Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Montera bindning själv?


  • Vänligen logga in för att kunna svara
24 svar till detta ämne

#1
Nybörjare

Nybörjare

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 36 inlägg
Hej,

Går det an att själv montera en SNS bindning på ett par äldre skidor som man inte är så rädd om? Är det svårt? (Är normalt händig)

Tittade i affären hur bindningarna ser ut på skidan, men såg bara en bakre stjärnskruv, hur fästes framdelen? (Antar med skruvar också, men hur kommer det sig att de/den skruvarna inte är synliga?)

#2
Jan_H

Jan_H

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 420 inlägg
Det är inga problem att montera. Den främre skruven sitter under den fyrkantiga plastbiten som sitter framför gummikudden. Kolla med affären som du köper bindningen hos om de inte kan montera den också (gratis). Då kan du samtidigt få spannet testat om du har rengjorda skidor. Om inte de vill montera den kan de åtminstone visa dig vart den ska sitta och testa spannet.

#3
Olsson

Olsson

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 100 inlägg
Bindningen kommer i 2 delar (3 om det är en automatbind).
1 skruv i främre delen av bindningen, 2 skruvar strax under tån, sen sätter man dit själva "styrskenan". Denna "skjuts" över de 2 skruvarna. Sen sitter det en sista skruv i bakänden på styrskenan (2 om det är en automat). Lätt fixat att montera dit själv. Glöm inte lim i hålen.
En speciell borr kan vara bra att ha, så man inte trycker igenom hela skidan. Nya skidor är det mest luft i tycker jag. Men det går med en vanlig också, om man är försiktig. Nu minns jag inte måtten på borret, nån här kan nog fylla i det...?

Annars tar det 5 sek för sportaffären om dom har en "jigg".

#4
Dunderklumpen

Dunderklumpen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg
Borrstopp är bra att ha. Har man ingen att fästa på maskinen eller borret, så är en tejpklutt bättre än ingenting. Det finns i alla fall en del skidor jag monterat som har haft en aluminiumstomme där jag nästan borrat igenom hela skidan, när man väl kommit igenom al-skenan och resten mest är något skummaterial. Andra skidor kan ha en trästomme vilket är lättare att borra i utan misstag.

Man måste vara noga med att borrhålen kommer så exakt som möjligt. Någon mm:s förskjutning på de tre främre borrhålen, kan skjuta hela bindningen ganska snett, vilket kan vara ganska förödande.

Om man ska montera en pilotbindning gäller det att tänka på att det bakre stycket skjuts fram, så man inte misstar sig och borrar för långt bak för det bakersta hålet.

Själv använder jag 2-komponents araldit-lim. Oftast den röda snabbtorkande varianten, men ibland den blå. Hört något gammalt rykte om att andra 2-komponentslim ska kunna reagera felaktigt mot skidornas stomme. Men jag vet inte om detta är en skröna.

(Vad gäller borr har jag för mig jag brukar använda 4mm, men jag kan komma ihåg fel i huvudet...)

Redigerat av Dunderklumpen, 27 januari 2007 - 00:12 .


#5
parse

parse

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 18 inlägg
Själv använder jag bara en skruvmejsel när jag ska skruva i bindningen, då känner man när det håller på att gå åt skogen (gänga sönder skidan).

Använder sedan vanligt trälim, som jag inte kommer ihåg namnet på just nu (det där röd/oranga som alla har), att fylla med innan jag skruvar i skruvarna.
Deus ex machina

#6
Klas

Klas

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 294 inlägg
om du inte tycker det är fantastiskt roligt att skruva skulle jag lämna in dem, kostar inte många kronor. du kommer att svära ohyggliga mängder när du drar borret igenom skidan.

#7
Finne

Finne

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 20 inlägg

Borrstopp är bra att ha. Har man ingen att fästa på maskinen eller borret, så är en tejpklutt bättre än ingenting. Det finns i alla fall en del skidor jag monterat som har haft en aluminiumstomme där jag nästan borrat igenom hela skidan, när man väl kommit igenom al-skenan och resten mest är något skummaterial. Andra skidor kan ha en trästomme vilket är lättare att borra i utan misstag.

Man måste vara noga med att borrhålen kommer så exakt som möjligt. Någon mm:s förskjutning på de tre främre borrhålen, kan skjuta hela bindningen ganska snett, vilket kan vara ganska förödande.

Om man ska montera en pilotbindning gäller det att tänka på att det bakre stycket skjuts fram, så man inte misstar sig och borrar för långt bak för det bakersta hålet.

Själv använder jag 2-komponents araldit-lim. Oftast den röda snabbtorkande varianten, men ibland den blå. Hört något gammalt rykte om att andra 2-komponentslim ska kunna reagera felaktigt mot skidornas stomme. Men jag vet inte om detta är en skröna.

(Vad gäller borr har jag för mig jag brukar använda 4mm, men jag kan komma ihåg fel i huvudet...)

4 m/m är allt för stor borr. vanligtvis så står det på skidan 3,5 m/m, men jag har själv använt 3m/m borr med gott resultat.

#8
Olsson

Olsson

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 100 inlägg
3,5x15 låter bekant...

#9
appel

appel

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 10 inlägg
Tala nu om för mig var metallbygeln på min profilbindning skall vara placerad jämfört med skidans balanspunkt. Snön är i antågande och två par salomon sns profil skall noggrant monteras på NIS plattor. Ett par RCS Classic plus till mig, och ett par Hypersonic C3 till sambon inköpta på rean i våras.
Tacksam för svar - trött på rullskidor...

#10
wille

wille

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 493 inlägg
Under tråden " byte från Rottefella till SNS" av Jesper står svaret...

#11
Dunderklumpen

Dunderklumpen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg
Du syftar på tråden http://www.skidforum...pic.php?id=3389 förstår jag wille. Men där står inte riktigt var balanspunkten är. Ska försöka svara i morgon när jag inte är så trött.

#12
wille

wille

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 493 inlägg

Under tråden " byte från Rottefella till SNS" av Jesper står svaret...

Får korrigera mig själv. Det är mitt eget svar under denna tråd jag avser...

#13
Dunderklumpen

Dunderklumpen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

Under tråden " byte från Rottefella till SNS" av Jesper står svaret...

Får korrigera mig själv. Det är mitt eget svar under denna tråd jag avser...

Du har rätt, Jag orkade inte läsa hela den tråden igår. 12 mm bakom balanspunkten mätte jag i morse på min gigg. ( http://www.nvskidor.se/artikel/191/ ) Har du själv också en riktig gigg wille?

#14
JanA

JanA

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 168 inlägg
Vad gäller montering av långfärdsskridskor (se länk i föregående inlägg) så monterade jag manuellt för att få skenan att löpa i linje mellan stortån och nästa tå. Tror att det blir en mycket behagligare position för foten...

#15
wille

wille

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 493 inlägg

Under tråden " byte från Rottefella till SNS" av Jesper står svaret...

Får korrigera mig själv. Det är mitt eget svar under denna tråd jag avser...

Du har rätt, Jag orkade inte läsa hela den tråden igår. 12 mm bakom balanspunkten mätte jag i morse på min gigg. ( http://www.nvskidor.se/artikel/191/ ) Har du själv också en riktig gigg wille?

Dunderklumpen; ja, jag har jigg och specialborr 3,6x15 mm

#16
Dunderklumpen

Dunderklumpen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

Vad gäller montering av långfärdsskridskor (se länk i föregående inlägg) så monterade jag manuellt för att få skenan att löpa i linje mellan stortån och nästa tå. Tror att det blir en mycket behagligare position för foten...

Många långfärdsskridsko-entusiaster gör precis som du. Själv tycker jag det räcker med den sidofördelning av foten som ändå blir med ett par skate-skor och en pilotbindning. På ett par "carbon-långfärdsskridskor" har man lite mindra marginal att spela med i sidled ifall man ska få fast "sidoskruvarna", än på vanliga långfärdsskridskor. Själv föredrar jag alltså därför en mittmonterad bindning på en sådan skridsko. Men jag vet att smaken är olika.

Jigg och gigg, jag är nog lite ordblind...

#17
appel

appel

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 10 inlägg
Tack för upplysningen Wille och Dunderklumpen. Kom just in från en 35 km tur i månskenet, med rullskidorna. Blir montage någon kväll denna vecka. Tack tack...

#18
strutsmacka

strutsmacka

    Ny medlem

  • Members
  • 6 inlägg
Lånar denna tråden för en egen fråga.
Om jag ska byta bindning till en likadan pga att den gamla har gått sönder, är det bara skruva lös den gamla och skruva dit den nya? Eller måste jag dit med nåt lim eller nåt?
Någon som vet hur många skruvar SNS Profil Auto sitter med? Jag kan se två men det är väl fler?

#19
snabber

snabber

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 503 inlägg
Jag fick nyligt skruva om en glappande binding som jag tidigare monterat i gamla hål. Den här gången klippte jag till bitar av sugrör och la ner som plugg så att gängorna inte skulle gå i samma nötta spår. Nu sitter det.

Redigerat av snabber, 25 februari 2012 - 15:39 .


#20
ironman

ironman

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg

Lånar denna tråden för en egen fråga.
Om jag ska byta bindning till en likadan pga att den gamla har gått sönder, är det bara skruva lös den gamla och skruva dit den nya? Eller måste jag dit med nåt lim eller nåt?
Någon som vet hur många skruvar SNS Profil Auto sitter med? Jag kan se två men det är väl fler?

där e 4 el 5. I med lim och dit med nya bara. Den e lite meckig o få väck men de klurar du säkert ut..
Train hard win easy!




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar