Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur mycket ska man träna för att tillskott ska ge något?


Påven

Recommended Posts

Jag har alltid ansett att en motionär som äter bra husmanskost inte behöver kosttillskott i form av protein och allt annat som finns.

Jag tränar uteslutande konditionssport. Längdskidor , enduro , löpning , mtb.

Det brukar bli 3-5 pass i veckan, överlag går mina pass ut på att ha roligt :) dvs sällan intervallpass, och korta hårda. Utan 1-3h beroende på gren.

 

Jag äter bra mat, sällan pizza godis chips läsk mm mm.. Husmanskost , grönsaker, frukt.

 

Min fråga till er är, skulle jag märka skillnad på träningen om jag åt tillskott av något slag?

Jag ska planera min träning effektivare när skidåkningen drar igång.med långa pass, korta hårda och intervall..

 

Att tilläggas är att jag är pigg i övrigt och har aldrig mått bättre :)

Link to comment
Share on other sites

Med den träningsmängden tror jag inte att du skulle märka någon skillnad. Du mår bra och känner dig pigg. Kan det bli bättre?

Jag är allmänt skeptisk till alla dessa tillskott. Har testat en del (helt ovetenskapligt) och, enkelt uttryckt, den enda skillnaden jag märkte var att jag fick mindre pengar kvar i plånboken.

Link to comment
Share on other sites

Noll. Äter du allsidigt så klarar du lätt 10-15 träningstimmar/v utan tillskott, även om du har ett kroppsarbete. Ligger du på 5-6000kcal per dag utan viktökning, då kanske det börjar bli dags att fundera över kosten.
Link to comment
Share on other sites

Med den träningsmängden tror jag inte att du skulle märka någon skillnad. Du mår bra och känner dig pigg. Kan det bli bättre?

Jag är allmänt skeptisk till alla dessa tillskott. Har testat en del (helt ovetenskapligt) och, enkelt uttryckt, den enda skillnaden jag märkte var att jag fick mindre pengar kvar i plånboken.

Klockrent!!

Link to comment
Share on other sites

Tycker att vi äter "vanlig" mat och lägger pengarna på skidåkning istället.

Fast vissa tillskott under tävling kan nog va vettigt, typ rödbetejuice å koffein å en massa socker om man faktiskt är intresserad av de där sista minuterna...

Link to comment
Share on other sites

...Bara man inte låter sig förledas av Vitapro-fixen... Reklamen framställer ju detta "medel" som rena rama lyckopillret. Doftar placebo och mankemang på långa vägar. Men om det finns någon som är av annan uppfattning får den gärna lyfta sina åsikter till mig.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Jag skulle inte kalla bars och sportdryck som tillskott, inte heller proteinpulver. En del använder indelningen "kosttillskott" och "sportprodukter/livsmedel för idrottare" där då proteinpulver, kolhydrats -elektrolytblandningar skulle vara sportprodukter.

Sportdryck är ju socker och proteinpulver en restprodukt från mjölktillverkningen (som t.ex. ost). Då pratar jag om de vanligaste proteinpulversortena, finns ju även andra varianter - men de är också = mat. 

Proteinpulver är inget man behöver, finns däremot en smidighetsfaktor med i det hela. (Även ekonomisk och för många social) Framförallt för de som tränar hård, 10-12 ggr i veckan. 

Koffein och kreatin är däremot två mycket evidensbaserade tillskott som tillochmed RF erkänner är prestationshöjande. Kreatin är kanske inte så jätteintressant för Vasaloppsåkare däremot. 

Link to comment
Share on other sites

 

Ubiquinol/ubiquinone/CoQ10 tycker jag är ett intressant kosttillskott. Nedan slutsatser från några placebokontrollerade studier som visar förbättringar i maxstyrka (tyska olympier), kardiovasculär mortalitet, respektive muskelskador efter hård aerob träning (50 km hård löpning).  

 

Conclusions

This study demonstrates that daily supplementation of 300 mg Ubiquinol for 6 weeks significantly enhanced physical performance measured as maximum power output by +0.08 W/kg bw (+2.5%) versus placebo in young healthy trained German Olympic athletes. While adherence to a training regimen itself resulted in an improvement in peak power output, as observed by improvement in placebo, the effect of Ubiquinol supplementation significantly enhanced peak power production in comparison to placebo.

 

Conclusion

Long-term supplementation of selenium/coenzyme Q10 reduces cardiovascular mortality. The positive effects could also be seen in NT-proBNP levels and on echocardiography.

 

Conclusions

CoQ10 supplementation before strenuous exercise decreases the oxidative stress and modulates the inflammatory signaling, reducing the subsequent muscle damage.

 

Link to comment
Share on other sites

Ubiquinol/ubiquinone/CoQ10 tycker jag är ett intressant kosttillskott. Nedan slutsatser från några placebokontrollerade studier som visar förbättringar i maxstyrka (tyska olympier), kardiovasculär mortalitet, respektive muskelskador efter hård aerob träning (50 km hård löpning).   Conclusions

This study demonstrates that daily supplementation of 300 mg Ubiquinol for 6 weeks significantly enhanced physical performance measured as maximum power output by +0.08 W/kg bw (+2.5%) versus placebo in young healthy trained German Olympic athletes. While adherence to a training regimen itself resulted in an improvement in peak power output, as observed by improvement in placebo, the effect of Ubiquinol supplementation significantly enhanced peak power production in comparison to placebo.

Conclusion

Long-term supplementation of selenium/coenzyme Q10 reduces cardiovascular mortality. The positive effects could also be seen in NT-proBNP levels and on echocardiography.

Conclusions

CoQ10 supplementation before strenuous exercise decreases the oxidative stress and modulates the inflammatory signaling, reducing the subsequent muscle damage.

 

Maximum power output ökar med 0.08W/kg? Det skulle ge en maximal kraftutveckling på 3.2W/kg. Under hur lång tid?

Det är otroligt lite och hamnar förmodligen inom någon sorts felmarginal.

Sen att minska den oxidativa stressen och modulera inflammationssignaler(det gör väl en del vitaminer och smärtstillande?)... Är det verkligen nåt man vill?

Nej, ska man lägga pengar på tillskott är det ju bra om dom faktiskt gör nåt nyttigt. Koffein, kreatin och beta alanin kan jag sträcka mig till.

Link to comment
Share on other sites

 

Maximum power output ökar med 0.08W/kg? Det skulle ge en maximal kraftutveckling på 3.2W/kg. Under hur lång tid?

Det är otroligt lite och hamnar förmodligen inom någon sorts felmarginal.

Sen att minska den oxidativa stressen och modulera inflammationssignaler(det gör väl en del vitaminer och smärtstillande?)... Är det verkligen nåt man vill?

Nej, ska man lägga pengar på tillskott är det ju bra om dom faktiskt gör nåt nyttigt. Koffein, kreatin och beta alanin kan jag sträcka mig till.

Jag har inte läst studien utan bara abstract. Det spelar ju rätt stor roll vad de gjorde och det vet jag inte. 0,08 W/Kg bw x 80 kg blir 6,4 W. Hur mycket väger du? Maximal effekt handlar som du säkert vet om korta tider. På cykel kan en del kräma ur sig runt 1200 W under kort tid. En ökning på 2,5 % skulle bli 30 W mer. På 40 minuter är 560 W cykel en hög effekt. Jag har sett uppgifter om effektutveckling på runt 5000 W vid olympisk lyftning i 110 kg klassen. 2,5 % på det blir 125 W. Jag tror Nortugh skulle vara glad om han kunde öka maxeffekten i en spurt med 1 %.

 

 

En intressant sak med referensen jag gav är att förbättringen gjordes på olympiska atleter. Vad jag läst tidigare är att ubiquinol funkar särskilt bra på gamla gubbar som jag (och gummor) eftersom förmågan att tillverka ubiquinol i kroppen minskar med åldern från typ 40+. Vi på skidforum sysslar kanske inte så mycket med maxeffekter, annat än möjligen på gymmet. Hur ubiquinol funkar på långvarigt arbete/uthållighet har jag inte sett några studier på. Jag återkommer om jag hittar något.

 

Vikten av en god kardiovaskulär hälsa ökar också med åren, så med tiden kanske det blir intressant för dig också JinJin.

Link to comment
Share on other sites

Du pratar om fantasisiffror nu Lillagubben. Om du skulle öka din effekt med 2.5% under 40min skulle nog fler prata om tillskottet bland annat WADA.

Det finns mig veterligen ingen som kan klämma ur sig 560 W under 40min. Kanske Tony Martin på en sjukt bra dag?

3.2 W/kg är däremot fruktansvärt lite och jag tvivlar på att någon olympier(möjligtvis en olympier som håller på med skytte) har det som maxeffekt.

http://cyclingtips.com.au/wp-content/uploads/2009/07/powerprofiling.jpg

 

Jag kan helt enkelt inte ta siffrorna på allvar och jag tror inte att tillskott är det man ska titta på för kardiovaskulär hälsa.

Men jag är varken läkare eller expert och självklart är det upp till var och en vad man vill tro på...

Link to comment
Share on other sites

Japp, koffeint, kreatin och beta alanin kör jag under höstens styrke och intervall period då dom bevisat ger resultat.
Sedan kan det vara bra med magnesium och zink om man kör riktigt hårt för det är lätt att få brist på dom då, dvs om man inte kör en väldigt bra kost..

 

Att notera är att koffein knappt inte ger några resultat om man dricker kaffe eller annan koffeindryck regelbundet.

Link to comment
Share on other sites

Visst ser det ut som om uteffekten ökar med 0,08 w/kg?

Och det låter väl rimligt med 2,5% i så fall?

 

Även jag trodde att sådana siffror luktade doping... om det nu inte är så att det enbart rör sig om kost som ingen tidigare har förstått vara viktigt... knappast troligt.

 

Min första tanke är att jag inte ens vill tänka tanken doping, den andra tanken är att tillskott som ger 2,5% effektökning troligtvis har någon bieffekt och antagligen av mindre önskvärd natur... doping brukar ha den effekten...

 

Jag försöker äta ordentligt och varierat. Inga tillskott förutom ett test av Magnesium för att se om mina krampproblem har med det att göra. Vitargoladdning ibland men det är egentligen bara snabba kolhydrater :)

Men visst, var går gränsen?

Link to comment
Share on other sites

Visst ser det ut som om uteffekten ökar med 0,08 w/kg?

Och det låter väl rimligt med 2,5% i så fall?

Hittade studien http://www.jissn.com/content/10/1/24

Results

 

Both groups, placebo and Ubiquinol, significantly increased their physical performance measured as maximum power output over the treatment period from T1 to T3. The placebo group increased from 3.64 ± 0.49 W/kg bw to 3.94 ± 0.47 W/kg bw which is an increase of +0.30 ± 0.18 W/kg bw or +8.5% (±5.7). The Ubiquinol group increased performance levels from 3.70 W/kg bw (±0.56) to 4.08 W/kg bw (±0.48) from time point T1 to T3 which is an increase of +0.38 ± 0.22 W/kg bw or +11.0% (±8.2). The absolute difference in the enhancement of the physical performance between the placebo and the Ubiquinol group of +0.08 W/kg bodyweight was significant (p < 0.03).

 

Intressant studie med fler deltagare än jag trodde! Gillade även mätmetoden där dom tar maxvärdet vid en viss nivå laktat i blodet. Den redan från början starkare gruppen ökade alltså sin absoluta kraftutveckling med 0.08 W/kg mer än den andra vilket förmodligen inte säger nånting om hur tillskottet fungerar.

Här är en annan studie som visar på att Q10 inte har någon effekt(fast i detta fallet på tränade cyklister): http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1844568

Link to comment
Share on other sites

Kan järntillskott vara något?

 

För den som är gravid, blodgivare eller har allmän järnbrist så absolut! De som precis kommit igång med träning brukar öka sin blodvolym och då kanske det också kan vara befogat. Men det mesta beror på vad man äter. Äter du inälvs/blod -mat som tex lever eller blodpudding och kött från nöt, lamm och gris så klarar du nog ditt järnbehov utan problem. Äter man inte det så finns det även järn i bönor, ärtor, fullkorn, linser, spenat men det motsvarar en tiondel av innehållet i "köttgruppen". Skippa kaffe, te och mjölkprodukter till maten för att maximera upptag.

Link to comment
Share on other sites

Pyrroloquinolin quinon, PQQ, min senaste favorit i legal hemdoping. Finns dessutom i en del födoämnen så man slipper köpa dyra kosttillskott. 

"One key action of PQQ involves a direct action on key enzymes involved in the energy producing compartments in our cells – the mitochondria. As a result PQQ improves energy production.1,6 In addition to PQQ’s powerful antioxidant effect protects against mitochondrial damage. But, PQQ not only protects mitochondria from oxidative stress—it also promotes the spontaneous generation of new mitochondria within aging cells, a process known as mitochondrial biogenesis or mitochondriogenesis.1,7,8 This effect is a “fountain of youth” for mitochondrial function".

http://doctormurray.com/pqq-the-next-nutrient-superstar/

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...