Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Montera bindning själv?


Nybörjare

Recommended Posts

Hej,

 

Går det an att själv montera en SNS bindning på ett par äldre skidor som man inte är så rädd om? Är det svårt? (Är normalt händig)

 

Tittade i affären hur bindningarna ser ut på skidan, men såg bara en bakre stjärnskruv, hur fästes framdelen? (Antar med skruvar också, men hur kommer det sig att de/den skruvarna inte är synliga?)

Link to comment
Share on other sites

Det är inga problem att montera. Den främre skruven sitter under den fyrkantiga plastbiten som sitter framför gummikudden. Kolla med affären som du köper bindningen hos om de inte kan montera den också (gratis). Då kan du samtidigt få spannet testat om du har rengjorda skidor. Om inte de vill montera den kan de åtminstone visa dig vart den ska sitta och testa spannet.
Link to comment
Share on other sites

Bindningen kommer i 2 delar (3 om det är en automatbind).

1 skruv i främre delen av bindningen, 2 skruvar strax under tån, sen sätter man dit själva "styrskenan". Denna "skjuts" över de 2 skruvarna. Sen sitter det en sista skruv i bakänden på styrskenan (2 om det är en automat). Lätt fixat att montera dit själv. Glöm inte lim i hålen.

En speciell borr kan vara bra att ha, så man inte trycker igenom hela skidan. Nya skidor är det mest luft i tycker jag. Men det går med en vanlig också, om man är försiktig. Nu minns jag inte måtten på borret, nån här kan nog fylla i det...?

 

Annars tar det 5 sek för sportaffären om dom har en "jigg".

Link to comment
Share on other sites

Borrstopp är bra att ha. Har man ingen att fästa på maskinen eller borret, så är en tejpklutt bättre än ingenting. Det finns i alla fall en del skidor jag monterat som har haft en aluminiumstomme där jag nästan borrat igenom hela skidan, när man väl kommit igenom al-skenan och resten mest är något skummaterial. Andra skidor kan ha en trästomme vilket är lättare att borra i utan misstag.

 

Man måste vara noga med att borrhålen kommer så exakt som möjligt. Någon mm:s förskjutning på de tre främre borrhålen, kan skjuta hela bindningen ganska snett, vilket kan vara ganska förödande.

 

Om man ska montera en pilotbindning gäller det att tänka på att det bakre stycket skjuts fram, så man inte misstar sig och borrar för långt bak för det bakersta hålet.

 

Själv använder jag 2-komponents araldit-lim. Oftast den röda snabbtorkande varianten, men ibland den blå. Hört något gammalt rykte om att andra 2-komponentslim ska kunna reagera felaktigt mot skidornas stomme. Men jag vet inte om detta är en skröna.

 

(Vad gäller borr har jag för mig jag brukar använda 4mm, men jag kan komma ihåg fel i huvudet...)

Edited by Dunderklumpen
Link to comment
Share on other sites

Själv använder jag bara en skruvmejsel när jag ska skruva i bindningen, då känner man när det håller på att gå åt skogen (gänga sönder skidan).

 

Använder sedan vanligt trälim, som jag inte kommer ihåg namnet på just nu (det där röd/oranga som alla har), att fylla med innan jag skruvar i skruvarna.

Link to comment
Share on other sites

Borrstopp är bra att ha. Har man ingen att fästa på maskinen eller borret, så är en tejpklutt bättre än ingenting. Det finns i alla fall en del skidor jag monterat som har haft en aluminiumstomme där jag nästan borrat igenom hela skidan, när man väl kommit igenom al-skenan och resten mest är något skummaterial. Andra skidor kan ha en trästomme vilket är lättare att borra i utan misstag.

 

Man måste vara noga med att borrhålen kommer så exakt som möjligt. Någon mm:s förskjutning på de tre främre borrhålen, kan skjuta hela bindningen ganska snett, vilket kan vara ganska förödande.

 

Om man ska montera en pilotbindning gäller det att tänka på att det bakre stycket skjuts fram, så man inte misstar sig och borrar för långt bak för det bakersta hålet.

 

Själv använder jag 2-komponents araldit-lim. Oftast den röda snabbtorkande varianten, men ibland den blå. Hört något gammalt rykte om att andra 2-komponentslim ska kunna reagera felaktigt mot skidornas stomme. Men jag vet inte om detta är en skröna.

 

(Vad gäller borr har jag för mig jag brukar använda 4mm, men jag kan komma ihåg fel i huvudet...)

4 m/m är allt för stor borr. vanligtvis så står det på skidan 3,5 m/m, men jag har själv använt 3m/m borr med gott resultat.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Tala nu om för mig var metallbygeln på min profilbindning skall vara placerad jämfört med skidans balanspunkt. Snön är i antågande och två par salomon sns profil skall noggrant monteras på NIS plattor. Ett par RCS Classic plus till mig, och ett par Hypersonic C3 till sambon inköpta på rean i våras.

Tacksam för svar - trött på rullskidor...

Link to comment
Share on other sites

Under tråden " byte från Rottefella till SNS" av Jesper står svaret...

Får korrigera mig själv. Det är mitt eget svar under denna tråd jag avser...

Du har rätt, Jag orkade inte läsa hela den tråden igår. 12 mm bakom balanspunkten mätte jag i morse på min gigg. ( http://www.nvskidor.se/artikel/191/ ) Har du själv också en riktig gigg wille?

Link to comment
Share on other sites

Under tråden " byte från Rottefella till SNS" av Jesper står svaret...

Får korrigera mig själv. Det är mitt eget svar under denna tråd jag avser...

Du har rätt' date=' Jag orkade inte läsa hela den tråden igår. 12 mm bakom balanspunkten mätte jag i morse på min gigg. ( http://www.nvskidor.se/artikel/191/ ) Har du själv också en riktig gigg wille?[/quote']

Dunderklumpen; ja, jag har jigg och specialborr 3,6x15 mm

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller montering av långfärdsskridskor (se länk i föregående inlägg) så monterade jag manuellt för att få skenan att löpa i linje mellan stortån och nästa tå. Tror att det blir en mycket behagligare position för foten...

Många långfärdsskridsko-entusiaster gör precis som du. Själv tycker jag det räcker med den sidofördelning av foten som ändå blir med ett par skate-skor och en pilotbindning. På ett par "carbon-långfärdsskridskor" har man lite mindra marginal att spela med i sidled ifall man ska få fast "sidoskruvarna", än på vanliga långfärdsskridskor. Själv föredrar jag alltså därför en mittmonterad bindning på en sådan skridsko. Men jag vet att smaken är olika.

 

Jigg och gigg, jag är nog lite ordblind...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Lånar denna tråden för en egen fråga.

Om jag ska byta bindning till en likadan pga att den gamla har gått sönder, är det bara skruva lös den gamla och skruva dit den nya? Eller måste jag dit med nåt lim eller nåt?

Någon som vet hur många skruvar SNS Profil Auto sitter med? Jag kan se två men det är väl fler?

Link to comment
Share on other sites

Lånar denna tråden för en egen fråga.

Om jag ska byta bindning till en likadan pga att den gamla har gått sönder, är det bara skruva lös den gamla och skruva dit den nya? Eller måste jag dit med nåt lim eller nåt?

Någon som vet hur många skruvar SNS Profil Auto sitter med? Jag kan se två men det är väl fler?

där e 4 el 5. I med lim och dit med nya bara. Den e lite meckig o få väck men de klurar du säkert ut..

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Jag har faktiskt inte limmat bindning förr. En dum fråga, jag antar det bara är borrhålen som ska limmas? Hur svårt är det att skruva loss den sen vid byte ? Lite märkligt

 

Jag fattar inte riktigt det där med balanspunkten. Varför flyttas den pga bindningstyp? Och enligt länken vilken motsvarar prolink? Jag trodde bindningen alltid ska vara så långt bak som möjligt

Link to comment
Share on other sites

Jag limmar inte skruvarna numera utan brukar "impregnera" dem med mjukt paraffin för att hindra vatten att tränga in i skruvhålen. Det var skillnad mellan Salomon och Rottefella vad gäller placeringen av bindningen i balanspunkten, Prolink har jag inte jämfört, skulle tro att det är samma som Rottefella.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...