingar med fria hjul så nischar man en redan nischad sport. Det bör ju finnas ekonomiska incitament hos samtliga tillverkare och försäljare av skidutrusting att få den stora massan vasaloppsåkare intresserade av tävlingar på rullskidor. Genom att köra tävlingar på 2or och göra vissa rullkidslopp seedningsgrundande förlängs skidsäsongen för alla inblandade. Det finns tyvärr ingen gyllene kompromiss som gör alla nöjda och glada och i de stora rullskidsloppen så måste nog tyvärr PU-förespråkarna ge med sig. Visst finns det fortfarande utrymme för PU-tävlingar, även i anslutning till tävlingar på 2or, men de större tävlingarna måste tillåtas hållas på (väldefinierade och välreglerade) 2or.

 

Det jag skriver, tycker och tänker utgår från antagandet att Skidförbundet, tävlingsledningar m.fl. vill maximera antalet deltagande åkare i större rullskidstävlingar och även öka intresset för rullskidor som sport och fenomen. Det känns som att någon skidinstans med lite pondus borde agera någon form utav medlare/domare/bödel i frågan.

Jag kommer betydligt närmare 5-timmarsåkarna i ett rullskidslopp på 2or jämfört med ett snölopp. 96 kg.

Jag kommer t o m före med mina 90kg....,jag har hittat bra gummi. Min 5-minutersgissning är ju för dom som åker på utlåningsskidorna ala swenor Aliansloppsedition, inget annat.

Link to comment
Share on other sites

Jag är fullt medveten om att tyngden gör skillnad men ställer mig tveksam till om den verkligen är så stor som du föreslår. Det jag ville visa var att resultatlistan är ganska blandad gällande toppåkare om man ser till deras vikt. Jag ser ingen systematisk fördel för lättare åkare i resultatlistan' date=' men å andra sidan kan inga slutsatser dras från en tävling. Lättare toppåkare hamnar i vissa fall högre upp på listan, i vissa fall längre ned. Detsamma gäller för tyngre åkare.

 

Jag är medveten om att tyngden spelar in och vill egentligen inte förringa känslan av orättvisa hos vissa tyngre elitåkare. Det jag vill framhålla är att genom att köra tävlingar med fria hjul så nischar man en redan nischad sport. Det bör ju finnas ekonomiska incitament hos samtliga tillverkare och försäljare av skidutrusting att få den stora massan vasaloppsåkare intresserade av tävlingar på rullskidor. Genom att köra tävlingar på 2or och göra vissa rullkidslopp seedningsgrundande förlängs skidsäsongen för alla inblandade. Det finns tyvärr ingen gyllene kompromiss som gör alla nöjda och glada och i de stora rullskidsloppen så måste nog tyvärr PU-förespråkarna ge med sig. Visst finns det fortfarande utrymme för PU-tävlingar, även i anslutning till tävlingar på 2or, men de större tävlingarna måste tillåtas hållas på (väldefinierade och välreglerade) 2or.

 

Det jag skriver, tycker och tänker utgår från antagandet att Skidförbundet, tävlingsledningar m.fl. vill maximera antalet deltagande åkare i större rullskidstävlingar och även öka intresset för rullskidor som sport och fenomen. Det känns som att någon skidinstans med lite pondus borde agera någon form utav medlare/domare/bödel i frågan.[/quote']

Jag kommer betydligt närmare 5-timmarsåkarna i ett rullskidslopp på 2or jämfört med ett snölopp. 96 kg.

Jag kommer t o m före med mina 90kg....,jag har hittat bra gummi. Min 5-minutersgissning är ju för dom som åker på utlåningsskidorna ala swenor Aliansloppsedition, inget annat.

Jag tror att det är mycket svårt att dra några slutsatser baserat på enstaka lopp. Det finns ju en mängd faktorer (hela stavspetsar, att man får rätt häng, dagsform mm) som avgör att enskilda åkare inte presterar som man skulle gjort i ett genomsnittligt lopp på snö. Trots allt är ju detta helt off season för de allra flesta snöskidåkare.

Link to comment
Share on other sites

Att tävla på tvåor är inte vettigt och rationellt. Argumentet att motionärerna redan har tvåor och inte köper PU för ngn enstaka tävling, må låta vettigt, men ordningen med tvåor leder ju istället till att det köps snabba tvåor enkom för ngn enstaka tävling - eller snarare seedningsmöjlighet. Dessutom är ju hjul förbrukningsvara, så varför inte förbruka PU och tvåor samtidigt som tävlingarna blir rättvisa och man slipper en massa hjulpill olikn.

 

(å andra sidan skulle jag hellre tävla på treor eller ngt som mer liknar snömotstånd, men då har man väl samma problem med olika rull på treor eller fyror)

 

Nu är människan varken rationell eller vettig och kommer aldrig att bli. Så det är nog bara att ogilla läget.

 

Det är då själva faan att allt som inte jag bestämmer enväldigt över blir knasigt!

Link to comment
Share on other sites

Att tävla på tvåor är inte vettigt och rationellt. Argumentet att motionärerna redan har tvåor och inte köper PU för ngn enstaka tävling, må låta vettigt, men ordningen med tvåor leder ju istället till att det köps snabba tvåor enkom för ngn enstaka tävling - eller snarare seedningsmöjlighet. Dessutom är ju hjul förbrukningsvara, så varför inte förbruka PU och tvåor samtidigt som tävlingarna blir rättvisa och man slipper en massa hjulpill olikn.

 

(å andra sidan skulle jag hellre tävla på treor eller ngt som mer liknar snömotstånd, men då har man väl samma problem med olika rull på treor eller fyror)

 

Nu är människan varken rationell eller vettig och kommer aldrig att bli. Så det är nog bara att ogilla läget.

 

Det är då själva faan att allt som inte jag bestämmer enväldigt över blir knasigt!

Jag skulle också hellre tävla på 3or men tror som du säger att många skulle falla bort om man inte fick 3or som standardhjul när man köper rullskidor. I brist på detta anser jag att en standardisering av 2or, så att varken märke eller årgång spelar roll, är det som skulle få fler att tävla, att "förfolkliga" sporten med andra ord.

 

Som det är i nuläget är jag inte direkt sugen på att tävla alls då det antingen innebär en sjuk hetsjakt på dopade 2or eller inköp av PU-hjul, som tar bort skidlikheten i rullskidåkningen. Vad jag förstått känner ganska många likadant vilket troligen hämmar rullskidsportens potentiella tillväxt. Jag skulle gärna tävla med 2or men om det bestäms att tävlingar ska ske på PU då det är mest rättvist så kommer jag att köpa läget och helt sonika endast använda rullskidor för skidlik träning. Detsamma gäller fortsatt tävling med diffusa 2or.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...